icon
avatar
liss_durman
14. srp 2016
10883 

Zkušenosti s diagnózou šílená supermatka

Kolik žen zůstane po porodu normálních? Tohle je pro mě úplná záhada. Jako mladší nicméně zkušená mateř téměř za zenitem mám trochu náskok před vrstevnicemi, které teprve rodit začínají. A vidím to kolem sebe často. Pořád. To máte tak... Je úplně normální holka, která má své sny a plány naprosto přesně narýsované včetně rozpočtu na důchod. Má stanovené priority, názory, zásady, životní mety. Myslíte si, že ji znáte. Pak se něco stane. Stane se dítě. A najednou se před vámi odehrává taková zpomalená autonehoda.

Stáváte se svědkem toho, jak se do té doby normální člověk střetne s diagnózou matka a ta ho sežere zaživa. Jde to postupně, skoro nenápadně. Poznávací znaky: batikovaný triko, šátek na dítě, prso venku, bosá noha, listí místo oběda, ultra nature vzhled. Když se nad tím zamýšlím, jsem vážně ráda, že přesně tímhle obdobím jsem si prošla v pubertě coby hippísák usilující o záchranu planety takovým tím patetickým způsobem.

Jasně že nějakou dobu je matka trochu mimo mísu (normální realitu) a svět se jí smrskne jen na prdíčky, kojení, plínky a šátky. Ale masochisticky se v tom vyžívat ještě v době, kdy už dítě potřebuje jít mezi děti a dospělý zcela evidentně potřebuje jít mezi dospělé? To je proti přírodě!

Teď však zpět k diagnóze matka.

Těhotenství je ještě říznuté starým já. Tak trochu schíza.

„Já budu super máma! Budu mít k dítěti blízko, ale chci se věnovat i sobě.“

„Cože? Látkový pleny? To mít teda vážně nemusim... Nebudu to nijak hrotit, prostě jak to vyplyne samo... Vždyť dítě není žádná věda.“

„Porod... To nějak přežiju žejo. Musí to být, tak hlavně ať je to rychlý a v pohodě. Čím víc epidurálu, tím líp. Jo a rajský plyn jako bonus? Tomu říkám all inclusive!“

Šestinedělí = jiný stav.

Pokus o zachování sebe sama. Tady je to buď a nebo. Buď je dotyčná extaticky nepříčetná štěstím, že je to její dítě úžasné a už nikdy nechce zažít nic jiného než rodit děti, nebo to není zas až taková hitparáda a začíná postupné těšení se na chvíle, kdy na ní nebude dítě viset 24/7 a kdy navlíkne i jinou než kojicí podprsenku.

První narozky – dort z marcipánu, bio vegan nebo piškoťák? To je zásadní otázka!

První životní jubileum dítěte je snad nejdůležitější moment. LSD matky jedoucí již celý rok na té blažené vlně ohledně svého děťátka si plánují nebo už rovnou čekají druhé dítě. Samozřejmě že budou dělat všechno jinak, protože těhotenství nebylo oukej, porod byl zpackaný a tohle se už nesmí opakovat! Soukromá dula to zařídí. Hlavně se nevydat do spárů nemožných a zlých doktorů a rodit pokud možno doma. Nebo alespoň porodnický personál donutit k podpisu velmi podrobného porodního plánu a zajistit trestní vymahatelnost při nedodržení pokynů. Paragrafy, hlavně ty paragrafy!

Depkařky matky jsou rády, že si dítě třeba i na 5 minut pohraje samo a můžou si dojít na záchod. Oslavují první obléknutí nekojicí podprsenky, návštěvu čehokoliv nezavánějícího dětmi. Případně řeší nástup do práce, další dítě nebo si prostě jen užívají mateřskou. Ještě je tu možnost odvykací protialkoholové kůry. Kdo ví?

A pak to začne, to šílenství. Od čokolády ke křížalám. Od lososa k mungo výhonkům. Od normálního života k barefoot, antivax, domácímu porodu, bio blábolu.

Jak jsem tomu nebožákovi mohla dát přežvýkávat rohlík? Takový odporný zlo! Tuhle chybu už neudělám. Dítě číslo dvě bude žvýkat jedině špaldový placky. Přísahám na všechny lesany!

A vůbec, všechno už jsem si nastudovala na midwife, biostatistička a rodičempřirozeně. Vlastně je ze mě hotovej odborník a můžu z fleku dělat dulu, laktační i výživovou poradkyni a k tomu psát  vegan kuchařku.

Také se aktivně zapojuji do diskuzí v těchto skupinách:  Homeopatie, nesouhlasím s očkováním, přirozený porod, barefoot, špaldová mouka forever, bezplenková metoda, kojení a šátkování až do puberty.

V rámci zachování zdravého rozumu tohle chování nepobírám. Proto se teď většina mých vrstevnic dělí do dvou skupin:

První skupina mi JEŠTĚ moc nerozumí, protože zatím nemá děti. Společná témata odpadávají kvůli zcela odlišným životním podmínkám. Ať už se jedná o způsobu trávení volných večerů, všedních dnů a dnů dovolené nebo prostě jen o právo zvolit si délku pobytu na WC.

S druhou skupinou si už ZASE nerozumím. Protože  jedou na cracku jménem dítě. Bez dítěte v ruce nebo v šátku si nedají ani to sójový kafe. Když by se už jó náhodou někomu podařilo je dítěte zbavit, tak ho budou chodit stále kontrolovat, jestli mu dotyčný nedává náhodou na nohu botu (protože bota = smrt), počítají minuty, kdy si zase dítě lupnou do žíly. Jen ten absťák po osmnácti letech si u toho neumím představit. Společná témata odpadávají kvůli zcela odlišným životním názorům. Nebo bezprostředně poté co na mě při setkání vykoukne z kabelky kniha „Tisíc a jedna poloha k domácímu porodu“.

A proto se můžu bez obav bavit v podstatě jen s matkami staršími než jsem já, které si mateřstvím prošly a nejedou v závislosti s názvem dítě. Nechci ani domýšlet, co by se mohlo stát, kdyby si ty dotyčné dobré duše nedej bože pořídily ještě další dítě a závislost je nakonec lapila. To abych si pak hledala kamarádky mezi patnáctiletými pubescenty nebo se zapsala do kurzu o vázání šátku.

A proto si taky nemůžu pořídit další dítě. Je to příliš riskantní a nelze odhadnout, jestli tomu mateřskému šílenství nepropadnu. Koneckonců při druhém dítěti jsem měla na mále, používala látkovky, vyráběla domácí pribiňák a panebože, vždyť i ten šátek umím celým jedním způsobem zavázat! Trochu se bojím zmínit, že i ty boty dětem zkoumám a roluju! A to už je pak nebezpečně blízko k cizrně a laktačnímu fanatismu.

I s fotodokumentací zde:

http://materska-jinak.cz/?p=522

avatar

Pecka 🙂

Odpověz
14. srp 2016
avatar

Parada a bohuzel to dneska presne takto je 😅

Odpověz
14. srp 2016
avatar

tohle tesat!!!!!parádně sepsaný,bezva postřehy.... 🙂 🙂 🙂kdepak zůstává zdravý rozum

Odpověz
14. srp 2016
avatar

super sepsane, i ja jsem trochu na zcesti (satek, ergonomicke nositko, botky se snazim trochu resit, cokoladu apodobne spise vyjimecne, ale kdyz ji nekde dostane nehroutim se, ale to bude tim, ze i ja se snazim jist zdraveji a ne kvuli clankum a tak, ale kvuli sobe a svym zdravotnim problemum), tak doufam, ze me nezavrhnes a ze snad jeste se mohu povazovat za jakz takz normalni osobu🙂

Odpověz
14. srp 2016
avatar

Mně na tom jen dost deptá to, jak mi "odpadávají" kamarádky 😀 Prostě to je konečná. Nejdřív jsem odpadla vlastně já z jejich seznamů kvůli tomu, že jsem si dovolila mít dítě 😀 A teď zase naopak. No kde to jsme? 😀
@pestas Tebe považuju za normální 😉 Sice mě tenkrát trochu vyděsily ty zdravý sušenky 😀 😀 Ale byly fakt dobrý! 😀 To někdo z příbuzenstva přinesl jiný zdravý sušenky a ty se jíst nedaj 😅

Odpověz
14. srp 2016
avatar

@liss_durman jeje no ty zdrave susenky prave jsme zacali jist jeste davno pred tim,nez jsem vubec byla tehotna🙂 diky prediabetu🙂 a jak rikam zas to nejak nehrotim, ale prave mi zacbutnaly tak v nasem mlsnem jidelnicku maji sve trvale misto🙂

Odpověz
14. srp 2016
avatar

Vtipne, misty bych rekla prehravane a hnane ad absurdum, ale budiz. Sama zadne polosilene lesany nepotkavam, tedy mozna jo, ale nejak to na nich nepoznam.. Mam kamaradky, ktere si porod pohlidaly, kupuji spaldovou mouku, misto cukru sladi datlovym sirupem, koji batole, preferuji barefoot, ockuji s rozmyslem. Mne to prijde normalka, kdyz v tom ( a tim) sama ziju. Jo a klid, detem od pusy rohlik nevykopavame ani jedna 😀

Odpověz
14. srp 2016
avatar

Pokud mi takové matky nenutí své názory, tak OK. Ale jakmile jsem špatná, protože dítě nechám očkovat, nedej bože dokonce důvěřuji lékaři, tak to je konečná. Jinak šátek mám, na látkovky jsem líná, na kousek sušenky občas dítě neumře 🙂

Odpověz
14. srp 2016
avatar

Bože tak to jsem se vážně pobavila 😀

Odpověz
14. srp 2016
avatar

@panickatlamicka Však je to s nadsázkou. Jako všechno ode mě 😀 Jako ne že bych něco měla výslovně proti čátkování, látkování, bezplenkování, zdravé stravě... Ale vlastně jo 😀 Jde o to, že jsem vysledovala jistou souvislost. A že málokdo se šátkem (to je příklad) nedělá k tomu aspoň další dvě věci z vyjmenovaných 😀 A nejdřív jsem si myslela, že jsem zaujatá. Ale pak jsem takový názor slyšela přímo od jedné známé, když mluvila o jiné známé se slovy "že si s ní nemá co říct, že prostě je jinde a začalo to nějak s těma šátkama". Tak mě to trklo, že nejsem jediná, kdo si to dává do souvislostí. A podle reakcí tady mám taky ten dojem, že to vlastně není jen můj dojem.
@blaablaablaa Poslouchat doktora to už je pomalu na ombudsmana, člověče 😀
@roseofnight Sť už v jakémkoliv smyslu, pobavení je důležité 😅

Odpověz
14. srp 2016
avatar

Presne jsem pochopila, koho myslis tou starsi matkou 😀 😀

Odpověz
14. srp 2016
avatar

@liss_durman přesně tak - a ještě s ním být spokojená 🙂 vin ten Google toho ví víc než on 🙂

Odpověz
14. srp 2016
avatar

@liss_durman 🙂 Jako musím říct, že nosím, spíme s malou ve společné posteli, snažíme se jíst zdravěji a donedávna jsem látkovala (pak malé začaly mokvající puchýře) takže se v tom i vidím, ale důležité je se zasmát i sám sobě 🙂

Odpověz
14. srp 2016
avatar

Jako ta, co rodila moc brzo a zkazila si tím život, jsem úpěnlivě čekala, až někomu z okolí konečně selže antikoncepce a budu mít parťačku na procházky v zoo. Dočkala jsem se. Moje dvě spolužačky nedávno povily dítě a hle - já se s nima normálně bojím nějak hloubkově pobavit! Protože co když je to semlelo? Co když si s prvním přisátím jejich děcka uvědomily, že mlíko je znásilňování krav a svoje boty hodily do popelnice cestou z porodnice? Bojím se odhalit tu pravdu a zadupat svoje naděje, že konečně budu mít i kamarádky svýho věku s dětma, se kterýma se budu moct bavit... 😀

Odpověz
14. srp 2016
avatar

To je krasnyyyyy 😀, já se tu rehtam 😀. Ono je to celý o mně (mix-mix) 😀. K tomu ty vtipný dodatky, oujeee 😀. Diiiiky!

Odpověz
14. srp 2016
avatar

Ja musim rict, ze vyhledavam jako spolecnost nejvic ty matky, co do nasi vzajemne dospelacke komunikace nevtahuji vubec zadny typ ideologie materstvi. Jo, okrajove o sobe vime, jak dlouho ktera kojila a jestli boty nasich deti maj rolovaci spicku, ale jinak mi prijde, ze timto intenzivne spolecensky zit muze jen nekdo, kdo zije hlavne teorii. 😀 Svoje deti miluju nejvic na svete, ale jsem z nich i unavena a jejich vychovu a pristup k ni beru jako prirozenou, nezazivnou nutnost. U dospelych lidi hledam odreagovani, zabavu a sounalezitost, detskym a vychovnym nametum se vyhybam obloukem. 😅

Odpověz
14. srp 2016
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar

Jako mladá i stará matka jsem se královsky pobavila 😀
Na kafi a nedejbože "na víně" nemá téma dítě co dělat, naštěstí jsme si s kamarádkami prošly hippie obdobím asi podobně co ty, takže teď si prostě jen obyčejně užíváme. Ultraortodoxní šátkařky etc. znám tak jen z koně a je to pro mě úžasnej "vesmír" k pozorování 😉

Odpověz
14. srp 2016
avatar

@lvicek2000 si zas tak nefandi 😀 😀
@roseofnight ve vysledku silenou supermatku nedela ani tak ten satek, jako spis mentalita 😀 Ale tahle myslenka je snad jasna, dpufam.
@blecha94 ja jsem te nechtela vydesit 😀 Zkus to opatrne otuknout. Pro zacatek se zkus zeptat, jakej maji kocarek 😀
@romancam to je dpbre, ze ses zasmala.
@marie_anna to je naprosto vystizny. Ja jsem teda s eeti unavena od rana do vecera. Asi malo kojeni 😀
@paullet hele on je to takhle opravdu zabavny vesmir. Ale kdyz se s tim setkas v realu, tak to az tak vtipny neni. Je to spis smutny, ze dotycne maji natolik neuspokojivy osobni zivot, ze neumi zit nicim jinym. Ja tedy i na kafi i vine klidne deti probiram. Zase me uklidni, kdyz zjistim, ze v ty kasi nevezim sama a ze i jinde jsou nesnesitelny deti 😀 to se tady na MK mic casto nestava. Tady jsou same dokonale matky s jeste dokonalejsimi detmi 😀

Odpověz
15. srp 2016
avatar

Tak tohle je opravdu skvely clanek...🙂 A je fakt zajimave, jak se materstvim ta pratelstvi vyfiltruji. S nekym se zname skoro cely zivot a bum... narodi se ji dite a je to uplne cizi clovek... Taky si pripadam pred nema divna , protoze maleho jsem kojila jen 9 mesicu, ockuju, dokonce i prevenarem, jime i mouku a ja piju i kravske mleko, v satku byl jen jednou, poslouchame doktorku a nehadame se s ni... a tak bych mohla pokracovat. 🙂

Odpověz
15. srp 2016
avatar

@liss_durman no nevim, byt zarazena do kategorie dinosaurus, to neni zas takova vyhra 😁

Odpověz
15. srp 2016
avatar

@lucisuska vid... a uplne se desim pri predstave, kolik znamych to teprve ceka 😀
@lvicek2000 tak do tyhle kategorie ti jeste par let chybi 😀 J. vzdycky vzpomina na "babicky v porodnicich"😀 a to vazne neni tvuj pripad 😀

Odpověz
15. srp 2016
avatar

@liss_durman tak to víš, že si postěžujeme, co ty naši hadi zase vyvedli, ale určitě neprobíráme třeba co jsme jim vařily 😀

Odpověz
15. srp 2016
avatar

A existuje někdo na hranici?😀

Odpověz
16. srp 2016
avatar

@marukm Mně přijde, že na hranici se pohybuješ tak nějak furt. Proto je to tak zrádný 😀 Tu bota, tu něco zdravýho, tu šátek a pořád dobrý. A pak přijde pohanka a už jsi mezi lesanama 😀

Odpověz
16. srp 2016
avatar

@liss_durman No většinou jsem mezi lesanama, ale zase očkuju, nekojila jsem a dítě spí odmala ve svý posteli, takže těžko říct, co převažuje.😀

Odpověz
16. srp 2016
avatar

@marukm Jseš prostě nějakej divnej hybrid 😀 😀 😀

Odpověz
16. srp 2016
avatar

@marukm ja myslim, ze u tebe je to lesanstvi uplne oddeleny (ideove) od materstvi, resp. je to lesanstvi primarni (pro lesanstvi samo) a ne sekundarni (v dusledku touhy po kvalitnim materstvi) 😀

Odpověz
16. srp 2016
avatar

@marie_anna Máš recht, ty mě prostě znáš.😀

Odpověz
16. srp 2016
avatar

@marie_anna 😀 😀 Nová teorie lesanství? 😅 A může se ze sekundární lesany stát primární lesana? 😀 Když uspokojí svou touho po kvalitním mateřství prostřednictvím lesanství 😀
@marukm Jako já si myslím, že každá v sobě máme kus lesany 😀 Já si třeba hlídám drogerii - prací gely a tablety do myčky atd. bez fosfátů. Používala jsem ekologický pleny a předtím látkovky. Ne kvůli dítěti, ale kvůli ekologii. Takže jsem asi taky primární lesana 😀 Jenže se z toho nesmí stát posedlost... Nevykládám každýmu, že je blbej, když kupuje prášky s fosfátama, ale když je příležitost, snažím se dotyčným vnuknout myšlenku, že v Německu mají prášky daleko šetrnější složení a jsou levnější 😀

Odpověz
16. srp 2016
avatar

@liss_durman Hlavně zdůraznit, že jsou levnější! Na to každej slyší.😀 Jasně, je to pravda. Uznávám, že mám taky svoje oblasti, ve kterejch jsem extrémní. Ale pak zase jiný, kde si jedu svoje, ale nijak neřeším, jak moc "dobře" to je. Nejdůležitější ale je, co člověku dělá dobře. Mně třeba duševně nedělá dobře v dnešní době moderní bezlepková strava, no tak ji prostě nedodržuju.😀

Odpověz
16. srp 2016
avatar

@liss_durman Samozrejme, kategorie lesanstvi je znacne variabilni! Ja jsem taky hybrid, mam rovnez onu zavislost na novych detskych prirustcich, ale dusledek te zavislosti me natolik zamestnava, ze na lesanstvi ci jakkoli jinak kvalitni materstvi uz nemam rezervy. 😀 Se mnou bys na kafe sla? Piju rozpustny (sic!), i v tehotenstvi (sic!), s kravskym krabicakem (sic!).

Odpověz
16. srp 2016
avatar

@marukm To mame stejny, krupava bila bageta pul psychiatra. 😀

Odpověz
16. srp 2016
avatar

@liss_durman pohanka je peknej hnus, jen tak mezi nama 😁.
A to ti pise polobiosilenkyne 😁💖

Odpověz
16. srp 2016
avatar

@marie_anna Žasnu. Když i rozpustný kafe s mlíkem, tak to bych šla 😀 😀
@panickatlamicka No počkej, to nemůžeš myslet vážně! Pohanka a hnus? 😀 😅

Odpověz
16. srp 2016
avatar

Super článek zase! 🙂 Posílám srdíčka a s dovolením dám na fb MK ;)

Odpověz
17. srp 2016
avatar

@janysevka Děkuji, jasně 🙂

Odpověz
18. srp 2016
avatar

Ženu mateřství změní. Nejen že každou jinak, ale taky to každá jinak přijme. Nebo právě nepřijme.
A většině jde stejně o jednu stejnou věc. Dělat to dobře.
#sisterhoodinmotherhood

Odpověz
21. srp 2016
avatar

Tak ja se teda pobavila 🙂
Naprosto jsem pochopila, jak to myslis s tim clankem 😀
Ja zasadne nectu nic o vychove a takovejch veci-na co to budu delat?
Nesatkuju a boty? Boty nosi muj chlapecek pekne kotnikove s pevnm opatkem pac ziju v betonove dzungli 😀 BF kompromis jsem koupila az ten na par tydnu nez koupim podzimni 🙂
Nesedim u maleho celej den pac se umi zabavit sam a nebo mne doma pomaha at varit, uklizet nebo cokoliv 🙂 A nemam ani nic proti tomu mu pustit pohadku vecer 😀
Co resim je strava to ano, ale proto pac chci jist i ja "zdrave"
Ze zacatku jsem si myslela, ze se sezrala vsechnu moudrost sveta a cetla a cetla a cetla...Pak jsem prestala pac to bylo k nicemu 😀

Odpověz
21. srp 2016
avatar

Taky děkuji za pobavení...nic se nemá přehánět a tolerance by některým maminám vážně neškodila. Jednou jsem dostala přednášku o tom jak dítěti škodí televize, nepomohlo ani moje ospravedlňování, že se dívala na jeden díl Noddyho a jinak jsme za ten den prohlídly asi 5 knížek.....teď se v případě setkání s lesanou směju a občas jí i trošku schválně prudím - jojo jsem zlá holka 🙂

Odpověz
21. srp 2016
avatar

Bože(teda bohyně), děkuji za tvůj článek. Dítě ve 23 přes antikoncepci, nekojím, nenosím, boty kupuji s žirafou, špaldovou mouku jsem v životě neochutnala a co? A žiju. I mé dítě. I má rodina... teď čekám druhé a budu pokračovat ve stejném rytmu. Jen holky kolem mě začaly blbnout. Nějak si s nimi nemám co říct, když mi vykládají, jak skvěle zvládly bojkot kojení a 40 úvazů... musela jsem kvůli tomu opustit i termínovou skupinu, protože tam se pak už akorát pořádal hon na čarodějnice... konečně jsem díky tobě zjistila, že nejsem nejhorší matka, ba naopak se stále řadím mezi ty normální... jo, jen teda boty ohejbám. I žirafové... zlaté superfity 😅

Odpověz
21. srp 2016
avatar

Já si dělám věci jak my a malému vyhovují 😀. Nepotřebuji zapadat do žádného "klubu" navíc ono je toho v dnešní době tolik.. V některých věcech jsme líná, neekologická a malinko sobecká, v jiných naopak snaživá atd. 🙂, nikdy tak aby to šlo přes malého, ale nechci se hnát za perfektností a zbláznit se z toho 😅 😀. Už tak je mateřství nejen krásné, ale i náročné 😅. Ovšem pokud to někoho naplňuje a zvládá levou zadní, proč ne 🙂 🙂. Je mi jedno co kdo jak dělá a jak moc nebo málo je lesní (jojo taky splňuji některé body 😀!!), pokud nenechává děti vyřvávat, neničí jim tělo posazováním, postavováním atp., nekrmí kojence vyloženě nevhodně, to ke vše, ... ale ani tak jim do toho nemluvím jen se v duchu mračím 😀, nepotřebuji konflikty a hlupáka nepřesvědčíš.

Odpověz
22. srp 2016
avatar

@framboise No o některých bodech bych s tebou mohla polemizovat, ale zdá se mi to zbytečné 😀 hápu smysl sdělení a souhlasím. Každý má nějakou oblast, na kterou je víc "pes" a jinou oblast, kterou až tak neřeší.

Odpověz
23. srp 2016
avatar

@liss_durman víš jak to je z pohledu kdo se dívá - pro někoho můžu být lesana, bio matka, šílená supermatka 😀 (jsem si jistá že nejsem ani jedno) a pro jiného můžu být pravý opak toho! Rodila jsem v nemocniny, zůstala tam dokonce o den déle, vyvolávací chemie do mě dali co to šlo, chlapečkovi se u mě líbilo, kojila jsem rok (jedna paní mi řekla "Tak kratinko? Tak aspoň něco, že? 😀 Jiní "Ještě stále kojíš?" 🙂), nejsem zastáncem společného spánku a syn spí od začátku do teď krok ode mě ve své postýlce, vždy jsem uspávala a uspávám, nosila jsem 2 měsíce, pak malý prevítek nechtěl (samo že šátek a ergo 😉 😀), nepraktikovala jsem BKM ani látkovky (jsem líná 😅), kosmetika a drogerie u nás nemusí být nutně eko a bio, o očkování si zjišťuji a očkuji s rozmyslem, stravu řeším! (od začátku příkrmů vařím, záleží mi na tom co mu jde do pusy, přemýšlím o tom, ... ale nejedeme žádný směr raw/vegan/paleo/makrobio/... 😀), boty řeším a jedeme v kompromisním BF, ve výchově nejedu žádný směr (to mi přijde zvláštní), ale nebiju nenechala bych vyřvat, snažím se chovat nejen láskyplně ale i s hranicemi, výuku bude mít klasickou, doma se inspirujeme Montessori a Waldorfem, kalíšek nepoužívám a neláká mě to, nic doma nevyrábím (kompost, BF boty, kváskový chléb), ... Normální ženská 🙂 která chce ať je její dítě šťastné a zdravé, ale nerazí žádný styl - tak jako asi většina 🙂. "Supermámy" obdivuji, ale většina co je kolem mě tyto konkrétní body, které se uvádí na maminkovských servrech nesplňuje nebo si "vyberou" tak jako já, ty co jsou pro ně příjemné a naplňující a důležité 🙂. Ale možná mám kolem sebe malý vzorech žen, což je možné tady na mini vesnici 😀.

Odpověz
24. srp 2016
avatar

..jo a má jantarové korálky a neměl nikdy dudlík (houpací lehátko nebo třeba UM). To už je pro někoho taky diagnóza sama o sobě jak to vidí 😀. Přitom jsme vlastně středoví! 🙂

Odpověz
24. srp 2016
avatar

@framboise Ty se považuješ za střed, mně už to skutečně zavání 😀 (vtip) Ale mě vytáčí asi nejvíc ze všeho ta celková stádovitost a to, jak se z mateřství dělá věda. Jakože co je kompromisní obuv? Proč se střídají etapy, kdy se dávají jako jediné správné boty pevné kotníčkové s klenbou s etapou "hlavně bosky"? Proč se dělají boty na velikosti, když vlastně kdykoliv vybereš nějakou dle tebe odpovídající velikost, jsi špatná? Mně to přijde na hlavu. Já se to třeba snažím brát prostě jen logicky. Ano, aby bota nebyla jak z betonu, aby byla podrážka spíš měkkčí, ale ne zas až tolik, aby tam bylo dost místa, venku v přírodě ať mi děti běhají bosy (dokud nešlápnou na trn, střep nebo sršáně). Ale proboha nejsem magor, abych dítěti kupovala boty o 3 čísla větší jenom proto, že parta nadšenců BF tohle vyznává jako výborná řešení, hlavně aby to dítě někde netlačilo. Prostě snažím se to pozorovat na sobě, co mi na jaké botě vadí a pak to beru v potaz i u dětí.
Co je to nenechat vyřvat? Často jsem se tu setkala s hádkami a odsuzováním, kde maminky dávaly do souvislosti metodu "nechat vyřvat" s Estvillovou metodou. Což je ale úplně jiná metoda a není na ní nic špatného, pokud se použije na adekvátně staré dítě a pokud je rodič fakticky rozhodnut, že takhle už dál NE. Obecně jsem se přesvědčila o tom, že kdo tvrdí, že "nechat vyřvat nikdy ne", tak má dítě, které je snesitelné i co se týče spánku. Mně Estvillova metoda zachránila psychické zdraví a kdoví možná i zdraví dítěte, když jsem po 8 měsících nonstop uspávání po večerech a v noci byla úplně na dně a už jsem nebyla schopná ručit za své reakce a ve vzteku jsem hodila syna na postel. Ale nebylo to tak, že bych si přečetla jeden pofidérní článek na internetu a řekla si, že jdu do toho. Přečetla jsem si odbornou knihu, kde se tahle metoda rozebírá a která mě ujistila, že pokud to bude neúnosné, mám jednat podle své intuice a upravovat plán podle toho.
Zkrátka obecně nemám ráda, jak se z mateřství dělá hrozná věda a razí se teorie, že se má vše přizpůsobovat dítěti. Vždycky vše fungovalo tak, že se dítě přizpůsobuje rodině a podle mého názoru je to tak správně a všechno si lépe "sedne". Nevidím kupříkladu smysl kojení za akždou cenu, když nedělám nic jinýho, než že sedím celý dny i noci u dítěte, mám z toho akorát tak depresi, protože nemám čas ani na druhé dítě, ani na nezbytné věci kolem domácnosti, ani na manžela a už vůbec ne na sebe.
A tak bych mohla pokračovat stále dál.

Odpověz
24. srp 2016
avatar

@liss_durman no malý má fakt úzkou nohu a pokud nechci aby začal šmajdat v širokých botách (jak je třeba vidět když někdo šmajdá ve válenkách), tak se na toto prostě dívat musím. To je prostě naše realita. A přijdou mi logické argumenty, že se noha musí posílit a přirozeně pohybovat a ne "zamknout do lyžáků" 🙂. Ale je mi jedno, kdo jaké boty používá. Já si třeba boty vybírám (zatím stále 😀) čistě podle vzhledu, ale v létě sama roky ráda chodím bosky a to sjem BF fakt neznala. A proč kompomis? Prostě narovinu asi nechci dát za boty 2 litry, když je má na 3 měsíce 😅. Estvill=pro mě vyřvat. Je to vyřvat a nevím co je na tom envyřvávacího, když dítě zavřu do pokoje ono tam řve a já se chodím an něj kuknout v intervalech. Syn mi spí celou noc od roku, kdy se odstavil, uspávám do teď. Moc dlouho to netrvá, ale pracovali jsme taky na tom od prvních dní. Podle jeho potřeb se to měnilo jak rád usínal, takže různé způsoby. Pro mě to není věda - ale já bych to nedokázala, prostě toto je pro mě přes čáru, přes lásku, pro mě ne. A není to o tom, že bych si taky něco někde přečetla. Strašně by mě bolelo srdce a může to být pro jiného nepochopitelné. Vztek - ok, nebudu se vždy chovat tak aby měl úsměv od ucha k uchu, pláč? - beru do náruče. A kojila jsem rok, protože jsem si to tak přála, tu dobu mě to bavilo, naplňovalo a měla jsem to moc ráda, ale sama jsme si přiznala že nejsem typ an kojení batolete (či dál) a tak jsem se podle toho zařídila 🙂. Nikdy nejdu přes nás rodiče. Protože bych nebyla spokojená a to by se odráželo na malém. Proto třeba s námi nespává v posteli 🙂, protože to tak nechci a mám pro to několik důvodů. Takže myslím, že toto mám velmi podobně.

Odpověz
24. srp 2016
avatar

@liss_durman já bych právě právě řekla, že se řídím hodně podle logiky a to jak to cítím 🙂. Takže o něčem by mě nepřesvědčily ani odborné články a knihy.

Odpověz
24. srp 2016
avatar

@framboise Když něco intuitivně vnímám jako správný, tak si o tom pak stejně ještě zjišťuju informace. Ale to mi přijde logický 😀

Odpověz
24. srp 2016
avatar

@liss_durman jo protože tě to zaujalo, zajímá mě to. Ne na základě že to nějaký odborník řekl. A to mám stejně. Mohl by něco říct i nevím jaká autorita, pokud s ním nesympatizuju, pokud to cítím jako nesprávné, tak mi to bude šumák 🙂 😀.

Odpověz
24. srp 2016
avatar

@framboise Ona ta uspávací metoda se může a dle mě i musí přizpůsobovat. Každé dítě je jiné. Nemusíš od něj ani odcházet, prostě jsi u něj, mluvíš na něj, neodcházíš od něj. Nebo k němu chodíš co půl minuty. To je práve to. Že každej v tom vidí to řvoucí dítě a rodiče za dveřma se stopkama. U nás to pomohlo, nebylo to nijak drastické. Zato to, co tomu předcházelo, drastické bylo. Koneckonců když jsem vynervovaná, ubrečená, jen ječím a psychicky jsem na dně, nedokážu už odpovídat za své nálady a reakce, není lepší, když se rozhodnu to dítě naučit usínat o samotě, budu u něj? Jasně, on nějakou dobu brečí, ale upřímně... Brečel i předtím, když jsem k němu běžela hned a nosila ho. Tohle celé proběhlo daleko víc v klidu, jinak bych to nedělala. Mně malej nespal ani tak celou noc. Až teď kolem 2. roku začal. Mně šlo o to, aby se naučil sám usínat, ne že bych ho nechala vyřvávat po nocích 😉 Víš, trochu si myslím, že kdybys měla tak nespavé dítě jako já, asi bys i ten názor přehodnotila, ale to je jen má domněnka. Jsou prostě věci, které rodiče dobře spících dětí jen tak nepochopí 😉 A to nemyslím zle. Dcera byla v tomhle skvělá a měla jsem hodně zkreslenou představu.
No a s tím odborným textem apod., to je fakt, že člověk prostě věří tomu, s čím sympatizuje. Ale v tomhle si myslím, že jsem celkem flexibilní. Někdy i věci, kterým nevěřím, si anstuduju, vyzkouším a třeba změním názor 😀 Jako například s tím obouváním.

Odpověz
25. srp 2016
avatar

@liss_durman dobře tak řve přede mnou a já ho nevezmu do náruče, neudělám to co mi velí mateřský instinkt 😀. Já chci uspávat i nadále.. až bude starší a vydrží u vyprávěných pohádek a nebude se dožadovat obrázků jako teď. Teď usíná ukolébavkou, leží v postýlce, já jsem vedle na posteli a zpívám mu. Vím, že mám v tomto štěstí - od roku spí celou noc (pokud nechce vodu), nemá to tak každé dítě, každý rodič. Ale do té doby jsem vstávala klidně 8x za noc a pokaždé 30min kojila. Nemusíš se "obhajovat", každý má jinou cestu. Stojím si za tím, že bych to neudělala. Je mi jasné nikdy neříkej nikdy. Ale tak povědomě každý člověk cítí co ano, co možná ano, co ano v případě třeba nouze a co ne. Nebo takto nikdy bych na to nepřistoupila u dítěte v kojeneckém a nižším batolecím věku (pak bych doufala že už se domluvíme, ale třeba taky ne že). Taky jde o to, mít režim, rituály, stejnou dobu spánku úplně od mimi. Jasně některé usne samo v jiném pokoji od miminka a je mu to jedno, jiné je náročnější. Neřekla bych, že syn je úplně superspací typ, ani přes den toho nikdy moc nenaspal, naopak je to čertisko. Víš ty píšeš že se to bere vědecky a pak řekneš že sis o této "metodě" četla odbornou knihu. Tak to má asi každý že směřuje svůj zájem určitým směrem a když ho to zajímá něco si přečte. Co je pak a není vědecké 🙂? Já jsem třeba první papučky na popud doktorky a prarodičů koupila u Baťi. Ale pak mi přišly strašné, šílené, ano měl tam nadměrek, ale ta noha v tom byla jak v mučidle a to on má fakt drobnou úzkou nožku, to nevím co jiné batolata.. I když chtěl lozit tak se ohlídl že mu tam něco vadí na nožičkách.. Proto to nebere jako hit a supermatkovství, ale normální rozum a přirozenost. Ale nedívám se skrz prsty pokud někdo dává jinou obuv, každý máme jinou cestu 🙂.

Odpověz
25. srp 2016
avatar

@framboise Snažím se ti to vysvětlit 😀 Tak proto ty slohy. Třeba po prvním dítěti jsem taky měla ten názor, že žádná "vyřvávcí metoda" nepřipadá v úvahu. Ale dcera byla v tomhle fakt zlatá, od 3 měsíců ji stačilo vesměs jen položit do postýlky a spala, případně si povídala a hrála, než usnula. Ještě když bylo malýmu tak půl roku, jsem si tuhle metodu naklepla na internetu. A vyděsilo mě to. Z toho minima informací jsem došla k závěru, že je to prostě hrozná metoda. A tehdy jsem si taky řekla, že to ještě tak zlý není, že to zvládneme. Ale někdo mě odkázal na knihu Každé dítě může dobře spát a jelikož se situace spíš zhoršovala a mě ubíjelo, jak všem kolem (reálně i na koníkovi 😀 ) spěj děti ukázkově, tak jsem si to přečetla. A dozvěděla jsem se víc informací, jako proč se má to dítě naučit samo usínat a kdy tuhle metodu (ne)použít a prostě mi to začalo dávat smysl. A to nejen jako řešení mého problému, ale prostě proč to potřebuje to dítě samo o sobě. Pak jsem začala víc dbát na režim spánku i usínacích rituálů. Další věc, kterou si třeba spousta lidí dá do spojitosti s touhle metodou - že máma hodí dítě do postýlky a nechá svému osudu. Ale o tom to vůbec není. Nastavila jsem to tak, že jsem ho chovala a zpívala mu docela dlouhou dobu před spaním. Ale zklidnila jsem se tím, že jsem věděla, že za chvíli ho uložím a stihnu přečíst pohádku i staršímu mláděti a možná si i dám sprchu před spaním 😀 Což předtím byl jen výjimečný scénář. Jako pokud bereš za uspávání čtení a zpívání, tak to v tom případě taky uspávám 😀 Jen je to rituál oddělený od usínání 🙂 A jo, tenhle postup mi přijde normální a ne až tak vědecký 😀 Protože je to podložený nějakým logickým posouzením situace. Ten příklad s botama taky beru jako zdravý rozum a logickou úvahu. Nenormální mi přijde, když si ještě než dítě začne vůbec chodit nebo se narodí se hlásit k BF nebo zdravotní obuvi jen proto, že to psal kdovíkdo na internetu. Normální mi nepřijde nutit se do kojení co nejdýl za každou cenu, když je celá rodina pak ve stresu a samotný mi to nepřijde OK jen proto, že na koníkovi se hrozně žere osvěta kojení a úplně mi to vymylo mozek 😀 U těch bot mi to přijde až komický, jak se to prožívá. Vždyť jde jen o boty! Když na to přijde, může dítě chodit většinu dne doma naboso, tak o co jde? Budu kupovat boty za 3 tisíce, aby je nosil 2 měsíce, když mateřskou mám 10 tisíc? 😀 To je fakt úplně na hlavu. Ty to zrovna bereš tak rozumně, ale je spousta takových, co se za tyhle názory bije do krve.

Odpověz
25. srp 2016
avatar

@liss_durman Však já se nehádám 😀. Já bych řekla že se i v dost věcech shodujeme, ne ve všem a to je přirozené. Třeba souhlasím, že spánek je pro děti dobrý atd. a taky to bylo mým přáním a jsem moc ráda, že jsme začli s rituály, stejnou dobou spánku apod. od fakt prvních dní! Ano čtení a zpívání - ale těší se na to dítě? je u toho ticho nebo si něco žvatlá od prvního dne? nebo u toho brečí? brečelo? a já dělám že neslyším a nevezmu ho k sobě a zpívám? -chápeš 😉. Jj - v tom se právě vidím jako střed. Jako nikomu to neberu, chceme pro děti to nejlepší.. ale ty boty i když se pak dají prodat tak se ošoupou, na FB barefoot často čtu stížnosti jak se tyto boty ničí po pár týdnech, měsících, ... chápu jsou tenké tak asi proto, jinak nevím proč, když stojí takové peníze a levnější vydrží roky. Takže první měl LBL cca 750, potom Adidas Katnat cca 750, sandálky HM asi 300? (ale fakt super 🙂), pak zase Katnaty, na doma capáčky 2x 250, na zimu Barefoot nedám, protože to tak necítím, takže nechci tak tenkou podrážku, nechci tak volný kotník, protože i dospělý šmajdají ve válenkách, ... mám vyhlídlé kožené měkké nelyžákové, nesněhulové, ale i neválenkové boty 🙂, no podrážka je teda pevná. Ale to opět příklad. Myslím že to máme podobně. Prostě cit, rozum, každá samo důraz trochu víc na něco jiného, ale žádný extrém žádným směrem 🙂. PS druhé bych chtěla kojit opět rok a budu šťastná a vděčná pokud to půjde především a pokud bude stejně lehce spolupracovat i s koncem jako malý tak by to bylo úplně nejvíc bezva 🙂. Je mi jedno že to pro někoho může být odsouzeníhodné, že to není do samoodstavu ve 3 letech či až vypadají mléčné zoubky 🙂. Chci ať jsme spokojení jako rodiče, já, dítě, muž. Ale stejně tak mi nevadí pokud někdo kojí výrazně starší dítě než je mé. Je to jejich věc, jejich volba, pokud jsou spokojení, naplňuje je to nebo cítí že to dítě potřebuje, proč ne.

Odpověz
25. srp 2016
avatar

Super článek 😀

Odpověz
11. zář 2016

Začni psát komentář...

sticker
Odešli