Nadané dítě, poraďte školku v Brně

astyna
5. pro 2017

Ahoj holky, píšu za svou kamarádku, která zde účet nemá. Má 3letého kluka, se kterým si moc neví rady, co dál. Její syn je mimořádně talentované a nadané dítě - od 2 let rozeznává písmenka, zná hrozně moc barev, značky aut, dokonce už umí i částečně psát. Učí se dokonce už hrát i fotbal, motoricky je taky velmi dopředu. Navíc má famozní paměť na jména.

Vše se naučil sám a otázkami, co je co. Jeho pediatře se zdálo, že něco není v pořádku, tak mají za sebou i nějaké psychologické sezení, ale dětský psycholog nenašel nic, co by se vymikalo normálu.

Kamarádka ho chtěla začít dávat do školky a zde nastal problém - ze dvou ho již "vyloučili", že je moc dopředu a mezi stejně starými dětmi se nudí a že by měli hledat takovou školku, která mu bude vyhovovat. Máte některá zkušenosti se školkou, kde by mohl nastoupit a neměli problémy s jeho "vývojem"? Jedná se o město Brno.

dominikaromanova
5. pro 2017

@astyna,
co vyzkoušet školku spolupracující s Mensou? Dle mapy na stránkách jich tam je asi 5.
http://deti.mensa.cz/index.php?pg=ntc

janylu
5. pro 2017

Ahoj, moje dcera byla to samé. Písmenka uměla od 2 let, plynně četla od 4 let. Ve třech letech začala hrát na housle, v pěti letech uměla vyjmenovaná slova atd. Ve školce teda problém nebyl, ve třídě byly děti od tří let až po předškoláky, tak vždycky spíš inklinovala k těm starším. Problém to byl až v době kdy sama byla předškolák. To se potom nudila. Hodně ale záleží na učitelce a jejím přístupu. Ta naše byla ráda, že dceru může pověřit různýma úkolama. Četla dětem před spaním, pomáhala malým s oblékáním atd. Cítila se potom důležitě. V menze ani na měření IQ jsme teda nebyli, ale v PPP nám řekli, že to nic vyjímečného není a že se časem srovná s ostatními dětmi. A měli pravdu. Teď je jí 13. Ve škole má samé jedničky, ale nijak výjimečně oproti ostatním nevyniká. Normální šikovná holka.🙂

janylu
5. pro 2017

Přístup školky mě teda dost zaráží. Co konkrétně jim vadí? Že umí číst?

dokument
5. pro 2017

@astyna Ahoj, tak ja mam doma dost podobne dite. Az takto nemam vysledovane co vsechno umel a umi, ale prekvapil me taky, ze zacal brzy cist (v mobilu mam zpravu moji mamce "cte!" a to mu byly 3 roky.... to uz umel cist jakekoli slovo, ze si cetl text, to jsem nahodne zjistila, kdyz mu byl 3,5 , psat nevim, ja myslim, ze neumi, ale vzdy vse zjistim az za nejaky cas... Do skolky chodi, jsou mu presne 4 a kdyz jsem se ptala ucitelek, moje obavy se naplnily. Taky je ve skolce sam, deti ho mezi sebe moc neberou. On neni rad sam, doma si ani nehraje sam, nikdy. A nehral. A asi ani hrat nebude. Miluje konktakt, rad si povida a ty deti, dokonce i ty starsi, si s nim asi nerozumi, protoze mu proste v tomto nestaci a zda se jim mozna "divnej", nevim. Nekdy mi prijde, ze ho maji rady, kdyz je potkame, tak mu vsichni mavaji, jsou na nej hodne. Ale podle ucitelek je samotarsky, doma si stezoval, ze si s nim nechce nikdo hrat. Vis ale co me napadlo, uz jsem mu chtela najit i spriznenou dusi. Pises, ze jde o Brno, my jsme z Brna. Pokud by mela kamaradka zajem, mohli bychom se setkat, ja bych urcite za to byla moc rada. Syn je jeste maly na to, aby chodil do nejakeho klubu mensy. Tam jsou deti az od 5 let. Taky maji nejake aktivity, kde hraji stolni hry, na to taky jeste on moc neni. Mladsi deti on rad nema... Ale treba by ten chlapecek, jak je sikovny a napred, s nim uz normalne mluvil, treba by to fungovalo. Nebo proste jen tak si povykladat. Vymenovat si zkusenosti. Ja jsem na fb, nekdo mi doporucil skupinu Nadane deti, tak tam si chodim cist, je to zajimave, spousta zajimavych, uzitecnych odkazu, to bych ji urcite taky doporucila, pokud muzes a jsi ochotna, vyrid ji to prosim 🙂 Co se tyce skolky ...no nevim. Ja jsem zase rada, ze chodi do normalni skolky a nejak jeste doufam, ze se trosku otrka. Neprala bych si, aby to byl nejaky soliter, sam, a dokonce ani to, aby si o sobe myslel, ze je nejak vyjimecny a byl moc vycleneny z normalniho kolektivu (vis jak to myslim, bezne deti proste, bez urazky). O nejake specialni skolce jsem ani neslysela, krome takovych tech montessori zamerenych.... ale abych pravdu rekla, v jedne jsme byli mesic (kratka doba, ja vim) a mne to teda nesedlo. Ani synovi. Tam hned prvni dny se projevoval, ze miluje cisla, tvary, hexagon, pentagon a ja nevim co.... ucitelka si musela hledat co to je a nikdy opravdu nikdy ho nerozvijeli tak, jak ho bavilo. Jen vyzadovali disciplinu, ucitelka byla nezkusena, mlada, rikala mu jak ji z nej boli usi, kdyz breci... absolutne bez spravneho "radaru", on treba bezel k nejake hracce a ja jsem mohla v klidu odejit. A ona ho chytla a nutila mu neco jineho. Takze brecel a ze jdu pryc brecel...odpoledne jsem ho nasla jak znudene sedi a furt dokola "sklada" drevene puzzle s cisly... (to teda dela nekdy i ted ve skolce, ale neni to nic, co by ho rozvijelo, to se vylozene nudi, ale ze jsou to cislicka, tak to aspon dlachni v ruce). V nasi skolce jsou na nej myslim hodni, ucitelky ma dobre, zkusene, sympaticke, nekdy se pry i pomazli s nim, to se mi zda moc pekne. Jsou smisena trida, takze on se muze aspon zapojovat v programu jako ti starsi, predskolaci. On je tak na jejich urovni. Ale ti ho taky mezi sebe neberou, maji zase jine hry. Ja resim ted jen toto. Aby zapadl. Aby se netrapil. Vedeni skolky je super. Nebo aspon me se to tak zda.

dokument
5. pro 2017

@janylu ti jsou srandovni...ve 3 letech hraje na housle a jim to prijde bezne? Slysela jsem o tech PPP ruzne veci. To urcite neni bezne, co pises.

dokument
5. pro 2017

No vida. Tak v blizkosti naseho bydliste mame MS Slunicko Montessori. To je presne ta skolka, kam chodil. Nastesti se uvolnilo misto ve statni a presel tam. Tak tato skolka na Vinohradech na me jeste ted po roce pusobi jako dum hruzy. Pardon.

Ta Kids Garden, kolem chodime, to je skolka s anglictinou a soukroma. Skoda, ze statni skolky nejsou taky tak zamerene, aspon nektere.

pamal
6. pro 2017

@janylu no, to že se dítě srovná vidím naopak jako problém. Četla jsem naopak od lidi,kteří se zabývají nadaný mi dětmi, že je průšvih, že se nadané děti v běžné škole srovnají a tím pádem ztrácí, protože jejich nadání není rozvíjeno.

Syn se taky sám naučil číst ve 3 a třičtvrtě roku, na PC psal ve 4. Ve školce ho naštěstí do ničeho nenutili, občas dětem vysvětlil počítání a jinak si tam tři roky četl. Dnes chodí do speciální třídy pro nadané děti s individuálním plánem a jsme moc spokojeni, protože se učí to co v běžné ZŠ není. Neumím si představit, že by byl "srovnáván" v běžné třídě. Byl by otrávený že školy velmi rychle. důležitější je dát dítě do dobré školy, ta školka se dá přežít Ale běžná škola by mohla být průšvih. @dokument

pamal
6. pro 2017

@dokument kdybys chtěla napiš mi zprávu, ráda předám zkušenosti

drzticka81
6. pro 2017

@pamal souhlasim 🙂)) jsem ucitelka a sama vidim,ze nase skolstvi je zamereno na mene nadane zaky a ti nadani maji smulu a bohuzel krni......
muj syn je-si myslim-taky nadane dite-od mala ho bavi proces uceni se-od roka poznal cislice od 1-10,v roce a pul pismenka-od te doby nabaluje-ted je predskolak -umi cist,psat-ma osvojene i psaci pismo-pocitat.......musim rict,ze za skolku jsem rada,protoze mu dala takovy vseobecnejsi rozhled-malovani,zpivani,a dalsi veci-on by byl zameren strasne uzkoprofilove 🙂)))
nastesti tu mame na jedne zs tridu pro nadane deti-sice se plati,ale s muzem jsme si rekli,ze mu to dluzime 🙂))) tak snad ho tam prijmou............

paulie
6. pro 2017

Mám obě děti nadané (každé jinak) a je to občas boj - jak s “autoritami” (psychologové, školy/školky), tak s nimi 🙂 Rozhodně je potřeba najít psychologa zabývajícího se nadanými dětmi (vím jen o Centru Filip v Pze, kde jsme byli se synem) nebo mě napadá Nadační fond Quiido (který otestoval dceru). Určitě je potřeba individuální přístup k dítěti, jinak se to nadání zadupe.
My jsme měli štěstí jak na diagnostiku, tak i na školu, takže mají obě děti upravené vzdělávací plány a v určitých oblastech i individuální přístup - na “normálně” fungující ZŠ by se časem opravdu srovnali = přestali by svá nadání rozvíjet...

(PS - naše škola je navenek ta “normální”, ale učitelé v čele s ředitelem se nadanými dětmi zabývají do hloubky a nebojí se jiných přístupů)

dokument
6. pro 2017

@pamal dekuji 🙂

to s tim, ze se to srovna jsem slysela taky tolikrat.... Ale to je podle me uplne spatne uvazovani. Samozrejme, kdyz je to male dite, uci se, uci se zakladni veci, tak ty zakladni veci se nauci i ti ostatni, to by nebyli normalni. Nauci se chodit, mluvit, cist, psat, pocitat. Ty zaklady. Jestli nekdo mysli, ze toto je to srovnani, tak to se opravdu srovna. Ale to, ze to dite ty zaklady samo bez cizi aktivity je schopno pochopit a naucit se o nekolik let driv, nektere veci o rok, nektere o dva, nektere o pet let.... to je nejaka dispozice a tu bud ma nebo nema nebo ma jinou miru kazde dite. Kdo ma doma takove dite vi, ze ono samo chce, vyzaduje, tak nezustane u tech zakladu. Ale norma, ta vetsina je utlaciva, ona vlastne "chce", aby byli vsichni stejni, vse, co je jine vyclenuje. Nesnese to. Neumi si nektere veci ani predstavit ze sve perspektivy a vyviji tlak na to, aby nikdo nevybocoval.

astyna
autor
6. pro 2017

Ve školce se vyjádřili prý tak, že se už nemá co učit - učí se tam tvary, barvy, základní číslovky, zvířata (exotická např.), dovednosti, co si mají zafixovat, už zvládá taky. V podstatě tam nemá co dělat, což učitelky vidí jako problém. Také se bojí toho, že mu nedají dostatek podnětů se posouvat dál a mohl by, jak píšete, zakrnět.

Teď prý chodí do nějaké soukromé školičky, kámoška ho někam musela dát.

Určitě ji dám přečíst tuto diskuzi, asi si nakonec založí sama účet (i na fb).

Děkuju Vám všem. Já jsem sama měla podobný problém jako malá, pohybově jsem byla hodně dopředu, číst jsem uměla před nástupem do školy, ze začátku jsem nosila samé poznámky a "prasátka". Ale české školství mě srovnalo.

dokument
6. pro 2017

@astyna tak se musi snazit pani ucitelky. Urcite to neni maly vedec. Ma se co ucit. To snad ani neni zakonne, ne? Aby nejak vylucovaly dite ze statni skolky. Nebo maminka, dkyby jim prinesla nejake materialy, napady, zna svoje dite nejlepe, vi co je bavi.

Jeste kdyz ctu ten uvodni prispevek.... co se nezdalo pediatre? Vzpomnela jsem si na tu nasi byvalou a ta mi jednou pri jeho vysetrovani rekla prekvapene "ale on neni tak zaostalej!" Ona si myslela, ze kdyz v 8 mesicich neleze, ze je zaostaly a chtela nas znovu poslat na vojtovku (musel cvicit, kvuli predilekci, pak nam rekla, ze vlastne ani cvicit nemusel).


astyna
autor
6. pro 2017

@dokument

Tady je zkusebni tyden ve skolce,kdy muze ucitelka nebo rodic posoudit,zda se dite do skolky hodi.

Co se nezdalo doktorce netusim,snad ze se bala,zda nema ten maly autisticky smer,kdyz tak vynikal.

dokument
6. pro 2017

@astyna na to jsem narazila na fb ve skupine materske skoly, tam se jedna maminka chtela pochlubit a ptala se, jestli je bezne , ze jeji (asi... uz nevim) dvoulete dite nebo trilete... umi abecedu. A ted ji tam psalo asi deset lidi, ze takove pripady znaji a vsechny skoncily autismem. Coz mi prislo hloupe. Ona ani nepopisovala zadne nutkave chovani, nic divneho, jenom, ze je sikovny. A tam prave byly ucitele MS v te skupine... To je proste hrozne jak jsou mnohdy nevzdelani.

rebe
6. pro 2017

Kamarádce bych doporučila lesní školku. Je tam věkově různorodý kolektiv (pokud je školka spojená se školou, tak se tam běžně setkává i se školáky), menší množství dětí, takže učitelky mají čas na skutečně individuální přístup, navíc rozvíjí děti ještě i směrem, pro který běžná školka nemá možnosti.

blahova_andrea
6. pro 2017

@astyna mě to přijde jako blbost, to není důvod dítě vyloučit. já teda své děti za nadané nepovažuji, ale to co jmenuješ, že učí školka uměly taky dávno před nástupem do ní. naštěstí mi syna z první školky ani z té druhé (po přestěhování) nevyloučili 😅

pamal
6. pro 2017

@dokument když jsem byla se synem ve třech letech v logopedické MŠ a ZŠ na vyšetření, tak mi paní PhDr. řekla, že kdyby nebyl tak komunikativní, tak by mně řekla, že je syn autistický, protože ve třech letech uměl sčítat přes stovku. To mě taky naštvalo, tak rychlý závěr.
Když jsem se synem začala chodit do předškolní přípravy nadaných dětí, tak jsem zjistila, že ty naše děti byly hodně podobné. Tehdy jsem byla moc ráda, že jsem tyto maminky potkala, protože jsem konečně našla někoho kdo měl podobné děti a tím pádem řešil stejné problémy, ale i předávali jsme si podněty. Můj syn byl například strašný vztekloun, až tam jsem pochopila, že je to typické pro dost nadaných dětí, protože jsou popředu rozumově, ale ještě nejsou schopné to sociálně zvládnout.

Myslím si, že je dost tenká hranice mezi dětmi s Aspergrovým syndromem a nadanými dětmi. Mladší syn má ve školce spolužáka s AS a musím říct, že má spoustu zájmů, otázek, nápadů, apod. jako můj starší syn, který tedy naštěstí je "pouze" nadaný.

astyna
autor
6. pro 2017

@dokument

Já si myslím, že se taky bojí toho autismu, přitom ten klučina je jinak úplně běžný 3letý kluk...v chování odlišný není, jen je prostě víc vnímavý.

xsenova
6. pro 2017

.

xsenova
6. pro 2017

@pamal @dokument po vzhliadnutí českého filmu Normální autistický film som pochopila, že deti nadané a geniálne sú dnes označované za postihnuté buď autizmom alebo aspergerom. Na inakosť treba diagnózu.

ivular
6. pro 2017

Dítko s aspergerem má na rozdíl od neurotypického nadaného dítěte narušenou triádu. Ve velmi útlém věku takové děti působí "podivínsky" - mají zkrátka své anomálie, které jsou pro okolí zpravdila dost náročné, tudíž k té záměně AS a "jen" nadaného dítěte zase tak často nedochází..

paulie
6. pro 2017

Náš M. měl kromě nadaného i “nálepku” ADHD ... po ročních diagnostikách dostal ještě “lepší” - hyperaktivní Asperger. Je to na smyčku nebo Bohnice, ale někde uvnitř hlavy má úžasné matematické nadání.
Dcerka je zase lepší ve logických, verbálních a pohybových oblastech a má vysoké EQ.
Oba mají viditelně někde přidáno, ale je to vykoupeno zase jinde: Oba nesou špatně své neúspěchy a jsou vznětliví (rozbuška je šnek proti nim 😂), ale syn má díky AS obrovské problémy v sociální oblasti.
Tím se dá asi nejlépe odlišit nadaný od autistické poruchy...

astyna
autor
6. pro 2017

Můj švagr má Aspergera, takže asi tuším, co paulie myslí. Někdy žasnu nad jeho myšlením, někdy zase kroutím hlavou nad tím, co mi příjde třeba "jasné" a sociálně samozřejmé, ale je mu to "nedojde". Zkrátka v životních situacích ti lidé potřebují "vodítka", nejlépe "normální" osobu vedle sebe.

travnulee
6. pro 2017

já být kamarádkou tak bych kontaktovala Mensu ČR, vyhledávají nadané děti, mají pro ně programy a tak.
Pokud jde o tu školku, nechť se objedná do Pedagogicko-psychologické poradny - je to školské poradenské zařízení - měly by jí tam poradit se vhodným zařazením chlapce do školky.
Jo a ta Mensa ČR má i programy pro školky, dole na stránce je i seznam školek, které na tomto programu spolupracují. http://deti.mensa.cz/index.php?pg=ntc--metoda--...

maii
6. pro 2017

@astyna v dusledku je uplne jedno, jestli to bude lesni, montessori, anglicka, nemecka, cinska, sportovni ci jina skolka, klidne i uplne obyc postsocialisticka - dulezite je, aby si umeli s ditetem, ktere je "jine", poradit.

Kontaktovala bych Mensu primo, ne pres ty jejich skolky zapojene v NTC Learning - Mensa jako takova i prakticky pomuze s tim, jak si s takovym ditetem poradit, maji tam svoje pedopscyho. Na druhou stranu to, ze se nejaka skolka podili na tom jejihc ucebnim program neni zarukou toho, ze budou pripravene na nadane deti! Je to bohuzel tak trochu marketingovy tah :/ vyuzivaji toho hlavne soukrome skolky, aby si to mohly prispendlit na nastenku vedle plavani, anglictiny a miliardy dalsich krouzku, z nichz velka vetsina je o nicem. (Cest vyjimkam.)

A urcite souhlasim s @pamal - to, ze se to ve skole srovna, je strasne spatne. Jasne, ze srovna, chytre deti se rady prizpusobi pomalejsimu tempu, ze, i kdyz maji na vic, a je skoro pozde to pak zacit resit mozna tak vyberovym gymplem. MAm s tim, bohuzel, vlastni zkusenost a nasledky toho, ze jsem byla skatulkovana, nesu doted. A to nemluvim o tom, kde jsem mohla bejt, kdyby mi bylo umozneno se rozvijet dle mych schopnosti :/ vic klidne napisu do SZ, vcetne toho, jak se to vyvijelo po skolce.

Takze! At hleda skolku (a skolu, tam uz jde o dost!), pres zname, pres internet, proste nejakou, kde si poradi i s ditetem, ktere ac cte knizky, spoustu toho umi, ma zajmy takove a makove, tak je porad dite, ne maly dospely. To je fakt blba rada, ale myslim, ze zadna skolka pro zlvast nadane deti neexistuje (jako nejaka se tak urcite bude jmenovat, ale skutek utek), a ani by to nebylo realne zaridit. Ono nakonec je mozne, ze bude spokojeny nekde, kde ho proste misto nuceni do "kdoviceho pro nadane" nechaj byt :D nechaj ho cist si, hrat si podle jeho volby, kde ma moznost i potkavat deti starsi. Horsi to je pak se skolou, tam uz je fakt treba najit nejakou, kde k detem pristupuji individualne.

Ale to nejdulezitejsi je to, jak se k tomu postavi rodice toho ditete. Je totiz mozny, ze treba nezapadne do typickeho systemu (jedna uca a 25 deti a jedem pekne dle osnov) nikdy - bud tak, ze to bude davat najevo, nebo tak, ze proste mu skola skoro nic neda a bude tak nejak proplouvat skolni dochazkou.

Takze krome skolky a skoly bych hodne resila, jak takoveho chlapecka obecne motivovat, rozvijet, atd., a to tak, aby to odpovidalo jeho schopnostech, jeho vyvoji, aby se nepretezoval ani nenudil, aby se vyvijel sam i v ramci kolektivu, aby se neco naucil ale zaroven mel sanci byt ditetem, spontanne objevovat svet a hrat si, uplatnovat znalosti, atd. S tim pomuze zkuseny (!) psycholog, ale i zde je, bohuzel, nutne hledat :/

svatule
7. pro 2017

Máme obě děti nadané, prošly testováním Mensy a obě navstěvují klub nadaných dětí při jejich školce, dcera teda je letos už ve škole, takže tam už nechodí. Je potřeba u těchto dětí, aspoň podle mého, rozvíjet hlavně sociální oblast, oni sice hodně věcí ví dopředu, ale občas jsou jiné v komunikaci s vrstevníky. Jsou víc uzavření do sebe, někdy jsou mimo realitu. Máme zatím štěstí i ve školce i ve škole, že jsme natrefili na fajn učitelky, které jsou jim oporou. Vždy je něco, co je zaujme, i když toho hodně umí...

hojda
7. pro 2017

Smutné, jak je náš školský system nastavený☹. Pro děti, které mají nějaké problémy, je těch opatření docela hodně, ale chytrým a nadaným dítětem si náš systém neví rady☹. Na facebooku existuje skupina Nadané děti, tak dovedou poradit a taky se super knížka ˇ- Źivot s vysokou inteligencí, tu taky doporučuji.

gabour
7. pro 2017

Také mám nadané dítě a je a byl to "boj". První školka v Brně, to byl děs (učitelky teda moc hodné, na to si stěžovat vůbec nemůžu). Od malička projevoval nadání (hlavně matematické, ale bystrý byl všeobecně), miluje děti, jenže děti s ním nechtěly až tak moc hrát, byl a je prostě jiný. jak píšu, školka v Brně děs, učitelky moc hodné, ale dětí moc a tak syn se víceméně snažil zapadnout. Do školky chodil rád, nechtěl ani domů, ale často mi pak doma brečel, že ho tam děti svým způsobem šikanují. Zkrátka nezapadl. Také proto, že byl hodně nemocný.Tím, jak hodně nad vším dumá a hloubá, tak je pomalý v sebeobsluze (oblékání, jídlo apod.).
Pak jsme se přestěhovali a protože místní školka byla plná, začal chodit do soukromé, anglické. Paní ředitelka jezdila na školení NTC do Mensy a hlavně se dětem opravdu věnovala. Syn už v té době dlouho četl, tak ho i zapojovala do výuky ostatních dětí, předčítal jim pohádky, dětem na přání četl jídelní lístek 🙂, zkrátka naprosto nelituju jediné vynaložené koruny a nejraději bych ho tam nechala chodit pořád.
Teď je syn ve druhé třídě, ve škole se druhým rokem nudí (začínají počítat po desítkách do stovky a on už zvládá např. 15324+65473, násobit, chápe zlomky a desetinná čísla apod.), psát umí a čte od tří čtyř let (naučil se sám). Po několika návštěvách školy má od letoška jednu hodinu navíc matematiky/logického myšlení, což si myslím, že je málo. Každopádně několik hodin týdně se mu věnuji i já a ještě mu platím pána, který doučuje matematiku deváťáky a středoškoláky a spolu dělají opět logické úlohy, povídají si o přírodě, vesmíru, hrají šachy. jezdí k nám cca jednou týdně na tři hodiny. Syn je konečně trochu spokojený, i když je mi líto času, který "zbytečně" tráví ve škole. Co je výhoda školy, že se dokonale začlenil sociálně, jsou ve třídě super parta a vzájemně drží pospolu, už není "odpadlík".
Kamarádce bych doporučila zapátrat po soukromé školce (nejlépe na doporučení),pokud si ji může dovolit. Snažit se maximálně věnovat dítěti v jeho rozvoji a hlavně ho v ničem nebrzdit (tuhle chybu jsem udělala já na základě doporučení v PPP, aby po nástupu do školy nevyčníval.........).

Děkuji za tuto diskuzi.