kocarkopedie
29. bře 2022
217 

Jak vybrat hluboký kočárek pro miminko?

Hluboký je prvním typem kočárku, který rodiče pro své miminko pořizují. Někdy ale narážejí na to, že se neumí zorientovat v možnostech, které výrobci nabízejí. Není se čemu divit, protože hluboké kočárky mají řadu specifik, které se u jednotlivých druhů a značek liší. Proto vám poradíme, čeho byste si měli při kupování prvního kočárku pro miminko všímat.

Jak vybrat hluboký kočárek pro miminko.

Foto-zdroj: Pexels.com.

Co je to hluboký kočárek?

Kočárek s hlubokou korbou se používá od narození do rozmezí zhruba 6 až 12 měsíců věku. Určený je pro miminka, která ještě neumí samostatně sedět. Později, obvykle před dosažením jednoho roku, děti přechází do sportovní varianty tzv. sporťáku.

Na co si dát pozor při výběru hluboké korby?

Hlubokou korbu tvoří lůžko a stříška. V obou případech existuje celá řada parametrů, které je nutné sledovat. Právě ty jsou totiž rozhodující pro pohodlí miminka, použitelnost kočárku i příjemnou jízdu.

1. Rozměry hluboké korbičky

Někteří rodiče už dopředu od lékaře vědí, že budou mít větší miminko, případně to lze předpokládat z jejich výšky, a tak je nutné k tomuto faktu přihlédnout i při výběru korbičky hlubokého kočárku. Ne všechny jsou totiž stejně velké.

Důležitým faktorem je také termín porodu. Jarní miminko už nejspíš nebudete v zimě vozit v hluboké korbičce, ale vyměníte ji za tzv. sporťák. Proto by bylo zbytečné pořizovat příliš velkou korbu, ve které bude malinké miminko „létat“.

Naopak v létě narozené dítko v hlubokém kočárku nejspíš v zimě ještě pobude, a to už v několika měsících života, takže větší, navíc s fusakem a dekou, proto je dobré počítat s nutností větších rozměrů. A miminko, které se narodí v zimě, potřebuje fusak pouze v prvních měsících života, kdy je ještě maličké.

Ale pozor! Uvedená délka a šířka korby se nerovná velikosti matrace, která by vás vlastně měla zajímat nejvíc. Nebojte se vzít si s sebou do prodejny krejčovský metr a u modelů, které se vám budou líbit, přeměřit délku a šířku vnitřního prostoru hluboké korbičky. Klidně také požádejte obsluhu o vyndání matrace.


2. Typy a materiály hlubokých korbiček kočárků

Mohlo by se zdát, že typ a materiál hlubokých korbiček je vlastně jen designovou záležitostí, ale není to pravda, protože každý z nich má své výhody a nevýhody.

A. Plastové
Výhodou plastové korby kočárku je snadná údržba, protože při případném ušpinění ji stačí otřít. Na druhou stranu není tolik prodyšná a má vyšší váhu.

B. Látkové
U látkových korbiček se někdy rodiče obávají, že se skrze jejich materiál dostane chlad. Ovšem tento strach není na místě. Moderní látky kočárků jsou pevné, navíc v chladných dnech komfort umocníte hřejivým fusakem, dekou a teplým oblečením. Pro lepší ochranu před slunečním zářením můžete zvolit látkovou korbu, která nabízí SPF 50+.

C. Kombinované
Plastové dno a látkové bočnice – i takovou možnost výrobci kočárků nabízejí. Oproti zcela plastovým korbám bude lehčí, v porovnání s látkovými zase o něco těžší. Záleží tedy na vašich preferencích, protože pokud budete korbu často sundávat z podvozku a přenášet, je praktičtější zvolit lehčí variantu.

D. Koženkové
Koženkové provedení hluboké korbičky dodává kočárku punc luxusu. I zde platí výhoda, že se snadno otírá, nicméně údržba je podmíněná používáním speciálních krémů, případně sprejů. Vlivem počasí a používání totiž může koženka popraskat, což lze zmírnit nebo oddálit jedině péčí. Tento materiál také nebude tak prodyšný jako například látka, což v kombinaci s tmavou barvou kočárku nemusí být v letních měsících ideální.


3. Matrace

Některá miminka v kočárku stráví poměrně dost času, zvláště pokud v nich lépe usínají. Měl by jim proto poskytnout zdravé ležení, které zajistí rovný a tvrdší povrch. Příliš měkká matrace by rozhodně nebyla tím pravým pro vyvíjející se pohybový aparát. Záleží na konkrétním typu kočárku, který vyberete, nicméně zvláště u levnějších je někdy nutné dokoupit vhodnou matraci zvlášť.

Pokud chcete kvalitnější matraci do kočárku, sáhněte po takové, která je vyrobená ze studené pěny (například od značky Träumeland). Spousta kočárků má matrace z paměťové pěny, která není příliš vhodná pro malá miminka, a to hlavně z důvodu, že neposkytuje potřebnou oporu. Oproti tomu matrace s jádrem ze studené pěny mají vynikající ortopedické i termoregulační vlastnosti.

Pro udržení čistoty je praktické, dá-li se potah matrace stáhnout a vyprat, protože miminko se může v kočárku zpotit nebo pozvracet, ale zvláště u levnějších matrací obvykle potah sejmout nejde. V obou případech je dobré dokoupit prostěradlo, nikoliv však nepromokavou ochranu na matrace. Z hlediska ochrany zdraví děťátka, zejména v prvních týdnech a měsících, není vhodné pokládat dítě na neprodyšné materiály. Může se přehřát, protože jeho termoregulace ještě není dovyvinutá.

Nezapomínejte ani na kontrolu matrace, a pokud je proležená, vyměňte ji za novou.


4. Stříška

Některé stříšky disponují benefity, jiné jedním nebo případně žádným – to se obvykle odráží také na ceně kočárku.

Mohou mít:

  • Možnost prodloužení stříšky pro lepší zastínění slunečních paprsků a ochraně před větrem.
  • Ventilační okénko pro odvětrávání, zvláště v létě.
  • Panoramatické okénko, kterým může děťátko koukat, když v kočárku pase koníky a které také zajišťuje lepší cirkulaci vzduchu.

Jak vybrat hluboký kočárek pro miminko.

Prodloužená stříška, ventilační okénko a panoramatické okénko.


5. (Ne)polohovací hluboká korba a odvětrávání

Některé kočárky mají možnost polohovat zádovou podložku. Ta pak jde nastavit do několika zvýšených poloh nebo úplného lehu. Používání je ovšem potřeba dobře promyslet, protože pro zdravý vývoj páteře je lepší rovné ležení. Pokud je miminko v hlubokém kočárku nespokojené, pak je lepší ho dát do sportovního kočárku, který lze nastavit na přirozenější polohu.

Zádová podložka hlubokého kočárku může být vylepšená o možnost jejího odvětrávání, a tedy ventilace ve spodní části korby. Větrací prostor se obvykle ovládá vytažením pomocí páčky nebo tlačítka.

Odvětrávání zádové podložky.


6. Nánožník do hluboké korby

Nánožník je doplněk, který svou funkci plní hlavně v zimě, kdy chrání miminko před proniknutím mrazu. Některé jsou ale dobře použitelné i v letních měsících, pokud mají srolovatelnou/sundavací teplou vrstvu a pod ní síťku, přes kterou bude cirkulovat vzduch.

Nánožníky se přitom ke korbám připínají několika způsoby a záleží na konkrétní modelu.

  • Cvočky nejsou hlučné a dobře drží.
  • S magnety bude upevňování snazší, ale několikaměsíční miminka mohou nánožník kopáním shodit.
  • Suché zipy vydávají při rozepínání specifický zvuk a po opakovaném používání se opotřebují.
  • S klasickými zipy bude trochu pomalejší manipulace.

7. Přenášení hluboké korbičky

K usnadnění přenášení hluboké korby slouží madla, která některé kočárky mají zabudované ve stříšce nebo ve středové části. Rozhodně byste ale pouze za ně neměli nést korbičku, ve které je miminko, a to z bezpečnostních důvodů.

Jak vybrat hluboký kočárek pro miminko.

Madla na hluboké korbě kočárku.


Rám neboli podvozek

Některé kočárky mají podvozky odlehčené, nejčastěji to bývají hliníkové – tedy ALU, s tlumičem nárazů, který eliminuje vibrace a nerovnosti terénu.

Od rámu kočárku se odráží:

  • Jak se nám s kočárkem jezdí.
  • Jak těžký kočárek celkově je.
  • Jak dobře se skládá.

Součástí podvozku může být odpružení, přičemž některé jde dokonce přizpůsobit vlastním potřebám. Nastavuje se u kol, a to podle váhy dítěte nebo kvality povrchu, po kterém pojedete – díky tomu se zlepší jízdní vlastnosti. Většina kočárků má odpružení na přední a zadní nápravě.

Druhy odpružení jsou:

  • Měkké – do náročného terénu pro přizpůsobení nerovnostem.
  • Tvrdé – do města a na jiný tvrdý povrch, pro snadnější ovladatelnost.

Brzda
Brzdy jsou bezpečnostním i praktickým prvkem, díky kterému můžete kočárek rychle zastavit, přibrzdit i zaparkovat tak, aby se vám nerozjel.

Typy brzd:

  • Brzda ruční – pro rychlé zastavení kočárku nebo případné přibržďování při jízdě z kopce. Tento typ brzdy mívají spíše terénní kočárky a trojkolky. Ovládání se nachází na rukojeti.
  • Kolečková brzda neboli parkovací – k zamezení pohybu kočárku na místě. Ovládá se nohou na zadní nápravě nebo je umístěna u rukojeti.

Brzdy hlubokého kočárku pro miminko.

Nejčastější typy brzd: na rukojeti a kolečková.


Rukojeť
Rukojeť kočárku může být napevno, což znamená, že ji nelze výškově nastavit. Takové řešení však není právě praktické. Mnohé páry mezi sebou mají výrazný výškový rozdíl nebo s kočárkem jezdí také prarodiče, přičemž rukojeť, která nelze nastavit, jistě nebude vyhovovat všem.

Dalším typem jsou rukojeti nastavitelné, u nichž rozlišujeme kloubovou a teleskopickou. Kloubová rukojeť kočárku se ovládá stisknutím tlačítek, teleskopická se výškově nastaví zmáčknutím tlačítka a zároveň táhnutím rukojeti směrem k sobě. U teleskopické se tedy nenastavuje pouze výška, ale i vzdálenost od kočárku. Tento typ rukojeti je vhodný zejména pro vyšší rodiče, aby jim při chůzi nepřekážela zadní osa kol.

Rukojeti hlubokého kočárku pro miminko.

Kloubová a teleskopická rukojeť. Zdroj: iMrňous.cz.


Jaká kolečka zvolit?

Obecně platí, že čím větší kola, tím snazší projetí nerovností. Z toho důvodu mají větší kola kočárky určené do terénu, menší zase do města.

Ale rozdílů je ještě více:

  • Odpružení – je ideální mít u všech kol, bez něho je kočárek tvrdý a veškeré otřesy jdou do rukojeti a směrem k dítěti.
  • Aretace – znamená, že se přední, otočná kola nastaví pro přímou jízdu, a to k zajištění lepších jízdních vlastností v horším terénu. Použití aretace se doporučuje vždy při jízdě v nerovnostech a při rychlé jízdě – z důvodu možného zaseknutí nebo vibrace kola.

Typy koleček kočárků:

  • Pro jízdu v terénu a po nezpevněných cestách jsou dobrá nafukovací kola, jenže u nich je potřeba počítat s možností, že můžete píchnout. S takovými kolečky proto u sebe musíte mít náhradní duši a v případě potřeby ji vyměnit. Kočárek je s nafukovacími koly těžší, ale poskytují mu přirozené odpružení.
  • Gumová kola jsou vizuálně totožná s nafukovacími, ale místo vzduchu je v nich gel, pěna nebo vzduchové komory. Hodí se do terénu a nepotřebují téměř žádnou údržbu. Kočárky s koly plněnými gelem bývají většinou těžší než ty s pěnou, ale jinak mezi nimi není v podstatě žádný rozdíl.
  • Pěnová kola jsou vyrobena z EVA pěny a zvládnete s nimi městské a méně náročné terénní povrchy. Jsou měkká, a proto do nich pronikají kamínky ani písek, což může způsobit nepříjemný zvuk při jízdě. Kočárky s těmito koly jsou lehké a výrazně levnější. Pozor, nepleťte si je s gumovými koly, co jsou plněná pěnou, nemají spolu nic společného.
  • Plastová kola jsou převážně u nejlevnějších golfových kočárků. Mají krátkou životnost a nepříliš dobré jízdní vlastnosti, takže postupně z nabídky výrobců mizí.

Tři nebo čtyři kolečka?

Pro dobré jízdní vlastnosti jsou tříkolky vhodnou volbou aktivních rodičů, kteří chtějí s kočárkem sportovat – běhat a jezdit na kolečkových bruslích.

Na první pohled je u podvozků nejpatrnější rozdíl v počtu koleček. I když jsou stále běžnější kočárky se čtyřmi koly, oblibu u rodičů si získávají také tzv. tříkolky neboli trojkolky – tedy kočárky se třemi kolečky. Velmi zjednodušeně můžeme říct, že snazší manipulace je s tříkolkou, ale čtyřkolka vám zase zajistí o něco lepší stabilitu.

Největším rozdílem je najíždění na obrubník nebo šikmý chodník. Když máte čtyřkolový kočárek, vyjedete po předních, ale u trojkolky musíte po zadních nebo na chodník nejdřív najet předním kolem, zadními dojet až k obrubníku a dotknout se ho. Až pak je možné zadní kola zvednout, protože jinak by byla stabilita pouze na jednom kolečku, takže by hrozilo převrácení kočárku.

I když to zní trochu děsivě, není potřeba se kočárků se třemi kolečky bát, důležité je se s nimi naučit správně manipulovat. Pro lepší stabilitu je pak u kočárků se třemi kolečky podstatný rozvor zadních kol, který by měl být dostatečný. Nejde však o konkrétní číslo, protože rozvor musí jít ruku v ruce s těžištěm kočárku. Například kočárek Thule Urban Glide 2 má rozvor 69 cm a TFK Mono 58 cm, přičemž stabilní jsou oba, jelikož mají níže položené těžiště správně zkombinované s rozvorem (neboli rozchodem zadních kol).

Kočárek tříkolka.

Rozvor kočárku se třemi kolečky.


Nasazování hluboké korbičky na podvozek

Při skládání kočárku bude pokaždé nutné hlubokou korbu sundat a pro rozložení opět nasadit, proto se zaměřte také na to, jakým způsobem se nasazuje na podvozek. Čím jednodušší tento systém bude, tím lepší, zvláště když budete kočárek skládat třeba do auta nebo pro uskladnění doma.

Korbičky obvykle lze na konstrukci nasadit přímo, tedy bez adaptérů, ale jsou i typy, kde je potřebujete. Záleží také na tom, zda budete kupovat zvlášť hlubokou korbu a zvlášť podvozek, protože někteří rodiče kombinují třeba dva typy nebo značky dohromady, aby dosáhli co nejlepšího splnění svých požadavků.

Dalším druhem adaptérů jsou zvyšovací. Ty volí hlavně vysocí rodiče nebo páry, kde je jeden z partnerů vyšší. U kočárku s korbičkou posazenou příliš nízko by se vysoký rodič musel ohýbat, což by rozhodně neprospělo zdraví jeho zad.

Opomenout nesmíme ani skutečnost, že některé korby lze nasadit pouze jedním směrem – miminko je pak čelem k tomu, kdo řídí kočárek. Existují však i typy kočárků, které umožňují její otočení (tzv. obousměrné). Možná se vám zdá divné nemít miminko na dohled, ale v případě, kdy jedete proti slunci, které by mu dopadalo přímo do očí, se tato funkce může hodit.

U některých modelů je nutné korbu sundat, otočit a nasadit; jiné mají snazší proměnu a nemusíte při ní ani vyndávat miminko, a to díky přehazovací rukojeti.


Co je to dvojkombinace a trojkombinace?

Dost často se hluboké korby kočárků prodávají v kombinacích, dokonce je tato nabídka širší než u samostatných kočárků s hlubokou korbou.

Tzv. dvojkombinace (někdy označovaná jako 2v1) má obvykle v setu:

  • Podvozek
  • Hlubokou korbu
  • Sportovní variantu** sedačky (tzv. sporťák).

Některé obchody s kočárky ale nabízí také dvojkombinaci, v níž je podvozek, hluboká korba a autosedačka – vajíčko; případně podvozek, sportovní sedačka a autosedačka – vajíčko.

Trojkombinace k podvozku, hluboké a sportovní korbě ještě přidává autosedačku – vajíčko.


Bezpečnost kočárku

Bezpečnost kočárku potvrzuje označení s odkazem na normu ČSN EN 1888-1, díky němuž je jasné, že kočárek vyhovuje požadavkům evropské normy, což zaručuje, že:

  • Nastavitelná rukojeť se automaticky zablokuje v požadované pozici.
  • Vnitřní potah je napnutý, takže nehrozí zadušení dítěte.
  • Hrany a hroty jsou zaoblené nebo zakryté.
  • Kovové materiály jsou odolné proti korozi.
  • Barva není toxická a je odolná.
  • Malé části nejdou uvolnit dítětem.
  • V okolí dítěte nejsou nevhodně velké mezery.

Pořizujete kočárek z bazaru?

Pokud se rozhodnete pro kočárek z bazaru, zjistěte všechny potřebné informace. Doporučujeme také zvolit osobní předání a platbu na místě. Díky tomu si totiž kočárek můžete dobře prohlédnout a vyzkoušet jízdu, skládání a nastavení. Získáváte tak samozřejmě také možnost si koupi ihned rozmyslet.

Na co se prodávajícího ptát?

  • Jaký je přesný název a rok výroby?
  • Šlo o nový kočárek, nebo byl pořízený také v bazaru?
  • Jak dlouho byl kočárek používaný a pro kolik dětí?
  • Je ještě v záruce?
  • Probíhaly u něj nějaké opravy, případně čeho? Dají se ještě sehnat náhradní díly?
  • Můžete dostat manuál?
  • Co zahrnuje cena? Jen kočárek, nebo i příslušenství, případně jaké?
  • Jaký je důvod prodeje?
  • Jsou na něm viditelná poškození nebo špína a nevypratelné fleky?
  • Je z prostředí, kde se kouřilo?
  • V jakém stavu jsou kolečka?
  • Jak se manipuluje s brzdou, podvozkem a polohováním?
  • Jak se kočárek skládá a jaké rozměry potom má?

Začni psát komentář...

Odešli