Dobrovolné poplatky u gynekologa, standardní nadstandard

vineta
6. dub 2017

Ahoj, momentálně řeším výběr nového gynekologa v Praze a zarazilo mne (asi jsem byla poněkud naivní), že vesměs všichni chtějí paušální poplatek označený jako "nadstandard", přičemž je uváděn jako dobrovolný, nicméně po obvolání pár ordinací tam dobrovolnost jaksi neexistuje. V rámci nadstandardu- asi to znáte- mailové objednávání, recepty mailem atd., v lepším případě pak ultrazvuk v rámci prevence jednou ročně zdarma, popřípadě jednorázová zrcadla (kovová hrazená pojišťovnou mi nikde nenabídli už hodně dlouho- ne že bych o ně měla zájem). Dokonce se jeden z lékařů nerozpakoval napsat, že nadstandard zahrnuje "více času na vyšetření a konzultace" (což mě vede k myšlence, že pokud to někdo nepřiplatí, bude se mu věnovat méně? neexistuje přece delší vyšetření, ale prostě jen řádné vyšetření!)
Nechápejte mě špatně, jsem z lékařské rodiny a znám obtížnost této práce i komplikovanost jednání s pojišťovnami, není mi líto nějaké tisícovky a pokud bych byla s péčí spokojená a potřebovala jí často, nevadilo by mi darovat doktorovi příspěvek, ale zásadní je tam právě ta dobrovolnost.
Faktem je, že vás jako nového pacienta bez zaplacení nepřijmou, přestože mají smlouvu s vaší pojišťovnou, což je diskriminační a protizákonný přístup. Navíc mi podle recenzí na lékaře přijde, že už se jaksi vžilo, že ten, kdo poplatky nevyžaduje, vlastně není tak kvalitní lékař. Navíc podle zákona neexistuje nadstandardní péče, ale prostě jen péče, přičemž pomůcky a výkony nahrazené pojišťovnou si můžete připlatit, ale ne takhle paušálně, ale na základě reálně poskytnuté péče.