19. - 24. měsíc vývoje dítěte
Batole se před 2. narozeninami začíná osamostatňovat, stává se z něj malý mluvka, kterému zatím rozumí jen táta s mámou a nejbližší přátelé a rodina. Učí se říkat básničky, hraje si na prolézačkách se stejně starými kamarády, doma pomáhá mamince a učí se samostatnosti. Dítě se samo učí jíst, uklízet po sobě hračky a pomalu při mluvení o své osobě používá slovíčko JÁ, namísto svého jména.
Dítě a jeho fyzický a sociální vývoj

- dítě už zvládá rychlejší chůzi a zkouší i běhat, později zvládne udržet rovnováhu,
- zvládne snožmo seskočit z posledního schodu bez upadnutí,
- jízda na odrážedle14 nebo tříkolce3 je pro dítě velkou zábavou,
- učí se zpaměti krátké říkanky2 a jeho slovům lze rozumět,
- to, co si dítě myslí, umí vyjádřit slovy,
- dítě vypráví rádo zážitky, které zažilo během dne,
- během hraní je ještě důležitá máma nebo táta, aby si s dítětem hráli,
- chápe, že věci patří lidem,
- dítě si vyhraje na pískovišti se stejně starými dětmi,
- když si hraje sám, např. s autíčkem nebo panenkou, vypráví si svůj příběh,
- baví jej dovádět na skluzavkách a prolézačkách,
- umí postavit věž z více kostek,
- dítě baví vkládat do kostky s otvory správné tvary - někdy se sice ještě splete, ale opraví se a vloží kostku do správného otvoru,
- učí se jíst samostatně lžičkou, ale ještě se pokype,
- pomáhá mamince s domácími pracemi,
- jakmile si vyhraje s hračkami, umí je vrátit zpět do krabice, ale jen když se dítěti chce,
- baví ho hry s plastelínou, umí vyválet váleček,
- snaží se vymalovat omalovánku,
- dítě rádo používá prstové barvičky, se štětcem ještě moc pracovat neumí,
- na konci tohoto období používá slovo JÁ, když mluví o sobě (např. já jsem byl, já jsem viděl apod.)
Dítě a jeho výška a váha
Váha
| pohlaví | věk | váha spodní hranice (kg) | optimální váha (kg) | váha horní hranice (kg) |
|---|---|---|---|---|
| chlapeček | 19. měsíc | 9,4 | 11,7 | 14,0 |
| 20. měsíc | 9,5 | 11,8 | 14,2 | |
| 21. měsíc | 9,7 | 12,0 | 14,4 | |
| 22. měsíc | 9,8 | 12,2 | 14,6 | |
| 23. měsíc | 9,9 | 12,4 | 18,4 | |
| 24. měsíc | 10,1 | 12,6 | 15,0 | |
| holčička | 19. měsíc | 8,8 | 11,0 | 13,2 |
| 20. měsíc | 8,9 | 11,2 | 13,4 | |
| 21. měsíc | 9,1 | 11,4 | 13,6 | |
| 22. měsíc | 9,3 | 11,5 | 13,9 | |
| 23. měsíc | 9,4 | 11,7 | 14,1 | |
| 24. měsíc | 9,6 | 11,9 | 14,3 |
Výška
| pohlaví | věk | výška spodní hranice (cm) | optimální výška (cm) | výška horní hranice (cm) |
|---|---|---|---|---|
| chlapeček | 19. měsíc | 77,5 | 83,3 | 89,2 |
| 20. měsíc | 78,3 | 84,2 | 90,2 | |
| 21. měsíc | 79,1 | 85,1 | 91,2 | |
| 22. měsíc | 79,8 | 86,0 | 92,2 | |
| 23. měsíc | 80,6 | 86,8 | 93,1 | |
| 24. měsíc | 81,3 | 87,6 | 94,0 | |
| holčička | 19. měsíc | 76,1 | 81,9 | 87,7 |
| 20. měsíc | 77,0 | 82,9 | 88,8 | |
| 21. měsíc | 77,8 | 83,8 | 89,8 | |
| 22. měsíc | 78,7 | 84,7 | 90,8 | |
| 23. měsíc | 79,5 | 85,6 | 91,7 | |
| 24. měsíc | 80,3 | 86,5 | 92,6 |
Zábava a hry pro děti
- sestavování obrázků z barevných balónků - pomocí barevných míčků sestavuje dítě s maminčinou pomocí různé obrázky (autíčka, sluníčko, kytičku, domeček aj.). Tato hra rozvíjí fantazii, představivost a dítě začíná pomalu poznávat barvičky.
- stínové divadlo z předem připravených jednoduchých loutek z tvrdého papíru, nebo obdobné je stínové kino, kdy před baterku maminka postaví známé věci (talíř, hrníček, kytičku) a dítě poznává, jaký obrázek vidí na protější zdi,
- koulení balónků přes tunel nebo vytvoření sjezdu pro autíčka (např. z žehlícího prkna),
- schovejte dítěti například do krabice různé věci a ono musí pohmatem poznat, jaká hračka nebo věc se uvnitř skrývá,
- malování prstíkama ve vymaštěném a moukou vysypaném plechu,
- navlékání věcí na špejli nebo tkaničky - dobré k procvičování jemné motoriky,
- imaginární nákup nebo vaření - maminka vystřihne z letáků různé potraviny, nebo je může namalovat nebo vytisknout. A řekne dítěti, co se bude nakupovat (mouka, mléko, rohlíky) a dítě bude podávat obrázky a házet je do nákupního koše. Obdobné je i vaření, kdy dítě háže do hrnce ingredience, které mu maminka říká.
- klasická hra "Skořápky" - pod hrnečky schovat například bonbon a nechat dítě, ať najde, kde je sladkost ukrytá,
- velký úklid - do tašky dát rozmanité věci a nechat dítě uklidit, co kam patří - vařečka, mléko, ponožky aj.,
- schovávání hraček - naučit dítě chápat význam slov při hledání - samá voda, přihořívá apod.,
- třídění, například pexesa - hledat stejné obrázky, které jsou lícem vzhůru a dítě je bude dávat k sobě,
- po bytě hledat stejné věci, například autíčka, panenky, ručníky, hřebeny a jiné věci, co maminku jenom napadnou a dítě ví, kde má asi hledat.
- chytání světýlka, které vychází z baterky,
- uzavírání nádob - dát dítěti různé nádoby s různými uzavíratelnými mechanismy a nechat jej, aby se je pokusilo zavřít, např. zavařeninová sklenice, plastový box nebo malá PET láhev.
Video: 19-ti měsíční Filípek znakuje a mluví
Výbavička vhodná pro děti od 19. měsíce věku
V tomto období začíná být dítě více samostatné, chce dělat plno věcí samo a učí se po sobě také uklízet. Je proto dobré dítěti pořídit vhodné boxy na hračky.
Chtějí-li děti samostatně uklízet, můžou dostat svůj vysavač nebo smetáček s lopatkou. Pro holčičky je vhodná kuchyňka, ve které se učí vařit, kluci si oblíbí ponk s nářadím.
Když jsou rodiče sportovně aktivní a rádi jezdí na kole, můžou svému dítěti pořídit sedačku10 a také přilbu5 na kolo.
<<13. - 18. měsíc vývoje dítěte1 / 25. - 29. měsíc vývoje>>
Více o 19. - 24. měsic vývoje dítěte na modrykonik.cz
- Vybrané diskuze a otázky ve fóru: Má 1 až 3 roky
- Skupina uživatelek Montessori vzdělávání
- Skupina uživatelek Respektovat a být respektován
- Skupina uživatelek Kontaktní rodičovství
- Skupina uživatelek Domácí příkrmy - recepty,nápady
- Skupina uživatelek Básničky, říkanky, pohádky, jazykolamy pro děti a jiné...
- Skupina uživatelek Vaříme zdravě (nejen) pro děti
- Skupina uživatelek Máme doma nejedlíka!
Použité zdroje
- Markéta Behinová, Klára Kaiserová, odborná redakce MUDr. Petr Karger - Velká kniha o mateřství
- http://www.mimina.cz/
- Pediatrie pro praxi
- http://www.jaksihrat.cz/