Avokádo

Chutné avokádo je exotickým ovocem použitelným nejen v kuchyni a díky potravinovým řetězcím ho v obchodech najdeme po celý rok. Málokdo však o něj sotva zavadí pohledem a ještě málo lidí ví, jak toto ovoce jíst, správně ho zpracovat nebo jak ho skladovat. Po rozhodnutí o koupi často přichází otázka, jaké avokádo že je to pravé.

Historie a původ avokáda

Nejstarší nalezená semena divokých avokád jsou stará přibližně 7 tisíc let. O pár tisíc let později došlo u těchto rostlin ke kultivaci a nalezené plody avokád staré zhruba 2,5 tisíce let jsou již podobná těm, které známe dnes. První používání avokáda můžeme zaznamenat v roce 291 před n. l. v Mexiku. Aztékové používali avokádo jako afrodiziakum. Plody divokého avokáda rostou v páru a připomínají varlata. O rozšíření avokáda do světa se pak postarali křesťanští kolonizátoři v 17.století.
Avokádo

Avokádo pochází ze středu Jižní Ameriky a divoké plody mají v průměru asi 5 cm. Španělé avokádo dovezli do Západní Indie, na Kanárské ostrovy a na některé ostrovy v Atlantiku. Velké plantáže na pěstování avokáda vznikly v Kalifornii začátkem 20. století. Dnes je tato země jedním z hlavních producentů této plodiny. Avokáda, která se prodávají na evropských trzích, pochází především ze Španělska a Izraele.

Vůně a chuť avokáda

Avokádo má několik různých kultivarů. Ty nejznámější mají zelenou barvu, hladkou slupku a hruškovitý tvar. Právem se považuje plod avokádo za ovoce, i když má mnohdy takové kuchyňské použití, které přísluší obvykle zelenině (avokádová pomazánka, pasta).

Silná bledě žlutozelená slupka má povrch, který připomíná dozrálý banán - hladký, skoro až máslový. Nezralé avokádo je hořké. Zralé avokádo má měkkou máslovitou dužninu se skvělou výživnou hodnotou. Je proto lehce stravitelné i v případě malých dětí. Dužnina má oříškovou příchuť.

Kuchyňské použití avokáda

Správné zpracování plodu avokáda je následující:

  1. Plod se nejprve omyje;
  2. Podélně se rozkrojí ostrým nožem a vyjme se jeho pecka;
  3. Lžící se vydlabe dužnina a ihned se musí zakapat citronem, aby nezešedla a nezhořkla.

Máslovitá hmota umožňuje použití dužniny jako náhražku másla. Tuky2, které avokádo obsahuje, jsou zároveň mnohem lépe stravitelné. Avokádo je nízkokalorické ovoce, pokud se tedy nekonzumuje každý den. Je možné ho dětem podávat již mezi prvními příkrmy10.

Avokádo je základní složka jídelníčku vegetariánů a sportovců. Z měkké dužniny se dají připravit skvělé dresinky, pomazánky, saláty, pasty, zákusky, ale dá se připravit i jako hlavní jídlo. Avokádo se používá i při přípravě domácího chleba.

Tradiční zpracování avokáda se liší podle zemí a jejich zvyků. Například na Taiwanu jí avokádo s mlékem a cukrem. V Indonésii jej mixují s kávou, mlékem a rumem, čímž vznikne chutný a osvěžující nápoj. Samozřejmě je nejlepší jíst avokádo samotné, pokapané citronem nebo s jiným ovocem nebo s hlávkovým salátem. Nejznámější pomazánkou z avokáda je guacamole.

Použití lékařské

Avokádo je také jedním z mála plodů, které obsahuje takové množství tuků. Kromě kyseliny olejové obsahuje avokádo draslík, deriváty kyseliny listové37, luteiny a beta-sitosterol. Dále se v něm nachází i celá řada vitamínů. Nejvyšší zastoupení má vitamín C a E.

Vzhledem k derivátům kyseliny listové, které avokádo obsahuje, jej lékaři doporučují těhotným ženám24.

Dále avokádo snižuje obsah cholesterolu v krvi. Obsahuje 70% vody a 20% organického tuku. Kromě již zmíněných vitamínu E a C obsahuje avokádo také vitamín B1, který přeměňuje uhlohydráty na glukózu a ta zásobuje mozek a celý nervový systém. Kromě toho se dužnina z avokáda uplatňuje v kosmetice jako pleťová maska.

Avokádo snižuje hladinu inzulinu v krvi, pomáhá s hubnutím a povzbuzuje lidský mozek. Najde se v něm mnoho monosacharidu manózy. Manóza je formou sacharidu, který je okamžitě využíván naším mozkem jako zdroj energie, přispívá tedy k našemu mentálnímu zdraví a psychické pohodě.

Často panuje mylná představa, že vysoký obsah tuků dělá z avokáda vysokokalorickou potravinu, přispívající k nadváze. Většina tuků v tomto ovoci je ale na bázi nenasycených mastných kyselin, které jsou tělem využívány k dalším důležitým procesům a syntézám, neukládají se tak jako tuky nasycené. Při snaze zhubnout je chvályhodné snížit příjem živočišných tuků, lidské tělo však tuk potřebuje a právě nenasycené mastné kyseliny jsou velmi důležité.

Skladování

Při nákupu avokáda by se mělo dbát na to, aby na slupce nebyla žádná příliš měkká místa a hlavně žádné tmavé skvrny. Zralé avokádo je na omak měkké, ale ne kašovité. Plody v obchodech mohou ale být často tvrdé a tudíž nezralé. Nezralé avokádo je hořké!

Doporučení tedy zní: Kupovat avokádo pouze hezké, tvrdé, které si doma konzument sám uskladní. Bude tak mít jistotu, že avokádo nikdo nepomačká a samo dobře dozraje.

Aby tvrdé a nezralé avokádo změklo, zabalí se do hnědého papírového pytlíku (případně novin) a ponechá se 2 až 3 dny v pokojové teplotě. Pamatuje se přitom na to, že teplota skladování nesmí klesnout pod 10 °C, jinak avokádo začne zevnitř černat. Výrobky z avokáda ani jeho dužnina rozhodně nepatří do mrazáku. Pomazánky, saláty a jiné pokrmy se skladují v nejspodnější části chladničky maximálně 3 až 4 dny.

Související články

Více o avokádu na modrykonik.cz

Použité zdroje:

  1. Klaus Oberbeil a Mudr.Christiane Lentzová, Ovoce a zelenina jako lék
  2. Mašek Libor, Potraviny a nápoje v kostce
  3. Kalač Pavel, Funkční potraviny
Pomohl ti tento článek?
 / Ne

Zkušenosti s avokádem

Máš zkušenost s avokádem?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost