Používáme cookies. Více informací zde.
Zavři

Ovesné vločky

Ovesné vločky mají sladkou chuť, díky které jsou ovesné vločky favoritem snídaňových cereálií. Při zpracovávání ovse se jen málokdy stane, že jsou ze zrna odstraněny otruby a klíčky. Z tohoto důvodu je prakticky vždy zaručeno, že při konzumaci ovesných vloček a nebo mouky, jde o celozrnou potravinu.

Obilnina3 oves je velmi dobrým zdrojem manganu, selenu, zinku, hořčíku, fosforu, vlákniny a betaglukanů2.

Přínos pro zdraví

  • snížení hladiny cholesterolu Ovesné vločky
  • specifické antioxidanty obsažené v ovsu snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění
  • prevence selhání srdce
  • zpomalení rozvoje aterosklerózy
  • díky betaglukanům2 zlepšují imunitní reakci organizmu na infekci
  • stabilizování hladiny cukru při cukrovce 2. typu a snížení rizika onemocnění cukrovkou
  • snížení rizika rozvoje některých typů rakoviny (např. prsou)

Oves a celiakie

Otázka bezpečnosti zařazení ovse pro pacienty s celiakií1 je zkoumána a diskutována už bezmála dvě desetiletí. Většina velkých společností celiatiků a léčebných center doporučuje zvážení přídaní omezeného množství ovse do svého jídelníčku. Novědiagnostikovaným pacientům se ale nedoporučuje konzumovat oves, dokud jejich celiakie není pod kontrolou (odezněly příznaky a výsledky krevních testů jsou v pořádku). Kromě toho se celiatikům nedoporučuje jíst výrobky z ovse, pokud nejsou označeny jako bezlepkové.

Nejčastější výhradou proti konzumaci ovse byla jeho kontaminace lepkem při sběru a nebo jeho zpracování. Dnes už jsou však k dispozici ovesné výrobky označené jako bezlepkové, které nejsou kontaminované glutenem.

Někteří celiatici ale netolerují ani bezlepkové ovesné vločky. Oves sice neobsahuje gluten jako pšenice a nebo oves. Obshuje ale podobný protein avenin. Avenin je tolerován a netoxický pro většinu celiatiků. Méně jak 1% celiatiků mělo imunitní reakci na avenin v důsledku velkého množství ovse ve stravě. Momentálně neexistuje způsob jak dopředu určit zda jedinec bude mít imunitní reakci na avenin.

Doporučená denní spotřeba ovse by u dospělého celiatika neměla přesáhnout 50g denně, pro děti 25g denně.

S přísunem ovesných vloček ve stravě se zvyšuje i přísun vlákniny. Některé projevy mohou být projevem zvýšeného příjmu vlákniny a ne reakcí na oves.

Více o ovesných vločkách na modrykonik.cz

Použité zdroje

  1. http://wholegrainscouncil.org/whole-grains-101/whole-grains-a-to-z
  2. http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=54
  3. http://celiacdisease.about.com/
  4. http://www.cureceliacdisease.org/
Pomohl ti tento článek?
 / Ne

Kam dál?

Zkušenosti s ovesnými vločkami

Máš zkušenost s ovesnými vločkami?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost