Prvňáček

Být prvňáčkem je jeden z nejdůležitějších kroků pro dítě. Z hraní si s kamarády ve školce9 se stávají školní povinnosti. Na dítě s nástupem do 1. třídy čekají nové povinnosti, úkoly, začleňuje se do nového kolektivu v novém prostředí. Pro rodiče je důležité, aby pro prvňáčka připravili vhodné prostředí, ve kterém bude mít uschované své školní potřeby, ve kterém se mu budou příjemně plnit domácí úkoly.

Dítě by nemělo být přetěžováno úkoly, mělo by mít také čas na své zájmy a popř. kroužky. Rodiče by měli dítě podporovat nejen ve zdokonalování školních znalostí, ale také v rozvíjení komunikačních dovedností a napomáhat mu, když dítě něco nechápe nebo něčemu nerozumí.

Před nástupem do školy

Před nástupem do školy by se rodiče měli zaměřit na věci, které dítěti dělají problém. Nejde o psaní nebo čtení, to se mají děti správně naučit až ve škole, ale jde o samostatné činnosti, které by mělo dítě zvládat, oblékání a svlékání se, zavazování tkaniček, umýt si ruce po použití záchodu, jíst velkým příborem aj. Samozřejmostí je znalost svého celého jména vč. adresy bydliště a telefonních kontaktů na oba rodiče. Dítě by taky mělo vědět, kterou školu navštěvuje, do jaké třídy chodí, mělo by znát svou cestu do školy a zvládat ji sám.

Velice důležité pro klid rodičů je, aby dítě vědělo, že se nemá vybavovat s cizími lidmi, nebrat si od nich žádné sladkosti a hlavně nenastupovat k nim do aut. Mělo by také vědět, koho se smí zeptat na případnou pomoc, pokud někdo obtěžuje (ať už je to spolužák nebo dospělý člověk) nebo když potřebuje s něčím poradit nebo pomoci.

Dítě by se mělo umět také soustředit. Pokud mu to dělá problém, měli by se na to rodiče zaměřit a čas, kdy se dítě soustředí na různé hry, čtení pohádek nebo kreslení, by měli zvyšovat.

Znalosti prvňáčka

  • přiměřeně věku se umět zorientovat
  • samostatnost a soběstačnost
  • vědět, jak se dítě jmenuje a kolik je mu let, kde bydlí, jak se jmenují a co dělají rodiče apod.
  • umět poznávat základní barvy
  • znát základní geometrické tvary
  • umět poznávat a pojmenovat zvířata, rostliny, profese a věci při každodenním režimu
  • umět rozeznat opozita, např. malý-velký, první-poslední, tlustý-tenký apod.
  • znát čísla postupně alespoň do 5
  • znát pravidla slušného chování a stolování
  • umět se podřídit různým situacím a pokynům, i když se dítěti nemusí líbit a nemusí je dělat rádo (např. před odchodem na hřiště si uklidit pokoj)
  • mít dostatečnou slovní zásobu a správné vyslovování

Denní režim prvňáčka

Na konci prázdnin by se rodiče měli zaměřit na navrácení původního denního režimu pro dítě, tzn. pravidelná strava, dostatek spánku, pravidelné usínání, plnění domácích prací nebo také umět poslechnout a podřídit se.

Dostatečný a kvalitní spánek

K soustředění se ve škole musí být dítě kvalitně a dobře vyspané. Délka spánku6 je u každého dítěte individuální a záleží jen na rodičích, aby poznali, kdy je čas jít spát, aby dítě bylo ráno odpočinuté. Při ukládání ke spánku by měli být rodiče důslední a neoblomní. Usínání si mohou rodiče a děti zpříjemnit čtením pohádek2 nebo vykládáním si o zážitcích, které se za den udály.

S nástupem do 1. třídy se potřeba spánku u dítěte mírně zvýší a rodiče by měli zvážit, zda budou dítě posílat spát o něco dříve než doposud. Dětská hlavička má mnoho nových podnětů a impulsů, které musí zpracovávat a k tomu potřebuje, aby byla dostatečně odpočatá. Může se také stát, že se dítě navrátí ke spání po obědě nebo po příchodu domů ze školní družiny. Tento stav je naprosto v pořádku, dítě si jen potřebuje odpočinout, časem si na změnu rytmu a zvýšení zátěže zvykne a spánek se navrátí k normálu.

Stravování a pitný režim

Strava školáků by měla být dostatečná a pravidelná (snídaně - svačina - oběd - svačina - večeře). Nástup do školy je doprovázen stresem, je proto nezbytné do jídelníčku zařadit dostatečné množství čerstvého ovoce a zeleniny a jiných vitamínů. Dostatečný by měl být také pitný režim7, když děti málo pijí, bolí je hlava, jsou unavené a klesá jejich soustředění se. Rodiče by neměli zapomínat balit dětem do školy vyváženou svačinu vč. pití.

Dítě by mělo být před odchodem do školy nasnídané, neboť mozek ke správnému fungování potřebuje mít dostatek energie. Vhodné jsou společné snídaně s rodiči, které jsou obohaceny rozhovory o nadcházejícím dni, co dítě a rodiče čeká, na co se těší nebo z čeho mají strach.


Rána by měla být klidná a bez stresu. Děti by měly mít nachystané věci ve školní tašce11 již od večera a ráno si jen přibalit svačinku. Večer si děti mohou za asistence rodičů nachystat také oblečení na následující den a vyhnout se tak ranním dohadům nad výběrem vhodného oblečení.

Budíček by měl být nařízen tak, aby nejen rodiče, ale i děti vstávaly včas. Hádky a rozruch kvůli nestíhání způsobí u dítěte strach a nemožnost soustředit se po celý den. Rodina by si měla nastavit ranní režim, který bude vyhovovat všem, např. harmonogram návštěvy koupelny, kdo nachystá snídani, svačinu, kdo uklidí postele, vyvenčí psa apod.

Změna chování u prvňáčka

S nástupem do školy se může také změnit chování dítěte. Z milého a smějícího se dítěte se může stát dítě, které odsekává, je podrážděné, nechce asistovat u domácích prací apod. Na rodičích je, aby zachovali chladnou hlavu, na dítě netlačili, byli trpěliví a laskaví, čas vše zahojí a chování dítěte se navrátí do původního stavu.

Každý má rád pochvalu a prvňáčci nejsou výjimkou. Rodiče by je neměli chválit jen za dobré výkony, ale také za snahu. Opravdová a nepředstíraná pochvala zvedá dětem jejich sebedůvěru.

Související články

Více o prvňáčkovi na modrykonik.cz

Použité zdroje

  1. http://clanky.rvp.cz/clanek/c/PS/16237/PRVNI-TRIDOU-BEZ-PLACE-DENNI-REZIM-PRVNACKA.html/
  2. http://www.zsstrachotice.cz/co-by-mel-umet-prvnacek/
  3. http://www.arcana.cz/texty/psychologie-poradenska-a-skolska/dite-prvnacek/
Pomohl ti tento článek?
 / Ne

Zkušenosti s prvňáčkem

Máš zkušenost s prvňáčkem?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost