kocarkopedie
31. bře 2022
944 

Co je to kočárek dvojkombinace (2v1) a jak ho vybrat?

Pokud vybíráte kočárek, pak jste už určitě slyšeli pojem dvojkombinace, která se občas označuje jako 2v1. Pojďme se společně podívat, co to znamená, a ulehčit vám nákup nového kočárku pro vaše miminko.

Kočárek dvojkombinace zahrnuje hlubokou a sportovní variantu.

Kočárek dvojkombinace zahrnuje hlubokou a sportovní variantu.

Co je to dvojkombinace?

Dvojkombinace je kočárkový set, který obvykle obsahuje podvozek, hlubokou korbu a sportovní sedačku. Někdy však obchody s kočárky vytvoří vlastní kombinace z podvozku, hluboké korby a autosedačky (vajíčka) nebo z podvozku, sportovní sedačky a autosedačky (vajíčka), ale jde o méně častou nabídku.

Jak vybírat dvojkombinaci?

Skloubit dvě varianty kočárku tak, aby vyhovovaly všem vašim požadavkům, je poměrně složité. Proto se při výběru dvojkombinace rodiče často řídí tím, že hlubokou korbu budou používat zhruba 6 až maximálně 12 měsíců, zatímco sportovní sedačku cca dva a půl roku. I tak vám ale samozřejmě musí dobře posloužit obě varianty.


Hluboká korba dvojkombinace

U hluboké korby pro malé miminko je podstatná velikost. Ale pozor! Uvedená délka a šířka korby se nerovná velikosti matrace, která by vás vlastně měla zajímat nejvíc. Nebojte se vzít si s sebou do prodejny krejčovský metr a u modelů, které se vám líbí, přeměřit délku a šířku vnitřního prostoru hluboké korbičky. Klidně také požádejte obsluhu o vyndání matrace.

Zvláště rodiče, kteří od lékaře vědí, že budou mít větší miminko, nebo jsou sami vyšší, by měli pro jistotu sáhnout po větší korbičce. Dále také záleží na ročním období, kdy se děťátko narodí:

  • Jarní miminko už nejspíš nebudete v zimě vozit v hluboké korbičce, ale vyměníte ji za tzv. sporťák. Proto by bylo zbytečné pořizovat příliš velkou korbu, ve které bude malinké miminko „létat“.
  • V létě narozené dítko v hlubokém kočárku nejspíš v zimě ještě pobude, a to v několika měsících života, takže větší, navíc s fusakem a dekou, proto je dobré počítat s nutností větších rozměrů.
  • A miminko, které se narodí v zimě, potřebuje fusak pouze v prvních měsících života, kdy je ještě maličké.

Materiál hluboké korby

Mohlo by se zdát, že typ a materiál hlubokých korbiček je vlastně jen designovou záležitostí, ale není to pravda, protože každý z nich má své výhody a nevýhody.

  • Plastové –⁠ snadno se udržují, ale nejsou tolik prodyšné jako látkové a mají vyšší hmotnost.
  • Látkové –⁠ někdy se budoucí rodiče obávají, že látková korba v chladných dnech miminko dostatečně neochrání. Moderní látky jsou ale pevné, navíc komfort umocní fusak, deka a teplé oblečení.
  • Kombinované –⁠ to znamená plastové dno a látkové bočnice – oproti zcela plastovým korbám jsou lehčí, v porovnání s látkovými zase o něco těžší. Proto pokud budete korbu často sundávat z podvozku a přenášet, je praktičtější zvolit lehčí variantu.
  • Koženkové –⁠ mají punc luxusu. Údržba je ale podmíněná používáním speciálních krémů, případně sprejů. Vlivem počasí a používání totiž může koženka popraskat, což lze zmírnit nebo oddálit jedině péčí. Jde také o méně prodyšný materiál, což v kombinaci s tmavou barvou kočárku nemusí být v letních měsících ideální.

Stříška

Stříšky hlubokých kočárků se v mnohém liší.

Mohou mít:

  • Ventilační okénko pro odvětrávání, zvláště v létě.
  • Panoramatické okénko, kterým může děťátko koukat, když v kočárku pase koníky a které také zajišťuje lepší cirkulaci vzduchu.
  • Možnost prodloužení stříšky pro lepší zastínění slunečních paprsků a ochranu před větrem.

Hluboká korba kočárku pro miminko.

Díky zipu se dá stříška prodloužit.

Matrace

Kočárek by měl miminku poskytnout zdravé ležení, které zajistí rovný a tvrdší povrch. Příliš měkká matrace rozhodně není tím pravým pro vyvíjející se pohybový aparát. U levnějších variant je někdy nutné dokoupit vhodnou matraci zvlášť. V ideálním případě sáhněte po takové, která je vyrobená ze studené pěny, protože má vynikající ortopedické i termoregulační vlastnosti.

Pro udržení čistoty je praktické, dá-li se potah matrace stáhnout a vyprat, ale zvláště u levnějších matrací obvykle potah sejmout nejde. V obou případech je dobré koupit prostěradlo, vyhněte se však nepromokavé ochraně na matrace. Zejména v prvních týdnech a měsících není vhodné pokládat dítě na neprodyšné materiály. Může se přehřát, protože jeho termoregulace ještě není dovyvinutá.

Nezapomínejte ani na kontrolu matrace, a pokud je proležená, vyměňte ji za novou.


Sportovní varianta ve dvojkombinaci

Řada rodičů upřednostňuje, když může mít potomka čelem k sobě, ale ne každý kočárek poskytuje obousměrné připevnění sedačky. Nutné je zmínit, že kočárky s obousměrnou sedačkou bývají těžší, nicméně větší děti už rády koukají kolem sebe, a tak je praktické mít možnost otočit sedačku tak, aby dobře viděly.

Také nezapomínejte, že i již sedící dítko v kočárku usne, proto by mělo mít možnost se pohodlně položit. Ovládání zádových opěrek bývá buď páčkou na zadní straně sedáku, pomocí tlačítek na stranách, nebo páskem. Všechny tři varianty jsou snadné.

Některé kočárky kromě polohování zádové opěrky umožňují také manipulaci s opěrkou nohou, díky tomu má dítě více prostoru i pohodlí. A zajímat by vás měly také bezpečnostní pásy, aby děťátko z kočárku nevypadlo. Nejlepší je pětibodový pás, který se snadno upíná uprostřed a nehrozí, že mu v něm bude nepohodlně.


Podvozek kočárku

Mnohé kočárky mají podvozky odlehčené, nejčastěji to bývají hliníkové – tedy ALU. Můžou být centrálně odpružené a mít tlumič nárazů, který eliminuje vibrace a nerovnosti v terénu. Obojí je velmi praktické, protože jde o kočárky lehké, u nichž každé drncnutí nepřechází do rukojeti a k dítěti.

Od rámu kočárku se odráží:

  • Jak se nám s kočárkem jezdí.
  • Jak těžký kočárek celkově je.
  • Jak dobře se skládá.

Některé odpružení jde dokonce přizpůsobit vlastním potřebám. Nastavuje se nejčastěji u kol, ale i na konstrukci, a to podle váhy dítěte nebo kvality povrchu, po kterém pojedete – díky tomu se zlepší jízdní vlastnosti. Většina kočárků má odpružení na přední a zadní nápravě.

Odpružení existuje měkké – do náročného terénu pro přizpůsobení nerovnostem, a tvrdé – do města a na jiný tvrdý povrch, pro snadnější ovladatelnost.

Kolečka

Vyrábí se plastová, nafukovací, gumová (plněná gelem, pěnou nebo jsou v nich vzduchové komory) a pěnová. Pro jízdu v terénu jsou vhodnější nafukovací a gumová, do města se více hodí pěnová, s nimiž kočárky obvykle mívají nižší hmotnost.

Také platí, že čím je větší jejich průměr, tím lépe zdolávají terénní nerovnosti. Odpružení kol, nejlépe všech, zase zajistí vyšší komfort pro děťátko, protože utlumí otřesy, a možnost aretace – tedy upevnění předních kol – která usnadňuje rychlou jízdu a zdolávání terénu.

Rukojeť

Nastavitelná rukojeť poskytuje snazší a pohodlnější řízení. Existují dva druhy: kloubová a teleskopická, přičemž druhá z nich nabízí nejen výškové nastavení, ale také variabilitu ve vzdálenosti od kočárku. To se hodí hlavně v případě, kdy vyšší rodič potřebuje delší rukojeť, aby nekopal do osy koleček.

Nastavitelná rukojeť je u kočárku velmi praktická.

Nastavitelná rukojeť je u kočárku velmi praktická.

Brzda

  • Kolečková brzda neboli parkovací – k zamezení pohybu kočárku na místě. Ovládá se nohou na zadní nápravě nebo je umístěna u rukojeti.
  • Brzda ruční – pro rychlé zastavení kočárku nebo případné přibržďování při jízdě z kopce. Tento typ brzdy mívají spíše terénní kočárky a trojkolky. Ovládání se nachází na rukojeti.

Brzda je bezpečnostní i praktický prvek.

Brzda je bezpečnostní i praktický prvek.


Další vlastnosti kočárku

Snadné skládání – v ideálním případě si kočárek na prodejně zkuste složit a rozložit. U sportovní varianty je praktičtější, když se před skládáním nemusí sundávat sedák – u většiny kočárků už tomu tak bývá, ale existují i výjimky. Některé jdou dokonce složit jednou rukou a/nebo po složení stojí, takže je nemusíte pokládat na zem a neušpiní se.

Skladnost – promyslete nebo ještě lépe změřte, zda se složený kočárek vejde do kufru vašeho auta, a to zvláště v případě, kdy víte, že ho budete často převážet. Zvažte také možnosti skladování doma – například kočárkárny v panelových domech bývají nacpané k prasknutí, proto je dobré, když jde kočárek složit na co nejmenší velikost.

Hmotnost – s těžším kočárkem se bude hůře manipulovat i jezdit v terénu a do kopce. Záleží tedy na tom, jestli ho budete často přenášet a jaký terén bude na vašich procházkách nejčastější.

Nosnost – Nosností kočárku se rozumí zatížení sedáku dítětem, nebo i celková s maximálním zatížením úložných prostorů – při nákupu se raději ujistěte, že si s prodávajícím dobře rozumíte, aby nedošlo k omylu. Obvykle bývá nosnost 15 kg hmotnosti dítěte, existují ale kočárky do 22 kg a více.

Úložný prostor – kromě tašky na kočárek, která je určená k uskladnění přebalovacích potřeb a připevňuje se na rukojeť, se hodí, když kočárek poskytuje možnost převést menší nákup nebo třeba dětskou deku apod. Každý košík však má nosnost, kterou není dobré překračovat, aby se nepoškodil.


Jak zjistit bezpečnost kočárku?

Bezpečnost je samozřejmě velmi důležitou položkou, na kterou musíte při výběru kočárku dávat pozor. Potvrzuje ji označení s odkazem na normu ČSN EN 1888-2 (943412), díky čemuž víme, že kočárek vyhovuje požadavkům evropské normy. Tato norma je platná od 1.6.2019, přičemž stará norma ČSN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.

Pro zajímavost: Změnou prošlo testování kočárku se zaměřením na nosnost. Nosnost sedáku se už netestuje na hmotnost 15 kilogramů, ale nově až na 22 kg. Jde o přizpůsobení se skutečnosti, že děti jsou stále větší a těžší. V současnosti je totiž průměrná hmotnost novorozence 3 500 gramů, ale před deseti lety to bylo zhruba o 200 gramů méně.

Kočárek musí při testování splňovat řadu požadavků, přičemž ty nejdůležitější z nich zaručují, že:

  • se nastavitelná rukojeť automaticky zablokuje v požadované pozici
  • je vnitřní potah napnutý, takže nehrozí udušení dítěte
  • se malé části nedají dítětem uvolnit
  • v okolí dítěte nejsou žádné nevhodně velké mezery
  • jsou hrany a hroty zaoblené nebo zakryté
  • jsou kovové materiály odolné proti korozi
  • barva není toxická a je odolná

Kočárek při testu musí projít také kontrolou parkovacích brzd, stability a struktury konstrukce, odolnosti a váhy a také kontrolou stability a pevnosti kol.

Pro upřesnění na závěr, modely kočárků, které se začaly vyrábět v období platnosti staré normy, nemusí podléhat nové normě. Tu musí splňovat až jejich mladší nástupci.


Dvojkombinace (2v1) z bazaru

Pokud se rozhodnete kočárek dvojkombinaci pořídit v bazaru, postupujte správně a vyhnete se nepříjemnostem nebo špatnému výběru.

#buying_guides