kocarkopedie
4. pro 2022
418 

Kolečka kočárků: Na co se zaměřit při výběru?

Parametrů, na které bychom se měli při výběru kočárku zaměřit, je celá řada, přičemž jedním z nejdůležitějších jsou jeho kola. Ne všechna totiž zvládnou složitější terén nebo vám poskytnou komfortní pohyb po nákupním centru. Dbejte proto na pečlivý výběr a dosáhněte toho, že kočárek splní vaše požadavky. V tomto článku vám ukážeme, co v případě koleček sledovat.

Foto-zdroj: Pixabay.com.


Po jakém povrchu budete jezdit nejčastěji?

Toto je základní otázka, kterou si musíte zodpovědět, než začnete kočárek vybírat. Terény bychom v tomto případě mohli rozdělit na tři typy:

  • Jednoduchý – asfaltová cesta, dlažba v nákupním centru, rovný trávník, obrubník, malé výmoly na silnici, dřevěné můstky, listí v parku.
  • Náročnější – upravená polní cesta, dřevěné mosty s mezerami, dřevěná drť, kamínky nebo písek na dětském hřišti či pláži.
  • Náročný – neupravená polní cesta s výškovými rozdíly, lesní cesta s kořeny, výmoly, nerovná cesta k novostavbě a louka.

Kolečka v zimě
Samostatnou kapitolu představuje sníh a náledí. S nimi mívají potíže hlavně malá kolečka a potom také kočárky, které mají tzv. zdvojená kolečka (častá například u golfek). Ta se totiž snadno obalí sněhem, a to natolik, až se zaseknou. Po ledu se zase budou velmi nepříjemně a nebezpečně klouzat. Problémům předejdete jedině s koly s větším průměrem, která mají gumový povrch, na němž jsou nerovnoměrné drážky.

Kolečka kočárku.

Zdvojená kolečka (vlevo) budou mít se sněhem potíže. Gumová s drážkami (vpravo) si v zimě poradí lépe.

ABC Design Giro

Hartan Racer GTS

Hartan Racer GTS je full-size sportovním kočárkem s možností kombinace. Je vyšší, terénnější verzí modelu Racer GT s většími kolečky s výraznějším dezénem, která jsou vhodná i do náročnějšího terénu. Konstrukce kočárku je pevná a robustní, po složení ale poměrně kompaktní. Pro hladkou jízdu je plně odpružená s možností regulace tvrdosti pružení. Kočárek zastavíš brzdou „Wippmatic“ aktivovanou stlačením červené strany a deaktivovanou stlačením zelené. Tu můžeš doplnit volitelnou ruční zpomalovací brzdou. Možným příplatkovým vybavením kočárku je i kůží obšitá rukojeť.

Sportovní část je měkce polstrovaná termoizolačním materiálem a plně pratelná. Sedačka se dá napolohovat až do lehu. Opěrku nohou můžeš dokonce prodloužit a zvětšit tak ložnou plochu sedačky. Před sluncem či větrem ochrání děťátko mohutná stříška s kapsou. V horkých dnech oceníš možnost větrání. Pro kombinaci od narození je dostupná měkká vložná taška Soft, ze které se dá udělat fusak, pevná vložná taška Kombi či skladatelná Falt. S pomocí adaptérů je možné připojit i autosedačku.

Kolečka kočárků

Není kolo jako kolo 🙂 I když by se mohlo zdát, že jsou si vcelku podobná, opak je pravdou. Rozhoduje hned několik vlastností:

1. materiál,
2. velikost,
3. odpružení,
4. počet,
5. otočnost neboli aretace,
6. možnost náhradních kol.


1. Materiál kol

Na trhu existuje řada materiálů koleček, přičemž mnohé z nich se velice liší v tom, po jakém terénu s nimi můžete jezdit, i v údržbě.

Obchody nabízejí kola:

  • nafukovací,
  • nenafukovací s výplní,
  • z tvrzené gumy,
  • pěnová,
  • plastová,
  • silikonová,
  • pryskyřičná.

Jaké jsou vlastnosti jednotlivých materiálů?


a. Nafukovací

  • Terén: náročný – neupravená polní cesta s výškovými rozdíly, lesní cesta s kořeny, výmoly, nerovná cesta k novostavbě a louka.

Jsou ideální pro jízdu v náročném terénu nebo po nezpevněných cestách, protože tím, že jsou vyplněná vzduchem, disponují přirozeným odpružením. Kočárek je kvůli nimž ovšem o něco těžší. Jejich hlavní nevýhodou je potom zvýšené riziko defektu.

U nafukovacích kol musíte sledovat jejich tlak. Ten by měl mít hodnotu, jaká je uvedená na plášti. Jakmile budete jezdit na kočárku s nižším, nebo naopak vyšším tlakem, poškodíte pláště, duše i ráfky. Kontrola a případná „oprava“ jsou přitom snadné, stačí mít vlastní pumpu s tlakoměrem, nebo se zastavit u stojanu s tímto zařízením, které slouží pro cyklisty, případně u jakékoliv benzinové pumpy se stojany pro dohušťování.

👍 Výhody:

  • Zvládnou náročný terén
  • Mají přirozené odpružení

👎 Nevýhody:

  • Mohou se snadno poškodit
  • Musíte v nich udržovat správný tlak

b. Nenafukovací s výplní

  • Terén: náročnější – upravená polní cesta, dřevěné mosty s mezerami, dřevěná drť, kamínky nebo písek na dětském hřišti či pláži.

Tato kolečka jsou téměř totožná s nafukovacími, ale nejsou plněná vzduchem. Uvnitř mají gel, pěnu nebo tzv. vzduchové komory, které tvoří malé prostory naplněné vzduchem, u nichž se v případě protržení pláště vyfoukne třeba jen jeden tento dílek, nikoliv celé kolo.

Vhodná jsou i do náročnějšího terénu a jejich výhodou je, že jsou bezúdržbová. Nevýhodou je, že nejsou přirozeně odpružená jako ta nafukovací. Kočárky, které mají kola plněná gelem, bývají o něco těžší než ta s plněnými pěnou, ale jinak mezi nimi není žádný rozdíl.

👍 Výhody:

  • Jsou bezúdržbová
  • Zvládnou i náročnější terén

👎 Nevýhody

  • Nejsou přirozeně odpružená jako nafukovací kola
  • Kočárky s nimi mají vyšší hmotnost

c. Z tvrzené gumy

  • Terén: náročnější – upravená polní cesta, dřevěné mosty s mezerami, dřevěná drť, kamínky nebo písek na dětském hřišti či pláži.

Vyrábějí se z tvrzené gumy. Mají delší životnost, jsou vhodná do města a na nerovný např. štěrkový nebo lesní terén.

👍 Výhody:

  • Delší životnost
  • Rozmanitost povrchů, které kolečka zvládnou

👎 Nevýhody:

  • Kočárky s nimi jsou dražší

d. Pěnová

  • Terén: jednoduchý – asfaltová cesta, dlažba v nákupním centru, rovný trávník, obrubník, malé výmoly na silnici, dřevěné můstky, listí v parku.

Vyrábějí se z měkké pěny, kterou najdete pod označení EVA pěna. Jsou vhodná do města nebo na méně náročné povrchy. Jsou měkká, proto do nich snadno pronikají kamínky a písek, což může během jízdy vydávat nepříjemný zvuk. Kočárky s těmito koly jsou lehčí a výrazně levnější.

👍 Výhody:

  • Nižší hmotnost
  • Příznivá cena

👎 Nevýhody:

  • Do koleček pronikají kamínky a písek, takže kočárek potom při jízdě „chrastí“

e. Plastová

  • Terén: jednoduchý – asfaltová cesta, dlažba v nákupním centru, rovný trávník, obrubník, malé výmoly na silnici, dřevěné můstky, listí v parku.

Plastová kolečka z nabídky výrobců postupně mizí, protože mají nižší životnost a neposkytují příliš dobré jízdní vlastnosti. Najdete je především u levnějších golfových kočárků, ale nahrazují se silikonovými, pryskyřičnými a koly z tvrzené gumy, jejichž životnost je mnohem vyšší.

👍 Výhody:

  • Levné
  • Kočárky s nimi bývají lehké

👎 Nevýhody:

  • Krátká životnost
  • Špatné jízdní vlastnosti

f. Silikonová

  • Terén: náročnější – upravená polní cesta, dřevěné mosty s mezerami, dřevěná drť, kamínky nebo písek na dětském hřišti či pláži.

Silikonová kolečka jsou ze stejného materiálu, jaký znáte z in-line bruslí. Nabízejí vyšší odolnost proti odření než plastová a pěnová. Jsou vhodná do města a na náročnější povrchy. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena kočárku a menší dostupnost náhradních kol kvůli specifičnosti.

👍 Výhody:

  • Odolnější proti odření
  • Zvládnou i náročnější terén

👎 Nevýhody:

  • Kočárky s nimi jsou dražší
  • Horší dostupnost náhradních koleček

g. Pryskyřičná

  • Terén: náročnější – upravená polní cesta, dřevěné mosty s mezerami, dřevěná drť, kamínky nebo písek na dětském hřišti či pláži.

Vyrábějí se z pryskyřice, do které se přidává speciální tvrdidlo. Na kočárcích se vyskytují ojediněle. Jsou odolná podobně jako silikonová a tvrzená gumová kola. Vhodná jsou do města a na náročnější povrch. Nevýhodou je ale vyšší pořizovací cena kočárku a menší dostupnost náhradních kol.

👍 Výhody:

  • Odolnost

👎 Nevýhody:

  • Kočárky s nimi jsou dražší
  • Horší dostupnost náhradních koleček


2. Velikost kol

Velikost koleček kočárku rozhodně nepodceňujte. Obecně platí, že čím jsou kola větší, tím snáze zvládnou různé nerovnosti. Právě proto mají jinou velikost kol kočárky určené do města a jinou kočárky do terénu nebo na vesnici.

Druhy kol podle velikosti:

  • Malá kola – do 20 cm
  • Střední kola – od 21 do 29 cm
  • Velká kola – od 30 cm a více
TerénSportVesniceMěstoCestovní
Nafukovací, nenafukovací plněná, z tvrzené gumyNafukovací, nenafukovací plněná, z tvrzené gumyNafukovací, nenafukovací plněná, z tvrzené gumy, pěnováPěnová, umělohmotná, z tvrzené gumyPěnová, umělohmotná, z tvrzené gumy
Pevná, otočná s aretacíPevná, otočná s aretácíOtočná s aretacíOtočná s aretacíOtočná s aretací
Odpružená všechnaOdpružená všechna, zadníOdpružená všechna, zadníOdpružená - všechna, přední, zadní nebo bez odpruženíOdpružená - všechna, přední, zadní nebo bez odpružení
⌀>30–40 cm⌀>30-40 cm⌀>25 cm⌀>20 cm⌀>15 cm

3. Odpružení

Odpružení je velmi důležité, protože bez něj je kočárek tvrdý a otřesy se přenášejí do rukojeti a k dítěti.

Umístění odpružení:

  • u předních kol
  • u zadních kol
  • u všech čtyř kol

Druhy odpružení:

  • měkké –⁠ vhodné do náročného terénu (kvůli přizpůsobení se nerovnostem)
  • tvrdé –⁠ vhodné do města a na jiný tvrdý povrch (kvůli snazší ovladatelnosti)

Na některých kočárcích si odpružení dokonce můžete přizpůsobovat podle vlastních potřeb. Nastavuje se u kol, a to podle váhy dítěte nebo kvality povrchu, po kterém budete s kočárkem jezdit. Většina kočárků má odpružení na přední i zadní nápravě.


4. Počet kol

Správný výběr souvisí s druhem terénu, ve kterém se budete s kočárkem nejčastěji pohybovat. Obecně se snáze manipuluje s kočárky, které mají jen tři kola. Nicméně, ty čtyřkolové jsou stabilnější.


5. Aretace

Aretace slouží k zafixování předních otočných koleček. Zatímco otáčení kolem své osy (tedy kolečko bez aretace) se hodí třeba v nákupních centrech, kde se tak snadno vyhnete regálům. Zafixované (zaaretované) je zase praktické například na polní cestu, na níž by se vám kočárek s volným kolečkem neřídil dobře, protože by na nerovnostech létal ze strany na stranu.

Při volbě aretace se tak stává rozhodujícím hlavně terén, ve kterém se budete pohybovat.

Aretace u kočárku se třemi kolečky
Specifické je potom používání aretace u tzv. tříkolek, tedy kočárků se třemi kolečky.

  • Pokud budete tříkolku využívat k běhu a sportu na rovném asfaltovém terénu bez zatáček, a tedy bez časté změny směru, tak aretace (otočnost) předního kola není nutná. Je však důležité dodat, že s tímto typem tříkolky se hůře manipuluje. Změna směru je podobná jako při vyjíždění na chodník, a je proto potřeba kočárek naklonit na zadní kola a změnit směr.
  • Pro běh a sport rovným asfaltovým terénem, kde je třeba často měnit směr, je vhodnější kočárek s aretací předního kola.
  • Pro běh a sport nerovným (štěrkovým nebo polním) terénem, ať už se zatáčkami, nebo bez nich, je vhodný kočárek bez aretace předního kola. V tomto případě záleží, jaký kočárek máte, protože například Thule Glide 2 aretaci nemá, a náročný terén zvládne tak, jak je. Oproti tomu jeho „bráška“ Thule Urban Glide 2 má nastavitelné přední kolo a je nutné s ním podle terénu pracovat:
    • Na rychlý běh a sport (in-line) na rovině – třeba v parku – přední kolo aretujete směrem ven pro vytvoření větší stability kočárku. Sice se tak hůře vyhnete překážkám, ale silné nárazy nepoškodí kočárek.
    • Pomalý běh na lesním terénu – kolo nemusíte aretovat, protože nedochází k velkým otřesům, a zároveň se tak dokážete snáze vyhýbat překážkám.
    • Rychlý běh na lesním terénu – kolo musíte aretovat směrem ven kvůli vytvoření větší stability kočárku.
    • Pomalejší procházka – kolo se nearetuje.
    • Rychlejší procházka – kolo je nutné aretovat, ale směrem dovnitř, ne ven, jak je to při běhu.
    • Pro turistiku nerovným (štěrkovým nebo polním) terénem platí opačný vzorec. Jelikož chůze je klidnější, a tedy otřesy kola nejsou tak prudké a silné, je lepší mít kočárek s aretací předního kola.

6. Náhradní kola

Náhradní kola jsou důležitá nejen kvůli možnému poškození a nutné výměně, ale také při změně terénu. Je výhodné mít možnost volby, když častěji jezdíte po městě, ale chystáte se na výlet třeba do přírody. U některých modelů kočárků lze dokoupit terénní sadu, většinou je jde o náhradní nafukovací kola.

Nezapomeňte na ně ani při kupování kočárku v bazaru. Pořídit kočárek, na který se těžko shánějí náhradní kolečka, vám může přidělat spoustu starostí.


Přejeme příjemné kočárkování 🙂


#buying_guides

Nafukovací kola kočárku rozhodně náročný terén nezvládnou. Na to jsem se nachytala u dcery. Jízdní kolo jsem snad v životě nepíchla, kočárek jsme měli píchlý co 14 dní (2 různé typy kočárku a stejný problém), nedal se do terénu vůbec používat. Za mě nafukovací už nikdy, maximálně do města.

5. pro 2022

Začni psát komentář...

Odešli