Asistentka pedagoga. Co má na starosti?
Ahoj holky, potřebovala bych si promluvit s někým, kdo tuto práci dělá. Ještě mám čas a přemýšlím, co po rodičovské. Vím, že platově to hitparáda není. Zajímalo by mě, co vše má asistentka na starosti, jak přesně pedagogům pomáhá… Chápu, že záleží i na dítěti, co má přidělené, ale asi bych to potřebovala vědět konkrétněji. Ohledně rekvalifikačního kurzu, praxi si asi musí každý domluvit někde sám, že? Díky za zkušenosti.
@k2792017 Často mnohem víc, než na dítěti, záleží na učiteli. Je to asistent učitele, ne dítěte. Na nižších ročnících často asistent tráví většinu hodiny řešením situací "já nemám tužku" a "mě v sešitě chybí strana 25" a "můžu jít na záchod?". A pak nějakým takovým "Ano, Aničko, to "B" se ti povedlo. Pepíčku, už deset minut píšeme a tys ještě neotevřel sešit". (ale nedělám tuto pozici ve škole, ale v zájmových kroužcích)
Reálně mě ve škole od této pozice odradily nejen finance, ale i často úvazek na 6 hodin denně prezenčně, což pro mě znamenalo nutnost nechat své děti každý den ve škole a školce do odpoledne, což mi u hledání krátkého úvazku nedávalo smysl. (A zároveň nemožnost si tou dobou hnout na osum hodin v jednom dni a pak čtyři ve druhém.)
@k2792017 Často mnohem víc, než na dítěti, záleží na učiteli. Je to asistent učitele, ne dítěte. Na nižších ročnících často asistent tráví většinu hodiny řešením situací "já nemám tužku" a "mě v sešitě chybí strana 25" a "můžu jít na záchod?". A pak nějakým takovým "Ano, Aničko, to "B" se ti povedlo. Pepíčku, už deset minut píšeme a tys ještě neotevřel sešit". (ale nedělám tuto pozici ve škole, ale v zájmových kroužcích)
Reálně mě ve škole od této pozice odradily nejen finance, ale i často úvazek na 6 hodin denně prezenčně, což pro mě znamenalo nutnost nechat své děti každý den ve škole a školce do odpoledne, což mi u hledání krátkého úvazku nedávalo smysl. (A zároveň nemožnost si tou dobou hnout na osum hodin v jednom dni a pak čtyři ve druhém.)
@cilkat Děkuju za odpověď.
Nejsem asistentka, ale mohu popsat, co dělaly asistentky ve třídách našich dětí. U dcery ve třídě bylo čtyři roky dítko s PAS, u syna pak první dva roky dítko s Downem. Poté obě děti odešly do speciálních škol. V obou případech zajišťovaly asistentky převzetí dětí od rodičů, převlékání a přezouvání v šatně, doprovod do třídy, pomoc s přípravou učiva na tu kterou hodinu. Při hodině pak byly k ruce nejen tomuto dítěti, ale také ostatním dětem, které měly nějaké problémy a potřebovaly navést, co mají dělat. Pokud došlo u dítka s PAS/Downem k nějakému záchvatu a nepodařilo se ho zastavit hned v počátku, asistentky s dítětem odešly mimo třídu, aby ostatní děti mohly pokračovat ve výuce. Stejně tak asistentky čekaly s nemocnými dětmi mimo třídu, než si pro ně přijedou rodiče. Dále asistentky kopírovaly a stříhaly materiály pro výuku a komunikaci s rodiči a mnohdy i suplovaly za učitele, pokud byli nemocní či byli na školení. A samozřejmě zajišťovaly doprovod při výletech.
V některých kurzech si nemůžeš sama vybrat, kam půjdeš na praxi. Vybíráš z akreditovaných pracovišť a během praxe vystřídáš jak MŠ, tak i ZŠ. Na praxi se ti bude líbit, můžeš se ptát, co tě zajímá u AP, které to dělají spoustu let.
Tak já jsem u prvňáčků a víceméně se shoduji s odpověďmi výše. Jsem u dítěte s jazykovou bariérou, takže nejvíce jsem u něj, ale pokud je třeba pomáhám ostatním. Připravuji pomůcky, stříhání, tisk a pod. V hodině, když se pracuje ruzne ve skupinkách, pomáhám jak vyžaduje paní učitelka. Během přestávek dělám dozor ve třídě. Odvádím děti na obědy. Mám poloviční úvazek, peněz tedy velmi málo, ale končím každý den v poledne - to pro mě bylo prioritní. Jednou za čas se musím účastnit porad v odpol. hodinách. Kurz jsem si vybrala sama, stejně tak i místa praxe, kterou jsem musela splnit. Pokud tě práce s dětmi baví, tak je to naplňující... já se do práce těším. Jen bez druhého slušného příjmu v rodině by poloviční úvazek byl finančně nedostačující.
Já jsem na druhém stupni a taky už je práce pestřejší, od zajišťování bezneho klidu ve třídě, po výše uvedené kde máš sešity ano, půjčím ti tužku, až po řešení vztahových věcí ve třídě, jsem taková spojka, mezi třídou a třídním, jelikož ten je většinou vidí max dvě hodiny v týdnu. Řeším komunikaci s rodiči, doposilani učiva, ale i doprovázím zaky se skonem k sebepoškozování i na WC, ci jim pomáhám, pokud mají třeba panickou ataku a nemohou být ve třídě. Pokud odpadne vyučující, tak suplujeme. Odpoledne podle zájmu doucujeme. Já osobně mám dvě třídy osmáků, přebíhám podle potřeby, kde je pomoc akutně potřeba. Mám zhruba rozvrh, ale ten je orientační.
Jinak samozřejmě ráno připravit materiály pro učitele, vytisknout, nastrihat co mi neposílají na různé předměty, aby na hodinu bylo vše připraveno
Jsem AP něco přes tři roky, letos u třeťáků. Zkrácený úvazek do cca 13:45. Máme 24 dětí, dvě mě mají jako součást podpůrného opatření, dalším 6-7 poskytuji podporu taky a se zbytkem komunikuju též. Děti jsou rády, že tam jsem. Za celý den si nesednu. Vztahy s učiteli bezva, zvlášť s třídní si sedíme, ač je o 18 let mladší než já. Během výuky sleduju kdo nepracuje a řeším to, kdo něčemu nerozumí a řeším to, kdo něco nemá a řeším to, kdo potřebuje oddech nebo pohyb a řeším to, kdo potřebuje nějaké pomůcky.. O přestávce jsem s dětmi taky. Pomáhám s přípravou na výuku, s materiály. Chodim s nimi na mimoškolní akce. Komunikuju s rodiči, pomáhám psát zprávy do poraden. Je to pěkná ale náročná práce.
Jsem AP něco přes tři roky, letos u třeťáků. Zkrácený úvazek do cca 13:45. Máme 24 dětí, dvě mě mají jako součást podpůrného opatření, dalším 6-7 poskytuji podporu taky a se zbytkem komunikuju též. Děti jsou rády, že tam jsem. Za celý den si nesednu. Vztahy s učiteli bezva, zvlášť s třídní si sedíme, ač je o 18 let mladší než já. Během výuky sleduju kdo nepracuje a řeším to, kdo něčemu nerozumí a řeším to, kdo něco nemá a řeším to, kdo potřebuje oddech nebo pohyb a řeším to, kdo potřebuje nějaké pomůcky.. O přestávce jsem s dětmi taky. Pomáhám s přípravou na výuku, s materiály. Chodim s nimi na mimoškolní akce. Komunikuju s rodiči, pomáhám psát zprávy do poraden. Je to pěkná ale náročná práce.
@andelka A neohodnocená 🤣🤣 krásné jsi to shrnula. Nehledě na to, že toto povolání opravdu nemá prestiž, většinou nás veřejnost vidí jako flákače, co podávají max tužky, kteří se na běžném pracovním trhu nechytili. Toto mě například dost zarazilo, dříve jsem tomu nevěnovala pozornost, ale bohuzel to tak je. Ale já to dělám ráda, i když je to kolikrát na budku 🤣
Dobry den, ja se zeptam trosicku jinak. Proc, kdyz je ta asistentka psana a pridelena jednomu konkretnimu diteti, diky kteremu je profinancovana a jehoz rodice si ji “vybehali”, tak pak slouzi VSEM detem? Co z toho to dite, pro ktere je pridelena, tedy ma? Kdyz neni jen pro nej?
Dobry den, ja se zeptam trosicku jinak. Proc, kdyz je ta asistentka psana a pridelena jednomu konkretnimu diteti, diky kteremu je profinancovana a jehoz rodice si ji “vybehali”, tak pak slouzi VSEM detem? Co z toho to dite, pro ktere je pridelena, tedy ma? Kdyz neni jen pro nej?
@martina1317 Má z toho lepší začlenění do třídy, hladší chod celé třídy, klidnější učitelku, což znamená učitelku vstřícnější k jeho specifickým potřebám...
Ono pro většinu dětí není ideální být vyčleněný tím, že zatímco všichni ostatní to musí zvládnout sami, kolem něj skáče dospělák navíc. Svádí to pak k tomu, že dospělák dělá věci za něj a dítě se to pak nemá potřebu naučit. A ostatní mu to závidí.
Ale ano, nad tím, nakolik se věnovat dítěti, na které je asistent napsaný, se dlouhodobě vede diskuze a je to vždycky nakonec dost na konkrétní situaci. U syna třeba vím, že si ho asistentka hodně hlídá co se emoční pohody týče. Syn nejde do žádného křiku nebo viditelných afektů, ale zamrzá. Projev je s mírným zpožděním a stupňuje se. Je to věc, kterou učitelka, věnující se dvaceti dětem snadno přehlédne, ale asistentka už slušně ví, co sledovat a prostě za ním v případě potřeby dojde a ze situace ho "vyvede" (ať už mentálně slovy, nebo fyzicky odvede z místa). Ale je to situace, kterou je třeba řešit tak jako třikrát za čtvrdletí, třeba... A přitom je zrovna u mého syna naprosto zásadní. Ale prostě synovi věnuje třeba 20% času a zbylých 80 zbytku třídy. Což mi přijde tak ideální.
@andelka A neohodnocená 🤣🤣 krásné jsi to shrnula. Nehledě na to, že toto povolání opravdu nemá prestiž, většinou nás veřejnost vidí jako flákače, co podávají max tužky, kteří se na běžném pracovním trhu nechytili. Toto mě například dost zarazilo, dříve jsem tomu nevěnovala pozornost, ale bohuzel to tak je. Ale já to dělám ráda, i když je to kolikrát na budku 🤣
@kamino nevidíš ten pohled společnosti na vaši profesi příliš černě? Já se tedy nesetkávám s názorem, že jste flákači, co se jinde neuchytili. Naopak ve třídách našich dětí byly obě asistentky velmi platnými prostředníky mezi dětmi a učiteli a mezi rodiči a učiteli a dost nás (rodiče) mrzelo, když musely být odejity.
Jako ano, mám výhrady vůči lidem, kteří nemají vůbec žádné předpoklady pro práci s dětmi a hrnou se do této profese z nesprávných důvodů, ale to je problém s tím kterým člověkem, nikoliv s touto profesí jako celkem.
Dobry den, ja se zeptam trosicku jinak. Proc, kdyz je ta asistentka psana a pridelena jednomu konkretnimu diteti, diky kteremu je profinancovana a jehoz rodice si ji “vybehali”, tak pak slouzi VSEM detem? Co z toho to dite, pro ktere je pridelena, tedy ma? Kdyz neni jen pro nej?
@martina1317 Protože název pozice je "asistent pedagoga", ne asistent dítěte. řekla bych, že asistent by se měl PRIMÁRNĚ věnovat tomu dítěti s potřebami, ke kterému byl přidělen, ale je jasné, že že nemusí u něj sedět 100 % svého času a byla by prostě nevyužitá (většinou je to o tom, že to dítě potřebuje jen nakopnout, usměrnit, popostrčit, upoutat pozornost, rozhodně není neschopné, že by u něj musela učitelka/asistentka sedět a vést mu tužku). A je to spíš i o tom, že asistentka pomáhá učiteli v takových těch organizačních věcech (rozdávání a sbírání sešitů, zadávání úkolů) a učitel má pak více prostoru individuálně se věnovat tomu dítěti, které to potřebuje (podrobněji třeba vysvětlit látku a tak, tohle v kompetenci asistenta není)
@andelka A neohodnocená 🤣🤣 krásné jsi to shrnula. Nehledě na to, že toto povolání opravdu nemá prestiž, většinou nás veřejnost vidí jako flákače, co podávají max tužky, kteří se na běžném pracovním trhu nechytili. Toto mě například dost zarazilo, dříve jsem tomu nevěnovala pozornost, ale bohuzel to tak je. Ale já to dělám ráda, i když je to kolikrát na budku 🤣
@kamino Taky mě mrzí ta pověst. Že AP jsou ženské se základkou a pofiderním kurzem, kterým jde jen o prázdniny. Ano, zažila jsem špatnou AP, taky se s ní vedení brzy rozloučilo, ale taky cca 14 bezvadných kolegyň. U nás ve škole si nás cení, vím , že to není všude.
Plat nic moc, na to, že vzdělání formální vlastně mít nemusíme žádné vysoké a když máme ( u nás všechny minimálně maturitu, většina i vyšší), tak je to jedno. U nás máme aspoň osobní ohodnocení, mimořádné odměny a měsíční za práci navíc a kdo má hodně malý úvazek nebo je na 2. stupni, může mít navíc doučování.
Dobry den, ja se zeptam trosicku jinak. Proc, kdyz je ta asistentka psana a pridelena jednomu konkretnimu diteti, diky kteremu je profinancovana a jehoz rodice si ji “vybehali”, tak pak slouzi VSEM detem? Co z toho to dite, pro ktere je pridelena, tedy ma? Kdyz neni jen pro nej?
@martina1317 Protože je ve třídě, díky tomu, že se tam vzdělává dítě, které má relevantní potíže, specifické potřeby, diagnózy atd. Ale není to osobní asistent, to je sociální služba, ne pedagogická. Samozřejmě Spc/ ppp napíše i konkrétní náplň práce do doporučení, i další doporučení do výuky, ale za naplňování doporučení a výuku, výstupy á hodnocení a práci AP je zodpovědný učitel. Navíc ve třídě je obvykle víc dětí s různými stupni podpůrných opatření, klidně i 3-8 a tem se taky musí pomáhat. Jen v naprostém minimu případů se AP věnuje pouze jednomu dítěti. A není to ani vhodné.
@kamino nevidíš ten pohled společnosti na vaši profesi příliš černě? Já se tedy nesetkávám s názorem, že jste flákači, co se jinde neuchytili. Naopak ve třídách našich dětí byly obě asistentky velmi platnými prostředníky mezi dětmi a učiteli a mezi rodiči a učiteli a dost nás (rodiče) mrzelo, když musely být odejity.
Jako ano, mám výhrady vůči lidem, kteří nemají vůbec žádné předpoklady pro práci s dětmi a hrnou se do této profese z nesprávných důvodů, ale to je problém s tím kterým člověkem, nikoliv s touto profesí jako celkem.
Dobry den, ja se zeptam trosicku jinak. Proc, kdyz je ta asistentka psana a pridelena jednomu konkretnimu diteti, diky kteremu je profinancovana a jehoz rodice si ji “vybehali”, tak pak slouzi VSEM detem? Co z toho to dite, pro ktere je pridelena, tedy ma? Kdyz neni jen pro nej?
@martina1317 ale ta asistentka není přidělena k dítěti, pouze přítomnost toho dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami je důvod k pro přidělení dalšího pedagogického pracovníka do třídy.
Většina dětí nepotřebuje asistenta nonstop, a ještě naopak on může zastoupit učitele a ten se může věnovat dítěti s SVP
Dobry den, ja se zeptam trosicku jinak. Proc, kdyz je ta asistentka psana a pridelena jednomu konkretnimu diteti, diky kteremu je profinancovana a jehoz rodice si ji “vybehali”, tak pak slouzi VSEM detem? Co z toho to dite, pro ktere je pridelena, tedy ma? Kdyz neni jen pro nej?
@martina1317 předně proto, že je to asistent pedagoga a ne “služka dítěte”. A nevyběhají si to rodiče, ale záleží na komunikaci školy a PPP. Učitelka do dotazníku pro PPP píše, jaká PO jsou podle ní vhodná a následně PPP i nastavení PO konzultuje se školou.
@k2792017
Vyšší stupeň, 7.trida, jsem u kluka s PO...
Ve třídě je 14deti, pomáhám komu je zrovna zapotřebí, řeším, kde co...tedy od tužky, přes pomůcky, pomoc s probíranym ucivem, až po účast na mimoskolnich akcích 🤗 já jsem spokojená, úvazek 0,75 - tedy 30h týdne.
Kurz jsem si dělala pod záštitou Slezské univerzity, trval 2 semestry, obhajovala jsem závěrečnou práci na mnou vybrané téma, praxi jsem si hledala sama.
Jinak ohledně kurzu, v dnešní době už snad všechny AP musí mít maturitu🤔 aspoň na tom kurzu byla podmínkou mít maturitu.
@k2792017
Vyšší stupeň, 7.trida, jsem u kluka s PO...
Ve třídě je 14deti, pomáhám komu je zrovna zapotřebí, řeším, kde co...tedy od tužky, přes pomůcky, pomoc s probíranym ucivem, až po účast na mimoskolnich akcích 🤗 já jsem spokojená, úvazek 0,75 - tedy 30h týdne.
Kurz jsem si dělala pod záštitou Slezské univerzity, trval 2 semestry, obhajovala jsem závěrečnou práci na mnou vybrané téma, praxi jsem si hledala sama.
Jinak ohledně kurzu, v dnešní době už snad všechny AP musí mít maturitu🤔 aspoň na tom kurzu byla podmínkou mít maturitu.
@veruuu_kubesovic 14 děti? To je sen. U nás nejmenší třída 27 a bohužel se dělí jen minimum hodin.
Jinak k zakladatelce. Je tu ještě nevýhoda nejistoty práce. Teď u několika děti u kterých jsme si byli prakticky jistí, že doporučení AP bude prodlouženo, tak poradna se rozhodla jinak, tak pár tříd bude bez AP, nepochopil to nikdo, jelikož se jedná o hodně složité děti i kolektivy, kdy je víc dětí vysokými PO a 30 děti ve třídě, teď jsme podávali odvolání, tak se uvidí. Ale tím chci říct, že nikdy nás práci jistou. Dítěti skončí podpora a smlouvy na dobu neurčitou moc nebývají. V paragrafovych školách ano, ale běžných právě z důvodu nejistoty trvání PO se téměř nedávají.
@veruuu_kubesovic 14 děti? To je sen. U nás nejmenší třída 27 a bohužel se dělí jen minimum hodin.
Jinak k zakladatelce. Je tu ještě nevýhoda nejistoty práce. Teď u několika děti u kterých jsme si byli prakticky jistí, že doporučení AP bude prodlouženo, tak poradna se rozhodla jinak, tak pár tříd bude bez AP, nepochopil to nikdo, jelikož se jedná o hodně složité děti i kolektivy, kdy je víc dětí vysokými PO a 30 děti ve třídě, teď jsme podávali odvolání, tak se uvidí. Ale tím chci říct, že nikdy nás práci jistou. Dítěti skončí podpora a smlouvy na dobu neurčitou moc nebývají. V paragrafovych školách ano, ale běžných právě z důvodu nejistoty trvání PO se téměř nedávají.
@kamino Díky, vím, o tom jsem četla, že bohužel je to většinou se smlouvou na dobu neurčitou a je to tak trochu nejisté… Ale říkala jsem si, že když teď nebudou chtít dávat odklady a půjde spoustu dětí do první třídy ještě třeba 100% “nepřipravených”, tak bude asi třeba i víc asistentů…
@kamino Díky, vím, o tom jsem četla, že bohužel je to většinou se smlouvou na dobu neurčitou a je to tak trochu nejisté… Ale říkala jsem si, že když teď nebudou chtít dávat odklady a půjde spoustu dětí do první třídy ještě třeba 100% “nepřipravených”, tak bude asi třeba i víc asistentů…
@k2792017 Potřeba sice bude, ale poradny evidentně mají příkaz šetřit a tak s AP šetří. Myslim, že oči někomu otevře až budoucnost, kterou moc růžově nevidíme..
@kamino Díky, vím, o tom jsem četla, že bohužel je to většinou se smlouvou na dobu neurčitou a je to tak trochu nejisté… Ale říkala jsem si, že když teď nebudou chtít dávat odklady a půjde spoustu dětí do první třídy ještě třeba 100% “nepřipravených”, tak bude asi třeba i víc asistentů…
@k2792017 Nás je teď devět, většina na prvním stupni. Prvních tříd máme 2-3. A třeba já nechci být pořád v 1.třídě.
Ja se nechci nekoho dotknout. Pracuji ve skole a asistentka je v kazde tride. Hodne asistentek proslo u nas v druzine aby si “dohnaly” hodiny a tedy nektere absolutne nechapu, jak mohou pracovat s detmi a byt napomocne.. dalsi extrem jsou asistentky, ktere jsou prechytrale a radi ucitelum, jak maji delat svou praci.. a takovych tam taky nemame malo. Chapu ze v nekterych tridach jsou hodne potreba, ale v kazde tride podle me byt nemusi. Nekolikrat sem byla suplovat za asistentku a tedy prisla jsem si totalne k nicemu a absolutne sem nechapala, proc je asistentka pridelena do teto tridy. Tim nezpochybnuji, ze jsou vyborne asistentky, ktere delaji svou praci skvele a jsou potrebne.. to rozhodne nechci psat.. ale u nas na skole mame zkusenost takovou a pak trochu chápu, proc se s nimi tahne tak spatna povest.
Ja se nechci nekoho dotknout. Pracuji ve skole a asistentka je v kazde tride. Hodne asistentek proslo u nas v druzine aby si “dohnaly” hodiny a tedy nektere absolutne nechapu, jak mohou pracovat s detmi a byt napomocne.. dalsi extrem jsou asistentky, ktere jsou prechytrale a radi ucitelum, jak maji delat svou praci.. a takovych tam taky nemame malo. Chapu ze v nekterych tridach jsou hodne potreba, ale v kazde tride podle me byt nemusi. Nekolikrat sem byla suplovat za asistentku a tedy prisla jsem si totalne k nicemu a absolutne sem nechapala, proc je asistentka pridelena do teto tridy. Tim nezpochybnuji, ze jsou vyborne asistentky, ktere delaji svou praci skvele a jsou potrebne.. to rozhodne nechci psat.. ale u nas na skole mame zkusenost takovou a pak trochu chápu, proc se s nimi tahne tak spatna povest.
@klika1881 Asistentky si hodiny v družině nedohání, je to stále jejich úvazek. Práce ve třídě a v družině je diametrálně odlišná. Co se po nich chce je fajn jim říct a domluvit se.
Pokud máte pocit, že je AP ve škole moc a nejsou třeba, nemusí o ně rodiče a škola žádat. U nás naštěstí nikdo naši činnost nesnižuje a nehodnotí po par zkušenostech jako nadbytečnou. Chválabohu a pro dobro všem.
No, popravdě na tyhle dotazy začínám mít alergii 🙈 dělám AP 20 let, takže jsem v jiné pozici než nové AP, mám smlouvu na neurčito, šéf mi vždy najde práci. Je velký rozdíl 1. a 2. stupeň. U malochu je to víc s tím konkrétním dítětem, zažila jsem I "specku", kde bylo třeba 7 PAS a postupně se integrovali do běžné třídě, na 2.stupeň pak šli z toho složení 2, zbytek na klasickou specku. Na 2.stupni už se jede s celou třídou, držím klid, podpořím, proberu, znovu vysvětlím. Ale mám i momenty, kdy si v klidu čtu knížku, protože děti samostatně pracují, ale to je velmi sporadicky. Mám kolegyně, co jsou úplně na hovno a nejlíp je vyrazit a pak jsou ty parádní, o které je pak rvačka. My jsme ZŠ, která se integraci/ inkluzi věnujeme dlouhé roky, je nás teď 19 asistentů (skoro víc než učitelů 🤣). Já mám vystudovanou VŠ/VOŠ (Bc., DiS) sociální práce, z VOŠky mám i sociální pedagogiku, tak jsem si nemusela dodělávat žádný kurz. Každý rok absoluju aspoň 1 školení, co mě zajímá, mám v tom podporu vedení.
Každá třída i kazdy rok je jiný, úkolem AP je vést dítě k samostatnosti, mým úkolem je, že v 9ce mě nepotřebují. Letos jsem dostala 6ku, 20 dětí, z toho 14ks s PO, 1xPO4 (na to jsem psaná na 0,75), 6xPO2 a 7xPO1. Mám tam tělesné postižení s dopadem na intelekt, ADHD několikrát, poruchy učení, nízký intelekt, odlišný mateřský jazyk (UA, slovenština), sociálně zanedbané děti. Jednoduše masakr, dá to sakra zabrat a nezkušený AP by se posral, i já mám co dělat. Jsou to puboši, musím být nad věcí a nesmí mě jejich puberta moc vadit. Navíc mám dohled i během přestávek, takže neexistuje kavicka, svačinu za pochodu a mluvení, čůrat chodím v 7 doma a pak ve 13 po práci.
Moje rada, sakra dobře si rozmyslet, jestli zvládnu fakt fest psychický nápor a neustále být ve střehu.
No, popravdě na tyhle dotazy začínám mít alergii 🙈 dělám AP 20 let, takže jsem v jiné pozici než nové AP, mám smlouvu na neurčito, šéf mi vždy najde práci. Je velký rozdíl 1. a 2. stupeň. U malochu je to víc s tím konkrétním dítětem, zažila jsem I "specku", kde bylo třeba 7 PAS a postupně se integrovali do běžné třídě, na 2.stupeň pak šli z toho složení 2, zbytek na klasickou specku. Na 2.stupni už se jede s celou třídou, držím klid, podpořím, proberu, znovu vysvětlím. Ale mám i momenty, kdy si v klidu čtu knížku, protože děti samostatně pracují, ale to je velmi sporadicky. Mám kolegyně, co jsou úplně na hovno a nejlíp je vyrazit a pak jsou ty parádní, o které je pak rvačka. My jsme ZŠ, která se integraci/ inkluzi věnujeme dlouhé roky, je nás teď 19 asistentů (skoro víc než učitelů 🤣). Já mám vystudovanou VŠ/VOŠ (Bc., DiS) sociální práce, z VOŠky mám i sociální pedagogiku, tak jsem si nemusela dodělávat žádný kurz. Každý rok absoluju aspoň 1 školení, co mě zajímá, mám v tom podporu vedení.
Každá třída i kazdy rok je jiný, úkolem AP je vést dítě k samostatnosti, mým úkolem je, že v 9ce mě nepotřebují. Letos jsem dostala 6ku, 20 dětí, z toho 14ks s PO, 1xPO4 (na to jsem psaná na 0,75), 6xPO2 a 7xPO1. Mám tam tělesné postižení s dopadem na intelekt, ADHD několikrát, poruchy učení, nízký intelekt, odlišný mateřský jazyk (UA, slovenština), sociálně zanedbané děti. Jednoduše masakr, dá to sakra zabrat a nezkušený AP by se posral, i já mám co dělat. Jsou to puboši, musím být nad věcí a nesmí mě jejich puberta moc vadit. Navíc mám dohled i během přestávek, takže neexistuje kavicka, svačinu za pochodu a mluvení, čůrat chodím v 7 doma a pak ve 13 po práci.
Moje rada, sakra dobře si rozmyslet, jestli zvládnu fakt fest psychický nápor a neustále být ve střehu.
@andelka S tou družinou to může být tak, že u nás mají holky druhou smlouvu, a k tomu sníženému úvazku odpoledne mají ještě družinu, aby měly víc peněz. V rámci úvazku má družinu jen jedna asistentka u holčičky na vozíku.
@tipata Jo úplně vidím naši třídu, když se smečka ADHD děti snaží vytočit klučinu s Teurettovym syndromem, jakmile nejsem v dosahu a do toho chlapec s PAS pobíhá a snaží se všem vysvětlovat, že sprostá slova se neříkají.. cirkus na kolečkách, celá třída se baví a pak to zklidňuj na výuku. 😉
No, popravdě na tyhle dotazy začínám mít alergii 🙈 dělám AP 20 let, takže jsem v jiné pozici než nové AP, mám smlouvu na neurčito, šéf mi vždy najde práci. Je velký rozdíl 1. a 2. stupeň. U malochu je to víc s tím konkrétním dítětem, zažila jsem I "specku", kde bylo třeba 7 PAS a postupně se integrovali do běžné třídě, na 2.stupeň pak šli z toho složení 2, zbytek na klasickou specku. Na 2.stupni už se jede s celou třídou, držím klid, podpořím, proberu, znovu vysvětlím. Ale mám i momenty, kdy si v klidu čtu knížku, protože děti samostatně pracují, ale to je velmi sporadicky. Mám kolegyně, co jsou úplně na hovno a nejlíp je vyrazit a pak jsou ty parádní, o které je pak rvačka. My jsme ZŠ, která se integraci/ inkluzi věnujeme dlouhé roky, je nás teď 19 asistentů (skoro víc než učitelů 🤣). Já mám vystudovanou VŠ/VOŠ (Bc., DiS) sociální práce, z VOŠky mám i sociální pedagogiku, tak jsem si nemusela dodělávat žádný kurz. Každý rok absoluju aspoň 1 školení, co mě zajímá, mám v tom podporu vedení.
Každá třída i kazdy rok je jiný, úkolem AP je vést dítě k samostatnosti, mým úkolem je, že v 9ce mě nepotřebují. Letos jsem dostala 6ku, 20 dětí, z toho 14ks s PO, 1xPO4 (na to jsem psaná na 0,75), 6xPO2 a 7xPO1. Mám tam tělesné postižení s dopadem na intelekt, ADHD několikrát, poruchy učení, nízký intelekt, odlišný mateřský jazyk (UA, slovenština), sociálně zanedbané děti. Jednoduše masakr, dá to sakra zabrat a nezkušený AP by se posral, i já mám co dělat. Jsou to puboši, musím být nad věcí a nesmí mě jejich puberta moc vadit. Navíc mám dohled i během přestávek, takže neexistuje kavicka, svačinu za pochodu a mluvení, čůrat chodím v 7 doma a pak ve 13 po práci.
Moje rada, sakra dobře si rozmyslet, jestli zvládnu fakt fest psychický nápor a neustále být ve střehu.
@tipata přesně, moje řeč👌 je to náročné, ale mě to baví...
Navíc mám podporu u vedení, v září budu znova v 7.tride, ten kluk na ktereho jsem psaná, propadne, aktuálně i doskakuji do 6.tridy, kde děti s PO nedosáhli na AP.
Ale ja jsem tu práci chtěla dělat, mám doma 2 dysfatiky, takže jsem chtěla pomáhat ostatním dětem s SVP. Nedělám to proto, že začínám v 8h a končím v 14h 🤷♀️
@klika1881 Ještě k tomu razení učitelům. U nás se to bere, že jsme tým. Mluvím za druhý stupeň, kdy ti učitele přebíhají mezi třídami a moc nemaji prostor zjišťovat klima třídy, osobní problemy děti, ale třeba i trendy na sockach, abychom byli v obraze. S těmi dětmi tráveníme nepomerne více casu. Máme možnost špitnout učiteli, že to a to díte je psychicky v nepohode, že se třeba děti pohádaly o přestávce a před skupinovou práci to chce vyčistit vzduch a nebo že by deti potřebovaly vice casu na pochopení látky .. mám ohromné štěstí na kolektiv, jsme všichni na stejné lodi a opravdu jsem za to vděčná.

@rnika možná poradí 🙂