kocarkopedie
30. bře 2022
373 

Kočárek se třemi kolečky nebo raději se čtyřmi?

Kočárek se třemi kolečky nebo klasičtější se čtyřmi? Pokud právě tuhle otázku řešíte, pojďte se s námi podívat na rozdíly mezi tříkolkami (neboli také trojkolkami) a běžnějšími kočárky se čtyřmi kolečky i na to, jaká je jejich stabilita a další důležité parametry.

Kočárek se třemi kolečky, kterému se říká trojkolka nebo tříkolka.

Kočárek se třemi kolečky, kterému se říká trojkolka nebo tříkolka.

Tříkolka (neboli také trojkolka) vs. kočárky se čtyřmi kolečky

Zjednodušeně můžeme říct, že zatímco s kočárkem, který má tři kolečka, se lépe manipuluje, ten se čtyřmi zajistí lepší stabilitu. Na druhou stranu se není čeho obávat, jen je potřeba přihlédnout k rozdílům v manipulaci a naučit se s tříkolkou správně jezdit.

Hlavní rozdíl je v najíždění na obrubník nebo šikmý chodník. S kočárkem se čtyřmi kolečky vyjedete po předních. Tříkolka může buď pouze po zadních, nebo je nutné nejdřív předním kolem najet na chodník a zadními k němu dojet a dotknout se ho – až poté lze zadní kola zvednout na chodník. V případě, že by se zadní kola zvedla hned do vzduchu, než se dotknou obrubníku, je balancování stability pouze na předním kolečku, což může vést k převrácení kočárku.

Najíždění tříkolkou na obrubník.

Najíždění tříkolkou na obrubník.

V nerovném terénu trojkolkám nahrávají lepší jízdní vlastnosti, a bývají tak častou volbou rodičů při koupi kočárků pro zdolávání složitého terénu nebo kočárků na sport, respektivě na běh a jízdu na kolečkových bruslích.


Bude kočárek se třemi kolečky stabilní?

Pochybnosti o stabilitě kočárku se třemi kolečky jsou časté, ale jakýmkoliv problémům předejdete správnou manipulací a také pozorností při nákupu kočárku.

Všímejte si rozvoru zadních kol, který by měl být dostatečný, aby byla zajištěna lepší stabilita. Nejde však o konkrétní číslo, protože rozvor musí jít ruku v ruce s níže posazeným těžištěm kočárku. Například kočárek Thule Urban Glide 2 má rozvor 69 cm a TFK Mono 58 cm, přičemž stabilní jsou oba, jelikož mají správně zkombinované rozvor a níže položené těžiště. Vyzkoušejte si v obchodě jízdu s kočárkem, a to ideálně se zátěží, kterou v některých specializovaných obchodech mívají, aby bylo možné nasimulovat situaci, kdy v kočárku sedí dítě.


Kolečka tříkolek

Stejně jako u kočárků se čtyřmi kolečky i v tomto případě výrobci nabízejí různé typy, které se od sebe svými vlastnostmi liší. Například u předního kola jsou na výběr dvě možnosti – buď bude pevné, nebo otočné.

První varianta se hodí do náročného terénu a také na sport. Naopak s otočným kolečkem vpředu se vám bude snáze pohybovat po městě, protože je jednodušší na řízení. Pokud tedy víte, že budete střídat město i náročnější terén, pak zvolte takovou tříkolku, která bude mít otočné přední kolo s možností aretace.


Pozor na polohování nohou a zádové opěrky

Některé tříkolky v základní výbavě nemají polohování nohou. Pokud o něj stojíte, je nutné ho pořídit dodatečně. Rozhodně to můžeme doporučit, protože dítko nebude v kočárku klouzat, a navíc pokud usne, budou pro něj narovnané nohy pohodlnější. Cena tohoto doplňku se pohybuje v řádu stovek korun (cca 600 až 900 Kč) – záleží na značce a typu kočárku.

Ani narovnání a sklopení zádové opěrky do úplného sedu a lehu není u kočárků samozřejmostí, což platí pro kočárky se třemi i se čtyřmi kolečky. Některé totiž nabízejí sklopení jen do tzv. pololehu. U tříkolek nejde o nedostatek, ale naopak o bezpečnostní prvek. Polohování je přizpůsobeno tomu, aby nedocházelo ke změnám těžiště, což by při sportu mohlo způsobit problém. V případě potřeby ovšem lze dosáhnout úplného sedu pomocí univerzálního pásku, který pořídíte zhruba za 100 Kč. S ním opěrku zvednete a v této poloze zafixujete. To je praktické třeba ve chvíli, kdy bude dítko v kočárku svačit.

Dále je podstatná velikost sedací plochy, která musí poskytovat dostatek prostoru, hmotnost kočárku a skladnost, a to zvláště v případě, že ho budete skládat do kufru auta.


Lze tříkolky používat už od narození miminka?

Ano, k řadě modelů máte možnost dokoupit hluboké korby, díky nimž je potom kočárek použitelný už od narození miminka. Některé kočárky se dokonce prodávají přímo v setu, takže koupíte hluboký kočárek i sportovní variantu najednou.

Tady ovšem nesmíme zapomenout podotknout, že s malým miminkem byste do náročnějšího terénu, kde bude kočárek hodně drncat, neměli vyrážet. Pro jeho nezpevněné svaly totiž nejsou silné otřesy zdravé. Až když umí pást koníčky a v této pozici chvíli vydrží, můžete si troufnout na náročnější cestu.


2v1 –⁠ hluboká a sportovní varianta v jednom

Existují trojkolky, které mají hlubokou korbu, kterou lze předělat na obousměrnou sportovní sedačku (tuto variabilitu umožňují například značky TFK a Mountain Buggy). Obvykle je ale menší než klasická sportovní varianta, a tak poslouží spíše pro menší dítko. Její praktická stránka tkví hlavně ve skladnosti, protože tato přeměna se provádí pouze změnou potahu, a tím pádem doma nemusíte skladovat dvě korby –⁠ hlubokou a sportovní.


Tohle si u trojkolky pohlídejte

Nezapomeňte, že zadní část podvozku některých kočárků se třemi kolečky je širší. To může být problém, zvláště pokud potřebujete jezdit malým výtahem nebo projíždět užšími dveřmi.

Také se zaměřte na ruční brzdu, která je praktická hlavně, pokud budete s kočárkem sportovat, ale využijete ji i při běžných procházkách, třeba pro pohodlnou chůzi z kopce. Dalším bezpečnostním prvkem je popruh na zápěstí. Díky němu si můžete být vždy jistí, že vám kočárek neujede.

Ruční brzda na kočárku se třemi kolečky důležitá.

Ruční brzda na kočárku se třemi kolečky důležitá.


Co o kočárku se třemi kolečky říká odbornice?


Tříkolky vs. čtyřkolky

Kočárky se třemi kolečky vždy působí sportovním dojmem, kdežto některé typy čtyřkolek jsou vyloženě elegantní. Také trh nabízí menší výběr modelů i barevných variant tříkolek. A posledním podstatným rozdílem je právě zmiňované těžiště, které si žádá jinou manipulaci.

Co tu chybí a na co je potřeba si dát pozor, jsou eskalátory. Sice u každých eskalátorů je přeškrtnutý kočárek s tím, že se tam s kočárkem nesmí, ale maminky tak jezdí a navíc sem-tam to je nutností. Já se s trojkolkou nedokázala naučit najíždět na eskalátory jedoucí nahoru - dokonce jsem jednou při poruchu výtahu musela tím pádem popojet do jiné stanice metra. Když jsme jeli 2 dospělí, tak jeden vzal dítě do náruče a druhý vyjel, to šlo, ale sama jsem jednou málem dítě vyklopila a pak jsem z toho měla trauma.

Ale když si na tohle zvykneme, tak zase trojkolka má větší kola = výrazně pohodlnější např. na pražských kostkách.

A brzdu na kočárku beru skoro jako nutnost (na čtyřkolkách jsem ji moc nepotkala).

30. bře 2022

@merope s trojkolkou bych eskalátory řešila stejně jako se 4kolkou, akorát prostě na horním schodě musí být ty 2 kolečka a to jedno je ve vzduchu. Kočárek vždy pod tebou. Ale teda abych řekla pravdu, do Prahy jsem brala radši vždy šátek a kočárek nechávala doma.

Trojkolka mi právě kvůli své nestabilitě přijde nevhodná do terénu - polní a lesní cesty, louky a lesy bez cest.

30. bře 2022

@konidana presne tak, jezdila jsem takto

30. bře 2022

@konidana Asi jsem nešikovná - stalo se mi, že jsem při najíždění na eskalátory už stála na eskalátoru a kolečko se mi "zaseklo" o okraj a kočárek zůstal dole - musela jsem pak seběhnout (naštěstí byly pomalé) a zkusit to znovu. U čtyřkolek jsem právě myslela (viděla), že se najíždí předem a prostě se madlo zvedne do vzduchu.

Sestra (po které jsem trojkolku podědila) si ji právě kupovala na turistiku do terénu - je skvěle manipulovatelná a nestabilní mi nikdy nepřišla. Oni s ní pochodili ledasjaké kopce i neuvěřitelná místa (bydlí v oblasti, kde je to samý krpál a rokle - v Brdech jako doma). Klíčová je teda ta brzda. Ale možná jsem měla smůlu na špatné čtyřkolky - co jsem měla v ruce různé čtyřkolky, tak byly tak neuvěřitelně špatně manipulovatelné, že bych s nimi nikam do terénu nevyrazila. To otočné kolečko vepředu je prostě za mě top.

30. bře 2022

@merope já měla starou Libertu, nebo co to bylo, 4 velká pevná kola a do terénu super. Hlavně byl celý kočár relativně lehký.

30. bře 2022

měla jsem 1 čtyřkolku a 2 trojkolky, na eskalátorech jsem s kočárkem nikdy nejela, to nemohu posoudit, ale převrácení kočárku jsem zažila pouze jednou a to čtyřkolku v autobusu v zatáčkách. Trojkolky jsou podle mě stabilnější (asi jako stará dobrá tříkolka pro dítě), už jen tím, jak mají posazená kola. Projeli jsme s nimi louky, lesy i po ledovci. Jako velkou výhodu vidím tři velká kola a ruční brzdu.

30. bře 2022