icon
avatar
janyshka
9. zář 2016
104939 

Těhotný gynekolog...aneb jaké je to doopravdy... 7. část - Porod

Tak a je to tady…třešnička na dortu…závěr celého kolotoče jménem těhotenství – porod.

Musím říct, že jsem se na porod těšila. Nejen pro to, že ten velrybí look už mne moc nebavil, ale také proto, že jsem byla strašně zvědavá jaké to je z té druhé strany…a musím říct, že úplně jiné, než jsem si do té doby myslela 🙂

Byla jsem 39+0 a asi v 8 hodin večer jsem začala vnímat takové divné tlaky v podbřišku…. A tak jsem se jako bystrá lékařka v duchu zaradovala…aaa už je to asi tady…no ale co když ne, že jo... Říkám si, že když přijedu na své pracoviště s tím, že rodím a přitom nerodím, tak si ze mě budou všichni utahovat ještě tak minimálně 10 let…inu dobrá když si nejsem jistá, přijde na řadu samovyšetření 😀 Myslím si, že hadí žena z cirkusu se ode mě má co učit….ale i tak jsem až TAM prostě nedosáhla… No a jelikož se jindy hyperaktivní Míša najednou moc nehýbal, tak jsem vzala tašku a frčeli jsme.

Když jsme dorazili na porodní sál mého pracoviště, tak jsem si hodila tašku přes rameno, odemkla  a šla jsem na příjem. A teď nastala vtipná situace…první dotaz jedné ze sloužících porodních asistentek : ,, Jani a máme ti volat lékaře ?´´  …a jelikož jsem pracovitá, tak jsem se přijmula sama. Sepsala jsem papíry a napojila se na monitor. To už jsem si byla jistá, že mi začínají kontrakce, divný pocit v podbřišku se opakoval každých  5 minut a já jsem si v duchu říkala, že ten porod je docela v poho….hahaha…na monitoru jsem viděla pro kontrakce typické ,,kopečky´´ a tak jsem se cítila moc fajn a byla jsem sama se sebou spokojená…. Potom se mě Petra Š. – porodní asistentka - opatrně zeptala, jak to teda uděláme s vaginálním vyšetřením a jelikož z lékařů sloužili jen samí mladí kolegové, se kterými si tykám a beru je spíš jako kamarády než jako lékařské autority, tak jsem požádala zkušenou porodní bábu.

 No a vaginální nález nebyl nic moc - tak jsem rozhodla, že si na vlastní kůži vyzkouším,  jak moc vlastně bolí Hamilton (pro ty co neví, vysvětlím na konci). A ještě jsem já cvok řekla: "A udělej mi pořádnýho Hamiltona.."  Tak milé dámy občas čtu v různých recenzích na lékaře, že si stěžujete, když vám lékař udělá tento úkon bez vašeho souhlasu a předchozího upozornění…a do této chvíle jsem trochu nechápala proč to tak strašně řešíte…??? MÁTE MOU VELIKOU OMLUVU!!! Jako přátelé TOHLE mi někdo nečekaně udělat, tak mu ukopnu hlavu a uteču.  Jako opravdu to bolí a je to hodně nepříjemné…ale u mě to skvěle zafungovalo a já jsem za to Petře moc vděčná. Za další hodinu jsem už měla kontrakce po 2 minutách a vaginální nález super – porodnická branka 4 cm (vaginální nálezy také rozeberu na konci). Což znamená, že jsem po hodině byla najednou skoro v půlce 😀 Dělám tady smějícího se smajlíka, ale do smíchu už mi moc nebylo…procházela jsem se po chodbě před porodním sálem a co dvě minuty jsem křivila obličej…a všichni moji přející kolegové se na mě přišli podívat a pozdravit a hlavně pánové měli takové povzbuzující komentáře jako: ,,… bolí co?...´´ No bolí no…

Potom mě čekala příprava…tzn. sprcha a hlavně klystýr. Tady u toho bych se zastavila. Mnoho žen si stěžuje, že je klyzma před porodem narušování jejich práv a osobních svobod a kdesi cosi…A jelikož jsem si nikde nevšimla, že by někde někdo toto téma rozebral "natvrdo" a bez cenzury, tak se do toho pustím já. Když hlavička plodu prochází pochvou tak logicky úplně stlačí i okolní tkáně včetně konečníku a ten se tedy vyprázdní. To znamená, že pokud není konečník předem vyprázdněný, tak se Vaše miminko narodí do obsahu konečníku….jemně řečeno. Chápu jsou situace, kdy je porod tak rychlý, že se klystýr nestihne, ale pokud je na to čas, tak nevidím důvod proč to odmítat. Ono to vůbec není kvůli nám porodníkům, jak si některé maminky myslí…my jsme na medicíně strávily první dva roky zkoumáním mrtvol, takže nás jen tak něco nerozhodí… ale myslím si, že miminko by se nemělo rodit do maminčiných exkrementů…Já jsem klystýr měla a jsem za to ráda. Nebylo to nic příjemného, ale než abych riskovala, že to všechno půjde ven při porodu, tak jsem tu půlhodinku na záchodě ráda absolvovala. Navíc v tom úplném finále musíte opravdu vší silou tlačit a pokud člověk tlačí a zároveň se instinktivně snaží držet svěrač, tak to tlačení nemá ten správný efekt. A mě v tom tlačení moc pomohlo to vědomí, že mám prázdné střevo a můžu tedy vší silou zabrat beze strachu, že vytlačím i něco jiného, než hlavičku mého dítěte.  Takže to bylo ke klystýru.

Po přípravě jsem si naordinovala dirupci vaku blan…tedy jak se říká "píchnout vodu"…no a od této chvíle už to bylo opravdu zajímavé….kontrakce trvaly vždycky minutu a vracely se po dvou minutách. Naprosto přesně. Ležela jsem zkroucená na boku do klubíčka a koukala na hodiny….ta minuta bolesti byla nekonečná a naopak ty  minutky úlevy vždycky utekly tak strašně rychle….chtělo se mi strašně moc křičet…ale jelikož jsem byla na svém pracovišti, tak jsem se rozhodla být statečná a při každé kontrakci jsem si zpívala…nebo já myslím, že zpívala, ale přítel říkal, že jsem spíš tiše kvílela a při tom dělala tralalalalá tralalalalá 😀 Nejhorší bylo, že při každém vyšetření jsem přesně věděla v jaké fázi jsem, věděla jsem, jak rychle porod postupuje a mohla jsem podle toho i předvídat kolik času mám ještě před sebou… hodně mě překvapily i kontrakce a charakter té bolesti. Já jsem si to představovala jako silnou křečovitou bolest v celém břiše, ale bylo to úplně jiné…bolest byla v podbřišku až skoro v oblasti stydké spony a bolelo to tak jako strašně štiplavě a pálivě, jakoby mě tam v jednu chvíli píchalo  100 vos, 200 včel, 300 sršňů a uštklo 5 mamb černých…brrr….ale po 6ti hodinách od první kontrakce jsem 2x zatlačila a najednou se stal zázrak. Bolest té nejvyšší intenzity, jakou jsem si neuměla v životě představit byla najednou v mžiku pryč a přišla neskutečná úleva a na břiše mi leželo malé ulepené vřeštící stvoření...

Chvíli jsem byla v tranzu, ale rychle jsem se vzpamatovala a jelikož jsem workoholik tělem i duší, tak jsem si sama přestříhla pupečník (Přítel mi to stále vyčítá, že to měl dělat on 😀). Pak následoval porod placenty – to je jedna taková minikontrakce – a šití. Šití není nic příjemného, ale proti tomu, co má člověk za sebou je to úplná pohoda…  Já musím říct, že jsem v tu chvíli cítila naprosto neuvěřitelně osvobozující pocit úlevy, že už je to za mnou a jsme oba v pořádku a začíná nám všem nová etapa života…a ten nepopsatelný nadpozemsky kouzelný cit zvaný mateřská láska se dostavil až o dost později…

Tak a tím bych porod ukončila…v dalším dílu popíšu první hodiny po porodu a seznamování se s vlastním dítětem 🙂

A jak jsem slibovala teď ještě nějaká ta edukace.

Vaginální nálezy při porodu

Jak hlavička plodu postupně klesá níž a níž tak se čípek (také děložní hrdlo)  začíná zkracovat až úplně zanikne a vytvoří se porodnická branka a ta se postupně otvírá.   V rámci vaginálního vyšetření popisujeme velikost branky v průměru. Takže můžete slyšet, že branka má  5 cm v průměru – to jste v půlce.  Do 8 cm popisujeme velikost branky v centimetrech, poté už říkáme, že  z branky zbývá lem a poté už je branka tzv. zašlá a cesta je volná. Dále při vaginálním vyšetření hodnotíme, zda je už hlavička správně natočená (dorotovaná) a je dostatečně vstouplá v malé pánvi….a pak už je to jen na nás ženy, abychom zaťaly zuby a zatlačily 🙂

Hamiltonův hmat

Jedná se o odloučení dolního pólu vaku blan, což způsobí vyplavení prostaglandinů, které způsobují děložní stahy a jsou jedny z látek, které se podílejí na zahájení porodu…u někoho to zafunguje a u někoho ne…. Probíhá to tak, že se při vaginálním vyšetření prostrčí prsty skrz děložní hrdlo a obkrouží se jakoby zevnitř …..tak a teď když to tady píšu, tak jsem si  instinktivně semknula nohy k sobě 😀

Tak a teď už je to opravdu všechno 🙂

Krásný večer a ještě krásnější slunečný víkend…těším se na vaše komentáře a moc děkuji, že jste dočetli až do konce 🙂

avatar

Krasne popsane od profika ;0))..jinak za me..mam za sebou 3 porody a klystyr byl pro me vzdycky parada..i na zachode jsem si to uzila ;0)) a vubec mi to nevadilo..verim,ze pri tom tlaceni by to clovek stejne neudrzel..a uplne jsem si ten porod predstavila..no na jednu stranu bych si to jeste zopakovala na druhou si rikam,ze uz dost ;0)) ..no uvidime..

Odpověz
9. zář 2016
avatar

S tím neohlášeným hamiltonem mám taky špatnou zkušenost😒pěkně mě to naštvalo.

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Krasny 🙂 libi se mi "sama jsem se prijmula a naordinovala si" :D
Ad. klystyr, celou dobu jsem se toho bala a kdyz doslo na vec, bylo mi to uplne jedno :D horsi pro me bylo cevkovani protoze jsem se tesne pred tlacenim uz nebyla schopna nikam odbelhat vycurat, s tim jsem nepocitala a zaskocilo me to, ale taky jsem to prezila 🙂

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Ja teda jako klistyr takový nemela ale po druhe vyvolávací tablete (kdy teda zavádění taky nic moc) jsem na záchodě taly byla asi pul hodiny.

Odpověz
9. zář 2016
avatar

konečně 😀 čekala jsem na tenhle článek 😀 je mazec mít to popsané takhle od profíka 😀

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Pekne napsane🙂 super🙂

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Měla jsem úplně stejné pocity po porodu 😉

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Precteno jednim dechem!!!😉 Za klystyr jsem byla vdecna a naopak jsem si to na wc celkem uzila.😃 Bolest me zaskocila..spis ten desivy tlak na konecnik... 😥

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Hemiltona mám za sebou, měla jsem u něj příjemnou a úžasnou doktorku, radila jak mam dychat a nebyla to taková hrůza(mam hodně posunuty práh bolesti 😀 ) Za klizma jsem byla vděčná🙂

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Jj Hamilton byl pro me u prvního porodu nejhorší zážitek .... Az mi slzy vyhrkly. Doktorka rychle utekla a zůstala tam se mnou medicka, na kterou jsem se po uklidnění z toho šoku a bolesti podívala a zeptala, zda si je jista vybraným oborem 😀😀😀 načež jsem odešla zpet na hekarnu...

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Ja klystyr nemela ani u jednoho ditete ( nikdo mi ho ani nenabizel) a do hovinek se nenarodily. Tak nevim.. Co ze mne slo, pa hned vyhodila ( mela jsem pod sebou papirove podlozky, ktere hned s obsahem vyhodila)

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Klystýr jsem měla pouze u prvního dítěte - manžel mi stopoval sestrou nařízených 10 minut, kdy jsem měla vydržet 😀
U druhého porodu jsem se ho zuřivě dožadovala, ale sestra zřejmě zapomněla, takže nehoda se opravdu stala - naštěstí dřív než přímo s miminkem........ ale příjemné mi to nebylo i tak.

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Klystyr je super věc.vďaka němu jsem tlačila jako profesionál jinak by jsem měla blok..🙂 a krásný článek.

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Me by hrozne zajimal pohled gynekologa na alternativni maminky. At uz trebas odmitaji vysetreni v tehotenstvi anebo chteji maximalne prirozeny porod. Setkala jste se trebas i s hypnoporodem?

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Také jsem se těšila na článek a mám hned dotaz na zásahy? Proč Hamiltona proč rupnutí vody? Čekala jsem ně více přirozeného, nemyslím to zle, jen mě to zajímá. Ještě by mě zajímalo, co si myslíš o domácích porodech. Děkuji.

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Holky v čr a sr je porodnictvi prostě také rupnuti vody,a jiné zásahy které se delaj léta s praxí.paní je gynekolog porodnik myslím tak je jasný ze tu nebude psát jak chtěla co nejmíň zasahu,dotepavat pupecnik,.atd atd.by šla sama proti sobě můj .názor, snad neurazil 🙂

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Tvoje články jsou super a nejen že poučí, ale i pobaví 🙂

Odpověz
9. zář 2016
avatar

@simix22 určitě neurazil 🙂 jsem ráda, že reagujete a píšete vaše pohledy a postoje. ...pupečník jsem nechala dotepat než jsem ho prestříhla 🙂 Hamilton protože jsem chtěla vědět jak to je a dirupce, protože jsem nechtěla trpět déle než je nutné 😉

Odpověz
9. zář 2016
avatar

@janyshka ja jsem byla taky za dirupci vdecna 😊 porod se krásne rozjel.ale byla jsem histerka z te bolesti :( jestli budu jeste jednou rodiť chtela bych to prozit Vic v pohode predse je to krásna vec kdyz se na to spetne divam a spominam 🙂

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Jinak s tím, že jsou u nás velmi často porody zbytečně popoháněné, souhlasím. Samozřejmě jsou situace, kdy je vážný důvod k tomu, aby se porod urychlil. ...ale pokud je vse tak, jak má byt, tak nevidím problém v tom proc mamince nevyhovět v přání mít přirozený porod. Naopak se vždy při příjmu na porodní sál ptám, jaké má maminka představy a vysvětlím jaké jsou možnosti. Naprosto respektuji, že je to pro každou zenu jedinečný a neopakovatelný zážitek a pokud to okolnosti dovolí, tak má právo na to, aby si sama rozhodla, zda budeme tlumit bolest a urychlovat nebo ne....

Odpověz
9. zář 2016
avatar

@lasicek Domácí porody bych chtěla v budoucnu rozebrat jako samostatné téma. ...ale ve zkratce....jsem rozhodně a jednoznačně proti. Ale myslím si, že celý ten boj, který se okolo tohoto tématu rozpoutal, se ubírá špatným směrem. ..Všichni se totiž ptají proč chtějí maminky rodit doma? Já bych spíš řešila mnohem důležitější otázku a to: Proc nechtějí maminky rodit v porodnicích? ....

Odpověz
9. zář 2016
avatar

@janyshka ja mela porod vyvolavany takže pondeli se nič nedelo a rozjelo se to až v uteri tak ja byla za to rada 4 h na sale myslím ze rychlovka ale bolesti ze by jsem si vlasy trhala..🙂 a domáci porody nechapu celý život by jsem si vycitala kdyby si neco stalo..prijde mi to divný to si rovnou muzeme trhať zuby doma..vsak to taky jde..😞

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Díky za odpověď, počkám si na téma. U mě hned několik důvodu.

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Opet moc pekne napsane☺.me by jeste treba zajimalo proc gynekologove preferuji rodit na luzku?

Odpověz
9. zář 2016
avatar

Opět super článek. Až jsem se i nasmála 🙂 Mě by tedy kromě preference rodit na lůžku zajímalo, proč se rodičkám "skáče na břicho". Bohužel mám tuto zkušenost za sebou, bez jakéhokoli varování a myslím, že to nebylo dobře.

Odpověz
9. zář 2016
avatar

😀 dobrý 😀, co se týče hamiltona amně, udělala mi ho taky PA bez domluvy-ale kdyby mi řekla, co bude, asi bych si ho udělat nenechala 😀, neboj, příště už to nikdy není takové, už je to zkrátka ochozené 😉....akorát ten konec-jak píšeš o té úlevě..a pak konec, tak jsem byla právě zvědavá, co bude dál-mně přišla taky krásná úleva a nádherný pocit...a najednou se mi v tý rozbolavělý části zase začal někdo hrabat !!! děsný 😀. Prosím tě, čekám na téma porod, abych se tě jako profíka zeptala, jaký máš názor na lotosový porod, jestli jsi se s tím už setkala, možnost infekce...a tak , díky 🙂

Odpověz
10. zář 2016
avatar

Jsem asi divna,ale me hamilton nebolel a druhy den byla Vevinka na svete. Tak doufam,ze kdyz bude potreba i podruhe,nezaziju to co vetsina zen tady ☹ jinak ustlnuti mambou me pobavilo a jo,je to presne prirovnani 😀

Odpověz
10. zář 2016
avatar

Moc hezky napsané. První porod byl pro mě šok. Byl těžký a následky si neseme oba. Druhý byl zase tak rychlý, že manžel projel křižovatky na červenou, abych neporodila v autě. To už se nestihlo dát klystýr a nehoda se stala. Je to nepříjemný pocit, ale dle PA normální. U druhého porodu se mi stalo, že se mi chtělo tlačit, ale nebyla jsem úplně otevřená. Rozdýchat to byl mazec.

Odpověz
10. zář 2016
avatar

Nedočetla jsem všechny komenty, ale jak to bylo s nástřihem? Jak se díváš na rutinní nástřih? Asi jsi pro že? A u šití - je přece možnost místo umrtvit (spreje, injekce?) ne? Proč to tolik sadistů štopuje zaživa? "Ále jsou to jen dva stýžky, to vydržíte?" By mě zajímalo, jestli by si třeba gynekolog chlap (ti jsou totiž vždy nejchytřejší a nejmíň empatičtí) nechal štopovat zaživa rozstřižený penis...

Odpověz
10. zář 2016
avatar

Měla bych dotaz... Proč se musí placenta rvát z rodičky když do nějaké doby (u mě cca 20 minut) nevyjde sama? To tahání bylo dost bolestivé a krom toho mi tam stejně kus zbyl a musela jsem na revizi. Nedá se to řešit třeba i jinak? třeba podat ještě něco aby děloha víc pracovala? Jinak Hamilton mi docela pomohl a bylo to malinko nepříjemné, ale přežít se to dalo 🙂 jen 2x to víc zabolelo že jsem poskočila.

Odpověz
10. zář 2016
avatar

A ještě dotaz k cévkování před císařem - přijde sestra na pokoj připravit "pacienta" (to slovo nesnáším těhotenství není nemoc, ale najednou je člověk pacoš) a cévkuje ještě na pokoji a pak jde člověk nahý s čouhající cévkou potupně chodbou na sál. Je nějaký vážný důvod pro to, aby se cévka nezavedla hned po uvedení do narkozy? "Pacient" to neucítí a přijde mi to humánnější, ale možná se to tak na vašem pracovišti dělá. Vždycky mi jen prostě nejde do hlavy, že když je možné nějakou bolest omezit, nebo to udělat až po znecitlivění, stejně se to dělá tak, jak se to dělá.

Odpověz
10. zář 2016
avatar

na mě Hamiltona zkoušeli asi 3x ...poprvé to akorát způsobilo pořádné poslíčky (v cca 38 týdnu jsem zkončila v na rizikovce vůli nevyhovujícímu monitoru a pan doktro se mě ptal jestli bych měla něco proti , kdyb jsme porodili, ale že na klasické vyvolávání to nevidí..ono to nepomohlo aby to bylo viděno k vyvolání), podruhé to zkoušel tentýž asi o týden později , taky neúspěšně ..pokaždé jsem mu dávla málem nohy kolem krku, takže pokaždé se to zvrhlo v hroznou komedii (protože pan doktro byl tak v mém věku)..a potřetí to zkoušel jiný pan doktor a tomu bych nejraději vykopla zuby kdybych mohla (celkově za přístup a za to že mě nechal 7 hodin čekat v rizikové poradně ..vlastně tato kombinace způsobila že se porod rozjel a to s neuvěřitelnýma kontrakcema, nakonec skončilo píchnutím vody a za 4 hodiny pohoda jazz až na to šití) ..u druhého k tomuto nemuselo být vůbec přistoupeno, naše slečna si začla vypouštět bazém, jenže bych řekla někde na opačným konci takže ukapaávalo, takže se piíchalo taky a na ty4 hodiny jsme se upla jako na konečnou ...u druhého porodu jsem nebyla tak unavená, a když jsem viděla manžela ja si chová na chodbě malou a mě šili, chtěla jsem , velice milou, paní doktorku poslat do háje a jít za nimi :D ....jinak nejsem lékař, ale přijít mi kolega, který se sám přijme, a v podstatě odrodí tak ho pošlu asi jinam :D ...ještě že janyshka není chirurg :D

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@lichtakova u lotosového porodu absolutně nechápu proč? Nemám nic proti, když si chtějí rodiče usušit placentu nebo jí umixovat a sníst a nebo třeba zakopat na zahradě...ale nechat jí hnít u dítěte dokud sama neodpadne... no nechápu proč ? Vy s tím máte nějakou osobní zkušenost?

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@katerinacernotova při porodu na lůžku máme lepší kontrolu při prořezávání hlavičky a máme prostor pro lepší chránění hráze před porodním poraněním...a v případě komplikací můžeme bez problémů použít kleště nebo vakuumextraktor...mě to třeba osobně vůbec nevadilo, naopak...

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@mishutka17 Kristellerova exprese....to bude předpokládám to skákání na břicho 🙂 No asi takhle nejsem schopná posoudit, zda to zrovna u Vás bylo nebo nebylo nutné....ale někdy nastane u porodu taková nepříjemná situace...hlavička už začíná pomalu prořezávat, ale mimo kontrakci zase ,,zaleze´´, ozvy miminka jsou pekelně nízko a najednou ačkoliv maminka tlačí ze všech sil, tak je miminko stále na tom samém místě...tak a teď musíte během pár vteřin jednat...buď umrtvíte hráz a sáhnete po kleštích nebo vakuumextraktoru rovnou a nebo ještě zkusíte mamince pomoci tím, že jí zatlačíte na břicho....rozhodnutí je na každém lékaři....

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@dzungala ano souhlasím...někteří muži mají pocit, že protože jsme přežily porod, tak dáme v pohodě i to šití...za mě bez umrtvení NIKDY!!!! Když se jedná jen o jeden ,,kosmetický steh´´, tak obvykle jen použiji ,,umrtvovací sprej´´, pokud více, tak vždy opíchnu lokálním anestetikem....a i tak se přiznám, že vždycky když šiju porodní poranění, tak stahuju půlky k sobě 🙂 Ohledně nástřihu mám rozepsaný článek...počítám, že tak do týdne ho zveřejním 🙂

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@janyshka skvely clanek! Ohledne exprese a padaniozev, dalo by se rici proc miminku ty ozvy spadnou? Mala mela v prubehu porodu 3x ozvy pod 50 a pri dalsim padu mi udelali nastrih a expresi a i kdyz jsem si vyzadala zpravu tak jsemse duvod nedozvedela. Mnihokrat diky za odpoved. Jo a porod po prijezdu trval az do konce pouze 2 hodiny zadne protahovani.

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@janyshka ne,vubec,prave,ze jsem si az nedavno hledala,co to vubec znamena a nejak si neumim predstavit (kdyz teda pominu,jak bych se ja bala infekce),ze bych to s sebou tahala...? Tak jsem se prave chtela zeptat u profiku,jestli se s tim setkavate a i co na to pediatri 🙂

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@lichtakova Upřímně...všichni si klepeme na hlavu a nechápeme...já osobně jsem se s tímto přáním zatím nesetkala. Naštěstí 🙂

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@veroniquecz tohle je hodne široká problematika, ale ve zkratce....když hlavička plodu prochází pánví, tak její stlačení vyvolává tzv. vstupní fenomén, neboli ,,vstupáček´´ 🙂 a to je pokles ozev plodu při kontrakci....ale mimo kontrakci se ozvy vracejí opět k normálu...to je fyziologická věc, která se prostě děje....ale problém je když se ozvy neupravují a zůstávají nízké i mimo kontrakci....a tady bývá na vině většinou pupečník, buď krátký, nebo omotaný kolem krku či nožičky...

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@dzungala cévkování je hodně ošklivá věc a u nás se teda obvykle před SC zavádí cévka až na sále, ale dělá se to ještě před uspáním....a to z toho důvodu, aby mimčo nebylo vystaveno anestezii ani o vteřinu déle než je nutné, navíc když se uspává tak už je maminka sterilně zakrytá rouškou, takže by se nám tam dolu s tou cévkou dost obtížně lezlo.....ale u epidurální anestezie si myslím, že by to technicky provést šlo...a proč se to nedělá netuším....
Ale jít pěšky nahý na sál s cévkou mezi nohama rozhodně není standartní postup...to jste rodila kde?

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@janyshka takze za to mohla 2x omotana snura kolem krku. Dekuju moc za vysvetleni.

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@ janyshka

Já cévkování nesnáším, měla jsem ho tolikrát - jeden úchylák urolog mi to dělal vždy, když byla třeba dát moč a nemohla jsem to donést jako jinde z domu, až jsem mu řekla, že jsu jinam a dělat si to už nenechám, tak jsem to najednou mohla donést z domu ("lékař"). V nemocnici Frýdek-Místek mi dělali cystoskopii a ačkoli jsem žadonila o narkozu, byla jsem lékařem - mužem odmítnuta, že žena má krátkou močovou trubici a že to vydržím, že o nic nejde. Po tom, co jsem vyváděla na sále (po svých už jsem neodešla), mi zase řekli, že jsem jim měla říct, že jsem tak citlivá, že by mi tu narkozu dali ("lékaři").

A můj porod byl právě akutní císař, malá měla špatné ozvy, měla pupečník kolem krku. Šla jsem opravdu nahá z porodního boxu na sál s cévkou, ale byl to kousek, a už se spěchalo, takže jsem to nijak neřešila. Měla jsem teda spinál, takže mi to mohli udělat až pak, ale to mě jen tak napadlo, že se tě zeptám (tady si tykáme na MK), proč se to dělá předem, zajímalo mne to. Rodila jsem v porodnici Třinec a až na exces jedné sestry na novorozeneckém si je velmi chválím. Budu tam rodit znova. Díky za odpovědi.

Jo a bude-li to příště muset být císař, spinál už si nenechám, dítě mi stejně nepřiložili a dvě hodiny jsem trpěla na dospávacím pokoji bez malé, takže příště raději narkozu, stejně dítě zase nedostanu a nechat si zase píchat do páteře, už ne.

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@dzungala pokud jde o hypoxii plodů a akutní císařský řez, tak muže byt rozhodující každá vteřina. ...takže v tomto případe je nutno nahnat čas třeba i vytvořením nedůstojné chvilky pro maminku. ...

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@janyshka

je mi jasné, ale vím, že se před císařem běžně cévkuje dopředu i při epidurálu, tak mě jen zajímalo, jestli je důvod neudělat to až po znecitlivění. Více mamin to už tady někde rozebíralo. Dík

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@janyshka Tedy, obdivuji Vasi ochotu a trpelivost idpovidat a vyscetlovat.. rada si prectu vse, ackoliv sama si svuj porod nemohu vynachvalit, mela jsem u nej bajecne pani doktorky i asistentku. Podporujici a pozitivni, proste krasa.☺ Prala bych to vsem!

Odpověz
10. zář 2016
avatar

Klystyr v poho, u porodu jsem rvala jak tur (nu nechtela jsem, ale me to taak pomahalo), mensi bolestive kontrakce jsem tez prozpivala 😀 Posledni tri kontrakce tesne pred vlastnim porodem jsem myslela, ze takovy tlak to telo nemuze dat, ze musi explodovat ... a zaverecne siti jsem taky prozpivala, hrozne to pichalo 🙂

Odpověz
10. zář 2016
avatar

@janyshka mohla bych se,prosím,zeptat na tu dirupci?kdy je správný čas ji udělat?a opravdu to porod o tolik urychlí?někde jsem četla,že efekt je sporný.děkuji

Odpověz
11. zář 2016
avatar

Me Hamilton nebolel, klystyr jsem mela jen u prvního porodu a žádné z deti se mi do exkrementů nenarodilo, dirupci jsem dvakrát odmítla a porod krásně běžel sam bez pocitu ze asi chcipnu az do druhé fáze. U prvního porodu jsem ti mela včetně dirupce a ten rozdíl je nepopsatelný, porod to urychlilo,dite vystresovalo a já malem zlomila muzi ruku. Rodit popáté uz nebudu,ale do bezdůvodné dirupce jen pro zrychlení, když vše běží jak ma, bych uz nikdy nesla. Sita jsem nebyla nikdy,díky epino. A díky epino po 4 vag.porodech skacu s dětmi na trampolíně ( ani me nenapadlo, ze bych mohla nějaký problém mít)

Odpověz
11. zář 2016
avatar

děkuji za článek 🙂 já bych se prosím zeptala na váš názor na epidurál...první porod jsem měla vyvolávaný a málem jsem se zbláznila bolestí, proto u druhého porodu o epidurálu uvažuji, když by to zase bylo takhle hrozné, ale bojím se možných komplikací...

Odpověz
11. zář 2016
avatar

Trochu premyslim.. Opravdu to co ve me roste musi ven? Nemohlo by to tammzustat uz naporad? Asi se mi do porodu nechce 😀

Odpověz
12. zář 2016
avatar

Tak klistyr byla parada. Uleva po trech mesicich co sem byla rada ze dojdu na zachod a mozna neco vyleze 😀 ale bylo zajimave ze se mi pri tlaceni podarilo se pocurat.

Odpověz
12. zář 2016
avatar

Nádhera,super článek. Já začla rodit moc brzo. Byla jsem ve sprše a najednou se mi stáhlo břicho a instiktivně jsem zatlačila a zakřičela. Přilítla sestra a říká,že je ještě brzo,že nesmim tlačit,ale to břicho tlačilo samo,nevim jak to líp popsat. Nakonec mě odrodila sestra,protože prcek si nenechal říct a doktorka byla u vedlejšího porodu. Museli mě nastřihnout,ale zatlačila jsem všeho všudy 4* a Kubíček ani bezabrečel. Vlastně nezabrečel celé 3 dny co jsme byli v porodnici. Už jsem se bála,že nemá hlásek. Je úžasný a moc ho miluju,toho svého 20 měsíčního prďolku.

Odpověz
12. zář 2016
avatar

ahoj, pěkné články, hamilton jsem zažila dvakrát, poprvé mi doktorka řekla, že bude protivná a že by to mělo popohnat porod, jestli jsem na to už připravená rodit a než jsem mrkla bylo po tom. Určitě bych jí to neodsouhlasila, bylo to fakt v mžiku. A to sem snad ještě neměla termín, navíc jsme se stěhovali a pro mimčo nebylo nachystáno. Kdyby mi ten porod tehdy vyvolala, tak na ni budu fakt naštvaná. :-/ A podruhé to bylo taky bez oznámení, to už jsem věděla co zrovna dělá, ale protože to byl hromotluk doktor navíc starej, tak jsem se nechala "znásilnit". Klystýr u mě nestihli, popravdě byla jsem z toho v nervu, že se narodí do hoven, ale ne kvůli miminku, to mi přijde ok, prostě stane se, ale kvůli personálu, jednoduše jsem se styděla, navíc jsem chytla tak "příjemnou směnu" že jsem se styděla i jen roztáhnout nohy. A s tou polohou na koze. Četla jsem Znovuzrozený porod od Odenta a ten psal, že krom jiného poloha na lůžku v polosedě je blbá v tom, že kostrč se zakřiví směrem do pánve a porodní kanál se zúží až o 30% a co se týče ochrany hráze, tak tahle poloha je blbá i v tom, že pochva nerovnoměrně roztáhne a hlavička dosedne a tlačí na hráz, místo aby třeba při poloze ve dřepu se rovnoměrně rozložil obvod, jestli mi rozumíš. Doporučuju přečíst a chválím respektující přístup. Gratuluju už ke 4měsíčnímu prckovi🙂

Odpověz
13. zář 2016
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar

@janyshka mohla bych se te prosim zeptat, co rikas na cviceni s epi-nem? Clanky super, to je uz na vydani knizky 🙂

Odpověz
14. zář 2016
avatar

Krasne napsane. Nechala jsem si udelat klystyr a jsem za to rada. Jedine co bylo pro me hodne neprijemne, byly vysetreni, ktere bolely.

Odpověz
15. zář 2016
avatar

úžasný, přečetla jsem všechno jedním dechem a neskutečně se bavila 😀 ♥♥♥♥♥♥♥ Jsi super!!

Odpověz
17. zář 2016
avatar

@janyshka trochu mě zaráží to "při porodu na lůžku máme lepší kontrolu" - tady snad nejde o vás ale o tu rodičku ne? Řízené tlačení na lůžku jenom aby doktor to měl lehčí mě vytáčí. Přitom je to tak nepřirozená poloha. Při prvním porodu mě nutili ležet, aby si to asi ulehčili. A kontrakce mi slábly. Aha , tak jí dáme oxytocin. Při druhém porodu už jsem na pohodlí doktora kašlala a soustředila se na svoje pohodlí. A ejhle - žádný oxytocin.
Upřímně mi současný přístup k rodičkám přijde otřesný!

Odpověz
17. zář 2016
avatar

Bylo to krásné!! Jako by to bylo včera......

Odpověz
18. zář 2016
avatar

@pajush mě zase zaráží ta automatická nevraživost...a upřímně je mi z toho dost smutno ☹ už jako malá holčička jsem chtěla být doktorka a těšila jsem se jak budu pomáhat a léčit a teď při všech těch honech na lékaře, coby splozence pekel vyslaných na zemi, aby ubližovali ženám, mám pocit, že je něco opravdu špatně...to, že by se mělo v českých porodnicích mnoho věcí změnit...o tom žádná. Ohledně té lepší kontroly...tak tady to bylo myšleno stran chránění hráze...když necháte rodičku neřízeně tlačit, tak se může stát, že hlavička ,,vyskočí jako špunt´´ a v tu chvíli vznikají ty nejošklivější poranění včetně poranění řitního svěrače a střeva.... a z toho já mám třeba obrovský strach....já to beru tak, že jsem u porodu, abych rodičce pomohla a ne abych se koukala, jak si roztrhne - promiňte mi tu formulaci - zadek. Ale plně respektuji, že má rodička právo si vybrat polohu, ve které chce rodit, stejně jako já mám právo jí doporučit polohu jinou a uvést důvody proč...Jinak s tím ulehčením....upřímně pro mě je nejjednodušší, když se maminka rozhodne rodit alternativně zavěšená na šátku s dulou a porodní asistentkou bez žádných zásahů...no a pokud neprotestuje mimčo, tak já taky ne....maximálně mám pak práci, když je potřeba zašít porodní poranění....a když je to jen ,,něco´´ malého, tak jsme všichni spokojení....ale co když dojde k velkému poranění...hodinové šití v celkové anestezii atd...opět mi to nevadí je to moje práce a já jsem tam od toho... takže jdu na sál šít...ale vadí mi, že jsem tomu třeba mohla zabránit....zrovna tím chráněním hráze....a ušetřit mamince spoustu bolesti a komplikací....a víte co se pak ještě stane? Tato maminka se se mnou bude soudit za svojí újmu, protože měla velké porodní poranění.....a soudní znalec v oboru porodnictví řekne, že já jsem nechránila hráz a zabránit jsem tomu mohla....a už se vezu...absurdní že? Absolutně na hlavu....
To že je poloha rodičky na zádech pohodlná pro lékaře...opravdu není věřte mi 🙂
Ohledně toho oxytocinu, tak opravdu nechci spekulovat...druhý porod obvykle bývá rychlejší a hlavně úplně jiný než první porod, takže těžko říct, zda by to nebylo stejné i v jiné poloze. Já jsem byla za polohu na zádech vděčná a asi bych vraždila, kdyby po mě někdo chtěl, abych zaujala polohu jinou....
Na závěr moc děkuji za komentář a Vaše zkušenosti a věřím, že se shodneme na tom, že v českých porodnicích by se mělo hodně věcí změnit.

Odpověz
18. zář 2016
avatar

@janyshka já to nemyslela špatně. Já měla oba porody vcelku prima, jen z prostě se vkradl pocit "ukradeného" porodu. Zpětně mi vadí, že mi nikdonenabídl možnost jiné úlevové polohy, nutili mě tlačit i když tělo nechtělo. Jsem ráda, že byl porod rychlý a stehy byly jen 2, ale ten pocit už mi nikdo nevezme ☹ citlivý přístup je základ a bylo by třeba, aby se do porodnic vrátil. Pokud rodičky takto hezky vnímáte a snažíte se vyhovět tak je to krásné a vaši kolegové by se od vás mohli učit 🙂 akorát se bojím, jestli někdy dojde ke změně - moc bych si to přála už kvůli miminkům a jejich maminkám.

Odpověz
18. zář 2016
avatar

@janyshka Můžu se ještě zeptat? Dle jedné zkušené PA ozvy klesají právě v poloze na zádech. Sestře při porodu poradila si stoupnout a hle, ozvy byly oopět v normálu a synovec do chvilky na světě. Jinak já jsem tlačila na stoličce a PA mi perfektně chránila hráz, i když při tom musela klečet na zemi. A to byla normální zaměstnankyně porodnice, žádná moje soukromá zaplacená. Byla jsem za to moc ráda, protože na zádech, na boku ani v polosedě jsem nebyla vůbec schopná pořádně zatlačit.

Odpověz
19. zář 2016
avatar

nad vašima předchozíma článkama jsem se zasmála, ale takhle bych rodit nechtěla, ja vím, že to má každá jinak a pro mě je tahle varianta strašlivá, takovýhle porod bych opravdu označila za hrozný a ještě horší mi přijdě, že to ženy považují za normální, kam se poděla přirozenost, důběra v to, že dítě ví jak a kdy se narodit, že tělo ženy, které ví jak vyrůst dítě, vyživovat je taky jako samozřejmé pokračování ví, jak ho porodit... samozřejmě, je skvělé, že pokud jde o život máme šanci situaci zachránit, ale přijde mi, že se převážně musí zachraňovat, protože to bylo předtím zpackáno a zbytečně zasahováno. A nejsmutnější mi příjdfe, že postupy a doporučení WHO z roku MÉHO narození ještě nedošly do čr. Já vím, že to každý vidí jinak, ale nutí mě si postesknout, když to někdo nechce tak, jak to maj doktoři zabéhané, tak někdy ani jinou možnost než rodit doma nemají.. Uplně chápu ženy, které mají z prvního porodu pocit znásilnění, že při druhém o porodnici ani neuvažují.

Odpověz
19. zář 2016
avatar

Tak u mě neohlášený a tedy i nevysvětlený Hamilton způsobil to, že už jsem se pak bála úplně všeho. V Motole je to navíc asi nějaký trend, dělali mi to po příjmu všichni tři vyšetřující lékaři.

Odpověz
19. zář 2016
avatar

podobně (teda trochu hůž dopadl můj první porod - dirupce vaku blan, oxytocin, nucení ležení v pololehu na zádech, šití)
proto byl druhý porod jinak - bez všech podle WHO nevhodných ukonu u postupujícího porodu a porod v kleku 🙂
proč nutíte rodit v pololeže / polosedě, když jiste z anatomie a fyziologie víte, že se tak poševní kanál zužuje o 30% , dítě se daleko lépe dostane na svět se směrem gravitace - dřep, stoj, klek 🙂

Odpověz
19. zář 2016
avatar

Dva porody, dvakrát poloha na zádech a jinou jsem nechtěla, bylo mi to nejpohodlnější. Nikdo mi tu polohu nenutil, naopak říkali zkuste to v kleku. Klistýr jen u prvního porodu a bylo to naopak docela příjemné. U druhého jsme to bohužel nestihli, rodila jsem extrémně rychle. Nástřih jen u prvního a vůbec o něm nevím. Lepší dobře vedený nástřih než natržení zadele. Hojení rychlé bezbolestné. Pro mě dva porody v Podolí úžasný zážitek, nemůžu vubec nic řict proti. Šestinedělí už je jiná story.
Hezké články, díky za ně! Prvorodička ocení, ostatní i pobaví 👏

Odpověz
20. zář 2016
avatar

Oceňuji odvahu si všechno vyzkoušet na vlastní kůži (kvůli získání zkušenosti) - profesionální přístup až nadoraz 😅
Ale nějak už nedokážu pochopit, jak to někdo může svému (nenarozenému) dítěti udělat - takhle moc uměle ovlivňovat jeho příchod na svět.
Ještě jsem nečetla poslední článek, ale zamilovat se do dítěte je možné hned po jeho narození - právě když porod probíhá přirozeně...

Odpověz
20. zář 2016
avatar

@janyshka Krásně napsáno 🙂 já měla těsně před porodem 2 Hamiltony a pro mě to nebylo nic hrozného (teda po tom byly dokonalé poslíčci) a od prasknutí vody doma byla malá za 3.5 hoďky venku. A klystýr ... ikdyž jsem si myslela, že tam porodím, tak bych do toho šla znova. Myslím, že hooodně pomohl a moc nechápu maminky co ho odmítají 🙂

Odpověz
25. zář 2016
avatar

@lannire Já svuj porod označuji za naprosto skvělý. Jako prvorodicka jsem porodila za 6 hodin od první kontrakce. S nastrihem o kterém jsem za pár dni ani nevěděla a už v šestinedělí jsem mela sex - naprosto bezbolestne. Syn byl po porodu v pořádku Apgar 10-10-10. Laktace se rozběhla hned druhý den a plně kojím doteď. ...takže Já osobně beru svuj porod jako zdareny 😉

Odpověz
27. zář 2016
avatar

Myslím si, že vše je dost individuální, já měla problém své porody poznat (a vyšetření jsem si sama udělat nemohla :D) a šili mě trošku po každém porodu a po tom druhém porodu to šití nějak zvorali, bolelo to šíleně (snad víc jak porod) a taky několik stehů mi vypadlo ještě před odchodem z porodnice a vyhrožovali mi šitím novým (což jsem vzhledem k tomu, jak mě to bolelo, razantně odmítla). Na to mě tedy poslali ještě za nějakým docentem, který mi řekl, že je možnost zkusit, zda se to nezhojí samo, když si koupím hemagel a budu dál důsledně dodržovat hygienu (což se nakonec stalo a po šestinedělí mi doktor řekl, že nevidí žádný problém, po chvíli hledání řekl, že teda možná trošku něco vidí, ale že to je úplně v pohodě). Z tohoto důvodu mě zajímá, proč doktoři tak rádi šijí - u třetího porodu jsem měla jen "drobné poranění", ale stejně mi to museli "rozhodně zašít". Naštěstí to u třetího porodu bylo jak u prvního, že to nebylo tak hrozné (co se týče bolestivosti), ale stejně by mě zajímalo, proč je nutné zašít i drobnou blbost, když je pacientka informovaná, nepřeje si to, je vybavená informacemi a hemagelem (četla jsem, že u domácích porodů se "drobné poranění" šitím neřeší, takže to úplně tak životně nutně potřeba není). Chápu, že je to vždy na zhodnocení daného pracovníka, ale stejně mi nejde do hlavy ten odlišný přístup (třeba i u toho druhého porodu - jeden řekne "to musíme znovu sešit" a někdo jiný řekne "kupte si hemagel, mohlo by se to zahojit samo"). Kdybych se bez toho mohla obejít, tak to rozhodně beru, proč lékaři rovnou chtějí šít v takových těch hraničních případech, aniž by dali pacientce na výběr? Myslím si, že po třetím porodu mě šili zbytečně rutinně.

Odpověz
4. říj 2016
avatar

Díky hlavně tady za tu poradnu. Škoda, že tohle nevysvětlují i v porodnici. A věřím, že po Hamiltonu bez předešlého vysvětlení a upozornění, si asi ženy připadají jak znásilněné. A muset ležet na CTG pomalu bez hnutí je také ,,zážitek". To si ještě teď pamatuji z prvního porodu. Ale ta změna v porodnictví k lepšímu je za ta léta znát. Doufám, že mé dcery budou rodit v době, kdy přirozený porod v každé porodnici bude samozřejmostí.

Odpověz
6. říj 2016
avatar

@bonulinka Souhlasim s Vámi a uprimne doufám, že porodnictví v ČR zažije v následujících letech změnu k lepšímu....

Odpověz
6. říj 2016
avatar

Tak ja bych se rada zeptala na neco ohledne toho Hamiltona, kdyz jsem rodila tak mi PA rekla ze jsem otevrena na 8 a ze jeste musime pockat, jelikoz to silene bolelo a byla jsem uz vycerpana tak rekla ze mi pomuze abych mohla uz tlacit, tak jsem ji rekla at dela a fofrem :D prsty mi pri kontrakci neco delala a silene to bolelo :D byl to ten Hamilton nebo jak? 🙂 diky za odpoved, jinak hezky clanek 🙂

Odpověz
9. říj 2016
avatar

S tím klistýrem... Rodila jsem v Rakousku, na kurzu nám říkali, že je normální, že se ženská při porodu pokadí, ale že se může udělat klistýr, je to každýho rozhodnutí. Já jsem na to při porodu úplně zapomněla, oni mi to sami nenabídli, takže když se šlo tlačit, prvních pár pokusů mi to nešlo, protože jsem měla zábrany.. pak jsem se na ně vykašlala, a samozřejmě jsem se pak pokajdila, ale uklidili to a miminko se do exkrementu rozhodně nenarodilo. Ale podruhý bych si o něj asi řekla....

Odpověz
9. říj 2016
avatar

Dobrý článek 🙂 já klystýr neměla a nebyl potřeba 🙂 uvidíme časem u druhého,zda jej budu chtít..snad nebudu přenášet 10 dní, ale naštěstí šla malá den před vyvoláním dobrovolně a docela rychle 😀 vtipné je že samotné šití mi přišlo delší než porod. Proč se vlastně nechává tak dlouho přenášet? Malá po porodu prý už měla trochu zkalenou vodu :-/ ale skore měla 9-10-10 takže paráda a ta 9 tam skoro nemusela být a bylo by to vše za 10

Odpověz
9. říj 2016
avatar

Hezky clanek 🙂 ja mela klystyr a jsem rada. Pichali mi vodu a skakali na bricho..rodila jsem 14 hodin. Pry se na tu bolest zapomene, ale ke me se to bohuzel jeste nedostalo 😀 (maly ma teprve 2 mesice, tak treba za 5 let zapomenu) 😀 a hamilton? Pak doktor byl velice setrny..prijemne to neni, ale pomohlo to. Odpo hamilton, v noci jsem jela 🙂

Odpověz
9. říj 2016
avatar

Pro me bylo pri porodech nejhorsi siti. Ale jak autorka clanku popisuje stiplavou bolest, tak ta me u druheho porodu dost prekvapila. Jinak jsem mela oba porody rychle a v ramci moznosti pohodove. Klystyr jsem nemela ani jednou. Poprve mi ho nenabidli, podruhe nestihli. Jestli doslo k "nehode" netusim. Poprve se PA zhrozila, kdyz me vysetrila, jako ze uz jsem takhle otevrena. Nesedelo ji to k tomu jak jsem v klidu. U druheho mi zase doktorka rekla, ze pokud do zitrka nic, tak nasledujici den mi vyvolaji porod (odesla mi voda). Moc jsem nechapala o cem mluvi, vzdyt ja jsem prijela rodit ted. Faktem je, ze kontrakce byly velmi slabe a nepravidelne. Do hodiny a pul jsem porodila 🙂

Odpověz
9. říj 2016
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar

Já bych se chtela vyjádřit ke klystyru. Při prvním a třetím porodu mi vubec nevadil. Ale druhý porod byl hodne rychlý. Přijali me v 10, s tim ze to bude jeste trvat dlouho -zda nechci jeste domu. O pul dvanácté mi dali oběd, s tim ze tak v 15h půjdem na přípravu. Ve 12 h mi praskla voda a začaly kontrakce po 2 minutách a hned teda kruté. A v tom mi PA udělala klystýr. Nevěděla jsem jak ležet, psk jsem musela na záchod a cítila jsem jak se mi tlačí už ven miminko...ale bála jsem se zvednout ze záchodu. Potom sem vlezla do sprchy a z té už jsem sama odejit nemohla. Tobik se strašne tlačil ven sám. Narodil se o pul druhé. A musim říct, ze tenhle porod byl za odměnu, bohužel klystýr mě v tomhle případě dojmy z porodu naprosto zkazil. ☹ Škoda, že ho neudělali hned. Při třetím sem si o to řekla.
A Hamilton mě teda nijak extra nebolel, ale asi moc nepomáhal. 🙂

Odpověz
10. říj 2016
avatar

Můžu se také něco zeptat? Já jsem dle mého měla bezproblémový přirozený porod (dostala jsem Dolsin a jednu jednotku oxytocinu), malý se narodil se salutující ručičkou. V papírech jsem našla, že jsem prodělala "rizikový" porod. To bylo kvůli tomu? Mě samotné to přišlo v pohodě. Ještě dodám, že mi odtekla zelená plodová voda a malý ji měl v plicích - narodil se v noci a do rána ho sestřičky prý odsávaly.

Odpověz
10. říj 2016
avatar

Miluju vase clanky 😀. Jinak mi dr nerekl, ze jde delat hamiltona, ale rekla jsem, ze uz bych to chtela mit z krku. Tak me asi 20min.vysetroval, krouzil ve me atd...tak ted uz vim, ze to byl extra Hamilton 😀. Rozjelo se to za chvili. Za klystyry jsem byla moooc rada.

Odpověz
10. říj 2016
avatar

"Poloha vleže usnadňuje provedení kleští."
Už vás někdy někoho napadlo že ty kleště/vex mohou být důsledkem té polohy vleže?
Mluvíte tu o zásadních zásazích jakoby se nechumelilo,vůbec se třeba nepozastavujete nad jejich riziky.Možná jste úžasná gynekoložka,ale já bych si vás k porodu nepustila.Mám štěstí že jsem měla možnost se už během těhotenství obklopit lidmi co přistupují k tomuto především s pokorou a k rodici ženě s respektem.Když čtu tyhle řádky je mi fajt smutno a nedivím se že je na tom pražské porodnictví takto.

Odpověz
11. říj 2016
avatar

@mrs_v

Ono by bylo třeba i zapotřebí, aby i ty rodičky měly pokoru.

Odpověz
11. říj 2016
avatar

@astyna ano pokora k procesu porodu je třeba i ze strany rodičky.Ale obávám se že snaha vše nacpat do tabulek není primárně jejich problém.

Odpověz
11. říj 2016
avatar

@mrs_v

Tak já si naopak myslím, že něco by mělo být řízeno - to bychom tu pak po odtoku vody mohly klidně chodit X týdnů, než by se přišlo na to, že si tím taky můžeme infikovat plod. Takže tam musí být nějaké měřítko, do kdy je to ještě OK.

Já se nepřestávám divit, kolik odborníků na základě googlu rychlokurzu a porodníkem bych teda nemohla být 😀 čest všem, kteří zachraňují životy.

Odpověz
11. říj 2016
avatar

@astyna bože ty jsi fakt marná.
Já mám svou PA a svého gynekologa a oba k těhotenství přistupují primárně jako k přirozené záležitosti Vážím si jich za to jací jsou a že berou porod především ne jako rutinu ale jako proces který má probíhat sám a zasahují až v případě že se něco komplikuje.Paní doktorka "ted si udělám dirupci" je jejich přesný opak.
Bez kravin typu google univerzita by to asi nešlo argumentovat,co?

Odpověz
11. říj 2016
avatar

@mrs_v Primárně moc děkuji za komentář a moc Vám gratuluji k tomu, že jste si našla porodní tým, který Vám vyhovoval a tedy předpokládám, že jste rodila hezky a bez komplikací, což je skvělé a měl by to být cíl nás všech. ... co se týče celkově trendů v porodnictví, tak jsem již mnohokrát psala, že by se mělo hodně věcí změnit. ..třeba porodní domy atd. ..ale to je na jinou debatu. Řešíme tady neustále to, že ten či ten zásah není přirozený a tudíž je špatně. ...a v tom já vidím trošku problém. Podle mě totiž ne všechno nepřirozené je zákonitě špatné. ..přirozené totiž je, že dítě které je předčasně narozené a není samo životaschopné by mělo zemřít...ale my ho nepřirozeně zachráníme a je to snad špatně? Rozhodně ne! Nebo neplodné páry, které by přirozeně neměly mít děti....tak ty se díky nepřirozené metodě IVF stávají šťastnými rodiči. ..sláva a čest moderní medicíně! !! No a spousta dalších příkladů. ... Co se porodu týče, tak se jedná o nezapomenutelný a jedinečný zážitek v životě každé ženy a pokud chcete porod bez žádných zásahů, urychlování a tlumení bolesti a rodit do vody nebo hypnoporod nebo rodit vestoje. .nebo trpět třeba 30 hodin. ...je to Vaše a jen Vaše volba a pokud je s tim ok Vaše dítě i vy, tak proč ne....ale buďte prosím stejně tolerantní i vy k nám, které jsme se rozhodly, že nechceme trpět a chceme aktivní vedení porodu. ...na to přece máme právo. ...Podle mě je základ toho, jak bude porod rodička vnímat otázka ,, hlavy''.... je potřeba aby se nastávající maminka cítila dobře a bezpečně a pokud jí k tomu pomůže epidurál tak hurá, že máme tu možnost. ..ale tohle by bylo na dlouhou diskuzi. ..plánuji vlastní blog s možností širších diskuzí a rozhovorů, takže pokud byste měla zájem, určitě bych byla ráda kdybysme sepsaly nějaký krátký rozhovor o vašich zkušenostech při porodu. Mějte se krásně

Odpověz
11. říj 2016
avatar

@janyshka minimálně velmi oceňuji to že nemáte potřebu lidem psát jak jsou jen blbí laici a pod s čímž se často setkávám ze strany čerstvých absolventů a nebo mediků.Nechtěla jsem aby můj komentář vyzněl nějak bez respektu,velmi si vážím toho,že tu vůbec diskutujete.Už to je neskutečný postup.Doufám že se vám bude dařit a budete s miminkem jako rodina spokojeni a šťastní🙂

Odpověz
11. říj 2016
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar

@aggravate89  nene to nebyl Hamilton. Roztahovala prsty děložní branku, abyste se rychleji uplne otevřela a mohla tlačit. ...

Odpověz
12. říj 2016
avatar

@janyshka dekuju 🙂 bolelo to silene ale porod byl zkracen o hodinu :D

Odpověz
12. říj 2016
avatar

@janyshka

Napsala jste to krásně. Mě už unavují ty kecy kolem co je a co není přirozené. Tohle jsou úžasné argumenty 🙂

Odpověz
13. říj 2016
avatar

@mrs_v

Podívej, napadat mě hned nemusíš. Jak říkala moje babička - myslet si můžeš, co chceš, ale říct jen to, co je slušné. A to ty evidentně nevíš. Tím pádem debata s tebou postrádá smysl. A já nemám ráda nesmyslné věci.

Odpověz
13. říj 2016
avatar

@astyna tak to by si měla začít u sebe když neumis na něco co se ti nelíbí reagovat jinak než že budeš dotyčného zesměšňovat.

Odpověz
13. říj 2016
avatar

Jani,skvely clanek, moc rada jsem si ho precetla! Jinak jsem u Jany porodila pred tremi lety druhe dite a i diky ni to byl krasny a nezapomenutelny zazitek. Muj muz dodnes rika, jak uzasne intimni atfosmera behem porodu probihala a ze to diky tomu budilo skoro domaci dojem. Pani doktorka byla velmi empaticka, do niceho me nenutila (nechtela jsem epidural). A velmi rada jsem rodila ke konci na zadech a byla vdecna, ze mi chranila hraz. Pamatuji si totiz, jak babicka trpivala jeste na stari tim, ze se pri porodu potrhala tak, ze mela az potize s konecnikem. Kazda mame jine predstavy, prani, obavy. Prijde mi ale nefer tady psat, jak je vse neprirozene, nelidske apod. Nehazela bych vsechny a vsechno do jednoho pytle. Diky bohu za porodniky jako je Jana, za me idealni kombinace porodu v porodnici s lidskym pristupem. Navic mi pak pani doktorka dost pomohla, kdyz jsem minuly rok dost vezne onemocnela, a to nejsme zadne zname. Tudiz zadna protekce, aby nevznikla mylka ;)

Odpověz
14. říj 2016
avatar

@pavlazabka jeee teď jste me neuveritelne potěšila a dojala. ..tohle jsou totiž ty opravdové příběhy díky kterým svoji práci bezmezne miluji...

Odpověz
16. říj 2016
avatar

Milá paní doktorko, nezlobte se na mě, ale proč Vy byste měla nebo neměla být proti domácím porodům? Proč byste prostě jen nemohla tolerovat svobodné rozhodnutí žen, jak chtějí rodit? Ano, prožila jste vlastní nemocniční porod, můžete o něm vyprávět, ale dokud si nezazijete i porod domácí, neměla byste jej hodnotit či porovnávat. Zajimalo by mne prosím, co jste kromě skript na medicíně, prostudovala o přirozeném porodu? Děkuji za odpověď a gratuluji k potomkovi.

Odpověz
17. říj 2016
avatar

@zanajalou Děkuji za komentář. Promiňte ale můj názor je takový, že porod doma je krok zpět. ...krok zpět do dob minulých, kdy se doma rodilo a také umíralo. Z tohoto důvodu domácí porod rozhodně zkoušet nechci. Co se týče knih a skript, tak tady asi nebudu rozebírat, co všechno jsem musela přečíst, abych udělala státnici. ...ale musím říct, že opravdu se lékař začne učit až praxí. ..protože praxe je od teorie na míle vzdálená. Moc mi v prvních měsících na porodním sále pomohlo poslouchat rady a zkušenosti ,, starých'' porodních bab, které mají za sebou tisíce a tisíce porodů a mnoho let praxe...a myslím si, že u fyziologického porodu by lékař vůbec nemusel být. ...ale je důležitý, aby byl v případě komplikací nablízku. ..nebudu psát o hypoxiích plodu atd....vím, že budete argumentovat, že je to způsobeno prostředím a špatným vedením porodu, ale co třeba taková hypotonie popřípadě atonie dělohy. ...to je mnohdy dost dramatická situace s obrovskou krevní ztrátou během velmi krátké doby a okamžitě vyžaduje intenzivní péči....a jak to vyřešíte doma? Podle mě by bylo skvělé založení porodních domů. ...
Ještě se zeptám. Vy jste rodila doma? Zajímalo by mě jak to probíhalo a co Vás k tomu vedlo....pokud byste se chtěla podělit o své pocity a zkušenosti. Popřípadě jestli by pro Vás, jakožto zastánkyni domácích porodů (předpokládám podle Vašeho komentáře, že to tak je), bylo jako přijatelný kompromis rození v porodním domě. Moc děkuji.

Odpověz
17. říj 2016
avatar

Souhlasím s tvým názorem k domácím porodum, že je třeba se spíš ptát, proč nechtějí ženy do porodnice. Stejně tak, proč v porodnici berou jako výhru, když u porodu není lékař. Jako by i on nemohl být empaticky atd. Jinak nevím proč jsem si vzpomněla, jak za mnou po porodu pořád chodili s nějakými úkony, šití, měření tlaku atd..A pak sestra donesla velký plastový kufřík, a ja co to zas bude - otevřela ho a tam oběd! 🙂

Odpověz
24. říj 2016
avatar

👍 Konecne nekdo, kdo vnima porod jako ja....mozna jsem mela bejt gynekolozka 😃

Odpověz
3. lis 2016
avatar

@lichtakova
@janyshka tak jsem si taky schvalne nasla,co to je lotosovy porod a prijde mi to pekne nechutny,brrr. Jako placentu uznavam jako nastroj toho,ze mi pomaha udrzet dite v kondici,ale ze bych ji za to musela sebou kolik dni tahat,jist ji apod.........

Odpověz
21. led 2017
avatar

krasne jsem si zavzpominala na svuj porod,rychly a krasny,od praskle vody za 5 hodin,ac jsem nezazila kontrakce (nebo je spis necitila) a vsechyn bolesti jsem mela krizove,nemuzu si stezovat,nikdo na me nepospichal (spis naopak - manzela jeste posilali domu,ze to bude na dlouho 🙂 ),sestricka mi doporucila sprchu,na porodni pokoj dovalila balon,soupla mi ho do sprchy,do posledni chvile jsem pak lezela na boku,doktorka spis jen cekala,kontrolovala,klystyr se tedy nestihl ac jsem ho chtela (nastesti telo uz asi vedelo par dni predem a byla jsem z domu vyprazdnena dost),ke konci jsem jen dostala pridychnout kyslik,co me mrzi,ze jsem malou nedostala hned na prsa (asi,ze byla malicka).Ale nikdy nezapomenu na nas prvni vzajemny pohled - valila na me obrovsky hnedy oci (ac jsme oba s manzelem modrooci a domodrala az casem),tak velky,ze nebyl videt ani milimetr belma a mela v nich vyraz maleho zranitelneho zviratka,ktery jakoby rikal - jsem tu a sama to nezvladnu,je to ne tobe. K porodu jsem pristupovala s tim,ze probehnout musi,nemela jsem ani strach,v nemocnici jsem se citila dobre - bezpecne v tom,ze kdyby se cokoliv delo,urcite nam pomuzou. Mozna naivni,ale myslim,ze mi to pomohlo. Chapu i chovani nektereho personalu,ktery je neprijemny - zazila jsem rodicky neprijemne,rvouci,hystericke,nenaslouchajici radam personalu nebo naopak tak povysene az to hezky neni. Ja muzu jen podekovat melnicke porodnici a rict,ze se tam tesim znovu.

Odpověz
21. led 2017
avatar

Musim rict ze me Hamilton ( necekany€ az tan nebolel a vlastne celej porod byl fajn. Ale je pravda ze kdyby mel nekdy rodit chlap, tak si myslim ze by pak byl zakaz Hamiltona a motna i prirozenych porodu 😀😀 Jo neni nad vlastni zkusenost. Pekne napsane a přeji hodně štěstí prckovi do života 💐

Odpověz
1. dub 2017
avatar

Podle mě jste měla super porod, já schytala co šlo od yalu místo klystýru až po pretrhlou pupeční šňůru studentkou na porodní asistentku a placentou která zůstala vevnitř a musela se manuálně vyndavat v narkóze. Navíc po porodu jsem měla dítě s parezou brachialního plexu.

Odpověz
1. dub 2017
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar

Vy, lékaři úplně zapomínáte, že u někoho to opravdu probíhá přirozeně- i to vyprázdnění střev 😀 mě nikdo klystýr dělat nemusel a přesto jsem se při tlačení nepo.... Hamilton ach jo - napadlo vás třeba, že ty cesty zas až tak připravené nebyli ? nebo vážně věříte, že Hamilton je zázrak 😀 Tak hlavně, že jste to dobře přežila a získala další zkušenosti. Opravdu to může vypadat úplně jinak 😀

Odpověz
3. dub 2017
avatar

@eluska88 To nás určitě napadlo, ono totiž pokud to připravené neni, tak Hamilton nic moc nepomůže a navíc na uzavřeném třícentimetrovém hrdle se Hamilton dělá dost špatně 🙂.... Ale věřte nevěřte mnoho žen Vám klidně řekne, že Hamilton opravdu zázrak je...A co se týče klystýru, tak porod někdy začíná průjmem, kdy se tělo samo čistí, což je fajn...ale u někoho to holt super přirozeně nejde a někdo to ani super přirozeně nechce...takže co žena to individualita a každá máme právo na osobní přístup...nicméně souhlasím s tím, že porod je primárně přirozený proces a ne nemoc, takže není bezpodmíněčně nutné jej léčit... Já jsem se svým porodem maximálně spokojená. Byla to skvělá zkušenost a mám díky ní krásné, zdravé dítě a neměnila bych.
Mějte se krásně a děkuji za komentář 🙂

Odpověz
3. dub 2017
avatar

@evik0306 jéééé tak to mě moc mrzí....podruhé to bude určo lepší...🙂

Odpověz
3. dub 2017
avatar

tu v anglicku klystyr nedavaju :D takze si viete predstavit ako to dopadlo u mna 2 deti a obe bez. aj ked moje prve bolo lahsie rodila v pohode je to silna bolest ale bolo to krasne ale zase druhy porod to uz nebol tak lahky plodova voda mi odtiekla bolesti iba slabe potom ma vzali konecne do nemocnice a dali vyvolavacku potom tabletku a dlhe tlacenie kym sa narodil moj syn. Preto uz nechcem deti a uz aj keby radsej budem rodit na slovensku clanok super dobre napisane 🙂 vela zdravicka prajem

Odpověz
4. dub 2017
avatar

@janyshka v jiné porodnici by nejspíš bylo 🙂

Odpověz
4. dub 2017

Začni psát komentář...

sticker
Odešli