icon
avatar
pr_clanek
13. led 2020
6544 

Nejdelší rodičovská dovolená v Česku kompenzuje nedostatek možností mladých rodin

V roce 2019 zahýbalo českými rodinami téma zvýšení celkové sumy rodičovského příspěvku o osmdesát tisíc korun. Protože jednou z podmínek bylo pobírání příspěvku po 1. lednu 2020, řada rodin se uchýlila k prodloužení čerpání rodičovského příspěvku snížením příspěvku. Úřad práce jen v srpnu loňského roku snížil rodičovský příspěvek více než dvěma tisícům žadatelů. Přitom o zvýšení rodičovského příspěvku bylo definitivně rozhodnuto až v prosinci.

Co ale ve skutečnosti volání veřejnosti po navýšení rodičovského příspěvku vypovídá o stávající podobě sociálního systému v České republice? Proč se podpora státu zvyšuje s klesajícími příjmy, ale naopak rodičovský příspěvek je tím vyšší, čím vyšší příjmy rodiny mají? Proč se především matky malých dětí poohlížejí po možnostech práce pro ženy v Německu? A jak jsme na tom ve srovnání třeba s našimi západními sousedy?

Rodičovský příspěvek a rodičovská dovolená v Česku a v Německu

Rodičovský příspěvek a rodičovská dovolená v Česku jsou považovány za jedny z nejvstřícnějších ve světě. Zatímco jinde takové možnosti nemají, české matky mohou zůstat doma až do čtyř let věku dítěte. Naproti tomu ale stojí fakt, že ve větších městech se k zápisu do mateřské školy dostaví každoročně i dvojnásobně více dětí, než kolik je volných míst ve školce. Rodiče dvouletých dětí bývají téměř bez šance na umístění dítěte do mateřské školy.

Českým ženám proto často nezbývá jiná možnost, než volit delší variantu rodičovské dovolené. V prvním pololetí roku 2018 čerpalo rodičovský příspěvek v nejvyšší možné výši 5,8 procent rodin. Čtyřletá rodičovská dovolená s maximální výší příspěvku 7600 Kč v prvních devíti měsících života dítěte je tak spíše levnou kompenzací neutěšitelné situace v předškolních zařízeních, než podporou rodin ze strany státu.

Od roku 2022 plánuje česká vláda prosadit výrazné změny v rodičovské dovolené. Ta by měla odpovídat německé obdobě Elternzeit. Rodičovská dovolená v Německu trvá za určitých podmínek až do tří let věku dítěte, je však možné její čerpání přerušit a nevyčerpanou část rodičovské dovolené odložit až do osmi let věku dítěte. Možnost odložení rodičovské dovolené na pozdější dobu je do budoucna v plánu i pro české rodiny.

Pomoc státu v Německu všem rodinám, v Česku jen do určité výše příjmu

Obecně v České republice platí, že nárok na nepojistné sociální dávky mají žadatelé tím větší, čím nižší jsou jejich příjmy. Pokud tedy například samoživitelka pracuje za průměrnou mzdu, nemá nárok na žádnou úlevu státu s výjimkou příspěvku na bydlení, a to v případě, kdy jí po zaplacení nákladů na bydlení zbyde méně než životní minimum. 

V Německu se naproti tomu nesetkáte s horní hranicí příjmů, při jejímž dosažení ztrácíte nárok na podporu státu. Nemůže se tak stát, že se zaměstnancům „nevyplatí“ přijmout lépe placené nebo jinak zajímavější zaměstnání, protože by s drobným zvýšením mzdy ztratili stovky eur od státu a jejich rozpočet by se tak snížil, jak je tomu při překročení příjmové hranice v České republice. A nárok na čerpání ze sociálního systému Německa mají i rodiny, které za prací do Německa jen dojíždějí. Za každé dítě v péči totiž dostanete v přepočtu pět tisíc korun měsíčně příspěvku zvaného Kindergeld.

Téměř polovina žen v Česku je bez zaměstnání

V České republice je aktuálně bez zaměstnání téměř polovina žen. Převažují mezi nimi samoživitelky, které nenašly zaměstnavatele, který by vyšel vstříc s úpravou pracovní doby. Nevhodná pracovní doba často brání matkám stihnout vyzvednout děti ze vzdělávacích zařízení. Podle průzkumů personální agentury Starke Jobs by 79 procentům uchazeček o zaměstnání z řad matek stačilo, kdyby byla pracovní doba posunuta o půl hodiny.

Myslíte si, že Česká republika podporuje rodiny? Je pro matky malých dětí situace na trhu práce složitější? Přemýšleli jste o dojíždění za prací do některého z okolních států? Jak jste na tom s cizími jazyky? Online test němčiny najdete v tomto odkazu.

avatar

Myslím, že Česká republika podporuje rodiny více než mnohé jiné státy v Evropě. Situace na trhu práce složitější? - Podle toho, kde bydlí. Dojíždění za prací do okolních států? - ne. Jak jsem na tom s cizími jazyky? - anglicky skvěle 🙂 Německy neumím nic.

Odpověz
17. led 2020
avatar

Bohužel v naší republice jsou neustále problémy ise zkrácenými úvazky, které nejsou pro zaměstnavatele tak výhodné a tím pádem je prostě nenabízí. Spousta žen by šla ráda do práce dříve ale na plný úvazek to prostě nejde.

Odpověz
18. led 2020
avatar

Myslim, ze v clanku mate chybu - rodicovska dovolena je jen do 3let (ne do 4 jak uvadite), viz zakon.

Odpověz
19. led 2020
avatar

Mně zoufale chybí státní zařízení pro děti od 2 let (t.j. jesle, míchat je s tříletýma ve školce mi přijde mimo mísu). Z domova pracovat bohužel nemůžu a soukromou školku za 14 tisíc na měsíc platit nebudu. Horši je, že u nás na sídlišti se ve školním roce 2019/2020 do školky nedostala ani spousta tříletých. V jedné byl poslední tříleťák, kterého vzali, dokonce narozen v lednu 2016.

Odpověz
19. led 2020
avatar

Souhlasím s tím,že podpora je nedostatečná. Ženy by rády pracovaly,pokud by se dalo zaměstnání lépe skloubit s péčí o děti. U nás často 3 leté dítě nevezmou do školky, natož když má 3 v průběhu roku. Mám lednového chlapečka a počítám že půjde až v září. "Naštěstí" mi skončila smlouva, nikde mi místo nedrží,tak nemusím nastoupit ve 3 letech nikam. Staršího březnového taky nevzali před lety. Naštěstí mohla občas hlídat babička a našla jsem si brigádu. Na ty změny 2022 jsem zvědavá teda.

Odpověz
19. led 2020
avatar

Podpora tu neni v takove mire,jako v Nemecku.Tam maji treba navic jiz rezervovane misto ve skolce pro dite a maji jistotu,ze nastoupi.Tu to neni.Navic je problem i se zkracenymi uvazky nebo castecne praci z domu.
Ja bych klidne v okolitem state pracovala,nemcinu mam perfektni,ale je tu problem stejny jako po rodicovske, a tou je dojezdnost.
Jinak tady neni treba horni hranice pro privydelek na rodicovske, ale jiz nejde uplatnit danove vyhody.

Odpověz
19. led 2020
avatar

Finanční podpora mi přijde dostatečná a byla dostatečná i před 1. 1. 2020. Spíš než zvýšení částky o 80 tis. bych uvítala větší úlevy na daních pro rodiny s dětmi. Chybí však možnost práce na zkrácené úvazky a státem podporována zařízení pro děti mladší tří let pro ty, co chtějí/musí do zaměstnání dříve. Možnost být s dítětem doma až do jeho tří let, dostávat za to od státu kapesné a mít jisté místo v zaměstnání (při smlouvě na dobu neurčitou), je luxusní.

Odpověz
19. led 2020
avatar

@blackhole někde jsou takzvane detske skupiny, tam chodi male deti (nevim od kolikati, ale do 3 let) a muzou mit i plenky..... Jinak je pravda, ze jesle chybi velice..... Vim to jen proto, ze bratruv syn tam chodi, manzelka musela nastoupit do prace nakonec driv

Odpověz
19. led 2020
avatar

Je zajimave cist si komentare maminek a cist to z prostredi, kde neni statem urcena zadna materska dovolena a jeste k tomu placena. Mne nikdo tady neveri, ze rodiny v CR maji takovou rodicovskou a statni zarizeni (skolky) jsou dostupne financne.

Odpověz
19. led 2020
avatar

@mariegroth zila jsem v zahranici a taky na me koukali, jaky mame socialni system, ale to tady v CR nevysvetlis.

Odpověz
19. led 2020
avatar

Sice tu mame toto, coz je super, ale pomer "plat": bydlení a ceny (p)otravin velmi nepriznivy. Zenska ani nemuze byt samozivitelka, pokud jeji pracovni den nemá 30 hodin, coz musi, bydleni jako zakladni zivotni jistota je zakladni zivotni nejistota, vsude jinde jidlo nejak chutna, CR je popelnice Evropy. Kdysi davno jsem nad Nemeckem premyslela, i ted mi vyslo stale B2 a rozumim, ale tu spoustu migrantu, dekuji, nechci, zvlast se dvema blond holkama. Tudle. Anglictinu mam lepsi

Odpověz
19. led 2020
avatar

@fifina86 souhlasím.

Já naštěstí zkrácený úvazek mám, v tom je na rozdíl od mnohého státní správa výhodný zaměstnavatel ;) Nedovedu si představit chodit na 42 hodin, to bych dceru vůbec neviděla 😓 Jinak jak se psáno výše, raději vyšší daňové úlevy než vyšší rodičák. A co se tyče jeslí, tak je přeci spousta dětských skupin potažmo soukromých školek. Navíc je zapkonodárce tak vstřícný a nabízí možnost pobírat RP i při zaměstnání, takže si nemyslím, ze je problém vrátit se do práce dříve jak tu také zaznělo....

Odpověz
19. led 2020
avatar

Ono je svete jesle jsou bezne, ale ve vetsine zemi je to soukromi sektor, kde za ne platis a az skolky/predskolni priprava je statni.

@zuzajulie zila jsi nekde mimo CR? Protoze to, co pises je mimo.

Odpověz
19. led 2020
avatar

@veroniquecz
@fifina86
U nas je danova uleva $12,000. “Jesle” tam kde bydlim cca $1,800/mesic na 45 hodin tydne.
A jako pobirat RP i pri zamestnani je neco, cemu jsem nemohla uverit.

Odpověz
19. led 2020
avatar

Mimo článek, ale @mariegroth prosím, nemohla bys sepsat nějaký článek, jak to máte u vás s rodičovskou dovolenou (jak dlouho můžete být doma a co potom, když ta doba vyprší a miminko je prostě ještě miminko 🙂 ) ?

Odpověz
19. led 2020
avatar

Ja si myslim, ze sa mame jak prasata v zite v CR aj v SR, co sa tyka rodicovskeho prispevku, dlzky materskej a inych socialnych vyhod 🙂

Odpověz
19. led 2020
avatar

@mariegroth nas jasle vychadzaju 8 tisic mesacne na cca max tych 45 hodin tyzdenne (syn bude chodit zatial polovicu) a rodicak mam 10 tisic, takze som furt "v pluse". A od 2 rokoch vyjdu 6.5 tisic.. samozrejme uz so stravou 👍 kukali sme aj "drahe" jasle, najdrahsie vychadzali okolo tych 20-25 tisic mesacne (paradoxne najviac sa mi zdali tieto "lacne", ale su dotovane z EU preto su take lacne), co nieje uplne sranda vzhladom na platy 🙂)

Odpověz
19. led 2020
avatar

Dětské skupiny jsou už poměrně běžná záležitost, dost zaměstnavatelů to nabízí jako standartní benefit pro své zaměstnance.. U nás je detska skupinka pro 12 deti ve věku 1 roky až předškolaci..ceny jsou normální, cca 2000kc včetně celodenniho jídla.. sama ji využívám a jsem ráda, že to můj zaměstnavatel nabízí.. jenže jsou matky,které prostě budou s dítětem doma až do 4 let a budou plakat,že nemají dost peněz, volný čas atd.. byť si mohou pri RD vydělat, kolik chtějí.. občas mi přijde, že některé matky jsou otroci svých dětí..

Odpověz
19. led 2020
avatar

@tristazmista Muzu se pokusit. Jinak federalne tady neni dane nic. Nula dni. Vetsina zamestnavatelu ti da cca 2-3 mesice. Neplacene. Pak mimco musi jit vetsinou do daycare (jesle) nebo chuva - ale to je opravdu drahe ve vetsine pripadu.

@ah1234 Taky docela palka :(

Odpověz
19. led 2020
avatar

@mariegroth to hej, ale zase najdes aj za 10-12 tisic aj so stravou.. lenze to my prisli take skor kolektivne opatrovanie deti, ziadny priestor sa tymto deckam individualne venovat. Zase zober si ze co je realne 10-12 tisic v prepocte na hodiny. Nic moc.. ale viac ai cesi nemozu dovolit, tak take su ponukane sluzby. Ale o daycare v USA tiez v globale nemam vysoku mienku, to, kde mali decka niektore moje kamosky, nebolo tiez nic ine ako opatrovanie deti, moc individualny pristup nebol. To az pri tych drahsich, takze princip podobny. Zo zaujimavosti som pisala kamaratovi ze co platia v statoch za jasle/skolky a pisal ze cez 2 tisic dolarov za jasle a kedze starsia chodi do cirkevnej preschool, ktoru dotuje aj church, tak plati "iba" 700 dolarov. Ale zase preschools su az aj statne ci ? Ja uz si to moc nepamatam, ani ma to v dobe co som v statoch zila moc nezaujimalo.. vsetci boli na sukromnych zakladkach, middle schools aj high schools tak ci tak mi prisli..

Odpověz
19. led 2020
avatar

@ah1234 Ano, Osobne jsem rada, ze dite do daycare davat nemusim. Tam, kam dava moje kamoska, maji kamery a jako rodic se muzes pripojit a sledovat co delaji. Rika, ze je to dobra daycare. Pak mam jeste v okoli Montessori daycare a preschool. Kdybych musela, tak davam tam, ale idealne bych to resila nanny. Preschool a kindergarten jsou tady statni i soukrome. Do budoucna mame rozhodnuto, ze chceme delat private schools - urcite middle school a high school. Tady nemuzes dat dite do jakekoliv skoly. Vsechno zalezi na school district kde bydlis. S private school je tady vzdelani mnohem vic konzistentni a kvalitni. Vzdelani je pro me dulezite. Chci aby deti sly na dobrou univerzitu.

Odpověz
20. led 2020
avatar

Podminky v CR jsou luxusni. Zamestnavatel musi po urcitou dobu drzet vyslovene zidli v prubehu materske dovolene, matka ktera pracovala dle zak. podminek cerpa po dobu cca 7 mesicu cca 70% sve ciste mzdy, pak matka prechazi plynule na rodicovskou dovolenou az do veku 3 let (v clanku se pise o 4 letech ale to uz neni rodicovska dovolena, chtelo by to poopravit mylne informace) a cerpa rodicovsky prispevek. Dale si vycerpa i pripadnou dovolenou ze zamestnani a dostane ji plne zaplacenou. V prubehu rodicovske dovolene ji zamestnavatel musi drzet prac. misto dle smlouvy, ma moznost pozadat si i o neplacene volno od zamestnavatele. Kazda matka i dite ma statem plne hrazene verejne zdravotni pojisteni bez ohledu na to, jestli nekdy pracovala nebo ne. Pokud matka chce zustat v domacnosti a pecovat o deti, ma statem hrazene zdravotni pojisteni po celou dobu povinne skolni dochazky ditete. Pokud je rodina nizkoprijmova, dosahne i na pridavky na deti. Castecnych uvazku ve srovnani se zap. zememi EU neni moc, to je pravda, zamestnavatele se matek s detmi dost obavaji ale i v tomto pripade ma mince dve strany a obcas bohuzel jsou obavy na miste. Statnich jesli neni moc ale jsou, podminkou prijeti ditete je, aby oba rodice pracovali na HPP. Soukromych jeslicek je vic, forma skolky, detske skupiny, lesni skolky nebo skupinoveho hlidani. Chce to hledat dostatecne dopredu, cenove rozpeti 2000 - 25000 kc. Mist ve statnich skolkach pry neni dostatek, ja osobne tento problem v Praze ale nemam. Ale urcite velkou roli co se preplenych skolek tyce, hrajou i odklady nastupu do skoly. Ve skolkach je velke mnozstvi deti, ktere uz davno mohl byt ve skole a jejich mista muzou vyplnit ty mladsi. Bohuzel mame dobu kdy jarni i letni dite ma casto automaticky odklad a do skoly nastupuje v sedmi letech. Neni nic vyjimecneho, ze v jedne tride se potkaji i deti s temer dvouletym rozdilem. Takze znovu i tady ma mince dve strany.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@jelenice_zavodnice Dekuji za tve doplneni. Ty jo, pojisteni hrazene statem po dobu skolni dochazky a 70% platu...ziram.
A co se stane, Kdyz ma zena prvni dite a pred vyprsenim materske se narodi druhe? Opet zamestnavatel musi drzet misto a zena dostane dalsi tri roky?

Odpověz
20. led 2020
avatar

@mariegroth ano,s dalsim ditetem nabihaji opet 3 roky, kdy zamestnavatel musi drzet misto(pouze u prac.pomeru na dobu neurcitou) a dalsi vec,za dobu,kdy zena bude s dalsim ditetem na ppm(materske dovolene) ji u zamestnavatele nabiha narok na cerpani dovolene,tedy opet ma moznost na plne placenou dovolenou(20-40dni) a az nasledne pak nastupuje na rodicovskou dovolenou,kterou ma opet do 3let ditete. Takhle lze opakovat 3x. Takze zamestnavatel ma povinnost drzet jedne zene i misto 9let.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@milujtusek neni omezeno, kolikrat u jednoho zamestnavatele muzes nastoupit na MD ;)

Odpověz
20. led 2020
avatar

@milujtusek Dekuji! Uprimne receno, to si nedovedu predstavit, ze mi nekdo drzi misto takovou dobu.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@etmargareth naprostý souhlas 👍👍

Odpověz
20. led 2020
avatar

@jelenice_zavodnice skvěle napsáno!!! Souhlas 👍👍

Odpověz
20. led 2020
avatar

@jelenice_zavodnice hej tie odklady boli caste uz za moju dobu (mam 24). Nasi uvazovali ze ma daju do skoly v piatich rokoch (v septembri by som nastupila a 19.oktobra oslavila sieste narodeniny), ale silne im to neodporucali, ze tam budem zdaleka najmladsia lebo je trend vybavovat detom odklad. Mojho brata do skoly skoro ani nezobrali, lebo je junovy, ze mal ist az o rok, bol vecne skoro najmladsi v triede.. inde sa nastupuje do skoly v 5 rokoch a u nas 7.5 rocne decka nevedia rozpoznavat pismenka.. a potom sa to cele posuva ze a stat plati ludom vzdelanie este v 26, kedze dnes ide na vysku skoro kazdy 🤷🏻‍♀️ Nehodnotim, ale je zvlastne zeby skoro kazde decko potrebovalo uz 18 rokov odklad..

Odpověz
20. led 2020
avatar

@fifina86 ja si ale na svou konkrétní situaci nestezuju, nejsem samozivitelka, mam skveleho zamestnavatele, ktery mi umožňuje castecny úvazek a podporuje me, jsem vdecna. Ale byt tu samozivitelka s tim, vidim to u jinych, tak me vomejou. A to jidlo tady vs Nemecko je teda opravdu rozdil, srovnani mam...

Odpověz
20. led 2020
avatar

@veroniquecz to bohužel záleží jak která státní správa. Já pracuji také ve státním a o částečném úvazku si u nás běžný úředník může nechat leda zdát.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@milujtusek nějak si nedokážu představit, kdyz budu vrcholový manažer s velkou zodpovědností a též kvalitně finančně ohodnocena, že pak budu s dětmi na RD 9 let..a po těch letech mě bude zaměstnavatel vítat s radostí a nadšením zpět a dá mi stejný post a o 9 let vyšší plat 🤔😲

Odpověz
20. led 2020
avatar
Autor komentář smazal
avatar

@mariegroth ano toto viem, ze je naprd ze musis davat dieta v ramci districtu a strasne sa lisi kvalita statnych skol.. ale u nas je to pomaly tiez tak bohuzial (myslim teraz na Slovensku). Bracha spadol do spadovej skoly u nich na sidlisku a je to katastrofa, nastastie je moznost ak je niekde miesto, dat ho inde, tak sa po 5 rokoch konecne dockali volneho miesta na inej zakladke ale je to cez cele mesto.
Ja som v USA chodila polrok na statnu strednu a potom ma dali rodicia nau strednu a rozdiel bol neporovnatelny.. v usa statna skola fakt nikdy, ale su to palky tie statne a cirkevne zariadenia. Nasi za nas sukromny gympel v BA platili 250€ a to bol z drahsim, na taku cenu sa v statoch nedostanes ani vo sne.. hold vzdelanie je u vas drahe a bohuzial neda sa povedat ze najkvalitnejsie na svete. Ja som nakoniec odmaturovala v USA na skole ktora je pokladana za jednu z najlepsich v tom state a stale to bolo na mna dost jednoduche.. Ale lepsie jak v Guatemale a pod, tak budme radi za to co je a ze vobec nejake statne skolstvo existuje 🙂 som zvedava, jak to ma Kanada, o rok sa tam totiz stahujeme..

Odpověz
20. led 2020
avatar

@etmargareth samozrejme ze neda, tuto sa popisuje teoria, realita je niekde inde. Na Slovensku ti podla mna ani nemusia drzat to iste miesto, mozu ta preradit na inu poziciu, ale tusim za rovnaky plat ako si mala pred materskou... teraz uplne neviem. V CR netusim, ja som pracu neprerusila, robim aj pri materskej takze som to nijak nesledovala.. ale vzhladom na to ako to cele je tak sa zenske nemozu zase vecne stazovat na nepomer platov zien a muzov a na to, ze chlapi su viac na veducich poziciach. Kto by chcel na veducej pozicii zensku co je 9 rokov na materskej.. za 9 rokov firma ani nemusi byt 🤷🏻‍♀️

Odpověz
20. led 2020
avatar

@etmargareth Naprosto souhlasim! Studovala jsem HR. Casto jsme o tom diskutovali. V USA je nejvyssi pocet zen na vysokych pozici. Prave treba z duvodu, ze jim nechybi roky v budovani kariery. Ja vim, ze nekdo bude argumentovat, ze rodina je dulezitejsi nez kariera. Ja za sebe rikam, ze absolutne nikdy nebudu soudit zenu a jeji rozhodnuti co se prace/materske tyce

Odpověz
20. led 2020
avatar

Jen bych ještě dodala, v době, když žena čerpá řádnou dovolenou mezi mateřskou a rodičovskou, tak není chráněná, zaměstnavatel jí tedy může v době čerpání dovolené dát výpověď. Ta začne běžet, přeruší se nástupem na RD a doběhne po konci rodičovské. Takže i zaměstnavatelé mají "páky" na retezici se md/RD.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@ah1234 Jsou skoly, ktere jsou dobre a jsou statni, ale nejsou konzistentni. Jeden rok vysoke ratings a druhy rok zmena ucitelu a nizke ratings. High schools jsou jednoduche. Vystudovala jsem tady bakalare a ackoliv Mam vyhrady ke skolstvi tady, tak Mne se libilo, ze tady skolstvi neni uplne o biflovani. Uci se tady myslet a rozvijet a diskutovat. Mnohem vic hands on. Vysoke skoly tady maji uroven. Zase samozrejme jak ktera. Je to vsechno o $$$.
V Kanade mam kamaradky. Do jiste miry podobne v USA.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@ah1234
@mariegroth
Mám tři děti a pracuji stále.. byla jsem jen na MD, toho půl roku, od doby co jsem na RD opět mám home office, občas zajdu na porady, na školení, apod. Nenechám se připravit o ty roky, co jsem budovala.. a na rodinu mám času dostatek, děti nijak nestrádají..pravidelně jezdíme na výlety, víkendy, s manželem si vyhovíme. Hodně mi pomáhá dětská skupinka, to bych doporučila opravdu všem zaměstnavatelům, hlavně těm státním. A zkrácený úvazek? To je snad v dnešní době to nejmenší, co vám může zaměstnavatel nabídnout, pokud o vás nechce přijít.. ale chápu, že jsou pozice, kde to asi moc nejde..

Odpověz
20. led 2020
avatar

@etmargareth no a to je právě ten kámen úrazu a vaše výhoda. Vy píšete že za dětskou skupinu zaplatíte 2tis měs včetně stravy. Takže buď jste z levného kraje anebo zaměstnavatel hoooodne štědrý. Jenže bohužel to není takhle všude. Víte kolik stojí dětské skupiny v Praze? Zrovna to řeším. A i ty státní vyjdou na 4tis bez stravy. Soukromé min 8tis půl den. Chtěla jsem se vrátit od ledna 2021. Ale bohužel to budu muset opět odložit. Páč dát 5tis za jesle, 3tis za školku. Do toho pražský nájem a vše okolo... manžel bohužel nebo bohů dík vrcholový manažer není. Hlídat bohužel nemá kdo. Cena hlídání min 150kc/hod. To bych chodila na brigády jen abych zaplatila hlídání. Ale ano máte pravdu už na tom pracujeme. Dům bude brzy dostavěný a padáme z tohodle blbakova 😂😂

Odpověz
20. led 2020
avatar

@etmargareth je spousta pozic kde by šlo, ale zaměstnavatelům se to prostě finančně nevyplatí.

Odpověz
20. led 2020
avatar

Myslím, že děti si většina lidí dělá z lásky a né kvůli výši rodičovského příspěvku a pokud to tak je tak me to mrzí.... jinak si myslím, že čr je určitě velmi vstřícná k rodičům jak po porodu tak na další roky... možná je dobré se kouknout jakou rodičovskou berou například v Anglii kdy je většina matek doma 3 měsíce🙈😳😱

Odpověz
20. led 2020
avatar

Když jsme byly dětmi my, naše maminky nebraly žádný příspěvek od státu, pouze půlroku MD, jinak byly doma zadarmo. Rodinu živil otec, matka byla nucena jít co nejdřív zpět do práce.. já byla od cca 1,5 roka v jeslích. Nijak mě to nepoznamenalo..Děti naopak potřebuji své vrstevníky, a ne trávil celé dny s matkou. Stát je dnes hodně štědrý.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@etmargareth tak stat je stedry, lebo to matky chcu.. proste populizmus no 🙂 aj tu na konikovi sa casto stretavam s nazorom, ze ak nie si doma s dietatom aspon tie 3 roky (idealne 4) a staci ti jeden potomok, tak nie si normalna a deti si radsej nemala mat. Ja teda nechcem tvrdit, ze je idealny model trebars USA, kde fakt MD prakticky neexistuje a decka tam mnohokrat musia ist do jasli/maju nanny uz po sestonedeli, ale decka tam aj tak vyrastaju uplne v poriadku, takze nemyslim, ze byt 3-4 roky doma s dietatom je klucom k "spokojnemu", "vyrovnanemu" a "uspesnemu" zivotu. Len ludia sa budu vecne stazovat, ze vsetko je zle. Tu v tejto diskusii sa ale ukazuje, ze mnohe matky vidia problem v privyrabani si pocas MD - otazka je, ako velmi sa snazili hladat, ci skutocne dali do toho namahu a porozmyslali aj nad zmenou zamestnania. Ja osobne som ziadny problem s najdenim si prace pri dietati nemam, ale zijem v Prahe, takze otazka je, ako je to inde. Stat by sa mohol zamysliet, ci nemoze napriklad zlepsil podmienky pri skratenych uvazkoch, aby sa to viac zamestavatelom oplatilo, namiesto zvysovania rodicaku, ktory je uz aj tak velmi nadstandartny.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@podaji tak 8 tisíc za dvě děti je pěkná částka. To si myslím ze se vám návrat do práce vyplatí ne?

Odpověz
20. led 2020
avatar

@podaji no my platime jasle na cely tyzden 8 tisic aj so stravou v prahe a od 2 rokov sa tam plati 6.5 tisic. Co mi pride uplne rozumna cena, jasle su to velmi dobre. Nehovor mi, ze ak keby za tu cenu das do jasli 2 deti, tak tolko v Prahe nezarobis.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@podaji hej a hlidani mame 140kc/hod a sme spoko. Len doucovanim aj zarobim okolo 4 stoviek. Ked si zoberies, ze niekto sa ti tu hodinu stara o dieta, tak 140-160kc mi nepride vela, prave naopak, je to skoro zadarmo. Vsetko ide, ked sa da, ja som si do novej prace proste rovno povedala, ze jasle a hlidani ma vyjdu okolo 13 tisic mesacne, takze plat na polovicnu uvazok potrebujem aspon 15 aby sa mi to "oplatilo" a idealne homeoffice a nebol problem. Zase v Prahe je de facto minusova nezamestnanost, takze si clovek akurat v dnesnej dobe moze diktovat podmienky a zamestnavatelia nemaju az tak na vyber..

Odpověz
20. led 2020
avatar

@ah1234
@veroniquecz holky nezlobte se ale já do práce opravdu nepůjdu jen proto abych vydělávala na jesle a školku. To můžu jít dělat záslužnější činnost třeba na charitu a vyjde me to stejně. Navíc ráda bych šla na půl úvazku. Tady obecně není ani tak problém vydělat peníze. Otázka je ale kolik. Mám jít na půl úvazku za 15 poplatit 13 a zbytek co? A že to takhle spousta rodičů má. Je to prostě žití na dřeň nooo

Odpověz
20. led 2020
avatar

@etmargareth právě, do jeslí. Byly prostě pro každého. Jenže pak se zrušily že bylo málo děti a že to pro ně není zdravé a bla bla...

Odpověz
20. led 2020
avatar

@podaji tak kazdy ma ine priority, ja robim aj charitu.. ale sediet doma ma proste nebavi no 🙂 a btw 15 nezarabam, to bol spodny limit aby sa mi to financne oplatilo. Bola by som ochotna pracovat aj keby idem "do minusu".. proste ine priority no

Odpověz
20. led 2020
avatar

@ah1234 jj chápu, já naštěstí doma nedrepim ale spousta ženských takhle prostě přemýšlí.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@podaji tak ja hovorim o sebe, nie o tebe, netusim co robievas cez den ty..

Odpověz
20. led 2020
avatar

@podaji Ja bych tez nesla pracovat, pokud bych 90%penez mela dat zpatky za hlidani +dojezd, to se mi nevyplati, to radsi byt o to dele s ditetem doma. Diky bohu tu moznost mam, za navyseni RP jsem rada, muzu byt doma jeste prvnich par mesicu, co syn bude zacinat ve skolce a bude si postupne zvykat, nebude tam muset byt hned do vecera.Ale i bez nej bychom to nejak zvladli, jen to bylo zahodno navysit, vyse RP se nehnula uz 8 let, zatimco platy vzrostly v prumeru o ctvrtinu az tretinu, ceny vseho tez.

Odpověz
20. led 2020
avatar

já jsem snad i ráda za to, jak blbě je to nastavený. jinak by se vynořila spousta krkavčích matek, který, aniž by museli, odevzdaj svoje dítě do instituce v roce, ve dvou. chudáci děti. ale bohužel míříme k tomuhle modelu. chudák stát má málo peněz z daní, že.
@etmargareth dítě potřebuje vrstevníky v 1,5roce? no kriste pane...

Odpověz
20. led 2020
avatar

Tyhle diskuze jsou vsude v podstate stejne .. kdyz jsme zili v zemi, kde ditko chodi od 3mesicu do jesli, pak jsem ja s tim, ze jsem doma s detma mladsima 3let doma byla nepochopena a bylo mi nekolikrat receno, ze deti uz od perinky potrebuji socializaci.
V CR je to zase naopak ...

Odpověz
20. led 2020
avatar

@etmargareth Jasně a kojilo se maximálně v šestinedělí, děti se posazovali na nocnik už v půl roce, kdy ještě neseděli. Sunar když byl, stal asi tři koruny, oblečení a vše pro děti pár korun... No a jesle, teda taky nebyly žádná výhra... Jen zařízení kde je někdo pohlídal aby se jim nic nestalo, dal jim najíst a prebalil...

Odpověz
20. led 2020
avatar

@jelenice_zavodnice "Pokud matka chce zustat v domacnosti a pecovat o deti, ma statem hrazene zdravotni pojisteni po celou dobu povinne skolni dochazky ditete." Není tak úplně pravda. Pokud má jedno dítě je to jen do 7 let. Jen pokud je to více dětí, tak pak je to do 15 let jejich věku. A má to docela hodně omezení, kdy je to poskytované (resp. co se může a nemůže, aby žena spadala do této kategorie a stát to za ni uhradil).
A zapomínáš na ty, které jsou znevýhodněné smlouvou na dobu určitou (přitom to jsou také ženy, co pracovaly, ale mnoho z těch výhod odpadá), a taky na život na malých městech či vesnicích - město s vesnicí srovnávat prostě nejde (pracovní příležitosti, umístitelnost dítěte, dostupnost nějaké péče, nějakého výběru nebo kvality, cokoliv). U nás na vesnici nestačilo místo ve státní, zřídila se tedy soukromá (ale kolik vesnic má soukromou školku?). I tak to nestačilo, pořád se spousta tříletých neměla kam dostat, tak se zřídila ještě i dětská skupina - vše iniciativa (doslova zoufalých) matek tady. Jenže - teď se děti pro změnu nevlezou do školy... a se soukromými ZŠ už to tak snadné není. Prvňáčků je více než míst ve škole (to je teprve sranda - zítra se to opět bude řešit na zastupitelstvu). Zajímalo by mě, zda je i v zahraničí běžné, že školy si přehazují děti, že pro děti nejsou místa, apod.
Co se týče odkladů - myslím si, že automatických odkladů ubývá. Ve svém okolí nemám nikoho, kdo by měl odklad automaticky. Normálně jarní či letní dítě, zcela průměrné, a jde v termínu. Dokonce znám osobně několik takových, co usilovali o předčasné zaškolení (tedy opačný případ). Přibývá jiných důvodů pr odklady (pravda, někdy až absurdních), ale pokud důvod je, klidně ať je odklad. Pro nikoho to není dobré, když se to dítě pak ve škole trápí, když mohlo být ještě ve školce (pro kolektiv, pro učitele, pro dítě i pro jeho rodiče). Bohužel, stát tlačil na to, aby bylo odkladů méně - zápisy se posunuly, ale s nimi se taky zkrátila lhůta pro podání odkladu - děti musí být posuzovány dříve a rodiče více panikaří... takže odklady to nevyřešilo. Klasika co se týče legislativy tady u nás... (obdobně jako jiné návrhy, které měly/mají něco řešit - např. povinná předškolní docházka a jiné lahůdky).

Jinak o tom, jestli to u nás je či není luxusní tady polemizovat nechci. Každá země to má nějak, něco je lepší, něco horší. Mně se třeba líbí finský sociální i vzdělávací systém (potažmo legislativa se mi z toho něco málo, co vím, zdá taky fajn). U nás je zase fajn RP (bez ohledu na tu schválenou kravskou novelu) - ale třeba podpora postižených, inkluzivní vzdělávání nebo nepatřičné zasahování státu tam, kde by nemusel (+ v některých ohledech směřování až k totalitním praktikám), to tu zase fajn není. Prostě si nevybereš (a nebo vybereš - prostě se přestěhuješ ;)).

Odpověz
20. led 2020
avatar

@ah1234 Na SR je to stejne, musi ti take drzet misto-pozici = to je to same. Zidli ti drzi pouze v prubehu materske, tech 28t, stejne jako tady. Na SR je rozdil v tom, ze neexistuje retezova materska. Je potreba nastoupit do prace a pak je znova narok na PPM (materske, jak se tomu rika na SR). V CR klidne nastupujes s dalsim ditetem a mas ty same penize. Idealni pro matky, co chteji vsechny deti brzo po sobe.
@mariegroth Ja jsem treba take jedna z tech, co se pracovne realizovala pred detmi. Dosahla jsem to, co jsem chtela, pracovala jsem temer 15 let, financne jsme vyresili bydleni i veci kolem, prvni dite se mi narodilo ve 33r, dalsi po dvou letech a jeste jedno bych rada. Do prace se vratit mohu, ale ta napln prace je takova, ze to uz nelze delat s detmi. Takze bych musela pristoupit na kompromis, trochu mene penez za jinou praci, nebo stejne penize ale pracovat hodne a k tomu cestovat. A to nechci, chci byt mama a chci tady byt pro deti i kdyz nekdy je to mega narocne. Jsem doma skoro 4 roky a prace mi nechybi. Chybi mi pouze nejake odreagovani protoze starsi je velice narocne dite. A neplati tady rceni, “jaky si to udelas, takovy to mas”. Mam moznosti napr. cestovani ale nefunguje to. Starsi mi u cestovani zvraci, casto cistim auto, sedacky, nekolikrat pozvracela letadlo, porad prevlekat, nekomu se omlouvat, resit kde umyt, co balit, a za techto podminek nemam uz silu cestovat s dvemi malymi detmi. Treba to bude lepsi tento rok, uvidime. A casem treba zkusim nastoupit na zkraceny uvazek (tu moznost mam i ted) ale chci mit za to relevantni penize. Pokud nic takoveho nebude, tak zustanu v domacnosti nebo pujdu studovat jiny obor.
@verdos Ano, je tam omezeni co se skolek a druzin tyce, je mnoho vyjimek i u cerpani RP ale nechtela jsem vsechno do podrobna rozepisovat. Princip je ale takovy jak uvadim, ze matka s detmi maji plne hrazene zdravotni pojisteni coz je v mnohych i EU zemich rarita. Ale tohle nevidi lidi, co nikdy nezazili jiny system. Co se skoly tyce, napr. v Anglii je neco jako spadovost ale pak je rozdil v kvalite. Chces dat dite na lepsi skolu dle bydluste? Ok, muzes si nejekou v okoli vybrat. Ale dite musi excelovat, platis soukrome doucovani i kdyz na prumerne skole je nejlepsi. To je na dlouhou diskuzi, muzu k tomu sepsat nekdy clanek kdyz bude chvile, jak je to v Anglii se zakladnim vzdelanim, jen pro srovnani. 😀

Odpověz
20. led 2020
avatar

@verdos u nas (v zahranici) si vzala seznam skolek/skol v danem meste a prilehlych vesnicich, dala si priority a pak jsi se modlila, aby se dite dostalo tam, kam si prejes.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@jelenice_zavodnice Jasně, tady je taky spádovost a velký rozdíl v kvalitě, to je asi úplně stejné. Jen se stává, např. (ale nejen) u nových obcí či částí obcí, že spádovost nemají. a když jsou okolní školy plné, nikde ti dítě nechtějí vzít, nemají povinnost. Jedinou povinnost má obec, a to zajistit ti nějakou školu - tzn. i jinou, někde úplně jinde... teoreticky i s hodně dlouhým dojížděním.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@fifina86 No, v našem okolí jsou ti priority tak nějak na "houno", když to tak řeknu (není to problém celé ČR, spíše v některých lokalitách, abych to upřesnila). Můžeš si nakrásně přát, do jaké školy by chtělo tvé dítě chodit, ale můžeš být ráda, že ti ho vezmou ve spádovce, kde tak nějak musí, pokud místo mají, protože jinde je holt taky přeplněno. Problém je v tom, že jsou někdy přeplněné i ty spádovky a to je pak už fakt problém (u nás aktuální pro zápis do 1. třídy na příští rok). A nebo když spádovka není (u nás platí dlouhodobě pro 2. stupeň, naše obec prostě nemá spádovou školu pro 2. stupeň, ale je to problém i některých jiných menších obcí, nejsme výjimka). Pak tě čekají perné chvilky, abys dítě vůbec někam rozumně umístila (a ne, že se budeš trápit výběrem školy, neb v této situaci si vybírat ani nemůžeš). Tak jsem to myslela.

Odpověz
20. led 2020
avatar

@verdos ale ja jsem to pochopila, ten vysvetluji text byl zbytecny. Psala jsem zkusenost ze zahranici, kde jsi si taky mohla prat, ale to je tak vsechno, taky dite mohlo jezdit 20min busem na druhoz stranu nez si chtela.
Ted v CR u mas, kde zijeme, tak davaji rodice deti rovnou na 1.stupen do mesta, protoze s druhym stupnem je problem, skoly ve meste uz kapacitne nezvladaji (pred letoskem se resilo, ze ZS u ktere i stavi bus a roky tam ty deti z urcitych vesnic na 2.stupen chodily uz je nepojme a musi pres cele mesto - 20min ostre chuze pro dospelaka).

Odpověz
20. led 2020
avatar

@briliantka Jenže v té Anglii se žena vrátí bez jakýchkoli problémů na zkrácený úvazek. U nás jí často vysvětlí, že buď plný nebo smůla - a když náhodou dají zkrácený, tak jí to sesekají na platě (ono stačí že jí prostě nepřidají, když ostatním ano). A dítě dá bez problémů do školky, kde jsou malé skupiny (mají počet dětí ve skupině dle věku). Od 3 let už je školka při škole, od 4 let pak normální škola.

Odpověz
20. led 2020
avatar

Ještě zkuste porovnat, kolik si ženy v ČR celkově vydělávají-obecně. Nejen v porovnání s muži, ale ženské profese jsou prostě celkově mizerně placené. Jaké jsou tu životní náklady (hlavně bydlení) v porovnání s českými výplatami....Můžete vystudovat vysokou, snažit se, ale prostě obecně je určitá výše příjmů (hlavně pro ženy), která opravdu nic moc....koukněte na západ, kolik si asi vydělají ženy, obzvlášť, pokud mají nějaké vzdělání s porovnání s životními náklady 🙂 Zkrátka, platy jako na východě, ceny jako na západě

Odpověz
23. led 2020
avatar

Jinak, pracovala jsem ve školce a 28 tříletých dětí ve třídě, věčně sama, dvě jsme tam byli jen přes oběd a vycházku. Strašný. Bylo to na samé hranici bezpečnosti. Věčně někdo počůraný, politý, nestíhala jsem je ani převlékat, byla jsem ráda, že jsme vždycky přežili ve zdraví. O podmínkách učitelek ve školce v ČR bych mohla velmi vyprávět.

Odpověz
23. led 2020

Začni psát komentář...

sticker
Odešli