mariegroth
14. pro 2020
1833 

Jeden den v životě letušky

Pokud jste nečetly první díl, tak ho najdete ZDE. V něm jsou vysvětlené různé termíny a jak jsem se vlastně k této práci dostala. Doporučuji si předchozí článek přečíst. V tomto článku bych vám chtěla ukazát, jak můžeme vypadat takový běžný den v životě letušky. Popisuji reálný den z roku 2016. Bylo těsně před Vánoci a já pracovala pro svoji leteckou společnost teprve šest měsíců. 

Letiště v Denveru, Colorado.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Tak a už jsem zase vzhůru. Dnes začínám tzv. reserve days a musím být na telefonu, kdyby mi společnost zavolala s létáním. Podívám na hodinky a jsou tři ráno. Super...Jelikož jsem vzhůru, tak se podívám online na svoji schedule (rozpis), jestli náhodou tam už něco není. A je! Vypadá to, že tam mám pracovní cestu na dva dny. První let je až v osm hodin, takže můžu jít ještě spát na několik hodin. Stisknu tlačítko “acknowledge” a crew scheduling už se o mě nemusí starat. 

Odlet je v osm ráno, takže nejpozději v sedm musím být na letišti za security a udělat “check-in” na portále letecké společnosti. Takhle scheduling ví, že jsem tam a jsem připravená letět. Ačkoliv bydlím jen dvanáct minut od parkoviště pro zaměstnance, tak i tak musím vyrazit kolem šesté. Jsme v Denveru, je nasněženo a celkově je ráno velký provoz a nechci nic riskovat. Dvoudenní pracovní cesta znamená, že budeme někde přenocovat. Mám štěstí a budeme v teple v San Antoniu v Texasu. Sbalená už v podstatě jsem. Mám ráda, když je vše připraveno a člověk se tím nemusí stresovat, pokud mu urgentně zavolají. V kufru mám potřebnou uniformu - sukně, košile, jedny šaty, svetr, boty do kabiny, náhradní šátek a zásobu silonek. Vždy beru jeden celý náhradní set uniformy pro strýčka příhodu. Na sebe si pak obleču kalhoty, košili a sako. Samozřejmě přidám povinné doplňky jako šátek, pásek a křídla. Makeup musí být střídmý a vlasy si většinou dělám do drdolku. Ve zbývajícím čase sejdu dolů do kuchyně a snažím se zabalit nějaké jídlo. Většina posádky má tyto tašky, kam se dá zabalit jídlo na několik dní. Ne vždy máme čas na jídlo a utrácet za předražené pokrmy na letišti nebo hotelu není zrovna to nejlepší řešení. Pak už jen zkontroluji, jestli mám vše potřebné - licence, průkazky, cestovní pas a další věci potřebné ke své práci. Posledním kouskem uniformy je zimní kabát. Brrrr…

V tomto domě jsem si pronajímala pokoj jako letuška.

Na parkovišti pro zaměstnance jsem do půl hodiny. Parkujeme na speciálním tzv. SIDA parkovišti. Jenom zaměstnanci letiště, kteří prošli přísnou prověrkou, tam mohou parkovat. Máme speciální průkaz, který nám nejenom dovoluje přístup na toto parkoviště, ale také se můžeme pohybovat kolem letadel a celkově máme přístup do různých “tajných” prostor letiště. Z kufru auta vylovím pracovní kufr a jdu na zastávku autobusu pro zaměstnance. Bus jezdí každých deset minut a zaveze nás přímo do terminálu. Nejdeme vůbec přes security. U výtahu je člověk, který se podívá na naši průkazku a to je všechno. Pokud nechceme využívat tohoto SIDA parkoviště, tak máme do terminálu ještě jednu cestu. Musíme parkovat na jiném parkovišti pro zaměstnance, opět naskočit na autobus, který nás pak vysadí před terminálem. Poté jdeme speciální řadou, která se jmenuje Known Crew Member (KCM). Neprohlíží nás, neskenují tašky. 

Je až šokující, jak jednoduché to je se dostat do letiště pro nás posádku.

Jakmile jsem v terminálu, ihned zamířím do naší “crew lounge”. Na mobilu také udělám online check in. Od této chvíle dostávám zaplacený per diem, ale ne můj normální plat. Ten začne běžet až od zavření dvěří letadla. Mám ještě dostatek času, než musím být na letadle. To je odpočinková místnost pro posádku. Je tam kuchyňka, gauče, počítače a televize. Pak máme ještě jednou spací místnost. Je tam naprostá tma a jsou tam pohodlná polohovací křesla. Věřte mi, taková místnost se hodí. Dále jsou v oblasti crew lounge kanceláře pro vedoucí a manažery naší aerolinky. Do crew lounge si jdu vytisknout “trip sheet”. Tam jsou všechny nutné údaje pro lety, které budu v následujících dvou dnech operovat. Trip sheet udává časy odletu, typ letadla, destinaci, délku letu, jak dlouho budeme na zemi mezi lety, jména kolegů a také název hotelu na našem layoveru. Stejné informace máme online, ale většina z nás si to stejně vytiskne. V Denveru je nás několik tisíc, takže skoro každou pracovní cestu létam s novými lidmi a navzájem se moc neznáme. Na těchto letech jsem suverénně služebně nejmladší. Podle zaměstnaneckého čísla vidím, že piloti a některé letušky jsou se společností minimálně 10 let. Nerada chodím do letadla na poslední chvíli. Pokud to jde, tak si ráda vše připravím bez spěchu. Navíc, celé tyto dva dny budu pracovat v první třídě a budu mít extra povinnosti. Letuška obsluhující první třídu je automaticky “lead”. Budu sloužit jako komunikátor mezi piloty a letuškami a také budu komunikovat s gate agenty a zaměstnanci na rampě. Budu mít na starosti čtení různých ohlášení a atd. 

Tak kam vlastně letíme? Je naprosto běžné, že letušky operují několik letu během jednoho dne. Máme přísná pravidla ustanovené Federal Aviation Administration (FAA), které nám dovolí pracovat jen určitý počet hodin. Tohle je všechno hlídané. Vypadá to, že  dnes jsem měla štěstí a mám jenom jeden let a to z Denveru do San Antonia, Texas. Zítra letíme ze San Antonia do San Francisca a pak zpět do Denveru. Letectví je plné různých zkratek a kodů. Je to pro mě jako další cizí jazyk. Většina pracovníků v letectví zná kody letišť a nikdo např. neřekne “letím do Los Angeles”...místo toho řeknou “letím do LAX”. Stejně tak nikdo nenapíše “kolik máte pasažerů v letadle?”...Napíší “kolik máte pax v AC?”

Jedno z našich letadel. 

Můj trip sheet říká, že let bude kolem dvou hodin. To je důležité. Musím si šikovně rozvrhnout práci a ujistit se, že mám dostatek času na servírování snídaně. Vypadá to, že první třída není plná, ale vlastně do poslední chvíle nevím, kolik budu mít lidí. Pasažéři, kteří mají s aerolinkou status dostanou zdarma upgrades do první třídy. Také zaměstnanci mohou dostat sedadlo v první třídě. To je jeden z hezkých bonusů práce pro aerolinku. A navíc, letenky se prodávají do poslední chvíle. Nejprve musím udělat inspekci kabiny. Ve své sekci musím zkontrolovat různé pomůcky k první pomoci, jestli fungují světla, toalety a prostě jestli mám vše co potřebuji a jestli to funguje. Nefungující pomůcky, ale třeba i “jen” rozlepená krabička s první pomocí, pak vyžadují opravení a klidně se kvůli tomu může zpozdit letadlo a to nikdo nechce. Mezi tím přijel catering. Do letadla se naskládají nápoje, svačiny a také snídaně pro první třídu. Poté další věci jako skleničky, příbory a plastové kelímky. Jakmile naskládají jídlo, tak opět musím vše projít a zkontrolovat, že mám vše potřebné. Občas se stane, že něco zapomenou přinést, ale minimálně o tom musím vědět. Bylo by trapné nabídnout v první třídě mimosu, ale nemít šampaňské. Vypadá to, že k snídaně budou mít pasažéři buď “breakfast sandwich”, což je anglický muffin s vajíčkem, sýrem a šunkou. Pak je tam ještě granola s jogurtem. K oběma variantám je také banán, jahody a borůvkový muffin. 

Součástí galley jsou atlases, ve kterých se skladuje jídlo nebo pomůcky k servisu.

Během mé inspekce “galley” (kuchyňky) se do kabina začíná zaplňovat další posádkou. Navzájem se představíme. Ačkoliv jsem služebně nejmladší, dnes jsem vlastně jejich šéf. Pozice v letadle jsou většinou dané “seniority” (odsloužená léta ve společnosti). Jenže v mém případě jsem dostala tuto cestu jako rezervista, čili zaskakuji za letušku, která měla tyto lety původně a pozice v první třídě byla její. Nakonec dorazí i piloti, kteří mají za sebou už jeden let a jejich báze je v San Franciscu. Jedním z mých úkolů je komunikace mezi kokpitem a kabinou. Diskutuje se bezpečnostní protokol a také různá upozornění. Já pak předám tento briefing zbytku posádky, když máme volnou chvíli. Tento briefing musí být předán před příchodem pasažerů. Čtyřicet minut před odletem přijde gate agent a zeptá se mě, jestli jsme připraveni na boarding za pět minut. Máme přesné “timelines”. Jak jsem už řekla, cíl je vždy odletět na čas. Opožděný boarding může být rozhodující. Bezpečnost je ovšem na prvním místě, takže občas nastanou situace, kdy musíme i tuto timeline porušit. 

Začíná boarding. Moje úloha je stát v “galley” a vítat pasažéry. Už jsem si zvykla, že pozdraví tak každý druhý. Už se nad tím ani nepozastavím, ale je to rozhodně jedna z věcí, která mě poměrně fascinuje. No nic...Pasažéři v první třídě mají na stolečku připravenou vodu, ale musím jim nabídnout tzv. Přeodletový drink. Ačkoliv mi nevadí pracovat v první třídě, tohle je určitě nejhorší část této úlohy. Někdy je opravdu těžké udělat dvanáct přeodletových drinků. Mimo to, pohybuji se v uličce a objednávky na nápoje beru průběžně a za mnou jsou další pasažéři a pletu se jim pod nohy. Opravdu si přeji, aby neexistovaly předodletové drinky. Naštěstí pasažéři často řeknou, že jim stačí ta voda. Lidé v první třídě jsou často pasažéři, kteří cestují klidně i několikrát týdně a vědí, že nemá cenu si objednat kávu, neboť ji třeba nestihnou vypít před odletem a oni už vědí, že musím sbírat drinky ještě před odletem. Udělám pár džusů a jednu kávu a mám hotovo. A vypadá to, že budu mít jen šest pasažérů v první třídě. Patnáct minut před odletem je ukončený boarding a gate agent uzavírá let. Agent pak přijde ke dveřím letadla. Ještě se naposledy zeptá, jestli něco nepotřebujeme. Máme služební iPady a můžeme komunikovat z gate prostřednictvím speciálních zpráv a často toho využíváme. Poté gate agent zavře dveře letadla a my musíme “arm doors”. Poté si zavoláme přes telefon v kabině a všichni mi musí potvrdit následující, že jsou dveře zabezpečené (jedná se o to, že do dveří jsou zabudované záchranné skluzavky a před odletem se musí zabezpečit). Od zavření dveří dostávám také oficiálně zaplaceno. Ostatní kolegové také několikrát projou kabinou, jestli je vše řádně připravené k odletu  a můžeme začít s naším “safety demo”. Toto ohlášení se promítá v kabině, ale my i tak ukazujeme jak se zapíná pás a záchranná vesta, kde jsou východy a jak nandat kyslíkovou masku. Po demu opět zkontrolujeme kabinu a já nakonec zavolám do kokpitu a řeknu: “Cabin secured for departure.” Mezitím dojedeme na aktivní taxi runway a čekáme na povolení na odlet. Piloti pak udělají oznámení, že jsem číslo tři na odlet a dají nám pokyn si jít sednout. Speciální sedadla pro letušku se nazývají jumpseat. Do pár minut jsme ve vzduchu a čekáme na “ding”. To znamená, že jsme nad 3000 km. Také můžeme začít komunikovat s piloty, pokud to potřebujeme. Před “ding” máme tzv. sterile flight deck. Vzlet a přistání jsou dvě nejkritičtější fáze letu a případná komunikace by mohla rozptýlit piloty .Letuška v zadní kabině udělá ohlášení a začíná fungovat wi-fi. Za pár minut zmizí ze stropu světýlko, která nám dá pokyn, že se můžeme zvednout a začít pracovat. 

Jako první si nasadím zástěru, zmáčknu tlačítko na kávovaru a udělám dvě konve kávy. Pak se zeptám pasežerů v první třídě co by rádi pili a jedli. Jakmile mám objednávky, tak připravím horké ručníky, které se podávají v první třídě na otření rukou.Teplé snídaně dám do trouby a ohřeju je. Pak začínám pracovat na nápojích. Ty postupně odnáším do kabiny a pak také začínám odnášet snídaně k pasažérům. Na stoleček patří ještě velký látkový ubrousek, na který pak přijde tác s jídlem. Je pravidlo, že pasažéři v první třídě by nikdy neměli čekat dlouho na servis. Pokud dojí, měla bych tác okamžitě uklidit. Zároveň bych také měla monitorovat, jestli mají dostatek nápojů. Mnozí pasažéři jsou nenároční a rovnou mi řeknou, že už nic nepotřebují. Na ostatní občas kouknu. Někdy je složité najít balanc mezi dobrým servisem a přílišným obtěžováním. 

Příklad jídla v první třídě. Osobně se jídlu v letadle vyhýbám. Je přesolené. Věděli jste, že díky nadmořské výšce jídlo chutná ve vzduchu jinak?

Jelikož jsem se vším hotova, nádobí je uklizené, tak začnu pomáhat kolegům v economy. V USA se neservíruje jídlo v economy na letech po USA. S výjimkou par leteckých společností a jejich opravdu dlouhých letů (např. Atlanta-Honolulu). Moje pomoc je tedy sbírání odpadků. Kabinou procházíme takhle několikrát. Moniturujeme letadlo a čekáme na “ding”, který ohlašuje “initial decent” (začínáme klesat). To pro nás znamená úklid a přípravu na přistání. Několikrát zkontroluji galley a jestli je vše zabezpečené. Pokud ne, tak těžké atlasy začnou létat po kabině a mohou někoho vážně zranit. Pak už přichází “ding, ding” a to znaméná, že podvozek je vysunutý a my si musíme jít sednout do jumpseat. Jumpseat není nic extra pohodlného. Mírně předkloním hlavu, sednu si vzpřímeně a ruce dám na stehna. Této pozici se říká “brace”. Musíme v ní zůstat po celou dobu na aktivní runwayi. Potom udělám přivítací oznámení. Jakmile jsme u gate začneme s procedurou otevírání dveří. Na druhé straně nás také čeká gate agent a můžeme začít s “deplaning”, což je odchod pasažérů. Od otevření dveří už nedostáváme zaplaceno a zároveň se nám začíná počítat tzv. Release time. Ten trvá patnáct minut a během této doby jsme naposledy dostupní pro náš crew scheduling. Po release time nám totiž začíná odpočinek. Rozloučíme se s piloty, kteří odcházejí na “dead head”. To znamená, že sedí v letadle jako běžní pasažéři, ale dostávají za to zaplaceno. Společnost je buď přemisťuje zpět do báze nebo do další destinace. 

Zbytek posádky se společně přemístí do místa, kde čekáme na smluvenou přepravu do hotelu. Hotel a přeprava je něco, co samozřejmě neplatíme. Shuttle už na nás čeká, což je fajn a společně ještě s jednou aerolinkou odjíždíme do smluveného hotelu v centru San Antonio. Máme ve smlouvě, že naše hotely musí mít jistou úroveň a vybavení jako posilovnu, nesmíme být v prvním patře, musíme mít mikrovlnku a nesmí nás dávat blízko k výtahu. Tyto hotely mají s aerolinkami domluvené speciální ceny. Za pár minut jsme v hotelu Sheraton a jdeme se ubytovat. 

Hotel Sheraton v centru San Antonia.

Samozřejmě každý z nás má vlastní pokoj. Není vůbec neobvyklé, že crew nechce na layoveru nic dělat a každý si udělá vlastní program. Na recepci jedna letuška prohodí, že by ráda viděla Alamo, tak se domluvíme, že se tam půjdeme společně za dvě hodinky podívat. Na layoveru si můžeme dělat co chceme. Je to náš volný čas. Pořád dostáváme per diem. Za každou hodinu na layoveru dostaneme pár dolarů, ale nastřádá se to. Jen pro představu, můj běžný měsíční per diem byl kolem $800. Jakmile je mi přidělený pokoj, tak se jdu ubytovat. Letecká společnost nám klade na srdce, že si máme pokoj zkontrolovat. Vím, že to může znít až neuvěřitelně, ale těch historek o pokojích, co jsem slyšela...zkontroluji, jestli jsem v pokoji sama a zabezpečím dveře. Pokoj je celkem běžný. Nejvíc mě vždy zajímá postel a preferuji king size.

 Poté si dám sprchu a vyrazíme k Alamu - historické budově v San Antonio. Alamo hraje úložitou roli v boji o nezávislost Texasu od Mexika. Můžete si o tom přečíst víc ZDE.

Je sice před Vánoci, ale v Texasu je opravdu příjemně. Také se projdeme kolem řeky, která je krásně osvícena. Říká se tomu "River walk".  

Jsme v dobré náladě a rozhodneme si dát jednu margaritu a k večeři tacos a potom vyrazíme zpět k hotelu. Zítra nás čeká poměrně brzké vstávání. Na pokoji si dám heřmánkový čaj, aby se mi lépe usínalo. Zároveň si také připravím uniformu a můžu jít spát. Z hotelu máme opět domluvený odvoz na letiště. Musím si nastavit budíka. Zaspaní by mohlo ohrozit včasný odlet letadla a to rozhodně nechci riskovat...Tak dobrou!

===========

Tento článek vyšel v rámci projektu Dvanáct dní Vánoc.

#dvanact_dni_vanoc

Moc zajímavé, díky za nahlédnutí do práce letušky.

14. pro 2020

Teda pecka 🙂 muzu se zeptat jaky nejkratsi cas letu by musel byt aby se ani v prvni tride nepodavalo jidlo? Z duvodu ze by se to nestihlo?

14. pro 2020

@triskova_v Jidlo se bezne neserviruje, Pokud je let pod dve hodiny. Dava se “snack”. Pak jsou take “non meal times”. Ale kazda aerolinka to ma jinak. Naservirovat se to da rychle. Neni to uplne o tom, ze by se to nestihlo casove.

14. pro 2020

Díky za fajn článek

14. pro 2020

@mariegroth ja spis myslela ze je nejaky cas kdy se stoupa a klesa (to se musi sedet na miste a vse byt uklizene), a cas mezi tim je na servis a jidlo. Tim se to zkrati. Tak to chapu ze pod dve hodiny letu uz je toho casu min

14. pro 2020

@anecak ❤️

14. pro 2020

@triskova_v Ano, vzlet a pristani ti ubere cca 30 minut. Vzlet je rychlovka. Letusky se mohou zvednout rychle. Na pristani je delsi priprava

14. pro 2020

Opět skvělý článek, díky 👍🍀

14. pro 2020

3000 km mně pobavilo 😂 ale jinak pěkný, zajímavý článek 👍 mám sestřenku, která léta pro British Airways, a taky umí zajímavě povídat o své práci. Já jsem svůj čas prošvihla, v příštím životě bych ráda byla ne letuškou, ale pilotkou 🙂 Miluju létání👍

14. pro 2020

Možná už se někdo ptal, ale ať dneska jsem četla ten první článek. Umí letušky v rámci výcviku s letadlem přistát? Jako že s vedením ze země? Nebo je to nesmysl?

14. pro 2020

Opravdu píšeš skvělé články! Díky! Na každém jídle je napsáno, jak dlouho ohřev nebo všechno je stejné? Kvůli zapamatování si... zapomněla jsi někdy něco? Já jsem totiž hrozný nešika a zapomínám neustále..

14. pro 2020

Úžasný článek, zajímavý, opravdu 🙏🏼❤️. Ještě by mě zajímalo, jestli jsi v letadle zažila něco, z čeho šel opravdu strach 🙂.

14. pro 2020

Paráda! 👍🏼 Je dobrý srovnat pre-flight postupy v různých společnostech 😁
Srovnání s lítáním pro českou aerolinku je zajímavý 😊

14. pro 2020

@mariegroth Tak jsem zhltla oba články. Zajímavé čtení Maruško 😃

14. pro 2020

Tyjo, zajimavy a nikdy bych to nechtela delat. Mam dotaz. To si musela uz perfektne mluvit anglicky. Nemela si ze zacatku problem s temi nazvy co znamenaji, aby ses domluvila s pilotem?

14. pro 2020

Zajímavá práce, ale dělat bych to asi nechtěla. Jsi odvážná, že to zvládáš, klobouk dolu 👍

14. pro 2020

@zuzineckah Taky radsi pilotkou v pristim zivote

14. pro 2020

@malenka3 Neni to soucasti vycviku.Kazde letadlo je jine. Proto jsou v kabine dva piloti 🙂 I Kdyz ani to neni 100% ochrana

14. pro 2020

@rosalline Vsechno se ohriva stejne dlouho🙂 Jasne, zapomenout je lidske

14. pro 2020

Ráda tvoje články čtu, jsou zajímavé a čtivé ☺

14. pro 2020

@b91 Asi uplne ne. Nouzove pristani, ale pamatuju si, ze jsem nemela strach. Verila jsem pilotum

15. pro 2020

@wikki07 Dekuju ❤️

15. pro 2020

@vladusa85 Dekuju, pozitiva urcite prevazuji negativa

15. pro 2020

@kakba Umela jsem dobre anglicky uz tehdy. Terminy v letectvi je neco jako dalsi cizi jazyk. Moji kolegove Americane take neslyseli spoustu terminu, dokud neprosli treninkem.

15. pro 2020

@pacient Dekuju ❤️❤️

15. pro 2020

@pipetulaa ❤️❤️✈️

15. pro 2020

Super clanek. Prosim Te, jak je to ve svete s tim tleskanim cestujicich po pristani? Pry to delaji jen Cesi a ostatnim to prijde divne.
Ja letela jen jednou pred sto lety jako mlade tele ☺️

15. pro 2020

Mně přijde neuvěřitelné být placená jen v době “zavřených dveří”. Analogicky já jsem na záchrance taky placená od hodiny, ne jen pokud jsem ve výjezdu. Byť mě to ze začátku fascinovalo (jako že tu sedím a nic nedělám) a i můj muž vždycky rýpe, že to není fér, tak být placená opravdu čistě ve chvíli, kdy pracuju, to bych to nedělala😉 nebo je tem čas zaplacen tak strašně dobře?

15. pro 2020

@drep ja myslim ze sem to od Marusky pochopila tak ze maji neco jako diety, ne tolik zaplaceny jako za zavrenymi dvermi ale neco jo 🙂

15. pro 2020

Moc rada ctu vsechny vase clanky. Pisete fakt poutave. Nechtela byste napsat i clanek o tom, jak jste se do USA dostala a jake byly vase zacatky?

15. pro 2020

Jinak tohle aviation tema miluji. Ja sice sama o sobe s letectvim pracovni zkusenost nemam, ale muj bracha je pilot u CSA, takze to pozadi taky trochu znam a moc me to zajima.

15. pro 2020

Ty jsi pro Modreho Konika neuveritelna vyhra 👍🏻❤️ diky za to, ze tu jsi a ze jeste takhle krasne pises 😊

15. pro 2020

Super články, skvěle se čtou

15. pro 2020

👏👏👏 pěkné čtení 🍀. Mně by zajímalo proč nesmíte být ubytovaní v právním patře...?
A zároveň nějaké úsměvné zážitky z letů nebo i třeba ty druhé, kdy ti dobře nebylo 🙂

15. pro 2020

Dekuji za 2. skvely clanek. Ja take chtela byt letuskou, ale nejak to nevyslo. Obcas toho zalituji, ale v tuto chvili jsem rada, ze jsem "na zemi" . A i kdyz pracuji na ticketingu a pohybuji se kazdy den v onech zkratkach LAX, PAX a bavi me obcas hledat ty perly co pozaduji klienti a obcas kroutit hlavou co jsou schopni vymyslet, tak pokazde kdyz leti letadlo se divam vzhuru a jsem porad stejne nadsena a rikam si, jak me hrozne chybi letani, cestovani atd atd. Jak rikam: vsichni kdo se v tomto pohybujeme jsme stejne postizeni 🙂))) a to me bavi. Ma prace je pro me konickem, ale....letani je letani. Kazdopadne dekuji za popis toho jak vypada tvuj bezny den. Moc hezky popsane, hlavne podrobne. Musim rict, ze mas muj respekt, ze to opravdu neni easy job a za "krasnou pozici letusky" je opravdu narocna prace.
Budu se tesit na dalsi 🙂

15. pro 2020

Super, spousta zajímavostí 🙂 překvapilo mě, že když vypadne letuška 1. třídy, tak že ji nenahradí další služebně nejstarší z posádky, ale že místo toho může dojít k situaci, cos popsala. A to uzavření letadla 15minut před odletem se dělá i když není úplně zaplněný nebo se v tom případě nechává otevřeno déle? A ještě by mě zajímaly ty děsivý historky z pokojů 😀

15. pro 2020

Taky by me zajimalo to tleskani. Jako ocenit neci praci je dobre, ale tohle mi prijde trochu trapne (jakoze dikbohu jste to zvladli). A jeste by me zajimalo, lita casto takovy ten tajny agent, existuje to vubec? A vybira si lety nahodne nebo dle neceho? A moc moc moc by me taky zajimaly tvoje zacatky v usa. Velmi dekuji za clanek, je to hodne zajimave.

15. pro 2020

@biciklissie Potlesk "Prezili jsme, uf" 😆 Me to prave prislo divny, ale pamatuji si, ze tleskalo cele letadlo. A pak jsem prave nekde cetla, ze to snad delame jen u nas.

15. pro 2020

@jane46
@biciklissie
Opravdu se tady netleska :D.

15. pro 2020

@drep Tohle je (bohuzel) praktika vsech leteckych spolecnosti po celem svete. Bezna vec. Plat je ale kvuli tomu o neco vetsi hodinove. Stejne je to pro piloty. Ty ale vydelavaji uplne jine penize. Take je dobre si uvedomit, ze soucasti platu jsou standby letenky a mohla jsem si letat zdarma treba do Prahy a to v business class, kdy bezny smrtelnik zaplatil $3000 za takovou letenku

15. pro 2020

@jane46
@mariegroth Diky za odpoved. Je to fakt divny, ten potlesk🙂.

15. pro 2020

@cekypetra chtela bych napsat clanek o studiu v USA.

15. pro 2020

@1lenuska1 Dekuji, jsi moc mila

15. pro 2020

@sisulenka Z duvodu bezpecnosti. Kdyby se treba nekdo pokusil rozbit okno a dostat se dovnitr. Pokud bude treti dil, tak to bude o historkach

15. pro 2020

@xhex Ona ta prvni trida fakt neni zadny terno. Extra povinnosti a starosti. Ano, behem tech 15 minut se musi finalizovat veci jako fuel, kolik je kufru v zavazadlovem prostoru a atd. Neni to Jen tak zavrit dvere a leti se

15. pro 2020

@biciklissie Asi myslis Federal Air Marshall. Nejsou na vsech letech. Nicmene jsou vzdy incognito a vi o nich jen piloti, letusky a gate agents. Pripadne dalsi lide jako policiste, nebo dalsi ozbrojene jednotky

15. pro 2020

Opravdu jsi nikdy neměla strach? Přestože cestování miluji, z létání mám respekt 🙈. Bojím se pocitu, že nemůžu vůbec nic dělat.
A také moc děkuji za článek a těším se na ten další.

15. pro 2020

@biciklissie nemyslíš Něco jako mystery shoppera?

15. pro 2020

@mariegroth Jj, to je ono. Takze ale personal vi, kdo to je, ale chova se k nemu jako k beznemu cestujicimu? A on tedy neresi pripadne nedostatky letu, je tam proste kvuli bezpecnosti? A zazila jsi nekdy nejaky jeho zasah? Moc diky za odpovedi.

15. pro 2020

@veroniquecz Jj, to myslim. Je to clovek, ktery leti jako bezny pasazer, ale pritom ma na starosti - co vlastne - asi bezpecnost letu. Je tam inkognito.

15. pro 2020

@biciklissie To neni secret shopper. To je federal air marshall. Secret shopper, coz teda bezne dela letecka spolecnost, je jejich zamestnanec, ktery hodnoti servis a postupy. Nema co delat s bezpecnosti.

15. pro 2020

@biciklissie Ano, chova se jako bezny cestujici. Nemohu uplne popsat jejich ulohu. Nesmime prozradit jejich identitu. Rekneme, ze mi nekdo zacne nedavat. Nejdu a nekontaktuji FAM (federal air Marshall). Rekneme, ze ale nekdo zacne bouchat na dvere kokpitu behem letu. Pak by FAM zasahl. Jsou take ozbrojeni.

15. pro 2020

@hellblau13 Ten vycvik mi opravdu hodne ukazal, jak jsou letadla bezpecna a kolik prace a bezpecnosti je za kazdym letem. Jasne, nic neni stoprocentni. Ale to neni ani moje auto nebo ridic autobusu. Kazdy den vkladas nadeji do sebe jako ridice, ale i ostatnich, ze kazdy udelal to, co by mel, aby byla na silnicich bezpecnost a sama se jiste snazis byt bezpecna. Stejne tak funguje moje vira v piloty, mechaniky a dalsi personal. Piloti, kteri ovladaji letadla pro aerolinky letaji treba 20-40 let. Zazili toho spoustu. I muj muz...leta pres 20 let a maji ruzne treninky a prisna pravidla. Nebojim se beznych veci jako turbulence. Letadla jsou testovana, muzes si najit na youtube, jak je testuji, ohybaji jim kridla, Coz je mnohem vetsi napor, nez turbulence. A taky jako letuska vis, ze Tohle je tvoje prace. A divas se na vsechno uplne jinak. Vsichni v letectvi pracuji tvrde a mam pro ne neuveritelny respekt

15. pro 2020

@mariegroth Aha, ja myslela, ze je to jedno a totez. Moc diky za objeasneni.

16. pro 2020

@mariegroth Opet aha, uz vic chapu rozdil a znovu moc dekuji.

16. pro 2020

Začni psát komentář...

Odešli