kocarkopedie
17. dub 2019
4964 

Mutsy Nio - příjemný společník v městské džungli

Elegantní, funkční a jede prakticky sám. Nio je hybridem modelů Evo, i2 (Igo) a Nexo, ale zároveň unikátní svým vlastním způsobem. Je spíše pro menší, ale rukojeť se dá přizpůsobit i vyšším rodičům. Multifunkční Nio ocení především, i když ne výlučně, městské maminky.

Mutsy Nio

Mutsy Nio je elegantní sportovní kočárek či kombinace na konstrukci ve tvaru L. Vychází v roce 2018. Kombinuje výhody modelů Nexo a IGo. Díky odpružení předních koleček a pružící konstrukci zvládne lepší i horší, převážně však městský terén. Výhodou je i nový – větší a hlubší nákupní košík s dobrým přístupem. Nio se dá jednoduše složit do poměrně kompaktního rozměru, a to i s nasazenou skládací sedačkou. Ve složeném stavu ho můžeš tahat za sebou jako zavazadlo.

Pohodlná sedačka s měkkými bočnicemi se dá otáčet a polohovat až do lehu. Ležící pozice je zatím nejplošší ze všech Mutsy kočárků. Pro plnohodnotnou kombinaci od narození je dostupná i nová hluboká vanička, s pomocí adaptérů dokážeš na konstrukci připojit i autosedačku. Nio si také můžeš poskládat podle potřeby zakoupením podvozku a nástavby, kterou si vybereš. V nabídce je ve dvou kolekcích: North a Nature inspirovaných světem okolo nás. Konstrukce ve stříbrné barvě je doplněná koženkovými detaily v koňakové barvě.

Image title

Mutsy Evo

Mutsy Evo je kočárek na poměrně klasické konstrukci výrazné moderními kolečky s typickým výpletem. Je relativně lehký a ve městě snadno ovladatelný. Občas zvládne i mírně zhoršený terén. Sportovní část můžeš otáčet a polohovat až do lehu, včetně opěrky nohou. Stříška má výklopný kšilt a dá se rozšířit rozepínatelným panelem, i tak je spíš z těch kratších. Pro plnohodnotné využití od narození je v nabídce i v kombinaci s hlubokou vaničkou s kapsami na drobnosti a přídavnými pásy na přenos. Vaničku, sedačku i autosedačku můžeš také dokoupit k samostatnému podvozku a namixovat si tak jakoukoliv kombinaci si přeješ.

Evo je dostupný v mnoha barvách textilií nástaveb rozdělených do tří kolekcí: 5 barev v kolekci Farmer typické méně výraznými melange potahy, 2 barvy v kolekci Industrial ve výraznějším melange provedení s černým kšiltem a 4 barvy v kolekci Urban Nomad s klasickými jednobarevnými potahy s černým kšiltem. Vybrat si je možné i sladěnou verzi konstrukce: Farmer má tmavohnědou koženkovou rukojeť na volitelné černé, stříbrné, tmavošedé a modrošedé konstrukci, Urban Nomad a Industrial mají koňakovou hnědou koženkovou rukojeť na volitelné černé, stříbrné a tmavošedé konstrukci. V nabídce je také množství doplňků včetně zadních nafukovacích koleček či originálního přídavného stupátka pro sourozence.

Mutsy i2

Mutsy i2 je pokračováním modelu IGo. Moderní minimalistické konstrukci ve tvaru L přibyla možnost nastavit tvrdost pružení předních koleček. Díky systému Anti-Wheel Lift se při otáčení nezdvihnou ze země. Odpružená jsou i větší zadní kolečka. Kočárek tak zvládne lepší i horší, převážně však městský terén.

Moderní oválnou vaničku i sportovní nástavbu dokážeš nacvaknout přímo na konstrukci bez potřeby adaptérů. Paměťová tlačítka je umožňují sundat i jednou rukou. Sportovní část můžeš plně polohovat, při polohování se přizpůsobuje i hloubka sedačky. Můžeš ji i otáčet, při otáčení sedačky je ale potřebné pootočit mechanismus na jejích bocích. Při skládání kočárku nebo uskladnění se dá sedačka přeložit na polovinu. Vaničku, sedačku i volitelnou autosedačku je také možné dokoupit k samostatnému podvozku a namixovat si tak jakoukoliv kombinaci si přeješ.

Vybrat si je možné i sladěnou verzi konstrukce: Farmer/Heritage má tmavohnědou koženkovou rukojeť na volitelné černé, stříbrné, tmavošedé a modrošedé konstrukci, Urban Nomad/Pure má koňakovou hnědou koženkovou rukojeť na volitelné černé, stříbrné a tmavošedé konstrukci. V nabídce je také množství doplňků včetně zadních nafukovacích koleček či originálního přídavného stupátka pro sourozence.

Mutsy IGo

Mutsy IGo je vyšší model Mutsy Evo, oproti kterému má modernější, minimalističtější konstrukci ve tvaru L. Kromě zadních jsou odpružená i přední kolečka s Anti-Wheel Lift systémem, díky kterému se při otáčení nezdvihnou ze země. Kočárek tak zvládne lepší i horší, převážně však městský terén.

Moderní vaničku oválných linií a sportovní nástavbu dokážeš nacvaknout přímo na konstrukci bez potřeby adaptérů. Paměťová tlačítka je umožňují sundat i jednou rukou. Sportovní část můžeš plně polohovat, při polohování se přizpůsobuje i hloubka sedačky. Můžeš ji i otáčet, při otáčení sedačky je ale potřebné pootočit nejprve nacvakávací mechanismus. Při skládání kočárku nebo uskladnění se dá sedačka přeložit na polovinu. Vaničku, sedačku i volitelnou autosedačku je možné také dokoupit k samostatnému podvozku a namixovat si tak jakoukoliv kombinaci si přeješ.

Vybrat si je možné i sladěnou verzi konstrukce: Farmer/Heritage má tmavohnědou koženkovou rukojeť na volitelné černé, stříbrné, tmavošedé a modrošedé konstrukci, Urban Nomad/Pure má koňakovou hnědou koženkovou rukojeť na volitelné černé, stříbrné a tmavošedé konstrukci. V nabídce je též množství doplňků včetně zadních nafukovacích koleček či originálního přídavného stupátka pro sourozence.

Mutsy Nexo

Mutsy Nexo je moderní sportovní kočárek na konstrukci ve tvaru L, vycházející z vyššího full-size modelu IGo. Oproti němu je však kompaktnější před i po složení, což z něj dělá výborného společníka na procházky městem. Výhodou je i prostorný nákupní košík s dobrým přístupem.

Opěrku neotočné sedačky je možné polohovat až do lehu vhodného prakticky od narození. Díky mechanismu napojenému na pás to zvládneš i jednou rukou, přičemž si můžeš vybrat jakýkoliv úhel náklonu, nejen pár daných pozic. Tlačítkem na středu se dá jednoznačně přizpůsobit i opěrka nohou. Novorozence také odvezeš v autosedačce, kterou je možné na kočárek připojit pomocí adaptérů.

V krátkosti:

+ neskutečně příjemné a jednoduché ovládání a manipulace
+ na svůj typ dobré odpružení
+ stylový design, barvy a materiály
+ hluboký, přístupný košík
+ velké větrací náhledové okénko s perfektním a efektním zajištěním
+ dobře řešené polstrování pásů, které drží, kde má
+ pohodlná vanička
+ klik systém sedadla s paměťovými tlačítky, který, na rozdíl od předchozích modelů, není třeba otáčet

  • nižší (pro menší však výhoda)
  • dost plastů, které může být při nedostatečném promazání slyšet
  • mnoho suchých zipů
  • stříška sporťáku vleže není dost dlouhá, hodilo by se i prodloužení vaničkové stříšky
  • krátká opěrka nohou
  • bez odnětí kol není po složení zcela kompaktní
  • puzzle systém pásů je nutné pokaždé skládat

A v "dlouhosti" 😉 :

Musím přiznat, nikdy jsem nebyla Mutsy nadšencem. Ano, tuto oblíbenou nizozemskou značku vnímám - a to převážně v pozitivním duchu - ale vždy jsem si našla něco, proč Mutsy právě teď ne. Kočárky této značky se mi zdály buď malé, nízké, s krátkou stříškou, ne tak zajímavé jako jiné... Vždyť to asi znáte. No a teď, s Nio-m "v ruce", mohu říci, že konečně vím, co na těchto kočárcích tolik vidíte... Nový Nio je trochu jako Evo, ještě o trochu víc než i2 (Igo), přitom však jde vlastní cestou. Modernější, jednodušší na manipulaci, praktičtější na používání a konečně (!) i s relativně decentní stříškou.

Image title

Mutsy Nio vyšel v roce 2018 a zaujal asi každého, kdo zvažoval Evo nebo Igo, ale něco mu na nich nevyhovovalo. Inspirovaný popularitou kompaktnějšího, neotočného Nexa přináší nový zvýšený košík, mírně hranatější tvary, citelné odpružení a dobrou ovladatelnost. Přidané detaily (nové přibyly i pro rok 2019), jakož i propracované funkce, z něj dělají extrémně pohodlný kočárek pro každodenní používání - a to pro novorozence, ale i pro dítě přecházející z hluboké vaničky do sporťáku.

Nio jsme testovali v barvě Explore Amazon Green Standard, pro rok 2019 s rukojetí a madlem v nové barvě Red Grip. Je to krásná, neutrální kombinace, vhodná pro obě pohlaví. "Džunglová" zelená je poměrně tmavá a mění se v závislosti na světle, ve kterém ji vidíš. Někdy je opravdu zelená, jindy spíše šedá nebo až černá. Kontrastní hnědá, do červena laděná koženka ručky a madla je opravdu efektním detailem. I ostatní barvy, kombinované vždy s osvěžující koženkou, mě osobně těší neutralitou, navzdory níž však vůbec nejsou nudné. Na výběr jsou aktuálně čtyři kolekce - Adventure, North, Inspire a Explore, laděné podle tématu, který reprezentují.

Image title

Konfigurovatelnost

Nio si můžeš koupit jako čistě sportovní kočárek bez příslušenství (cca 13 000 korun), dvojkombinaci s hlubokou vaničkou (cca 16 - 20 000 korun) či trojkombinační set s autosedačkou (přes 23 000 korun). Kromě toho je dostupný i samostatný podvozek - konstrukce, na kterou si jednotlivé díly můžeš vyskládat podle vlastních potřeb. Důležitou informací u tohoto modelu je fakt, že si sice dokážeš zakoupit i výlučně hluboký kočárek (čistě vaničku), ale v tom případě nebudeš mít v ceně zahrnut nákupní košík. Košík laděný k sportovní části je dodáván spolu s ní - pokud si tedy nekoupíš sporťák, ale jen podvozek s vaničkou či autosedačkou, buď se obejdeš bez košíku, nebo ho budeš muset doobjednat zvlášť. Zajímavá je přitom i možnost zvolit košík jiné barvy než je zbytek, čímž si ho "namixuješ" do unikátní kombinace.

Samozřejmostí je množství originálního doplňkového příslušenství, ale to si bohužel musíš zakoupit samostatně. Kromě pláštěnky bych určitě dokoupila síťovanou sluneční clonu, která kromě funkce moskytiéry brání i UV záření - a tak doplní stříšku, která by zejména ve sklopené poloze mohla být větší. Dostupný je i fusak a nánožník, slunečník či přebalovací taška - všechny v aktuálně dostupných barvách.

Image title

Hluboká korba

Na otestování jsme si přinesli i hlubokou korbičku. Přestože nemáme maličké miminko - nejmenší Ferdinand (bude mít v květnu dva roky) okamžitě trval na tom, že si do ní lehne a řádně ji odzkouší. S pokrčenými nožkami a zadečkem nahoru, ale se spokojeným výrazem v tvářičce konstatoval: "moje".

Image title

Navzdory rozměru matrace 72x30 cm se mi hluboká část nezdála malá. Její velikost je podle mého názoru průměrná, a tedy vhodná pro každé dítko 'klasické velikosti' 🙂. Přibližně půl roku v ní jistě vydržíte (s fusakem to vidím tak na 5 měsíců). Matrace v hluboké části je poměrně silná, prodyšná, antialergická a zdá se mi extra pohodlná - zpracovaná tak, aby se miminko zbytečně nepotilo. Pratelnost vnitřní výplně je v dnešní době již samozřejmostí. Drží na lemu suchých zipů. Popravdě, klasické zipy by mě oslovily o něco více.

Image title

jiná barva, v prodejně...

Image title

Maminka čtyřměsíční Bianky Melinda, zvyklá na značně robustnější Anex Sport s podstatně větší korbou však konstatovala, že je na pohled malá. Vždy je tedy třeba zvážit, co od korbičky očekáváme a jaké máme představy a velikosti.

Anex Sport

Anex Sport je terénnější kombinovaný kočárek polské značky pyšnící se švýcarským designem. Na první pohled zaujme výraznými vzorovanými potahy s prvky koženky, sladěnými s přebalovací taškou ve formě kabelky či ruksaku. Konstrukce s nízkoprofilovými kolečky je v zadní části dvojnásobně odpružená. V obou místech můžeš tvrdost pružení nastavit. Kočárek tak zvládne i zhoršený terén.

Zakulacené stříšky hluboké i sportovní části je možné v případě prudkého slunce sklopit hlouběji. V horkých dnech oceníš možnost dodatečného větrání. Kokosovou matraci v prostorné hluboké vaničce můžeš pro starší miminko napolohovat. Plně polohovatelná je i sportovní sedačka s polstrovanou podložkou ve výbavě. Pro vytvoření cestovního systému se dá ke kočárku pomocí adaptéru připojit autosedačka vlastní či jiných značek. Anex Sport existuje i v limitované edici Jacob s lesklým černým provedením plastové části vaničky s výrazným vzorem a nápisem na potazích.

Image title

Image title

Pokud bych měla vaničce něco vytknout, přidala bych možnost prodloužit stříšku. Melinda s Biankou, na kterou bez nánožníku přímé slunce dost svítilo, souhlasily. V létě tedy pravděpodobně budeš potřebovat nějaký druh clony. Odvětrávání stříšky a náhledové okénko s větráním, zpracované stejně jako na stříšce sportovní části, je podle mě vyřešeno skvěle. Mínusem je upevnění nánožníku jen na boční suché zipy a dva cvočky - přidala bych cvočky nebo více "sucháčů" i do spodní části, kterou umí děťátko "vykopat" nahoru. Oceňuji i poměrně jednoduché skládání na placku, takže pokud ji potřebuješ často převážet nebo efektivně uskladnit, je to s Nio vaničkou možné a dokonce poměrně snadné. Dalším bonusem jsou malé postranní kapsy, například na dudlík, jakož i větší kapsa, integrovaná v nánožníku. Za tyto malé, nepodstatně-podstatné detaily jednoznačně palec nahoru.

Image title

Image title

Autosedačka

K Mutsy Nio díky dokoupitelnému setu připojíš adaptérem kromě vlastní značky autosedačky kategorie 0+ - nazvané Safe2go - i všechny známé značky vajíček s koncovkami typu Maxi-Cosi. Kromě Pebble Plus, Pebble, CabrioFix, Citi jsou podle výrobce vhodnými především Kiddy Evolution Pro, Evolution Pro 2, Evo-luna i-size; Cybex Aton, Aton 4, Aton 5, Aton Q, Aton Q i-size či BeSafe iZi Go (X1) a iZi Go Modular. V trojkombinaci s autosedačkou jsou adaptéry samozřejmě součástí balení, jinak je nutné je dokoupit. Autosedačka Mutsy Safe2go není v našich končinách až tak obvyklá či oblíbená, proto Nio najdeš spíše v setu se značkou Maxi-Cosi (o kterých již víme, že jsou pohodlné a bezpečné); nebo si vybereš vlastního favorita. Bohužel ADAC testování k Safe2go zatím není dostupné.

Image title

Vlastnosti

Pojďme na sportovní kočárek, od kterého je třeba očekávat nejdelší využívání a nabízí nejvíce funkcí. Jeho look je typicky 'Mutsy-ovský', duch značky srší z celého kočárku. A to je jen dobře - dělají to, co umí dělat nejlépe. Působí luxusně, ale přitom funkčně - drží se "při zemi". A to doslova, protože je to spíše nižší kočárek. Rodičům s výškou okolo 190 cm a více doporučuji kočárek si před koupí vyzkoušet. Já se svými 176 centimetry jsem však o něj nezakopávala.

Image title

Kromě výšky chci na kočárku vyzvednout zejména fakt, že je opravdu FANTASTICKÝ na ovládání a manévrování. Bylo to jednoduché prakticky na každém povrchu, v každé poloze a směru sedadla, každém nastavení ručky a bez ohledu na váhu dítěte. Jezdit s tímto kočárkem je potěšení, ani nevíš, že by jízda mohla mít nějaký zádrhel. A nevědět o žádném - věř mi, to je ta "pohoda - lahoda". Jakmile ti začne někde něco drhnout, uvědomíš si, jaké je úžasné mít kočárek, o kterém 'ani nevíš'. A Nio, ten jede opravdu skoro sám, bez zbytečné námahy.

Váha kočárku je 12,4 kg, což bych na něj podle pocitu a pohledu ani neřekla. Reálně váhu pocítíš jedině při nakládání do auta. Složený kočárek, pokud mu tedy neodebereš kola, nějaké to místo zabere, a proto ho nedoporučuji na časté převážení či vynášení. Na to je prostě příliš objemný. Pokud ho však potřebuješ brát složený například od auta k domu, nebo přesunout na jiné relevantní místo, nabízí možnost táhnout ho za sebou na zadních kolech. Jak často to reálně využiješ je sporné - já jsem, popravdě, tuto funkci nevyužila ani jednou.

Rukojeť

Rukojeť kočárku je efektně koženková a nastavuje se teleskopicky. Čtyři polohy v mnou změřených 96 až 105 cm jsou podle mě vhodné a dostačující, i když mně, s vyšší postavou, nejvíce seděla nejvyšší poloha. Nastavování výšky je nutné dělat obouručně, ale není to náročné. Zatlačit dovnitř postranní tlačítka a potáhnout či potlačit podle přání. Přestože je ručka teleskopická, nevrže ani se zbytečně příliš netřese - i když mírnou vůli má. Její provedení hodnotím pozitivně.

Image title

Stříška

Achillovou patou Mutsy kočárků jsou často stříšky, tedy jejich délka. Nio je na tom ve srovnání s dosud nabízenými modely o trochu lépe - stříška je o něco mohutnější, se zadním prodloužitelným panelem a celkem slušným kšiltem. Pokud ji ve vzpřímené poloze sedadla se zvednutou opěrkou nohou prodloužíš, kryje děťátko v podstatě kompletně. Horší je to při sklopeném sedadle, kdy je prostor na sezení podstatně více otevřený a stříška stíní o dost méně. Osobně bych přivítala buď dvakrát prodloužitelnou stříšku, podstatně delší kšilt, nebo ještě jeden vnitřní UV kšilt či clonu na zip - například na styl kočárků Nuna nebo Uppababy. Jednoduché a efektní řešení, možná se ho někdy dočkáme. Každopádně si na léto, pokud tedy tvé děťátko v kočárku spí, připrav UV síťku či slunečník od Mutsy nebo jinou univerzální clonu. Já jsem clony využívala při velkých vedrech při téměř každém kočárku, takže to nepovažuji za zásadní nevýhodu. Počítat s tím je však třeba 😉.

Image title

Co však na stříšce třeba zmínit v tom nejpozitivnějším duchu jsou nejen zpevněné a dobře vypadající materiály s UV faktorem, ale také "úúúžasné" náhledové okénko. Je opravdu velké, větrací a vybavené koženou přezkou na uchycení jeho překrytí v případě, že ho chceš nechat otevřené. Vypadá zkrátka parádně a tuto funkci jsme při našem jarním testování využívali ve velkém. Okénko je sice kompletně orámované suchým zipem, ale až tak moc to nevadilo. Prostě jsme ho měli většinu času uchycené v otevřeném stavu 🙂.

Image title

Sedadlo

Sedací část mě překvapila především poměrně vysokou (51cm) zádovou opěrkou. Čekala jsem menší sedadlo, použitelné maximálně do dvou let, ale realisticky mohu říci, že do minimálně dvou a půl - tří let kočárek reálně využijete. Opěrka je navíc pohodlně polstrovaná, se třemi výškovými nastaveními bezpečnostních pásů. Dvě nastavení jsou dostupná i pro mezinožní pás, což jsem velmi ocenila. Původně jsme totiž tento pás měli v nižší poloze, a "malý" mi stále jaksi sjížděl tak, že to vypadalo trochu směšně. S největší pravděpodobností proto, že je zvyklý na korýtkové sezení našeho kočárku, ale jistě i proto, že sedadlo je mírně zešikmené. Není to ani zdaleka 'šikmé' sezení (jako například Britax řady B-Agile či B-Motion), ale přece jen se mi zdálo, že je mírně zešikma. Po úpravě pásu mezi nožkami malý seděl podstatně lépe, i když stále ne kolmo.

Opěrka nohou je však trošku zklamáním. Je, v kontrastu s vyšší opěrkou zad, opravdu krátká. Pro malé dětičky super, ale starším nožičky přesahují a na opření tak využijí přední plošinu ve spodní části. Tento nedostatek by vyřešil systém, jaký najdeš například na kočárcích Joolz, u kterých se dá vysunutím opěrka nohou prodloužit. Stále jsem podvědomě doufala, že se to i u tohoto kočárku dá nějak udělat (opěrka totiž vypadá dost robustně, takže možné by to teoreticky bylo 🙂).

Image title

Pro ilustraci jsme v Nio chvíli povozili i mého druhorozeného, čtyřletého chlapáka Felixe. Samozřejmě, že se už velmi v kočárku nevozí, ale možná ti pomůže i fotoreference s dítětem, které má cca 15 kg a 102 cm. Stříška se mu už dotýkala hlavy, ale příležitostně to použitelné bylo a navíc, manipulace s kočárkem byla stále jednoduchá.

Image title

Image title

Polstrování pětibodových pásů je v ramenní části excelentní. Je totiž dobře umístěné a na svém místě drží díky suchému zipu a cvočku, takže se nesklouzává ani ho dítě při vystupování nestrhne s sebou. Mezinožní polstrování je v pořádku - jen jsem si přála, aby cvoček byl i na něm, protože občas se vysunulo výše a abych pásy zapla, musela jsem ho shrnout zase níže. Ale nevypadávalo. Malou výhradu mám i k systému zapínání pásů - jedná se o tzv. puzzle systém, kdy vyšší pásy musíš zasunout do nižších a potom spojené zaklapnout do přezky. Při každém vystupování se však oddělí a spojuješ je proto pokaždé, když děťátko připoutáváš. To může být trochu otrava, zejména pokud se dítě ošívá. Výhodou jejich oddělitelnosti je však jednoduché připevnění podložky či fusaku do kočárku, jakož i možnost pásy používat jako tříbodové pro starší dítě, které vrchní pásy z nějakého důvodu nechce či nepotřebuje.

Image title

Dětské madlo je tyčové, zajímavě tvarované (zahnuté) a v absolutně správné výši. Kromě toho, že dobře vypadá a je funkční, jsme s ním kromě jedné maličkosti neměli žádný problém. Maličkostí bylo, že po odklopení jsem si neuvědomila, že k tomu, aby drželo odklopené, ho musím zacvaknout do správné polohy. Říkala jsem si - kdo udělá madlo tak, že se odklápí, ale přitom nedrží? - akorát to mě štve 😀! Problém vyřešil Felix, který ho v jednom momentě sám odklopil, zasunul do dané polohy a mě ohromil fakt, že madlo odklopené přece jen drží a že jsem to jen já, co na to nepřišla 😉. Takže madlo má za nás 100% a neměnila bych na něm nic. Ještě i systém jeho zasouvání s plochými tyčkami je fakt jednoduchý a boční odklápěcí tlačítka fungují snadno a efektivně.

Image title

Image title

Konstrukce

Navzdory dobré šířce i tomu, že kočárek nepůsobí velmi robustně, je jeho konstrukce dostatečně pevná. Jen tak něco ji z míry nevyvede 🙂! Zvládli jsme jak běžné chodníky, tak i off-road cesty, štěrk, ale i nákupní centrum. Musím říci, že díky ovladatelnosti a dobře vyřešeným rozměrům Nio opravdu neměl problém nikde. I na horším povrchu jsem zvládla řídit kočárek jednou rukou, a na hladkých podlahách, například při nákupech, se dal tlačit i 'jedním prstem'. Pochválit je třeba zejména perfektní těžiště, dobré proporce kočárku i kol a výrobcem správně nadizajnované odpružení.

Image title

Image title

Plasty v konstrukci zpočátku mírně vrzaly - zejména v pravé středové části. S potěšením však mohu konstatovat, že po důkladném promazání spojů silikonovým olejem ve spreji se problém vyřešil.

Image title

Skládání

Skládání spočívá z několika kroků, ale je to velmi přirozený proces a zabere v podstatě sekundy. Po prvních dvou - třech složeních mám pocit, že takto by skládání mohlo být u kočárků řešeno častěji (pokud ne vždycky). Po překlopení sedadla dopředu sniž ručku, použij (stiskni směrem nahoru) postranní tlačítka a překlop ručku dopředu a nakonec sklop zadní část konstrukce stisknutím postranních středových páček. Nio je však po složení poměrně velký, především díky větším kolům, které zůstanou, jak byly. Do našeho sedanu vešel bez problémů, ale maličký kufr bude pravděpodobně vyžadovat odnětí kol, což znamená krok navíc. Pokud máš kufr opravdu mini, osobně bych přemýšela o jiném, skladnějším kočárku.

Image title

Rozkládání je obrácený proces, při kterém však nejprve musíš uvolnit automatickou pojistku proti rozložení. Je na pravé, ale vnitřní straně rukojeti, a tak je dost skrytá. Než jsem ji v prvních dnech testování našla, vždy mi to zabralo trochu času - je dobré si pojistku na začátku prohlédnout a pořádně zapamatovat 😀.

Kočárek jde složit i se sedadlem směřujícím dozadu, ale už tak pěkně nesedí a vznikne tím o něco větší balení.

Kola

Kola jsou vyrobena z odlehčené a bezúdržbové EVA pěny. Pěna je však skutečně kvalitní a ani po procházení terénem a štěrkem v ní nezůstal jediný kámen. Přesně takto si představuji kvalitní pěnové kola! Kromě toho jsou větší (přední mají průměr 23 cm, zadní 29 cm - takže velikost cca jako kola nafukovací), a tak nemají problém s nerovnostmi, trávou, ani jinými záležitostmi, se kterými obvykle malá umělá kolečka problémy mají. Prošli jsme i terén a nefuněla jsem přitom jako lokomotiva - proto je, navzdory zejména městskému designu, Nio vhodný i v případě, že k vašemu domu vede nezpevněná cesta nebo občas potřebujete projít trávou či vyšlapanou cestičkou. Přední kola se dají pro skutečně těžké povrchy uzamknout, ale reálně jsem to velmi nevyužívala.

Image title

Image title

Odpružení je na všech kolech a jeho síla je podle mě tak akorát. Není to houpavý kočárek, ale dítě jemně pohupovat můžeš. Přejezd přes hrboly apod. je také díky zavěšení kol i přirozenému pružení L-kového tvaru konstrukce příjemný. Kočárek je navíc tichý - kromě počátečního vrzání, které po přestříkání silikonovým olejem zmizelo, byl kočárek převážně neslyšitelný. Slyšet bylo často více mé kroky.

Kočárek zabrzdíš jednoduchou kolébkovou brzdou na pravém kole. Funguje, jak má, neničí boty a aktivovat/deaktivovat ji bez jakýchkoliv instrukcí zvládl i nejstarší - pětiletý Florian. Párkrát se mi stalo, že jsem ji nestlačila dostatečně a brzda se vrátila zpět. Je to, myslím, hlavně o zvyku na konkrétní kočárek a jeho fungování.

Image title

Košík

Nákupní košík na první pohled nepůsobí obrovsky, ale pokud se podíváš blíž, uvidíš, jaký je ve skutečnosti hluboký. To mu dodává extra objem - nákup, nápoje pro malé i velké a bundy i vesty jsem do něj naskládala relativně s přehledem. Určitě ho lze označit za velký a prostorný, i když přístup do něj je podstatně lepší se sedadlem ve směru jízdy. V protisměru je to bohužel složitější a spíše pro menší věci.

Rozměry košíku jsou 36 x 32 x 20 cm (d x š x h). Má však jednu extra výhodu navíc! Kočárek jsem dokázala složit i s naplněným košíkem. To se mi při kočárku nestalo ani nepamatuji! Pokud tedy potřebuješ kočárek i na nějaký ten nákup, nebo s sebou vláčíš hromadu věcí či odrážedlo, mohu tento model jednoznačně doporučit.

SHRNUTÍ

Nio hodnotím jako velmi povedený model, který splňuje většinu požadavků na full-size kočárek. Malé detaily a praktické funkce ti usnadní každodenní život - a většina z nich je opravdu navržena přirozeně, bez nutnosti si na ně zvykat nebo se něco učit. Snadné manévrování a bezproblémová manipulace jsou za mě nejsilnější stránky tohoto elegantního modelu - a jsou to vlastnosti, které při výběru kočárku zkoumám jako první.

Image title

Pokud bych měla svůj pocit z kočárku vyjádřit v procentech, bylo by to 80 % - nesmírně oceňuji všestrannou manipulovatelnost, vylepšit by se dala stříška obou nástaveb a opěrku nohou, a možná zajistit trošku kompaktnější skládání. Jednoznačně však chci podtrhnout fakt, že tento kočárek je nesmírně příjemný, a proto absolutně vhodný pro rodiče, kteří potřebují pohodlného společníka na každý den. Kočárky v podobné kategorii, kterými se můžeš inspirovat nebo je zohlednit při výběru, pokud tě Nio zaujal, ale nepřesvědčil, by byly Oyster 3 od Babystyle, Britax Affinity 2, Nuna Mixx, Easywalker Mosey+ nebo o něco levnější ABC Design Salsa 4, např. i v Air verzi.

Babystyle Oyster 3

Babystyle Oyster 3 je nejnovější verzí vlajkového modelu značky. Do oběhu se chystá v polovině roku 2018. Kočárek si zachovává původní nepřekombinovaný styl i barevnost tolik typickou pro řadu Oyster. V nové verzi ale získal hranatější vzhled zaměřený na funkčnost.

Sedadlo je měkce polstrováno a barevně sladěno s polštářkem, který je jeho součástí. Je podstatně zvětšené, takže zvládne i 22 kg starší dítě. Tomu můžeš přizpůsobit i výškově nastavitelnou stříšku (nastavováním přizpůsobující i výšku popruhů) nebo prodloužitelnou opěrku noh. Oyster 3 je po složení mnohem více kompaktnější, protože se překlopením konstrukce jednoduše složí i sedadlo. Oyster 3 projede i horší terén, za což vděčí hlavně zvětšeným nenafukovacím kolečkům plněným pěnou v nové kvalitě.

Britax Affinity 2

Britax Affinity 2 je nová verze luxusnějšího modelu Affinity, vydaná v roce 2016. Specificky zvlněná konstrukce je zakončená tvarovanou koženkovou rukojetí. Kolečka s typickým výpletem jsou navíc měkce odpružená. Korýtkové sportovní sedadlo je vhodné od přibližně 6 měsíců, po zakoupení novorozenecké vložky v něm můžeš vozit i menší miminko. U dvojkové vaničky najdeš přidaný kšilt prodlužující stříšku. Kromě něj můžeš na kočárek připojit i autosedačku, anebo kočárek koupit přímo už v setu.

Affinity si dokážeš maximálně přizpůsobit. Vybrat si můžeš barvu konstrukce: stříbrná, bílá nebo černá. Šedé sedadlo se musí doplnit samostatně zakoupeným Color Packem - stříškou, polstrováním popruhů, podložkou a vložkou do košíku ve vybrané barvě.

Nuna Mixx 2

Nuna Mixx 2 je pokračováním oblíbeného Nuna Mixx. Často je označována jako jen Mixx bez dvojky v názvu, protože původní verzi zcela nahradila a není od ní natolik odlišná. Je to poměrně lehký full-size sporťák nebo jeho kombinace na eLkové konstrukci se specificky zahnutou rukojetí. Konstrukce je nově elegantnější černá a sladěný je k ní i tmavý výplet kol. Přední kola jsou u Mixx 2 o něco větší. Konstrukci lze složit i s nasazeným sedadlem v obou směrech na poměrně ploché, kompaktní balení. Velký nákupní košík je dobře přístupný a u Mixx 2 i barevně sladěný se stříškou. Díky sklopnému předělu se v něm dá náklad jednoduše zorganizovat.

Mixx můžeš využívat i ve sportovní verzi už od narození. Sedadlo dá se totiž otáčet a polohovat do úplného lehu. Plastové boky sedadla jsou nově překryty potahem. Přidaným bezpečnostním prvkem pro nejmenší jsou integrované připnutelné bočnice v opěrce nožiček, které tak jakoby uzavřou prostor sedáku po zvednutí opěrky. Částečně tak imitují klasickou vaničku. Díky vysoké nosnosti zvládne sedadlo i těžší dítě. Malou, suchým zipem uzavíratelnou kapsu zezadu sedadla nahradila větší, magnetická, termoizolační kapsa. Stříška se slunečním kšiltem působí v nové verzi luxusněji, neboť má prošívaný vnitřek. Kromě síťovaného náhledového okénka zajišťují větrání i boční síťky prodlužovací části stříšky.

Ve výbavě kočárku jsou adaptéry, pomocí kterých dokážeš připojit autosedačku na konstrukci. V nabídce je i plnohodnotná hluboká vanička, kterou si můžeš opatřit se sportovní částí rovnou v setu. Součástí vaničky je praktická vložné kapsa a oboustranná matrace. Velkou výhodou je i doplňkové stínítko ve stříšce Dream Drape. Ke kočárku je dostupné i množství doplňkového příslušenství včetně fusaku, držáku na láhev či dětského pultíku.

ABC Design Salsa 4

ABC Design Salsa 4 je novější verzí modelu Salsa 4 Style. Konstrukce se čtyřmi koly je velmi lehká a díky odpružení vhodná i na mírně zhoršený terén. Výhodou je i velký nákupní košík. Po faceliftu v roce 2017, má Salsa luxusněji působící minimalistické linie a potahy nástaveb v prémiovém melange provedení, kontrastujícím s koženkovými detaily.

Ještě prostornější sedadlo můžeš otáčet a polohovat v obou směrech, až do klasického rovného lehu, včetně opěrky nožiček. Prodává se v kombinaci se skládací hlubokou korbou, která má nově (rok 2022) na přední straně panoramatické ventilační okénko - pro lepší cirkulaci vzduchu během letních dní. Přibyla i nová paměťová funkce, která umožňuje uvolnit každou stranu korby samostatně, díky čemuž můžeš mít neustále jednu ruku na madle pro přenášení. Stříšku na hluboké i na sportovní nástavbě, lze rozepnutím prodloužit o panel s větracím okénkem.

Ke kočárku lze připojit autosedačku Tulip, nebo s příslušnými adaptéry i autosedačky známějších značek.

ABC Design Salsa 4 Air

ABC Design Salsa 4 Air je vyšší verzí modelu Salsa 4, patřící díky svému prémiovému provedení do Diamond Special Edition. Odlehčená konstrukce se čtyřmi koly je v Air edici vybavena terénnějšími nafukovacími koly, která spolu s odpružením zvládnou i zhoršený terén. Výhodou je i velký nákupní košík. Salsa 4 Air se pyšní koženkovými detaily, efektním prošíváním a lesklou chromovanou konstrukcí.

Prostorné sedadlo můžeš otáčet a polohovat v obou směrech, až do klasického rovného lehu, včetně opěrky nožiček. Prodává se v kombinaci se skládací hlubokou korbou, která má nově (rok 2022) na přední straně panoramatické ventilační okénko - pro lepší cirkulaci vzduchu během letních dní. Přibyla i nová paměťová funkce, která umožňuje uvolnit každou stranu korby samostatně, díky čemuž můžeš mít neustále jednu ruku na madle pro přenášení. Stříšku na hluboké i na sportovní nástavbě lze rozepnutím prodloužit o panel s větracím okénkem.

Novinkou pro rok 2022 je i Home set v designu "braid". Jedná se o proutěnou korbu v retro stylu. Přibyl i praktický stojan, díky kterému si můžeš dítě v korbičce postavit hned vedle postele nebo například do obývacího pokoje a neustále mu tak být na blízku.

Ke kočárku lze připojit autosedačku Tulip, nebo s příslušnými adaptéry i autosedačky známějších značek.

Image title

Všechny rozměry a funkce k němu najdeš tady:

CZ v Kočárkopedii: https://www.modrykonik.cz/kocarkopedie/mutsy-nio/

SK v Kočíkopédii: https://www.modrykonik.sk/kocikopedia/mutsy-nio/

_______________________________

Za možnost důkladně kočárek odzkoušet v reálných podmínkách našeho domova i okolního prostředí děkujeme Mutsy Slovenská republika.

Image title

Recenze nebyla zaplacena a všechny názory a hodnocení kočárku jsou mé vlastní, zohledňující jeho výhody, ale i nevýhody. Cílem je skutečně pouze snaha zprostředkovat každé mamince, která o tomto či jakémkoliv jiném kočárku uvažuje, jeho reálné silné i slabé stránky.

Image title

.by @eliniatko

Moc děkuji za podrobnou recenzi 👍🙂

20. čer 2019

Začni psát komentář...

Odešli