icon
avatar
dexin
26. bře 2018
1397 

Porodní báby - neviditelní andělé - 400.000 let domácích porodů

Události posledních měsíců mého života v heslech: nádherné těhotenství, krásný porod, úžasné šestinedělí, silná a spokojená maminka, šťastný chlapeček, pečující manžel, veselé děti, domácí pohoda! Naše nejmladší děťátko Mariánek se narodil doma. A díky tomu jsme zažili doslova přerod celé rodiny a vnímáme tak nějak víc, jak se máme všichni rádi.

Jsem přesvědčena, že naše miminko by mezi nás nevklouzlo tak plynule a lehce, kdyby byla celá atmosféra rodiny narušena odchodem do porodnice. Když už jednou obleču denní oděv po porodu, nesvleču ho a příjezdem z porodnice začínám dělat své běžné domácí práce. Tentokrát jsem strávila 6 týtnů v posteli a nikomu doma to nepřišlo divné. Ani mě.

Za toto znovuzrození děkuji především sama sobě, mému muži a svým dětem, ale nemalou úlohu při něm sehrály porodní asistentky, které mi u mého domácího porodu pomáhaly. Byly mi velkou oporou a díky jejich profesionální péči jsem se cítila bezpečně a přirozeně. Aniž by mě vyrušovaly z mého porodního nastavení, dbaly o to, abych byla v teple, masírovaly mi bolavé kříže a velmi jemným způsobem mě motivovaly k tomu, abych třeba změnila polohu, aby se porod pohnul dál. Patří jim mé díky, vděčné a převeliké! Pomohly mi pochopit, jak silná a dokonalá jsem! Díky nim jsem mohla konečně prožít celý porodní proces v jeho přirozenosti na vlastní kůži. A protože já umím říkat jen to, co sama žiju, můžu až od narození Mariánka sdílet tuto velkou pravdu o moudrosti těla a velké ženské pomoci.

Když jsem sepisovala svůj porodní příběh, chtěla jsem hlasitě do všech stran zakřičet jejich jména, ale nemohla jsem to udělat a mrzí mě to.

Porodní báby, které asistují u domácích porodů, se totiž pohybují na hraně zákona. Mají sice umožněno legálně poskytovat své služby ženě před porodem a po něm, ale během porodu by měly nechat ženu na holičkách. Možná si systém myslí, že takto přinutí ženy odjet do porodnice.

Ačkoliv porodním asistentkám zákon umožňuje vést porody, krajský úřad jim k tomu nevydá oprávnění. A tak jsou tyto ženy neviditelnými anděly se začmáranými obličeji na našich porodních fotkách. Zveřejňujeme jen jejich ruce, které nás opečovávaly, ale tváře zůstávají skryté, ne však našim vzpomínkám a našemu srdci.

Kdybychom žili před 100 lety, těžko bychom hledali někoho, kdo se narodil v nemocnici. Porod přeci není nemoc, tak proč rodit v nemocnici. Při vyřizování rodného listu Mariánka jsme se na matrice dozvěděli, že se děti přestaly rodit doma až v padesátých letech dvacátého století. Logicky se tak ptám, co se stalo tak přelomového, že je dnes nemocnice jediným společností uznávaným místem pro rození našich dětí.

Svým článkem bych chtěla zviditelnit případ porodní asistentky Johanky Kubáňové, se kterou je v současné době vedeno správní řízení na jejímž konci může být statisícová pokuta. Pokuta za to, že se neotočila ve dveřích a neodešla od porodu žen, které se rozhodly neodjet do porodnice a zůstat raději doma. Dokážete si představit, že jste porodní asistentka, přijedete ke klientce, zjistíte, že rodí a vy se otočíte na podpadku a odjete pryč? Na místo, abyste ji poskytla odbornou pomoc, kterou máte vystudovanou, zákon ji umožňuje, ale úřad vám ji v podstatě zakázal? Asi už vám došla nesmyslnost celé věci. Vítejte v Matrixu!

Proč přestalo být možné porodit děti doma, ačkoliv v dějinách lidstva bylo vlastní sociální prostředí pro porod běžné? Proč se najednou po stovkách a tisících letech stalo domácí prostředí nepřijatelným? Přestalo snad mít ženské tělo schopnost porodit dítě? Zhoršily se životní podmínky? Je to důsledek rostoucího vlivu odborné lékařské veřejnosti? Nebo společenský systém?

Pokud se ohlédnu zpět za svým porodem, byl prožitý, bezpečný, láskyplný, silný a transformační. A ačkoliv jsem prožila všechny své porody, tento byl tak přirozený, že si troufnu říct, že mi umožnil zažít sílu zrození, jak ji prožívaly po tisíce let ženy, díky kterým jsem dnes tady. A nebylo na něm nic nebezpečného, prostě jsem ve vyhovujících podmínkách nechala své tělo dělat to, co umí, stejně jako mé prababičky.

Necítím se být divoženkou žijící mimo společenské normy pobíhající v batikovaném tričku po lesích. Jsem vysokoškolsky vzdělaná žena, která zvážila všechny pozitiva a negativa a rozhodla se, že porodí dítě doma. Mé důvody, které mě k tomu vedly, můžou být každému ukradené. Jsem svobodná lidská bytost, mám právo na soukromí a ochranu rodiny. Mám tedy právo se rozhodnout, kde porodím se vší zodpovědností, kterou běžně v životě za sebe a mé děti mám.

400 tisíc let se rodil člověk ve svém vlastním sociálním prostředí. Proti těmto tisíciletím je posledních 70 let plivanec na ženy, které necítí potřebu odjíždět rodit děti do nemocnic. Nechci, aby to vyznělo tak, že haním práci lékařů, naopak se domnívám, že mít možnost využít jejich služeb u žen, které mají zdravotní problémy nebo miminka v kolizních polohách, je velmi důležité. A aby měli pro tyto ženy prostor, určitě by se jim ulevilo, kdyby ty zdravé, pokud by chtěly, mohly rodit doma nebo v porodním domě pod dohledem porodních asistentek, které jsou k tomu erudované. Otázkou je, proč tato varianta není z ničeho nic (kontext 400 tisíc a 70 let) možná!

Co zapříčinilo dnešní “blbou” situaci. Jak moc do tohoto zvratu zasáhl rozvoj moderní medicíny? Přesněji řečeno vstup muže a jeho rozumu do umění porodního.

Do konce 50. let 20. století se děti rodily doma úplně běžně. Ženy, především z venkova, vůbec neuvažovaly, že by kvůli porodu odjížděly do zdravotnických ústavů. Na porod se nijak zvlášť nepřipravovaly a většinou ještě v den porodu okopávaly pole nebo vozily brambory do sklepa. Rodily tam, kde žily, kde otěhotněly, kde se cítily dobře a v bezpečí. Považovaly porod za přirozenou součást života. Když nastal den D, poslaly pro porodní bábu. Jejich manželé ohřáli vodu v hrnci, sedli si na zápraží a když vyšla porodní babička ven z místnosti s úsměvem na tváři, věděli, že se stali otci. To byla tehdy jediná povinnost muže u porodu.

Ještě ve 30. letech 20. století se 90% porodů odehrávalo v domácnostech, z toho 5% odvedli lékaři, zbytek připadalo porodním bábám. Zbylých 10% proběhlo v ústavech. Zprvu byly porody v nemocnicích výsadou bohatých, později se rozšířily i mezi ostatní vrstvy obyvatel. Porody vedly porodní asistentky, lékař byl v případě nutnosti na blízku.

Přes velký pokrok lékařské vědy se v 30. letech lékaři setkávali s horečkou omladnic, která vznikla zavlečením patogenních bakterií do rodidel ženy po porodu. Podle informací ze státního statistického úřadu zemřelo v roce 1925 na puerperální infekci 800 žen. O tři roky později dokonce až 872.

K motivaci rodit doma se tak v té době krom zvyklosti mohla podílet vysoká novorozenecká a mateřská úmrtnost v porodnicích či vysoký výskyt lékařských zásahů a snaha zmedikalizovat porod.

Porody s lékařskými zásahy byly čím dál častější. Lékaři vymýšleli různé tišící prostředky, všelijaké druhy porodnických manévrů, tedy spíše způsobů, jak vytáhnout dítě z ženy, aby jej nemusela sama porodit, ve snaze pomoci ženám od porodní bolesti a těžkých porodů. Zkrátka a dobře porod jako přirozený proces vymizel a stal se ve zdravotních ústavech předmětem mužského zkoumání. Nenechali si vymluvit, že porodní bolesti jsou pro ženy u normálně probíhajícího porodu snesitelné a není zapotřebí je uměle tišit a že místo farmakologických zásahů, stačí psychické povzbuzení rodičky a její důvěra v porodní asistentku a prostředí, ve kterém rodí. Chtěli pomoci, ale nikdo se jich o to nežádal, aneb cesta do pekel je dlážděná dobrými úmysly.

Statistika za rok 1945 říká, že s celkovým počtem 153 329 narozených dětí byla kojenecká úmrtnost 11%. Každé deváté dítě zemřelo před dokončeným prvním rokem. Důvodem byl přesun rizikových a patologických porodů do ústavů, kde tehdy bylo vysoce infekční prostředí. Pokud ženy rodily doma, děti se nesetkaly s takovým množstvím nákaz. Byla tedy nižší pravděpodobnost jejich úmrtí. Jednoduše řečeno porody v přirozeném prostředí s sebou nesly nižší riziko zavlečení infekce než tomu bylo u porodů v nemocnicích. I přesto se v kontextu toho všeho porody pomalu institucionalizovaly, ne však na základě rozhodnutí samotných rodiček, ale rozhodnutím státu.

V roce 1948 byl přijat zákon č. 248/1948 Sb. o okrskových porodních asistentkách a úpravě oprávněnosti k výkonu pomocné praxe porodnické. Tímto zákonem byly porodní asistentky přičleněny k okresním ústavům národního zdraví (OÚNZ) a pověřeny obstaráváním poradenské zdravotní péče i poskytováním porodní pomoci v domácnostech. Péči poskytovaly především těm rodičkám, které neměly nárok na národní pojištění, a byly nemajetné. Tímto výnosem Ministerstva zdravotnictví byly rovněž zřízeny okrsky pro porodní asistentky.

V 60. letech se lékaři postavili proti porodním bábám a začali o nich mluvit jako o nedostačujících pomocnicích při porodu. Jak jinak, porodní báby neměly do porodního procesu potřebu zasahovat a místo předcházení možných patologií, je řešily, až nastaly, tím na ženy nenahlížely jako na pacientky a umožnily jim především co nejpřirozeněji rodit své děti. To jistě nezní moc vědecky ani moderně a naše socialistická republika přece chtěla být ve všech odvětvích pokroková.

V té době se díky politickému systému uplatňoval princip, že nadřízený má vždy pravdu. Vedoucí rozhoduje, podřízený vykonává, co se mu řekne a rodička musí poslechnout. Tehdy se začaly porody masivně přesouvat do porodnic. Lékaři usilovali o přesun porodů do porodnic, aby nad nimi měli kontrolu.

A tak se postupně z těhotenství stala diagnóza. Na místo vnímání porodu jako přirozené součásti života, byly ženy nuceny odejít do umělého prostředí - nemocnice, a to i přesto, že se jejich starší děti ještě v pořádku narodily doma. Velká změna nastala i ve vedení porodu. Zatímco po tisíce let byly průvodkyněmi rodícím ženám ženy - porodní báby. V nemocnicích na ně čekali převážně gynekologové - muži.

Když v roce 1953 vyšla vyhláška o zákazu činnosti porodních asistentek v oblasti porodů doma, byly báby nuceny odejít do porodnic a v terénu jim byla svěřena jen péče o šestinedělky.

Profese porodní asistence, která u nás měla dlouholetou tradici, byla v roce 1963 oficiálně zrušena a nahrazena profesí "ženské sestry", s odlišnou náplní práce i postavením. "Ženské sestry" mohly i nadále poskytovat péči ženám s fyziologickým těhotenstvím, porodem a šestinedělím, vést fyziologické porody a provádět první ošetření novorozence, zákon však nespecifikoval rozsah práce prováděné samostatně a podle pokynů lékaře. Rozsah samostatně prováděné práce byl vyjednáván v rámci každého jednotlivého pracoviště. Lékaři tak postupně přebírali kompletní zodpovědnost za výkony a ženské sestry přestaly být asistentkami ženy a staly se asistentkami lékaře. Specifičnost této ošetřovatelské profese se prakticky vytratila.

Na základě výše uvedeného přemýšlím, jak je možné, že se systému podařilo něco tak zvrhlého jako přesun zdravých rodiček do nemocnic, ve kterých nejdříve umíraly kvůli infekčnímu prostředí a později se stávaly předmětem mužského zkoumání porodního procesu? Nějak mi v tom chybí neustále omílaná mantra “bezpečí rodičky a dítěte nadevše.”

Mám takový pocit, že pro tehdejší komunistický režim bylo především žádoucí, aby se rodilo kontrolovaně. Aby se nestalo, že sebevědomé ženy budou rodit sebevědomé děti. Daleko lépe se totiž soudruhům ovládaly traumatizované bytosti odebírané okamžitě po porodu v nemocnicích matkám, které tak přišly o své mateřské kompetence už s první porodní kontrakcí. Dětská separace prznila děti, ze kterých rostli bolaví lidé a zlomené matky si k nim těžce hledaly cestu, když je záhy odkládaly do jeslí, aby mohly plnit všechny nesmyslné pětiletky.

Pokud by má domněnka byla správná, proč by ale současný liberální stát stále trval na tom, že žena nemá právo si zvolit místo porodu svého dítěte? Nezasahuje tak do přirozených práv osobnostního charakteru? A to i přesto, že současná legislativa porody doma nezakazuje, neupravuje a v podstatě je umožňuje tím, že v roce 2004 přijala ČR v souvislosti s připravovaným vstupem do Evropské unie, nové dva právní předpisy. Jednalo se o zákon o nelékařských zdravotnických povoláních a k němu příslušnou vyhlášku. Tyto předpisy oficiálně obnovily profesi porodní asistence v souladu s její mezinárodní definicí a s legislativou EU. Můžeme se domnívat, že šlo pouze o krok vypočítavý ve snaze vyhovět sladěním českého právního řádu ČR s předpisy ES?

V současné době je tedy pro porodní asistentky stěžejní zákon, č. 96/2004 Sb. ze dne 4. února 2004, O podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). Zákon stanovuje odbornou způsobilost k výkonu povolání. Tu má ten, kdo má požadované vzdělání, je bezúhonný a zdravotně způsobilý.

Ve vyhlášce MZ ČR č. 55/2011 Sb. jsou stanoveny činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. V § 5 vtéto vyhlášky jsou uvedeny specifické činnosti porodní asistentky. Porodní asistentka poskytuje a zajišťuje bez odborného dohledu a bez indikace základní či specializovanou péči těhotným, rodičkám a šestinedělkám. Mezi tyto činnosti patří mimo jiné péče o ženu s fyziologickou graviditou, péče o ženu během fyziologického porodu ve všech dobách porodních a péče o ženu ve fyziologickém šestinedělí. Porodní asistentka je dle tohoto zákona kompetentní i pro potřebu případné epiziotomie a ošetření porodního poranění.

Ustanovení § 5 této vyhlášky dále stanoví, že porodní asistentka poskytuje bez odborného dohledu a bez indikace ošetřovatelskou péči fyziologickým novorozencům a provádí jejich první ošetření, včetně zahájení okamžité resuscitace, je-li zapotřebí, poté ustanovení  § 4 vyhlášky MZ ČR č. 55/2011 Sb. stanovuje činnosti pro všeobecnou sestru, které spadají i do kompetencí porodní asistentky. Mezi tyto kompetence například patří měření a hodnocení fyziologických funkcí, odběry biologického materiálu, rehabilitace s klientkami, edukace klientek, aplikace injekcí a další.

Z těchto právních předpisů jednoznačně vyplývá, že porodní asistentka je plně kompetentní k samostatnému vedení porodu. Zákon se neomezuje na stanovení místa porodu, a proto se lze domnívat, že poskytnutí odborné pomoci porodní asistentkou u porodu v domácím prostředí nemůže být státem postihnutelné. A přeci to není až tak pravda.

Porody doma jsou v současné době démonizovány a ženy, které se pro ně rozhodnou jsou hanlivě označovány za lesany, které by nejraději rodily v lese pod smrkem. Tento hanebný hon na čarodějnice, je úplně stejně zlý a vykonstruovaný jako všechny represe, které kdy byly v historii spáchány na moudrých ženách ať už to bylo z náboženského nebo vědomostního důvodu.

S ohledem na historii porodnictví je to směšná manipulace a neúcta k lidskému životu. Ochrana života se tak smrskává do ochrany fyzického života aniž by byl brán v potaz duševní stav matky a narozeného dítěte. Systém poskytování péče v nemocnicích je nejednotný. To lze vidět i při podpoře kojení na jednotlivých pracovištích, na kterých se běžně děje, že jsou ženám poskytovány protichůdné rady, děti jim jsou odebírány s odůvodněním, že žena ještě nemá mléko, přestože ženě se rozjíždí laktace právě v kontaktu s dítětem. Naše společnost bagatelizuje porodnické násilí na ženách slovy: “Buď ráda, že máš zdravé a živé dítě.” A jaksi se pozapomíná na to, že pokud je žena traumatizovaná, nemá zrovna lehký start do svého mateřství a následně do výchovy nového člověka.

Vyjádřuji podporu nejen porodní asistentce Johance Kubáňové, ale všem komunitním porodním asistentkám, kterým denně hrozí pokuta za to, že poskytují ženám při porodu svou odbornou pomoc. Pokuta za to, že ženě nevzniklo trauma, že se narodily děti spokojeným a kompetentním matkám. A stát přitom všem ještě ušetřil.

A pokud se ohradíte, že možný komplikovaný porod může způsobit u dítěte postižení, jehož léčení by nás daňové poplatníky stálo statisíce, chytněte se za nos a přiznejte si, kolik je takových případů v porovnáním s případy, ve kterých stát hradí z veřejného zdravotního pojištění odvykání kuřáků, alkoholiků a narkomanů. Nesnaží se nám tady zase někdo nenápadně vtisknout svou vůli? Nehledě na to, že porody v domácím prostředí jsou nesrovnatelně levnější než ty nemocniční. Úsporou, která by vznikla, by se mohla hradit jakákoliv jiná potřebná zdravotní péče, třebas i ta, kterou by vyžadovalo dítě či matka po domácím porodu.

Jestli budete stále namítat, jak je porod mimo nemocnici nebezpečný, přečtěte si tento text znovu a znovu a uvědomte si, že jste zde jen díky svým předkům, kteří se narodili doma.

Informace pro tento článek jsem čerpala z bakalařské práce Jany Škardové https://otik.uk.zcu.cz/bitstream/11025/9894/1/Skardova%20Jana%20BP%202013%20.pdf

a článku prof. Ivo Telce https://zdravotnickepravo.info/porody-ve-vlastnim-socialnim-prostredi-podle-prava/

zdroj http://www.sebevedomarodina.cz/400-000-let-domacich-porodu/

#blogujeme #porodniasistentky #domaciporod 

avatar

Moc krasny clanek.

Odpověz
26. bře 2018
avatar

Co člověk, to názor. Vám to vyšlo, já bych mimo porodnici nerodila ani omylem. Přeji vám i miminku hodně štěstí.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Já to jako chápu a přesně jak píše paní výše - vám to vyšlo, ale taky to vyjít nemuselo. Víte, jaká byla úmrtnost novorozenců a matek, než se začalo rodit v porodnicích. Jistě o dost vyšší, než dnes. Kvůli vlastnímu pohodlí bych si to neriskla.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Děkuji za hezký článek🙂

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Ač jsem za porody v porodnici ráda (přestože obě těhotenství i porody byly bez komplikací), tak tenhle článek má něco do sebe... Z mého pohledu by byl ideálním řešením porodní dům...

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Rodit doma,tak jsem od roku 2011 po smrti ja i syn

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Krasny clanek. Jen bohuzel,jak vidime z komentaru,si nektere maminky proste budou myslet sve a pochyby nepripusti.

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@hankamia to vás ani nikdo nenutí. Článek je o historií porodnictví a tradici porodních bab a také jasně píšu o tom, proč se porody přesunuly do nemocnic. Žena by měla mít šanci zvolit si místo porodu a zároveň u něj mít zdravotníka, který ji pomůže. Jde to i mimo nemocnice. Statisíce let to šlo.

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@dk123 četla jste ten článek pozorně? Máte tam uvedena přesná data i důvody!

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Presne tak. Jde o volbu. My zijeme v zahraničí. A mela jsem moznost volby. Jestli prirozene nebo sekci. Ambulatne. Porodni dum. Nemocnice. Doma.
S Medikamenty. Prirozene..

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Souhlasím s vámi, moc krásně je to napsané! Škoda, že jsou stále ženy, které budou hájit "zpackané" porody v nemocnicích. A nevědomě věří, že oxitocin a jiné podobné látky podané během porodu (kolikrát žena ani neví co jí píchli), že jsou látky podávané běžně na psychiatrii - tedy na porodnictví, aby se rodička zklidnila a poslouchala personál ☹. Takové roztahování čípku lékaři, píchnutí plodové vody, aj. ... vše špatně. Vždyť v zahraničí se rodí běžně doma bez medikamentů s porodní asistentkou. Ale ČR s tím má už problém ☹.

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@vitkovakaterina jsou porody, které se bez nemocnice neobejdou, o tom žádná. Ale porodní asistentka dokáže velmi dobře rozpoznat, že se děje něco špatně a už se fičí. A konečně velmi často je do porodu v porodnici zasahováno tak, že končí patologií.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

a ještě jeden největší paradox - 9 měsíců se ženy hlídají, aby něco špatného nesnědly. Nepijí, nekouří, vyhábají se znečištěnému prostředí ... a pak do sebe při porodu nechají napíchat všechny ty úžasné úlevové látky plné těch největších chemií?? Zjistí si někdo, že tohle je mnohem horší riziko pro dítě??

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@ivuskaa a proč by zjišťovaly, když pan doktor přeci "ví" a "učil se". Bohužel tedy neznám lékaře, který by se opravdu učil fyziologii porodu, zná víceméně jen patologie. Já rodila a chci rodit doma, protože zde se cítím v bezpečí a co víc, cítím že zde je více bezpečno pro mě dítě. Děkuji pánům doktorům za jejich Ego, které nedovolí svobodnou péči PA během fyzio porodu doma, ačkoliv je to v zahraničí respektovaná volba (mimochodem ty země, které mají mnohem lepší perinatální výsledky,... kterými se sice honosí ČR, ale též díky manipulaci ve statistikách s proměnnými)

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Sice pěkně napsané,ale porod doma ne,už bych nebyla mezi živými.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@dexin moje matka je porodnik. Nebudu se nadale vyjadrovat..jste jak sekta tady vsechny 😀 bohuzel

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@rajani celý systém je u nás špatně nastavený (školství, zdravotnictví, ...). Je to o politice a dělá ze z těchto oblastí jen byznys na lidech. S informacemi se uměle manipuluje a vše řídí pár lidí, které to tu ovládají. Když vystoupí a promluví z toho poslušného stáda pár žen, které hájí jen své zájmy, jsou hned nazývané "lesanky". Smutné ☹.
Víš a nejhorší je, když tyto informace šíříte mezi blízkými v rodině, ale ti věří lékařům a dobrovolně požádají o císařský řez, protože přeci při prvním porodu jí řekli, že nedokázala porodit kvůli úzké pánvi (porod na zádech). K tomu už pak není co dodat 🙂.

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@vitkovakaterina tak to je taky názor. Jsem dula, chodím doprovázet do porodnic. Vím, jaká je situace. Jsou tam fajn lidi i kreténi, kteří kazí porody. Narozdíl od vás nezavrhuji nikoho, jsem pro volbu.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@dexin moje matka mela v dobe zkouskoveho odvedeno na 170 porodu..a ano,ucila se jej i fyziologicky..nektery nazory mi prijdou naprosto fanaticky nedomyslene. Taky jsem pro volbu. Ale jakoukoli. At si zeny rodi doma,ale at nehani porodnice..at si zeny rodi v porodnici,ale at nehani porody doma...a neco ti povim. Ja rodila vaginalne a pak jsem si bokem zaridila cisar..taky volba ne? A bylo to to nejlepsi,co jsem si mohla vysnit..

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@ivuskaa je to smutné. Chtěla bych tím článkem otevřít diskuzi i oči těm, kteří se na to dívají jednosměrně.

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@vitkovakaterina tak pro tebe určitě. Já ale porodnice nehaním. Asi jsi ten článek nečetla.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@vitkovakaterina já bych zase neměla všecky 3děti, a pokud by porody bez lékařů přežily, tak by měly vážné následky. A protože v tom jsem sobec nebyla, třeba kvůli pohodlí ve své posteli, nechala jsem se zavčas převézt sanitkou do porodnice. Se zdravotnickým zázemím, s podporou skvělých por.asist., dr., sester, p.uklízeček, sanitářek, se to všechno rozhodně přežít a zvládnout dalo, a bylo to jako relax. Bez stresu z toho, že by se doma něco podělalo...Já jsem za to všechno ráda. A naše děti rozhodně pobytem v por.poznamenané nebyly.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@vitkovakaterina také vás neodsuzuji, máte své volby - vaše zkušenost 🙂 jsem pro ať se každá žena rozhodne dle svého rozhodnutí. Ale proč bránit jiným ženám/porodním asistentkám, když to jde i jinak?
Proč jsou např. v ČR porodnice, kde to vědí a rodičce to umožní 🙂? Ženy tam opravdu porodí bez jakýchkoliv lékařských zásahů, medikamentů, nástřihů, nechají pupečník dotepat, dítě ihned neomyjí a navíc podporují bonding, ...? Proč to neumožní i jiné porodnice, ale odsoudí rodičku a převezmou nad jejím porodem svoji moc?
Pak se nediv, že se některé ženy rozhodnou porodit doma.
@dexin já to mám stejně, také jsem chtěla otevřít oči mé sestře, ale já za to dostala doma vynadáno, že ji ponižuji a že jsem jí ublížila ... tak asi tak 😀

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Ženy, chápete, že mi absolutně nehanime nemocnice a neříkáme nerodte tam? Jen si přejeme možnost volby, nejen domácího porodu, ale i porodního domu.
Mimochodem právě protože každá péče má svoje a každá žena a dítě má svoje potřeby a nejde v životě aplikovat jeden model na všechny.
A prosím respekt, domarodicky rozhodně nerodí doma kvůli své posteli a sobeckosti.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@ivuskaa a ja zase tvrdim a rikam si proc neni v dnesni moderni dobe povolen cisar na prani jako oficialne bez udani duvodu..kazda mame na to svuj pohled. V roce 2018 se vracime jak se tady psalo k lesanstvi ale moderni moznost volby tu chybi. Ackoli ja ji mela..ale znam spousty holek,co by rodila cisarem radsi jak normalne.
A ja mela vaginalni porod naprosto v soukromy pouze za asistence me matky. A bylo to to nejhorsi,co jsem zazila..bez pichani latek a chemie..akorat mam 37 stehu a rozervana stehna od klesti. Pac mel syn polohu sikmou. Nepostoupil jak mel,nedychal,srdecni akce skoro nebyla...po 11 hodinach..to nez by prijela sanitka,nez by byl prevoz,tak syn nebyl..a nikdo nic nepoznal. Postupoval a najednou prestal..privolali lekare,ktery jako jediny v nasi nemocnici je profik na klestove porody..vic psat nemusim. Oba zijeme..syn pomackana hlava,sama modrina..diky bohu za to. Dnes je mu 7 a je to skvelej zdravej kluk.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@vitkovakaterina vaše maminka je lékařka? Domnivam se, že dneska studenti medicíny nemůžou odvádět porody narozdíl od PA.

Jinak pokud je SC informovaná volba, též proti tomu nic nemam. Ba naopak pro některé ženy bych za toto byla ráda.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Je to v mnohych nemocnicich spatne nastavene. Uz jen slovo odrodime vas... chapu vsechny strany a nazory. Kdyz by byla moznost volby... zadny hon na carodejnice by se nekonal..

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@vitkovakaterina tak odborník na klešťové porody zní fakt děsně. A dobrovolný císař nechápu zas já, jde o operaci. Ale vím, že je možný, jen se ofiko nenabízí, ale ani doktoři z toho nejsou nadšení

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@dexin ja se tady doktorky na to ptala, na sekci na prani. A rekla mi, ze to umoznili z toho duvodu, ze zeny, ktere proste prirozene rodit nechtely, skoncily stejne na sale pro nepostupujici porody. Nemam cisla, neznam zadne statistiky... jen me to zajimalo a urcite na tom je neco pravdy. Psychika je mocna..

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@bh8 jenže císař tu psychiku ženy nezhojí, je to jen berlička, dá se s tím pracovat. jen musí žena chtít

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@dexin jako dula, určitě znáte ženy které prostě dítě nechtějí pustit (otevřou se na, ale prostě dál porod neprpgreduje) a jsou ženy, které na svých traumatech zatím pracovat nechtějí. Myslím, že fér je nabídnout celou paletu možností se všemi informacemi (přínosy i negativy). Nikdy nebude jen jedna volba nejlepší. Pro každou je to jiná.

A u žen ktere jsou opravdu dost traumatizovany, u těch bych se za SC pokud jej chtějí přimlouvala. Otázka jestli to jde v dnešní době, kdy lékař stále manipuluje s informacemi, aby měl pacienta, tam kde chce....

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Ohledně císaře... Já ho měla akutní, miminko přestalo dýchat, těsně omotaná pupeční šňůra. Jsem za CS vděčná, zachránil dceři život, ale... Do dneška nejsem schopná říct, že jsem porodila dceru, protože jsem ji prostě porodit nedokázala. A i když vím, že jsem s tím nemohla nic udělat, vnímám to jako selhání. Hrozně jsem se na porod těšila, na ten pocit, že dceru porodím, na bonding, na zlatou hodinku, na ty pocity a emoce. Nic z toho jsme neměly a já dodnes cítím, že to dceři dlužím, že ten start jsme neměly lehký, že byla první hodiny sama, znatelná a opuštěná. Už jen proto nechápu dobrovolného císaře. Doma bych sice nerodila, už jen proto, že jsem se hodně bála právě akutního ohrožení života dítěte, ale všechny ty příběhy domácích porodů se krásně čtou. Takže já jen gratuluji a tiše závidím...

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Oprava: zranitelná. Píšu na telefonu a dělá si to, co chce😉

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@vitkovakaterina proč? znáš všechna rizika císařského řezu? Mohu vyjmenovat...Naštěstí alespoň toho jsou si lékaři vědomi, tak proto je neumožňují až tolik na přání. Lékaři jsou vystudovaní patologové - mrkni někdy na jejich skripta. Co se učili před 30 lety, tak se učí to samé i dnes. To je pokrok dnešní medicíny, když se neposunula. Stačí, aby se naši lékaři rozjeli na stáž do zahraničí. Ti co tam byli, mají úplně jiný přístup, jiné získané informace a jsou informovaní. Ale to nejsou jen porodníci, ale např. zubaři, aj.
Někdy se to stát může, že se porod zkomplikuje a dítě nepostupuje. Neměla si píchnutou vodu, zavedenou tabletku nebo hamiltonův hmat? Některé ženy řeknou, že ne, ale to proto, že lékař jim to ani neřekne a přitom a jakémkoliv úkonu je má předem informovat!! Další realita dnešní doby.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@hrasek15 bonding se dá dohnat i doma 🙂 šup kůži na kůži a pod peřinu 🙂 ... samozřejmě u plán SC by bylo na místě spínal, bonding a neoddělovat dítě od matky, totéž pokud možno i u akut - aspoň to neoddeleni od matky po operaci (nevyzaduje-li zdravotní stav miminka/matky jinou péči)

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@dk123 mýlíte se 🙂 v mnoha vyspělých evropských zemích (UK, Belgie, Holandsko) se rodí doma běžně a mají lepší výsledky než my. Nejde jen o umrtnost ale i o výskyt komplikací. Zkuste si o tom něco nejprve zjistit. Ano také se tam rodilo v porodnicích ale ukázalo se že doma ty porody mají lepší a méně komplikovaný průběh tak jdou do porodnic jen komplikované případy.
U nás je to hlavně o zaostalosti našeho porodnictví bohužel.

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@hrasek15 úplně tě chápu, ale ty jsi neměla na výběr, to tvé děťátko se rozhodlo, že se narodí ven císařem. Pokud máš problém s tím to přijmout, zkus začít pečovat o svou císařskou jizvu. Pohlaď ji, pomasíruj, dopřej si obklad. Díky ní máš své dítě. Existují ženy, které nabízí pomoc. Buď jsou to přímo psycholožky nebo se můžeš vydat cestou alternativy. Víš, že si můžeš dokonce svůj porod uzavřít zpětně pomoci rituálu zavinování? To jsou tak hojivé praktitky, jejímž cílem je, že se žena úplně vyrovnavá s tím, co se stalo a přestane se vinit z něčeho, co nemohla ovlivnit. Pokud chceš, můžem si v IP o tom více napsat.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Ale článek je o té nemožnosti volby a upozornění na to. Když chce žena rodit v porodnici, ať si tam rodí, když chce rodit doma s pomocí odborné PA, tak ať si tam rodí...Žena při porodu by se měla cítit v bezpečí. Ale v ČR ta možnost rodit doma s PA legálně bohužel není.

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@rajani jako dula hlavně vím, že se s tím nejlépe pracuje v době těhotenství. A že se dá žena podpořit tak, že porodí po předchozí špatné ukušenosti úplně přirozeně a díky tomu smaže ohromnou ránu, kterou celou dobu v srdci nosila.

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@bonulinka přesně tak. Jde o to, že se tady budou pomlouvat ženy, které chtějí rodit doma, ale nikdo nevidí to, že by se jim dalo pomoci, a situace by byla ku prospěchu všem. Schválně si klikněte na ten článek prof. Telece. Je chlap, právník, absolutně ukotvený v materiálním světě a to, co píše, jsem četla s otevřenou pusou. A mimochodem jsem u něj státnicovala, o to víc jsem tu pusu měla dokořán.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@dexin ano u mnohých to jde a primlouvam se za to. Pak je ale zbytek, kde to nejde nebo nechtějí a je to fakt naprd provázet ženu porodem (jako PA, jež jsme už tak v rozkolu s lekarema, kdy chceme šetrné vedení porodu (jako opak předčasné dirupci, oxiku atd.) Kdy

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Se dá ještě se ženou pracovat. V opačném případě prostě doktor dítě porodí (a zde si fakt myslím, že je na místě šetrnější plánovány SC)

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@rajani Určitě víš, o čem mluvíš. Díky za takové PA. Ale všem ženám bych přála, aby věděly, že to jde na sobě pracovat. Protože spousta z nich neví a je to škoda. Vy PA už to na sále nezachráníte, ale během těhotenství by se ještě při individuálním koučování dalo.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@dexin to každopádně! Já jsem hlavně pro rozšíření komunitních PA, které tyto faktory můžou odhalit a buď je pomoct zpracovat nebo odkázat na jiného odborníka. A propo otom poradny mají být (už slovo radit), zkontrolovat moc, tlak a poslech srdíčka zvládne každý blbec.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@hrasek15 a mě tohle všechno ukradli v porodnici. Porod syna byl nekomplikovaný i přes to mě velmi zranili. Velkým rutinním nástřihem který mi značně zkomplikoval druhý porod, dlouhou separací od dítěte a nulovým bondingem. O dítě jsem se velmi bála že má hlad, že někde pláče a prosila ať mi ho dají nebo mě k němu zavedou, ale jen se mi smáli.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Já mám k tomuto jedinou odpověď. Nejde srovnávat, co bylo dřív a co je teď. Dřív ženy fyzicky makaly celé těhotenství, měli úplně jinou stravu, jejich tělo fungovalo jinak. Dnes? Holky pocuraji papírek, běží k doktorovi, šup na neschopenku, 9 měsíců na gauči a papat dobroty (protože kdy jindy než teď, že jo). Tělo není tak fyzicky připravené jako dřív. Chybí ta kondice.
Pro mě osobně je porod doma šílený risk. Nikdy člověk neví, co se může stát. A to může mít žena ukázkové těhotenství.
V dnešní době si člověk může vybrat, kde chce rodit, jak chce rodit, já si vybrala i lékaře, kterého tam chci mít.

A dostatek - neumím si představit být 6 týdnů doma. Já tak ráda jezdila s kočárkem 🙂

Ale článek krásně napsaný ♥️

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@dexin prosím, mohu poprosit o info do IP ohledně toho rituálu zavinování? Nemám v sobě uzavřený první porod.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@danask88 ježíš. :(

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@danask88 to mě mrzí! To je k pláči! Tomu se říká porodnické násilí a klobouk dolů před tvou silou, žes to zvládla, toto je velká zkouška. Ale já po prvním porodu to samé, doktor se na mě vyřádil, dítě mi sebrali na celou noc a já jim za to ještě nesla bonboniéru. Prostě klasika! Ale i to jsem potřebovala zažít, abych se mohla ve svém mateřství zorientovat.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@dexin nezvládla, brečela jsem i po 12ti letech. Málem jsem už další dítě neměla. Ani teď to nebyla úplná pohoda, vznikly komplikace, tlaky ze strany lékařu, vyhrožování smrtí dítěte. Ale samotný porod až na to že to že byl uměle vyvolaný byl hezký a dceru jsem už nedala z ruky.

Odpověz
27. bře 2018
avatar
dexin
autor

@danask88 a to jsi udělala dobře. Jaká jsi silná!

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Krásný článek. Taky jsem měla u porodu doma neviditelného anděla. Nikdy mu nepřestanu být vděčná🙂.

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@vitkovakaterina uplně stejně ☹ děkuji za nemocnici a super doktora, který dokázal reagovat okamžitě 🙂

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@rajani bonding 7 měsíců po porodu? 😉 Byla jsem v epidurálním bloku, přesto mi bonding nebyl umožněn a protože jsem nebyla schopná se postavit na nohy ještě 30 hodin po sekci (vyčerpání organismu), nepřipadalo v úvahu mi nechat malou na pokoji...

Odpověz
27. bře 2018
avatar

@hrasek15 jojo, položit malou na bříško a dosytit se (pro obě)🙂

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Paráda, tleskám!

Odpověz
27. bře 2018
avatar

Rada bych zde citovala právníka Iva Telce, porodník je laik v oboru porodní asistence.
Takže já radim každé ženě hledat svou porodní asistentku. A přirozeně, dula se taky hodí 🙂

Odpověz
28. bře 2018
avatar
dexin
autor

@elikup jo má tam v tom článku plno překvapivých obratů! Přitom takový suchar, do kterého bych to neřekla! 🙂

Odpověz
28. bře 2018
avatar

@dexin suchaři často napíšou pravdu bez cukříků a suše.

Odpověz
28. bře 2018
avatar

Nečetla jsem příspěvky výše... Ale za mě krásný článek l-o historii porodnictví jsem nic nevěděla a určitě stojí některé věci za zamyšlení.Ja bych doma nerodila ( zatím) ale to, co jsem zažila v porodnici, mě právě "nutí" číst takovéto články.
Osobně bych byla pro porodní domy, v porodnici totiž dle mého chybí hlavní a to empatie - najednou je člověk jen pacient, dítě je na prvním místě a pak je hluboká propast.
Myslím, že je dobré, že je možnost volby (v zákoně tedy vlastně ne) a každá žena ať si zvolí to, co cítí, že by ji pasovalo více 🙂

Odpověz
30. bře 2018
avatar

@pavcatko možnost volby místa porodu je, ale česká legislativa znemožňuje abyste měla odbornou pomoc legálně u sebe (PA). Kdyby byly nemocnice založené na respektu, tak mnohé z těchto palčivých záležitostí neřeším :(

Odpověz
30. bře 2018
avatar

Nekteri doktori maji problem se dovzdelavat a masti si ego nad tim te maji moc. Manzel studoval medicinu sice prave se zamerenim na zubni lelarstvi, ale pristup nekterych lidi v jeho okruhu je na povazenou. Jit se podivat na porod je stejne vzrusujici jako mrknuti se na pitvu a epidural je super, kdyz se porod zasekne tak oxytocin. Technicka zalezitost bez duse, nic vic..jeste ze ten muj je tak v pohode, ale taky si stezuje, ze lidi nejsou pripraveni na to prevzit za sebe a svoje zdravi zodpovednost
.proste ho maji za boha, co to rozhodne za ne...☹ jinak moc pekny clanek, souhlasim a i ja rodila doma a jsem za to moc rada.

Odpověz
30. bře 2018
avatar

nechtěla bych rodit doma, ani bych si nevybrala CS, ale jsem všemi 10 pro, aby ta možnost výběru byla. Ano, nechápu, že někdo chce dobrovolně porodit CS, ale asi pro to dotyčné mají nějaké důvody - a ony asi zase nepochopí, že já bych ráda rodila co nejvíc přirozeně. Problém je v tom, že spousta lidí uvažuje stylem "já to nechápu, takže fuj" - a nejlíp to těm ostatním zakázat. Však to je i v diskuzi výš. Nechápu porody doma, myslím si, že je to rizikové, tak co? Tak doma nerodím - konec příběhu. Na rozdíl od spousty jiných (až příliš moc jiných) si nemyslím, že mám patent na jedinou objektivní pravdu a právo diktovat ostatním, co mají dělat.

Odpověz
31. bře 2018
avatar

A vlasy pritazene...nemam pro to pochopeni ani troch

Odpověz
31. bře 2018

Začni psát komentář...

sticker
Odešli