janyshka
28. srp 2016
7903 

Těhotný gynekolog...aneb jaké je to doopravdy část 4. Jíst či nejíst...

   Jelikož mě doslova nakoplo stále se zvyšující množství čtenářů mých článků,  tak mi to nedalo moc práce  se přemluvit k napsání dalšího pokračování. ...

   V minulých třech částech jsme se přes pozitivní těhotenský test, první ultrazvuk a nevolnost dostaly k prvotrimestrálnímu screeningu....a odteď  už  se cítíme tak jako opravdová těhotná se vším všudy... Mě osobně v tomhle období,  kdy člověk obvykle pouští informaci  o svém jiném stavu už necenzurovaně  do světa,  nejvíc bavily ty komentáře okolí...jakože někdo řekne ,, no joooo  vždyť tobě už se kulatí    bříško'' a vzápětí někdo jiný ,, vážně?  vždyť na tobě není nic vidět. ..'' a pak se třeba v tom 12. týdnu někdo světaznalý zeptá : ,, a už kope ??? '' No jasně teprve včera mu vyrostly  centimetrové nohy a už mě kope 😀 Nejvíc mě ,,potěšil'' můj bratranec, když mi řekl ,, no jako břicho ti moc neroste..., a já  se v duchu natřásala, že je to přece samozřejmé,  jsem lékař a vím, že se nemám přejídat a vytvořila jsem si vyvážený  jídelníček, vždyť musím jít svým pacientkám příkladem že....no mé myšlenky zmrazilo pokračování. ...,, břicho fakt ne, ale prdel ti dost narostla''.... COŽE ??? Takže asi tak...    

Co se týče toho bříška,  tak mam pocit, že vesměs je to tak, že to má tři fáze: 1. jsem těhotná, ale zatím vypadám jako přejezená  a už se těším až budu mít bříško, 2. už to bříško mam a je to ok, 3. už se nemůžu dočkat až  ho zase mít nebudu 🙂

   Celkově přibírání na váze a stravování v těhotenství je dost ožehavé  téma.    

Tabulky a grafy na vás útočí na každém rohu, ale kde je realita ? U žen, které mají nadváhu se samozřejmě doporučuje přibrat jen minimálně...ale co třeba těhotná , která měla ani ne 50 kg před těhotenstvím. ...mám takovou  pacientku a ta přibrala neuvěřitelných 30 kg ano 30 a po 6tinedělí  přišla na kontrolu v sukýnce velikosti XS...no a pak jsou zase opačné extrémy. ...

   O tom jak se máme stravovat toho opravdu najdete mraky...hromady informací a doporučení jak má být strava rozmanitá a hodně ovoce a bílkovin a málo cukru a nepřejídat  se....no ale na to, že se z vás každý večer stane krvelačná  bestie,   která   by pro tabulku čokolády neváhala s dlažební kostkou v ruce vykrást vietnamskou večerku - tak na to vás žádná moudrá   tabulka nepřipraví ☹ A jestli si myslíte, že ty, které  mají nevolnosti jsou toho ušetřeny, tak omyl....mě  bylo blbě a do toho jsem byla krvelačná bestie...akorát když už jsem se ten svuj úlovek chystala rozsápat a sníst,  tak se mi zvedl žaludek a nešlo to..... totální zoufalství !!! No ale pořád lepší než když přišla fáze :  nevolnost je pryč, ale žravost  zůstává 🙂

   To přibírání je opravdu velmi   individuální a myslím si, že v tomhle rozhodně nejde těhotné škatulkovat  do tabulek. ... Každá jsme jiná a přibíráme jinak...Já jsem se třeba opravdu hlídala, nikdy opravdu ani jednou za celé těhotenství jsem se necpala a večer od 6 hodin jsem jedla už jen zeleninu. ..a byl to strašný boj .... a stejně jsem přibrala 18 kg...kamarádka co žrala  jak zjednaná  10....no to se tak někdo má  😀 Ale určitě není dobré se přejidat  a uklidňovat se tím, že jím za dva....tak to nefunguje. ...

   No a teď zase pár vzdělávacích   řádků a to tématicky k těhotenské cukrovce ( gestační    diabetes mellitus - GDM). Rizikovým  faktorem pro rozvoj GDM je nadváha, věk nad 25 let a genetika ( výskyt cukrovky v rodině). K detekci GDM  se v rámci prvních těhotenských odběrů  stanovuje glykémie (hladina cukru v krvi) - proto chceme abyste byly nalačno - a potom klíčové vyšetření - orální glukozový toleranční test ( zkr. OGTT) v období od 24. až 28. týdne.  Test se skládá ze 3 odběrů. 1. hladina cukru nalačno, pokud je to v normě, tak dostanete k vypití kelímek vody s rozpuštěnou glukozou (věřte, že pokud jste dosud prošla těhotenstvím bez pocitu na zvracení, tak teď vás to nemine)   a následuje odběr za 60 a 120 minut. Cílem je zjistit, zda tělo správně  udržuje hladinu cukru v krvi - tzn. za 60 min je vidět adekvátní zvýšení po vypití toho hnusu a za 120 min již pokles...  

V případě pozitivního testu je těhotná  odeslána k diabetologovi a ten rozhodne o dalším postupu.... a to už nebudu   rozebírat, protože už by to bylo moc dlouhý a nechtělo by se vám to číst 😀

Takže dámy nestreujte se když nebudete ,, tabulkové'' a jeste s mírou 😉

Tak a to je všechno. ..další  díl  bude o pohybech mimča 🙂

Já ty články miluji už abych byla tehule taky

28. srp 2016

Mohu dotaz? Jak se stavíš k toku, že maminka test odmítne?

28. srp 2016

Muj gyn mě tam ani neposlal, že je to velká zátěž pro dítě a když je cukr v krvi ok, prostě neposílá (no jo, neznalá prvorodička, tak jsem se ani testu nepožadovala)

28. srp 2016

@lasicek vysvětlím jí jaká jsou pro ní rizika při neodhalené GDM a nabídnu ji odběr glykovaného hemoglobinu - test z krve na sledování dlouhodobé glykémie - např. v Německu se dela jen to....no a budu ji muset dát podepsat revers, že odmítá a je si vědoma rizika ...hnusný alibismus vím, ale mam svoji práci moc ráda a nerada bych skončila před soudem....doporučené postupy jsou holt doporučené postupy...

28. srp 2016

@janyshka ja musím odporovat. Jsem v Německu a byla jsem na glukozovem testů na 2x. Popis mám v článku.

28. srp 2016

Jsem ve 23letech po dvou mysakach ,na vydařeném ivf a ted podstupujeme druhy to vše během roku a moje doktora mi řeka ze me po druhým potratů nikam neposlední at se snažíme dal

28. srp 2016

@janyshka Taky se tu na MK hodně řeší co jíst den, dva před Ogtt. Spousta si myslí, že je jim pomůže den před testem vynechat cukry včetně ovoce. U mě v centru naopak doporučili dát cca ve 16.00 zákusek. Jako sestra si myslím, že buď cukrovka je a nebo není i kdybych se cpala dorty den předem. Ale jaký je Váš názor? Postup? Zdůvodnění?

28. srp 2016

@chris_n je to samozrejmě možné, určitě k tomu měl váš lékař nějaký důvod. Každopádně plošně tak jako v ČR se OGTT v Německu nedělá. Buďte rada že máte pečlivého lékaře 😉

28. srp 2016

@veinnna přesně tak, buď tam ta porucha je nebo není a tím, že nebudete jist před testem sladké ji nevyléčíte...naopak se před testem doporučuje sladké jist 😉

28. srp 2016

@veinnna zdůvodnění....pokud tělo správně pracuje tak umí srovnávat hladinu glykémie do určitého rozmezí. ...pokud ne, tak to test odhalí. ...

28. srp 2016

@janyshka dělá se test, který není nalačno (ale je to odběr krve). A kdyz ten nevyjde dobře, tak je OGTT. Měly to tak v okolí všechny mé těhotné kamarádky (každá u jiného lékaře 🙂). Taková je moje zkušenost. Třeba se to liší od místa, nevím, odkud jsou tvoje informace 😉

28. srp 2016

proč dáváš svým pacientkám podepsat reverz na něco, co není povinné, tudíž mají svobodnou vůli se rozhodnout? 😕

28. srp 2016

@chris_n ano přesně tak a ten odběr co není nalačno je právě ten glykovaný hemoglobin o kterém jsem psala 😉

28. srp 2016

@rzymani ano to rozhodně mají, ale když budou mít GDM a z toho plynoucí komplikaci, tak se u soudu bude komise ptát mě proč jsem ten test neudělala. ...a v tu chvíli pokud nedoložím, že jsem test nabídla a pacientka odmítla, tak je to jasně moje pochybení. ...žádný sepsaný dvaceti stránkový revers nemám, ale mít v dokumentaci záznam, že pacientka byla poučena a vyšetření odmítá mít určitě chci. ...

28. srp 2016

@janyshka aha 🙂 ja jen ze u obou se pije roztok. Jen ten první je o hodinu kratší a jeden odber

28. srp 2016
Komentář byl odstraněný

@janyshka A mohu se zeptat já? Když jsem v prvním těhotenství GDM měla, je jisté že ho budu mít i u druhého? Měla jsem zvýšení o pouhou jednu desetinu a přesto mě honili po všech čertech, dieta, glukometr na doma ... Měsíc jsem pečlivě dodržovala a pak se na to vykašlala, neboť hodnoty byly pořád dobré a malá skoro nepřibírala.

28. srp 2016

@rzymani rozhodně nikoho do ničeho nenutím. Jsou to Vaše těla a vy máte právo se rozhodnout o tom žádná 😉

28. srp 2016

V německu je podle doporučených postupů provedení klasického OGTT nebo 50g zkráceného, většina ambulatních gynekologů šetří tím zkráceným, který ale občas bývá falešně pozitivní.
Btw hezké články, pobavilo mě, jak jsi se sonografovala vaginální sondou, o přesně to samé jsem se pokoušela taky🙂

28. srp 2016

@batul Děkuji za rozseknutí německého problému 😉

28. srp 2016

Jinak jsem s malým na procházce a mam strach ze s telefonem v ruce to někam s tím kočárem napálim, takže odpovídat budu až tak za hodku 😉

28. srp 2016

ja u prvního nabrala 7 kilo...pocatek byl 48 kilo... od každého jsem jen slýchala jak sem pitoma,ze mu ubližuju svou hubenosti atd..přitom sem jedla za 4 lidi...a u druhého sem nejedla skoro vůbec a nabrala sem 17 kilo 😀 ano...po prvním jsem do tydne mela - 9 kilo....u druhého sem do tri mesicu mela - 18 kilo 😀

28. srp 2016

@janyshka S tím glykovany hemoglobinem je to trochu jinak. Ten Ti odrazí zvýšené glykémie až třeba po měsíci, dvou. Takže v době ogtt ho nemá smysl dělat. Naopak i většina těhotných s GDM ho má vždy v normě. I Německo se jinak zavázalo k tribodovemu testování. To, že se to nedodržuje, je téma samo o sobě. Například ve zmiňované Británii se tribodove ogtt také běžně dělá... Můžu se jen zeptat - posilas těhotné do nějaké konkretni laborky, kde máš jistotu správně provedeného testu?

28. srp 2016

@mmirunda Záleží, jestli test byl provedený tehdy správně a jestli ta glykémie zvýšená glykémie nebyla lačná. Tam je potřeba zkontrolovat glykémii dvakrát, aby se GDM dala potvrdit. Zároveň třeba vyloučit ovlivnění lačné léky, nemocí apod. A důležité je, že v červnu 2014 se na zaklade HAPO studie měnily limity po zátěži - uvolňovaly se. Po hodině na 10,0 a po dvou na 8,5. Takze jestli jsi byla na testu před touto dobou, tak jsi byla hodnocena podle starých limitů a nyní bys už do kategorie GDM nespadla 😉

28. srp 2016

Jo, tak to s tou dlažební kostkou mi bohužel zůstaloi po porodu :D :D :D. Za tabulku čokolády bych kolikrát vraždila i teď :D.

28. srp 2016

Jinak na OGTT jsem měla netypický graf, po 2 hodinách jsem měla hodnoty vyšší než po hodině. Ale hodnoty i tak byly nízko, takže doktor řekl, že je to ok. Ale přišlo mi to dost divné, že to je takové netypické (nemohla jsem to nikde dohledat, že by to tak mělo vypadat).

28. srp 2016

@werumka byla jsem v roce 2013 a tehdy měla snad 5,8 a děkuji za odpověď 😉

28. srp 2016

@verdos To je opravdu velmi individuální, kdy máš vrchol glykémie. Třeba diabetici 2. typu mají vrchol glykémie po 2 hodinách a ne po hodině. Má se za to, že v tom u nich hraje roli nadvaha. Těhotenství je prostě jiný stav 🙂 takže i vrchol glykémie se vlivem hormonů a inzulinové rezistence může posunout 🙂 ale opravdu to není nic tak výjimečného.

28. srp 2016

@mmirunda S lačnou 5,8 (brané ze žíly, nikoli z prstu) bys teď byla pozvána na opakované přeměření. Pokud by i po druhé byla potvrzená nadlimitní lačná a byly vyloučeny všechny faktory, které by ji mohly ovlivnit, he teprve potom stanovená GDM. Určitě není dobré spoléhat na to, že když to byli v poradku v prvním těhotenství, tak druhé bude taky určitě ok. Holt starneme a těhotenství je pro slinivka z hlediska produkce inzulínu zátěž, kterou po druhé tak dobře zvládnout nemusí 😉

28. srp 2016

Ten sladký hnus jsem zvládla, protože jsem to čekala horší. Asi jsem výjimka 🙂

28. srp 2016

@mimi1004 Mně to taky přišlo docela v poho :D

28. srp 2016

@werumka záleží na tom z jakého pracoviště odesílám, ale většinou na Karlovo náměstí. Jinak moc děkuji za doplnění informací 😉

28. srp 2016

@werumka 5,8 bylo po dvou hodinách, jestli se dobře pamatuju a krev brali ze žíly.

28. srp 2016

@janyshka Tak to je super, na Karlaku jsou výborní 🙂

28. srp 2016

@mmirunda Staré limity byly po dvou hodinách na 7,7... Lačná měla limit 5,6.

28. srp 2016

@werumka jjj máme i výbornou diabetoložku doktorku H. Krejčí, takže jsem si jistá, že jsou mé pacientky v dobrých rukách 🙂

28. srp 2016

@janyshka Paní doktorka Krejčí je přes GDM nejlepší 🙂 škoda, že není víc diabetologu, jako je ona.

28. srp 2016

@janyshka děkuji za názor, moc se mi i zamlouva

28. srp 2016

@janyshka ja to nemyslela utocne. Ja na ogtt byla u obou tehotenstvi. Rodim deti pres ctyri kila a nemam pitrebu, aby pak do me nekdo po porodu a hlavnedo ditete zbytecne pichal, jestli nema vyssi cukr 🙂 jen me zajimal ten reverz 😉

28. srp 2016

@rzymani v pohodě já jsem to útočně ani nebrala 😉

28. srp 2016

@rzymani Já si myslím, že to je stejné jako u pediatra. Taky musím podepisovat každý "prd", dokonce i když jsem chtěla očkovat "až" od 3 měsíců, neboť naše pediatra chce a dopoučuje očkovat od 9. týdne. Takže chce mít stvrzené, že nás na to upozornila a že to doporučuje jinak a hotovo. Za chvíli tam budeme mít pěkný stoh papírů. Asi to tak je dneska potřeba u všech lékařů. Z porodnice jsem také odcházela asi o 6 hodin dříve než bylo doporučováno a všichni říkali, že vše je v pořádku se mnou i dítětem, ale stejně musím podepsat papíry... Asi mě mnohem více než ty podpisy obtěžuje, pokud lékař začne vyhrožovat a mít sáhodlouhé monology o ohrožování a zanedbávání, o které nestojím (také jsem párkrát zažila).

28. srp 2016

@verdos taky jsem sla po porodu na reverz domu a co tonu predchazelo, bylo jak z Alenky v risi divu...

28. srp 2016

@verdos naprosto chápu Vaše znechucení a souhlasím. Také mě nebaví dávat pacientkam informovaný souhlas i na to, že je v ambulanci vyšetřím. ..ale to je na dlouhou debatu o našem zdravotnictví ☹ bohužel

28. srp 2016

Já jsem taky asi před rokem podepisovala revers téměř s rozsudkem smrti, když jsem odmítla, podle mě zbytečně predepsane kortikoidy. ...

28. srp 2016

@rzymani taky jsem párkrát tohle na klinice řešila a dovedu si to představit ....i když pár hodin by neměl byt takový problém. ..

28. srp 2016

@rzymani ale vězte, že kdybyste odešla o den dříve a já vám nedala podepsat revers, tak bych měla opravdu velké problémy. ...ano je to silene....za chvíli budeme mit i revers na to, že jdete sama na záchod. .

28. srp 2016
Komentář byl odstraněný

@verdos syna jsem očkovala taky až ve 3 mesicich

28. srp 2016

@janyshka me ten reverz nevadil, to zadna, ale to, jak ze me detska lekarka delala idiota, co se nedokaze postarat o sve dite. Celkove v ceskem porodnictvi je co menit, ale to je na jinou debatu 😉

28. srp 2016

@rzymani i na toto téma plánuji něco napsat 😉

28. srp 2016

super články, už se těším na další 🙂

28. srp 2016

K pani doktorce krejci na karlaku vyla poslana i mamka s desivnou cukrovkou a vsecko ji je hlidano. Mamka je desne spokojena jak se hezky stara.

28. srp 2016

Tak ačkoliv jsem u obou kluků měla odporně silné nevolnosti a poprvé i zvracla jak Alík téměř nonstop, ten test jsem pokaždé zvládla v pohodě a ani se mi žaludek nezvedl (i mi to docela chutnalo 😅) Halt jsem měla hodně ráda sladké 😀

28. srp 2016

Haha...
Šest mesicu celodenniho bliti, nekdy jen rano coz byla vyhra a zbyvajici doba do porodu? Zaha mne palila po vsem.
A vaha? 23 kilo nahore! Snad ze vzduchu! A behem sestinedeli 15 kilo dole a behem dvou let puvodni vaha...
Ted cekam druhe, zle mi je ale nezvracim, i kdys bych nekdy rada, zaha mne pali jako cert a s hruzou sleduju jak se mi nafukuje brisko a objevují se giganticka prsa a doufam ze se nedostanu tam co s prvni 😉
Kdyz vzpominam... Nebylo mi zle jen z testovin a cokoladovyho pudingu 😀

28. srp 2016

U prvniho jsem mela docela problem. Byvalo mi zle nalacno + jsem nemohla pit (s vypetim sil jsem nasoukala pullitr za cely den). Pila jsem to hrozne dlouho. Ostatni v cekarne me dokonce zacali povzbuzovat! Podruhe mi to netrvalo tak dlouho. 😀

28. srp 2016

@janyshka mužů ještě navázat dotazem na GDM? Celé těhotenství jsem měla z krve cukr kolem 4, když jsem šla na zátěžový test,naměřili mi na lačno 5,1 a za týden 5,2 a rovnou odeslali na diabetologii. Vzhledem k tomu,že jsem si to nechala na poslední chvíli a pak jsem odjela na dovolenou,tak opakovaný odběr krve jsem absolvovala až ve 30tt, je možné,že výsledky už byly zkreslené...V poradně jsem měla pak dlouhodobý cukr v pořádku, i testy s glukometrem v různých fázích dne a jídla byly OK.Po porodu taky vše v pořádku...Vyvolávali mi porod o 3 dny dříve před termínem s tím, že malý bude mít 4 kg,nakonec měl "jen" 3,80 kg... popravdě,už jsem se pak vykašlala na testování 3 měsíce po porodu...Známé na tom samém odběrovém místě udělali zátěžový test, i když měla na lačno 5,2, a pak jí to vyšlo v normě. Už to nezjistím,ale možná by mi zátěžový test taky dopadl dobře a do diab.poradny jsem se honila zbytečně. Myslím, ze zpřísnění limitů pro těhotné je zbytečné... nebo byl nárůst komplikací u novorozenců tak velký,že tu hranici snížili opravdu kvůli tomu?Jsem jen laik,takže se omlouvám za případně zcestný názor 🙂

29. srp 2016

super, už aby bylo pokračování 🙂
ps: mně se chtělo zvracet celý první tři měsíce, ale oggt mi chutnalo 🙂

29. srp 2016

@lucika a odběr byl z zily, nebo vás jen pichli do prstu?

29. srp 2016

@janyshka všechno z žíly.

29. srp 2016

To přibírání mě dostává 😀 jsem ta co měla 43kg a když jsem vážila nějakýh 65kg tak se doktor pořád smál,že na mě není ni vidět a moje švagrová,měla 80kg a když vyskočila na 93kg tak jí hrozil dietou 😀 to jsem se vždy smála,no a na kontrolu po 6ti nedělí jsem taky naštvaně přišla ve velikosti XS 😀 tři děti a já mám 47kg a každý si myslí,že je mi o 10let míň 😀

29. srp 2016

Krvelacna bestie s dlažebni kostkou👍👍👍 super. Ještě ted brečím smíchy 😂😂moje dítě v břiše zaživa mexické vlny a druha dcera si myslí, že jsem se zbláznila. Tvoje články miluju ❤

1. zář 2016

@janyshka já jsem byla první těhotenství do 33.tt v čechách. Poslali mě na ogtt, ale nikdo se pořádně nevyjádřil, zda tu cukrovku mám nebo ne. Dr že jo, diabetička že ne. Když jsem pak přišla do německa, ptala jsem se na to a oni mě na ten test poslali znovu. (1x odběr na lačno, 1x po hodině, 1x po dvou hodinách) Tam jsem měla ty hodnoty o minimum vyšší, ale prej cukrovka to není, ať jsem v klidu. Při druhém těhotenství jsem byla na testu jen u svojí PA, nemusela jsem chodit nalačno, odběr mi udělala jen jeden po hodině a šla jsem domů. Nevím, proč to tak bylo.

Jinak jsem pila tu "hnusnou" směs celkem třikrát, poprvé to byl moc dobrý sladký čaj, podruhé jakási šťáva a potřetí sladká voda, ale pokaždé mi to moc chutnalo, vážně. Asi jsem exot, ale mňam mňam. 😀

1. zář 2016

Suprově napsáno 😀 Co se týče cukrovky- jsem ušetřena, a to splňuji všechny 3 předpoklady pro to, ji mít 🙂 A opravdu tak jak píšeš - celé těhotenství mě nepotkalo ani jedno zvracení, ale vypít ten kelímek té otřesné vody mi zvedalo žaludek :-/ 😀

4. zář 2016

Super clanek! 😀 ja jsem ogtt byla jen jednou a stacilo. Byli mi hrozne zle, citila jsem se hrozne na omdleni. A i kdyz jsem se pak najedla, tak mi bylo blbe uz cely zbytek dne, hrozny. Takze priste mi jen lekarka nechala odebrat nejake dve hodnoty z krve a netrapula me tim... kdo vi proc mi bylo tak na omdleni, ale ten pocit si pamatuju dodneska....
A ranni nevolnosti? Ja zvracela hlavne vecer. To fakt vymyslel chlap hahs.... 😀

9. zář 2016

Ještě kdyby to OGTT dělali všude tak, jak se má dělat. Já si tříbodový musela doslova vyhádat, seděly tam i jiné maminky a i když slyšely, že dvoubodový je špatně, nechaly si udělat ten. Připadala jsem si jak idiot. Ta "voda" se celkem dala vypít, ale to, co malý předváděl následujících cca 24 hodin v břiše, to byl masakr. Myslela jsem, že se prokope ven. Podruhé už mě na to nikdo nedostane.

10. zář 2016

Začni psát komentář...

Odešli