icon

Mateřství po čtyřicítce. Ano x ne?

avatar

ne, díkybohu jsem měla děti mnohem dříve a toto nemusím řešit

Odpověz
4. led 2026
avatar

Ne, jako dítě starších rodičů bych do toho nešla.

Odpověz
4. led 2026
avatar
Odpověz
4. led 2026
avatar

Záleží na okolnostech

Odpověz
4. led 2026
avatar
@ele_nka

Ne, jako dítě starších rodičů bych do toho nešla.

@ele_nka Nechci to z pohledu dítěte.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@zaji

ne, díkybohu jsem měla děti mnohem dříve a toto nemusím řešit

@zaji Neříkám, že by to bylo poprvé.

Odpověz
4. led 2026
avatar

Ano stala jsem se matkou v 41 a problém je zatím jen v nemocnosti ve školce 😁 a pokrýt hlídání.

Odpověz
4. led 2026
avatar

Ať mě každý odsoudí, ale za mě ne.

Odpověz
4. led 2026
avatar

Rozhodně ne. První v 29, druhé v 35. A i to mi ted s odstupem přijde pozdě.

Odpověz
4. led 2026
avatar

Plánovaně ne. Kdybych otěhotněla neplánovaně, nešla bych na potrat jen kvůli věku.

Odpověz
4. led 2026
avatar

Pokud již má žena děti, tak dobrovolně po 40 ne.

Odpověz
4. led 2026
avatar

Já bych na to už neměla sílu. Druhé dítě jsem měla ve 36 a bylo to náročné. Taky bych se bála různých problémů v těhotenství.

Odpověz
4. led 2026
avatar

Ne, mám v tom zcela jasno. Chápu kamarádku, které to dřív nevyšlo, ale i na ní vidím, že to není úplně ono. A myslím, že i pohled dítěte je docela důležitý😉

Odpověz
4. led 2026
avatar

Ne.A to ze všech pohledu.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@zuzkasim

Ne, mám v tom zcela jasno. Chápu kamarádku, které to dřív nevyšlo, ale i na ní vidím, že to není úplně ono. A myslím, že i pohled dítěte je docela důležitý😉

@zuzkasim Neříkám, že není, ale to není nyní prioritou dotazu.

Odpověz
4. led 2026
avatar

Za mě ne. Mluvím i ze zkušenosti švagrové pro druhý se rozhoupali ve 41 a byla fyzicky uplne ko jak při těhotenstvi, porodu tak i dlouho potom, nedavala ani to nevyspani, tak dobře jako drív, pritom v 32 s prvni uplně v pohodě, veselá ženská plná energie...

Odpověz
4. led 2026
avatar

Jak říká moje kamarádka - Vnoučata si nerodím. (ale je to z pohledu někoho, kde děti má).

Odpověz
4. led 2026
avatar
@fifina86

Jak říká moje kamarádka - Vnoučata si nerodím. (ale je to z pohledu někoho, kde děti má).

@fifina86 Já je taky mám, ale taky mám jeden velký sen a přání.

Odpověz
4. led 2026
avatar

Jestli je ti 41 😁 a toužíš po nem, tak do toho jdi.
Ja rodila v 38 a všechno bylo fajn.
Ovšem, kamarádka se rozhodla v 41 letech a podařilo se jí otěhotnět až za dva roky a byla vyřízena.

Odpověz
4. led 2026
avatar
Odpověz
4. led 2026
avatar

Ne...toužila jsem hodne po třetím 😇 ale to se bohužel nedařilo 😔 usoudila jsem tedy, že 2 deti mi musi stačit (letos mi bude 40let, plány jsem hold dala jinam)

Odpověz
4. led 2026
avatar
@terezka1484

@fifina86 Já je taky mám, ale taky mám jeden velký sen a přání.

@terezka1484 když ono je třeba si k tomu věku přičíst +20/25 let .. a to jsi na hraně s důchodem .. puberta kolem 55 .. můj sen byl taky jiný počet, ale jsem šťastná za to, co máme, užívám si je na max. a užívám si i té postupné svobody ..

Odpověz
4. led 2026
avatar
@winehousee

Jestli je ti 41 😁 a toužíš po nem, tak do toho jdi.
Ja rodila v 38 a všechno bylo fajn.
Ovšem, kamarádka se rozhodla v 41 letech a podařilo se jí otěhotnět až za dva roky a byla vyřízena.

@winehousee Já děti mám, ale ještě mám jeden sen a velké přání.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@zuzkasim

Ne, mám v tom zcela jasno. Chápu kamarádku, které to dřív nevyšlo, ale i na ní vidím, že to není úplně ono. A myslím, že i pohled dítěte je docela důležitý😉

@zuzkasim tyjo, já teda znám několik maminek čtyřicátnic a přijdou mi v poho, vyklidněné. Buď už mají starší děti a mimino je rutina, nebo se konečně dočkaly a jsou za to vděčné, nebo mají miminko po hodně letech od prvního a dokážou si to druhé užít, protože ví, že je to naposledy. Navenek mi mnohem víc přijdou vyčerpané maminky, které mají dvě děti s věkovým rozdílem 1-3 roky. Ale je samozřejmě rozdíl rodit 40,41 nebo 45,46. Psala jsem o těch těsně kolem čtyřicítky. Osobně jsem ráda, že jsem všechny čtyři děti stihla do 35 let a rozhodně bych teď po čtyřicítce už žádné mimino nechtěla. Někdo to může mít naopak.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@fifina86

@terezka1484 když ono je třeba si k tomu věku přičíst +20/25 let .. a to jsi na hraně s důchodem .. puberta kolem 55 .. můj sen byl taky jiný počet, ale jsem šťastná za to, co máme, užívám si je na max. a užívám si i té postupné svobody ..

@fifina86 Já bych tu svobodu klidně za to splnění snu vyměnila. Ale samozřejmě chápu, že každý to má jinak. Díky

Odpověz
4. led 2026
avatar
@terezka1484

@fifina86 Já bych tu svobodu klidně za to splnění snu vyměnila. Ale samozřejmě chápu, že každý to má jinak. Díky

@terezka1484
Jestli je to tvůj sen a prani, tak bych to tu vůbec "neřešila". 😉

Odpověz
4. led 2026
avatar
@winehousee

@terezka1484
Jestli je to tvůj sen a prani, tak bych to tu vůbec "neřešila". 😉

@winehousee Jenže záleží i na výsledku , když to tak řeknu.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@winehousee

@terezka1484
Jestli je to tvůj sen a prani, tak bych to tu vůbec "neřešila". 😉

@winehousee Mě spíše zajímalo, zda nemá někdo zkušenost.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@terezka1484

@winehousee Mě spíše zajímalo, zda nemá někdo zkušenost.

@terezka1484 musíš najít přímo diskuzi saměřenou na matky čtyřicátnice - určitě jich tady je několik. Realita je taková, že většina čtyřicátnic má jiné sny a touhy než miminko, proto ty odpovědi 🙂 .

Odpověz
4. led 2026
avatar
@jajulin

@terezka1484 musíš najít přímo diskuzi saměřenou na matky čtyřicátnice - určitě jich tady je několik. Realita je taková, že většina čtyřicátnic má jiné sny a touhy než miminko, proto ty odpovědi 🙂 .

@jajulin Však názor nikomu neberu.

Odpověz
4. led 2026
avatar

Za mě si to musí rozhodnout každá žena sama, názory ostatních pro jednotlivkyni nemají relevanci. V mém okolí to není mic raritního

Odpověz
4. led 2026
avatar

Mám názor ten, že bych dobrovolně po čtyřicítce dítě neměla, ani jako bezdětná. Rodila jsem druhé dítě v 38 letech a to už bylo pro mě dost na hraně. Nicméně těhotenství bylo nečekané, protože jsem se x let léčila s neplodností.

Odpověz
4. led 2026
avatar

Mojí babičce bylo 40, když jsem se narodila 😀 Přijde mi divné mít děti v pozdním věku, asi tě za to v dnešní době nikdo neodsoudí, řekla bych, že se to stává standardem 🙂 Naopak když my s manželem (27 let) řekneme, že jsme svoji a máme dvě děti, tak všichni na nás hledí stylem, kam jako spěcháme 🙂

Odpověz
4. led 2026
avatar

Já jsem stará matka a můžu ti napsat svou zkušenost. Výhoda je, že má clovek většinou v tomhle věku už věci utridene. Stálého partnera, kterého dobře znáš, stabilní práci, kde máš nějaké postavení, vyřešené bydlení....
Nevýhoda je, že člověku rychleji dochází dech a také si víc uvědomuje rizika, je méně "free".
Jestli bych po tom, co vím, volila stejně? Asi ne. Měla bych naší malou dřív. Chybí mi energie. Víc se bojím, protože diky prozitym vecem a zkusenostem uz clovek tuší, co vsechno se muze stát. Ale to jsou osobní zkušenosti. Ty můžeš mít nakonec úplně jiné.

Odpověz
4. led 2026
avatar

a věk otce? ... když je alespoň jeden z páru mladý, je to také jiné

Odpověz
4. led 2026
avatar
@zaji

a věk otce? ... když je alespoň jeden z páru mladý, je to také jiné

@zaji To bych neřešila, Podstatnější je to pro mě z druhého pohledu.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@antiquecz

Já jsem stará matka a můžu ti napsat svou zkušenost. Výhoda je, že má clovek většinou v tomhle věku už věci utridene. Stálého partnera, kterého dobře znáš, stabilní práci, kde máš nějaké postavení, vyřešené bydlení....
Nevýhoda je, že člověku rychleji dochází dech a také si víc uvědomuje rizika, je méně "free".
Jestli bych po tom, co vím, volila stejně? Asi ne. Měla bych naší malou dřív. Chybí mi energie. Víc se bojím, protože diky prozitym vecem a zkusenostem uz clovek tuší, co vsechno se muze stát. Ale to jsou osobní zkušenosti. Ty můžeš mít nakonec úplně jiné.

@antiquecz Co je to "stará" matka? Nejde o to, že bych měl první dítě, jde o splnění snu.

Odpověz
4. led 2026
avatar

Kdybych dite nemela, proc ne. Mam 2, vim co to obnasi, uzivam si, ze uz jim nemusim uplne stat za zadkem a treti v zadnem pripade.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@kamiska

Kdybych dite nemela, proc ne. Mam 2, vim co to obnasi, uzivam si, ze uz jim nemusim uplne stat za zadkem a treti v zadnem pripade.

@kamiska Jak jsem psala výše, svobodu a pohodlnost bych klidně za splnění snu vyměnila. Ale díky za názor.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@terezka1484

@antiquecz Co je to "stará" matka? Nejde o to, že bych měl první dítě, jde o splnění snu.

@terezka1484 Ptala jsi se na mateřství po čtyřicítce a osobní zkušenost. Taková je má zkušenost, jak jsem ti ji popsala. Člověk si v tomhle věku dokáže hodně vážit toho, co má, protože vidí, jak je to vzácné.
Píšeš o splnění snu. To je krásné. Ale já bych ve spojitosti s dítětem, novou malickou bytostí, spíš uvažovala nad tím, jaké to bude pro ní. Splnit si sen je skvele, ale hlavní v tomhle případě, v případě dítěte, je podle mě to, jestli je to dobré pro něj. Jestli ano, jestli mu muzes poskytnou všechno to, co bude potřebovat, materiálně i duševně a časově a je to přání vás obou, pak bych na svět mrnouska přivedla.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@antiquecz

@terezka1484 Ptala jsi se na mateřství po čtyřicítce a osobní zkušenost. Taková je má zkušenost, jak jsem ti ji popsala. Člověk si v tomhle věku dokáže hodně vážit toho, co má, protože vidí, jak je to vzácné.
Píšeš o splnění snu. To je krásné. Ale já bych ve spojitosti s dítětem, novou malickou bytostí, spíš uvažovala nad tím, jaké to bude pro ní. Splnit si sen je skvele, ale hlavní v tomhle případě, v případě dítěte, je podle mě to, jestli je to dobré pro něj. Jestli ano, jestli mu muzes poskytnou všechno to, co bude potřebovat, materiálně i duševně a časově a je to přání vás obou, pak bych na svět mrnouska přivedla.

@antiquecz Ano, určitě by nestrádalo.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@terezka1484

@winehousee Mě spíše zajímalo, zda nemá někdo zkušenost.

@terezka1484 sice ne po, ale těsně před, v 39, to už je asi jedno🙂)). Našel si mě nový partner, prvnímu synovi bylo 18. Začala jsem vlastně druhé kolo, nový život. Jakoby mi vlili krev do žil. Nové těšení, nové neznáme známé, budoucnost před námi. Moc jsme si ten čas užili. Cestovali, hobby, všechno společně. Synovi je teď už 17+, mě je 57 a nemám pocit, že by to něčemu vadilo. Jsem aktivní, sportuju, manžel taky, jsme zajištění, nemáme starosti s "přežitím", všichni si žijem podle svých představ. Energie máme dost, i díky našemu nastavení. Za necelý rok dovedu druhého syna do dospělosti, bude zodpovědný sám za sebe. Mmch, to, co píší ostatní absolutně nevystihuje tvoji situaci, ty musíš sama vědět, jestli do toho jít nebo ne.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@berenika39

@terezka1484 sice ne po, ale těsně před, v 39, to už je asi jedno🙂)). Našel si mě nový partner, prvnímu synovi bylo 18. Začala jsem vlastně druhé kolo, nový život. Jakoby mi vlili krev do žil. Nové těšení, nové neznáme známé, budoucnost před námi. Moc jsme si ten čas užili. Cestovali, hobby, všechno společně. Synovi je teď už 17+, mě je 57 a nemám pocit, že by to něčemu vadilo. Jsem aktivní, sportuju, manžel taky, jsme zajištění, nemáme starosti s "přežitím", všichni si žijem podle svých představ. Energie máme dost, i díky našemu nastavení. Za necelý rok dovedu druhého syna do dospělosti, bude zodpovědný sám za sebe. Mmch, to, co píší ostatní absolutně nevystihuje tvoji situaci, ty musíš sama vědět, jestli do toho jít nebo ne.

@berenika39 Jasně, že to záleží na mně, ale chtěla jsem jen vědět, zda to taky někdo měl a popřípadě sdělil nějaké zkušenosti. člověk stále tápe, tak hledá i další. Samozřejmě mě táhne splnění snu, ale i obavy. Děkuji za názor.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@terezka1484

@antiquecz Co je to "stará" matka? Nejde o to, že bych měl první dítě, jde o splnění snu.

@terezka1484 Kamarádka byla těhotná ve 38 neplánovaně se třetím a dr. jí říkal geriatrická matka. Tohle si fakt musíš vyřešit sama, jak to máš ty nikdo neví, jen bych zvážila i otázku nějakých nemocí, ve vyšším věku je to riziko prostě vyšší a trošku bych i zohlednila, jestli nemáte v rodině i seniory, o které se třeba bude potřeba postarat, to by mohla být vražedná kombinace.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@hojda

@terezka1484 Kamarádka byla těhotná ve 38 neplánovaně se třetím a dr. jí říkal geriatrická matka. Tohle si fakt musíš vyřešit sama, jak to máš ty nikdo neví, jen bych zvážila i otázku nějakých nemocí, ve vyšším věku je to riziko prostě vyšší a trošku bych i zohlednila, jestli nemáte v rodině i seniory, o které se třeba bude potřeba postarat, to by mohla být vražedná kombinace.

@hojda Jasný, že je to na mně, ale člověk má pro i proti, tak ještě hledá zkušenosti dalších.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@terezka1484

@hojda Jasný, že je to na mně, ale člověk má pro i proti, tak ještě hledá zkušenosti dalších.

@terezka1484 Tak ta kamarádka říkala, že to pro ní bylo nejlepší, když k tomu měla už dvě větší děti, že občas jí pomohly, že už to nebylo vždy jen na ní, ale to třeba byl v podstatě jedináček díky tomu odstupu a to zase říkala druhá kamarádka, že nejlepší to bylo v počtu 4 dětí, že byla dvě a dvě, tak možná rovnou pořídit dvojčata.😂

Odpověz
4. led 2026
avatar
@hojda

@terezka1484 Tak ta kamarádka říkala, že to pro ní bylo nejlepší, když k tomu měla už dvě větší děti, že občas jí pomohly, že už to nebylo vždy jen na ní, ale to třeba byl v podstatě jedináček díky tomu odstupu a to zase říkala druhá kamarádka, že nejlepší to bylo v počtu 4 dětí, že byla dvě a dvě, tak možná rovnou pořídit dvojčata.😂

@hojda 😀

Odpověz
4. led 2026
avatar
@jajulin

@zuzkasim tyjo, já teda znám několik maminek čtyřicátnic a přijdou mi v poho, vyklidněné. Buď už mají starší děti a mimino je rutina, nebo se konečně dočkaly a jsou za to vděčné, nebo mají miminko po hodně letech od prvního a dokážou si to druhé užít, protože ví, že je to naposledy. Navenek mi mnohem víc přijdou vyčerpané maminky, které mají dvě děti s věkovým rozdílem 1-3 roky. Ale je samozřejmě rozdíl rodit 40,41 nebo 45,46. Psala jsem o těch těsně kolem čtyřicítky. Osobně jsem ráda, že jsem všechny čtyři děti stihla do 35 let a rozhodně bych teď po čtyřicítce už žádné mimino nechtěla. Někdo to může mít naopak.

@jajulin Moje zkušenost je jiná. Starší matky podle mě víc věci řeší. To, co "nerozvážná dvacítka" nepovažuje za problém, čtyřicátnice řeší. Dost se mi to potvrzuje i za roky praxe ve školství. Jako jo, už má svoje zkušenosti, spoustu načteno, ale taky často nereálně požadavky, velmi zúžené vidění jen na svého potomka a vlastní zkušenosti jsou už lehce zidealizované nebo zaváté pavučinami. Má méně sil a to popřít fakt nejde. Ještě větší chuťovka nastává v době, kdy matka je v přechodu a dítě v pubertě. Na to zírala moje mamka (v roli babičky), co vše s čerstvým puberťákem zažívám a moc si pochvalovala, že jí se to netýká🙂 V tomto věku už i vlastní rodiče začínají cítit větší potřebu pozornosti a mít do toho malé dítě, nevíš, kam dřív skočit. Nic není univerzálně platné pro všechny, ale statistika je neúprosná, větší riziko zdravotních komplikací, méně sil... Jo a ještě jedna drobnost, v době, kdy už se chystáš do důchodu, ti může dítě ještě stále studovat. To taky není úplně ideál (řeši strýc u posledního dítka, přesluhoval kvůli němu v práci, aby zaplatil koleje atd.).

Odpověz
4. led 2026
avatar
@zuzkasim

@jajulin Moje zkušenost je jiná. Starší matky podle mě víc věci řeší. To, co "nerozvážná dvacítka" nepovažuje za problém, čtyřicátnice řeší. Dost se mi to potvrzuje i za roky praxe ve školství. Jako jo, už má svoje zkušenosti, spoustu načteno, ale taky často nereálně požadavky, velmi zúžené vidění jen na svého potomka a vlastní zkušenosti jsou už lehce zidealizované nebo zaváté pavučinami. Má méně sil a to popřít fakt nejde. Ještě větší chuťovka nastává v době, kdy matka je v přechodu a dítě v pubertě. Na to zírala moje mamka (v roli babičky), co vše s čerstvým puberťákem zažívám a moc si pochvalovala, že jí se to netýká🙂 V tomto věku už i vlastní rodiče začínají cítit větší potřebu pozornosti a mít do toho malé dítě, nevíš, kam dřív skočit. Nic není univerzálně platné pro všechny, ale statistika je neúprosná, větší riziko zdravotních komplikací, méně sil... Jo a ještě jedna drobnost, v době, kdy už se chystáš do důchodu, ti může dítě ještě stále studovat. To taky není úplně ideál (řeši strýc u posledního dítka, přesluhoval kvůli němu v práci, aby zaplatil koleje atd.).

@zuzkasim pod všechno, co jsi teď napsala, se můžu podepsat, absolutní souhlas. Statisticky jsou skoro všechny výhody na straně mladších rodičů než čtyřicátníků. A já sama kopu za mladé rodiče. Na druhou stranu, čím jsem starší, tím jsem i méně radikální ve svých názorech na ostatní a na to, "co by se mělo". Pracuji s maminkami a jejich batolaty, za ty roky jsem jich poznala stovky. A čím dál víc vidím, jak jsou ty osudy různorodé a život pestrý. Jasně, že pro velkou většinu to není, rizika velká, ale to, že některá je opravdu šťastná a spokojená i jako "stará" rodička, to je prostě fakt. Jak je to potom s puberťáky a jejich matkami skoro šedesátnicemi, to nevím, sama bych v té situaci být nechtěla, přestože naše dvě starší děti jsou v pubertě milionové a jejich pubertu bych s prstem v nose zvládla i v 70 letech. Ale tuším, že ti dva mladší nám to za pár let pěkně osolí 😀 . Takže i ta puberta a její prožívání je ve výsledku silně individuální záležitost. Koneckonců - jak vypadá takový typický člověk v 65 letech? Znám takové, kteří chodí od doktora k doktorovi, paty z domu nevytáhnou a jsou to prostě staří lidí. Ale jsou i takoví, kteří konečně v důchodu můžou žít podle svých představ, cestují, učí se nové věci atd.

Odpověz
4. led 2026
avatar
@terezka1484

@hojda 😀

@terezka1484 Se nesměj, spolužačka to tak měla, chtěla třetí a měla dvojčata.😀

Odpověz
4. led 2026
avatar

Kdyby se mi nedařilo mít děti dřív, tak ano. Dobrovolně ne. Mam nastavenou hranici 35 let.

Odpověz
5. led 2026
avatar

A jaky je ten sen? Co kdyz ti to to dite nesplni? Mne osobne se po 40 tak zhorsilo zdravi a neustala unava, ja bych se regulerne o mimino ted postarat nedokazala nebo by me odvezli.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Jako asi jsou situace kdy to pochopím. Jinak ja jsem proti.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Za mne ne.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Já osobně ne ,ale znám plno maminek které mají první dítě a jsou aktivnější ve čtyřiceti než kdejaká dvacítka a ani na svůj věk nevypadají. Takže je to vždy jen a jen o konkrétním člověku. Výhoda je taky finanční zajištění a majetek. Když si vzpomenu na nás, museli jsme řešit větší byt atd . Mít další dítě ve čtyřiceti tak budu vysmátá ,protože mám velký dům, dostatek peněz a nemusela bych tolik věcí řešit.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Ano náhodou. Ne tak ve spojitosti s těhotenstvím, ale spíš s pubertou dětí a přechodem matky. To se vážně nedá.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Rodila jsem ve dvaceti, ve třiceti a ve čtyřiceti a klidně bych rodila dál.
Je to pořád stejné, žádná změna a to jsem ve čtyřiceti střihla skoro dvojčata, děti 16 měsícu po sobě. ALe mám pohodová těhotenství a hodně rychlé porody.
Jako pokud se někdo vě čtyřiceti cítí unaven, tak by to asi chtělo lékaře, to není uplně normální.😉 Moje prababička poslední rodila v padesáti a ve zdraví zažila i vnoučata, moje mamka je starší než moje prateta.😅

Na genetice doktorka vždy jen mávla rukou, že jsem ještě mladá a že žádné testy navíc nejsou potřeba. Můj gynekolog se pokaždé zeptá, kdy dáme další miminko, jeho manželka má také víc dětí a podobně rozložené jako já a poslední dost po čtyřicítce.

Pokud chceš miminko, tak do toho jdi nebo budeš za pár let litovat. Osobně zatím na pozdnějším mateřství vidím spíš výhody, jsem vyklidněnější, už nemusím řešit finance, už nešílím s každou rýmou a i noční vstávání snáším lépe, vím, že se dospím přes den a pokud nestihnu uklid, tak se svět nezboří.

Odpověz
5. led 2026
avatar
@zaskocen43

Ano náhodou. Ne tak ve spojitosti s těhotenstvím, ale spíš s pubertou dětí a přechodem matky. To se vážně nedá.

@zaskocen43 Argument o pubertě čtu časti, co pořád řešíte na puberťácích? Vždyť potřebují jen klid, spoustu jídla a možná ještě peněz.😅
Co se nevychovalo do puberty, tak už se v pubertě nevychová.
Byla jsem těhotná s puberťákem, teď mám puberťáky dva, nebo spíš jednomu to končí a druhému začíná a rodiče už jen s usměvem můžou pozorovat, jak se v tom plácají a vzpomínat na svoje telecí léta.

Odpověz
5. led 2026
avatar
@alianan

Rodila jsem ve dvaceti, ve třiceti a ve čtyřiceti a klidně bych rodila dál.
Je to pořád stejné, žádná změna a to jsem ve čtyřiceti střihla skoro dvojčata, děti 16 měsícu po sobě. ALe mám pohodová těhotenství a hodně rychlé porody.
Jako pokud se někdo vě čtyřiceti cítí unaven, tak by to asi chtělo lékaře, to není uplně normální.😉 Moje prababička poslední rodila v padesáti a ve zdraví zažila i vnoučata, moje mamka je starší než moje prateta.😅

Na genetice doktorka vždy jen mávla rukou, že jsem ještě mladá a že žádné testy navíc nejsou potřeba. Můj gynekolog se pokaždé zeptá, kdy dáme další miminko, jeho manželka má také víc dětí a podobně rozložené jako já a poslední dost po čtyřicítce.

Pokud chceš miminko, tak do toho jdi nebo budeš za pár let litovat. Osobně zatím na pozdnějším mateřství vidím spíš výhody, jsem vyklidněnější, už nemusím řešit finance, už nešílím s každou rýmou a i noční vstávání snáším lépe, vím, že se dospím přes den a pokud nestihnu uklid, tak se svět nezboří.

@alianan ano, to mas pravdu, ze to neni normalni. Ale potkat ji to muze, stejne tak jako to potkalo me nebo ze moji kamaradce se rozvinulo ve 40 neurologicke onemocneni. Proste uz se zvysuje ta pravdepodobnost zhorseneho zdravi. Jak matky tak ditete. Ale mejte si deti kdy chcete, je to na druhou stranu jen dobre, ze se budou rodit nejake deti. At je hlavne pani spokojena.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Mam nekolik kamosek, co mely 2. a dalsi dite po 40. Bud s novym partnerem nebo uz prvni bylo pozdeji a vsechny to zvladaji dobre a vsechny to omladilo. Jedne uz je pres 50 a ma dite na 1. stupni. Ve vsech propadech se jedna o zajistene rodiny, ktere neresi penize. Podle me zalezi na nastaveni rodiny. Mam kamosky, ktere se hroutily i ve 30 z pece o 1 dite s neomezenym hlidanim od prarodicu a u tech je mi jasny, ze by to bylo tezky.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Tak ocividne to chces jen pro to, ze chces holcicku (nebo chlapecka), proste pohlavi, které nemas. A to je naprosta kravina, v tom pripade do toho nechod, protože "vysledek nebude spravny" a co? Sen nevysel, budes nasrana a dite ti bude vadit? Pokud bys touzila po dítěti a je ti ukradenej "výsledek" a je ti max 42, tak proc ne. Me je 40 a mam tri deti, nejmladsi ma ted 2 a jsem šťastná, ze uz je tak velkej, do mimina uz bych nesla ani omylem 😁😁

Odpověz
5. led 2026
avatar

Záleží od ženy..já měla první 25, druhé 30..teď mi bude 35 a jsem ráda, že dávám dva kluky, práci atd . představa, že za dalších 5 let bych byla těhotná.. fyzicky vůbec..

Odpověz
5. led 2026
avatar

Ne, ani kdybych do 40 byla bezdětná.

Odpověz
5. led 2026
avatar
@zuzkasim

@jajulin Moje zkušenost je jiná. Starší matky podle mě víc věci řeší. To, co "nerozvážná dvacítka" nepovažuje za problém, čtyřicátnice řeší. Dost se mi to potvrzuje i za roky praxe ve školství. Jako jo, už má svoje zkušenosti, spoustu načteno, ale taky často nereálně požadavky, velmi zúžené vidění jen na svého potomka a vlastní zkušenosti jsou už lehce zidealizované nebo zaváté pavučinami. Má méně sil a to popřít fakt nejde. Ještě větší chuťovka nastává v době, kdy matka je v přechodu a dítě v pubertě. Na to zírala moje mamka (v roli babičky), co vše s čerstvým puberťákem zažívám a moc si pochvalovala, že jí se to netýká🙂 V tomto věku už i vlastní rodiče začínají cítit větší potřebu pozornosti a mít do toho malé dítě, nevíš, kam dřív skočit. Nic není univerzálně platné pro všechny, ale statistika je neúprosná, větší riziko zdravotních komplikací, méně sil... Jo a ještě jedna drobnost, v době, kdy už se chystáš do důchodu, ti může dítě ještě stále studovat. To taky není úplně ideál (řeši strýc u posledního dítka, přesluhoval kvůli němu v práci, aby zaplatil koleje atd.).

@zuzkasim sama sebe vnímám jako starší matku klidnější. Jen tak mě něco nerozhází, neřeším maličkosti, vim kde mam své hranice, vím proč dítě mam a co mu potřebuji dát. Což bych ve 20 nevěděla ani trochu, ve 30 pomálu. Dítě je jasná priorita, netrpím tim, že nemůžu určité aktivity, ze mě omezuje.
Nejsem ani hysterická ani úzkostná. Ale vím co chci a nemám problém to dát například škole najevo. Což bych jako mladá viděla jinak.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Já osobně ani za zlatý prase. Zabilo by mě to. Druhé dítě jsem rodila v 35 a dnes lituji, že jsem děti neměla dřív. Ale jsou takové hrdinky, o tom žádná.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Co jsem pochopila, máš 3 kluky a nejspíš bys chtěla ještě holčičku. To je legitimní přání, ale víš že páry s 3 syny mají asi 70% šanci mít znovu syna? Co pak? Pokud jde o dítě s novým partnerem a je ti jedno jaké to bude pohlaví a nebo prostě máš velkou touhu po dalším miminku a cítíš se na to fyzicky zdatná, jsi si vědoma zvýšeného rizika různých genetických poruch a komplikací v těhotenství, tak proč ne? Asi každá žena sama cítí, jestli na to má.
Já mám taky jen kluky, a kdyby mi bylo o dost míň, nejspíš bych chtěla ještě jedno dítě (ne nutně holku). Teď mi ale táhne na 40 a opravdu cítím že na to fyzicky ani psychicky nemám. Pokud ty ano, skvěle! Jen si musíš být jistá, že nebudeš za žádnou cenu z výsledku zklamaná. To je vůči dítěti nefér.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Druhou dceru jsem měla v necelých 36 a už jsem se cítila "stará". Občas mi na mysli vytane, že to mohlo být dříve. Po 40 už bych do dalšího nešla ani smykem. Už jen tím, že v mém věku (46) už by maturovalo v mých 65, což už je strašně pozdě. Já jsem strašně ráda, že už je mám obě relativně velké a samostatné a do mimina už ani náhodou.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Za mě ne. Já bych na to neměla. Ten sen bude nejspíš holčička, že? A co když to bude další kluk?

Odpověz
5. led 2026
avatar

Kdybych nemela zadny dite, tak ano… pokud uz deti mam, nesla bych do toho…

Odpověz
5. led 2026
avatar

Každý jak se cítí 😊 ja za sebe bych do toho ale nesla 😂

Odpověz
5. led 2026
avatar

Ono zalezi…kdybych nemela deti tak ano, ale uz je nastesti mam nesla bych do toho…uz jsem fakt unavenejsi nez ve 30 😂 posledni dite jsem mela ve 33 a akorat pro me.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Dle mě záleží na tom jak se cítíš. Já měla 1.dceru ve 20 neplánovaně. Byl to pro mě ze začátku šok, byla jsem velká pařmenka a najednou miminko🙈 Ale hned si to sedlo a vše ok. Druhá dcera se narodila když mi bylo 31 a to narovinu píšu, že to bylo nejkrásnější období v mé životě. To jsem si vyloženě užívala. Pak mamžel, že zkusíme do třetice chlapečka. Tak jsme se, ale dohodli, že max do 35, jinak už ne. Ve 35 jsem porodila dvojčata🙈 První 2 roky jsme byli jen po nemocnicich. Totálně mě to tak vše odrovnalo, že jsem teď ve 40 v plném invalidním důchodě😪
Takže si dej otázku jak se na to cítíš? Máš už odrostlejší děti? Kdyby si cokoliv stalo s Tvým zdravím, tak má Ti kdo pomoci se vším?
Zpětně pro mě uz i v těch 35 bylo pozdě.

Jinak Ti přeji ať to dopadne, tak jak si přeješ🍀🙂

Odpověz
5. led 2026
avatar

Ani náhodou. Ve čtyřiceti se cítíš ještě plná sil a věřím, že mimino zvládneš, kor, když už máš děti a víš, co a jak a spoustu věcí neřešíš. Ale co za takových 15 let? Budeš v přechodu, začneš mít třeba i nějaké zdravotní problémy, omezení, do toho doma puberťák, co ale stále potřebuje servis (navařit, oprat,nakoupit,..), a do toho rodiče ve věku 75-80 let, kteří už taky potřebují s ledasčím pomoct. Takže místo toho, aby sis užívala relativní klid a měla volný čas na sebe, tak lítáš jak hadr na holi. To je reálná zkušenost mojí sousedky, která měla děti po čtyřicítce.

Odpověz
5. led 2026
avatar
@jolana24

Za mě ne. Já bych na to neměla. Ten sen bude nejspíš holčička, že? A co když to bude další kluk?

@jolana24 Kamarádka má 4 kluky, protože zkoušeli pořád tu holčičku.

Odpověz
5. led 2026
avatar

ještě rok, dva počkej a pak si sen splň. 🙂

Odpověz
5. led 2026
avatar

Jasně, pokud někdo chce dítě a bude ho milovat, vychovávat, tak na věku nezáleží. Cítit se staře může i mladý člověk a obráceně. Stejně tak je to i s nemocemi a psychickými silami.

Odpověz
5. led 2026
avatar
@terezka1484

@berenika39 Jasně, že to záleží na mně, ale chtěla jsem jen vědět, zda to taky někdo měl a popřípadě sdělil nějaké zkušenosti. člověk stále tápe, tak hledá i další. Samozřejmě mě táhne splnění snu, ale i obavy. Děkuji za názor.

@terezka1484 a jaký je ten sen ? Prozradíš ?

Odpověz
5. led 2026
avatar

Radši ne. Je mi 42, mam předškoláka. Teprve mimino bych nechtěla. Ve 41 mi zjistili vysoký cholesterol, geneticky. Ve 40 jsem přišla o žlučník. Jinak jsem v pohodě. Ale i tak.. mojí mamce je 77, taky mě měla malinko později,ale 40 + už je dost.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Klidně. Měla jsem děti ve věku 23, 27, 30, 36. První tři s ex, poslední s novým partnerem. Nejmladší má 5 měsíců, ale umíme si k ní představit ještě sourozence. Respektive chtěli bychom. Tak za 2 roky a bude mi 38-39. Teď jsem otěhotněla na poprvé, ale za ty 2 roky to může trvat. Jak to přijde, tak to bude. Rozhodně si nepřipadám ve svých 37 tak stará, abych nemohla mít další dítě, které chci já, muž, i všechny starší děti.

Odpověz
5. led 2026
avatar

za mě určitě ne.
Já díky zdr. důvodům (těžká žloutenka a zánět jater) musela děti odložit, takže dcera v mých 26ti a ve 29ti letech syn, sice si kde kdo myslí, že jsme sourozenci, ale teď už budu konečně babička moc se těším, ale mám velké zdr. problémy po 9ti narkózách a dalších zákrocích mi není zrovna hej a nevím, jak zvládnu vnoučátko.
Zato exmanžel k našim prvním 2 dalších 5 a možná není sedmička konečná, je mu 53, ale je mu to zřejmě jedno.
Aneb jaký si to uděláš, takový to máš.😉

Odpověz
5. led 2026
avatar

Ano, ano a ještě jednou ano. Mám dvě děcka, obě po čtyřicítce a poštěstí-li se, chtěli bychom ještě třetí. Pokud by se zadařilo, bylo by v mých 46 letech. Obě těhotenství v pořádku, porody také. Energie mám na rozdávání a jsem akčnější než mladé maminy, se kterými se potkáváme ve školce. Věk rodiček šel rapidně nahoru, nemám strach, že budu na třídních schůzkách za babičku. A parte z kapsy mi rozhodně nečouhá. Mí rodiče mě měli ve dvaceti a nedožili se ani mého nástupu do první třídy.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Mam kamaradku, ma 4 kluky a az to paty bude holcicka. A manzel se k tomu stavi jak? Chce dalsi dite?

Odpověz
5. led 2026
avatar

Já si myslím, že chtít opačné pohlaví, je normální. Notabene holčičku - co si budeme, většina žen by chtěla alespoň jednu holčičku. Ale pokud se narodi to "špatné" pohlaví, tak to neznamaná, že bude méně milováno.
Já byla u kluků vždy zklamaná, toužila jsem po holčičce, ale rychle jsem přepla na klučičí vlnu.
Holčičky nakonec mám, dvě, rozené kolem 40 a kdybych teď otěhotněla, sama nevím, co bych chtěla, růžová smršť je skvělá, ale kluci jsou taky roztomilouši.

Odpověz
5. led 2026
avatar

Taky jsem pro ne. Vzhledem hlavně k zdravotnímu stavu po 40-50. Může se objevit už cokoliv, jsem tím hifnf ovlivněna tím, co vidím v práci. A taky jsem dítě starších rodičů. Ty ten pohled nechceš slyset. Ale ten už ,,dvou,, generacni střet v pubertě může být větší problém než si myslíš. U mě byl fakt velký, dodnes se na spoustě věcí neshodneme, nechodím si pro rady, atd. Jinak jsou zlatí.

Odpověz
6. led 2026
avatar

Ne, pouze v případě, že se těhotenství nedaří dříve. Ale jinak stokrát omletý názor- děti mají mít mladí lidé a ne čtyřicátnice. I ty, které většinou vykřikují, jak je to skvělé brzy poznají, že ve 40 vozit kočárek ještě ujde, ale v 50 řešit dítě na prahu puberty, které má před sebou prakticky všechno a svoji perimenopauza není ideální kombinace🤔. Já jsem měla děti obě do 30, syn není bohužel zdravý, nikdy nebude moci fungovat sám a tak se modlím za každý den, kdy se o něj budeme moci postarat. Do školky chodil s holčičkou, která je také mentálně postižená a svoji mamince se narodila v jejich 46😔. Maminka patřila taky mezi ty,co si myslela,že tohle se jí nikdy nepřihodí a díky malému miminku "omládne". Bohužel, tatínek se vypařil a oni jsou dnes na vše samy. Dcera 20, závislá na péči 24h denně a maminka na prahu 70🥴😔. I z tohohle důvodu mají mít děti mladé maminky......můj názor.

Odpověz
6. led 2026
avatar

Vždycky jsem měla strop do 30, pak už mi to přišlo moc. Jenže doba se mění. Dnes je pozdější mateřství celkem normální. Je mi 37 a další bych si překvapivě představit dovedla. Ano, už nevydržím být vzhůru celou noc jako ve 20, ale i tak mám víc sil a energie, než některé ženy, které jsou o dost mladší a bez závazků. Takže za mě záleží hlavně na konkrétním člověku. Někdo je od přírody energický, jiný zase ne. Pokud máš tu touhu, tak do toho jdi a neptej se lidí, co tě neznají.

Odpověz
6. led 2026
avatar

Ano. Pokud o to stojíš, určitě jdi do toho. Já si prcka užívám mnohem víc něž předchozí děti, když byly malé. Jsem mnohem víc v klidu a mnohem víc na něj “naladěná” a starší ho milují.

Odpověz
6. led 2026
avatar
@etinka

Ne, pouze v případě, že se těhotenství nedaří dříve. Ale jinak stokrát omletý názor- děti mají mít mladí lidé a ne čtyřicátnice. I ty, které většinou vykřikují, jak je to skvělé brzy poznají, že ve 40 vozit kočárek ještě ujde, ale v 50 řešit dítě na prahu puberty, které má před sebou prakticky všechno a svoji perimenopauza není ideální kombinace🤔. Já jsem měla děti obě do 30, syn není bohužel zdravý, nikdy nebude moci fungovat sám a tak se modlím za každý den, kdy se o něj budeme moci postarat. Do školky chodil s holčičkou, která je také mentálně postižená a svoji mamince se narodila v jejich 46😔. Maminka patřila taky mezi ty,co si myslela,že tohle se jí nikdy nepřihodí a díky malému miminku "omládne". Bohužel, tatínek se vypařil a oni jsou dnes na vše samy. Dcera 20, závislá na péči 24h denně a maminka na prahu 70🥴😔. I z tohohle důvodu mají mít děti mladé maminky......můj názor.

@etinka to, co píšeš, není ale obecná pravda. Jen tvůj názor a možná tvoje zkušenost z okolí. Já mám kolem sebe vrstevnice, 55+, děti máme "v pubertě" ( proč by puberta měla nutně znamenat nějaké peklo?), a nevím o žádné, že by to nedávala v klidu. Ve svém věku o nějaké menopauze ještě vůbec nevím, syn je samozřejmě kroutič očí a občas na ignore, ale žijem si v klidu, pohodě s nevnímám negativa... může to tak být u spousty dalších starších maminek....

Odpověz
6. led 2026
avatar

První v 31, plánované. Druhé v 39 neplánované.
Neměnila bych 😃.

Odpověz
6. led 2026
avatar

A ještě zareaguji na některé komentáře tady. Úzkostlivé matky jsou podle mě ty, co mají po 40 první dítě. Jednu takovou “vrtulníkovou” matku znám - dítě po 40 a jedináček k tomu 😬 Já mám naopak spoustu věcí, co jsem řešila dřív, víc na háku. S prvorozenou jsme jako s miminem nejeli ani na dovolenou, teď s malým jsem mnohem aktivnější a neomezuje mě zdaleka tolik, jako ti starší. Co se svobody týče, to jsem taky vnímala u starších, že mě o ni připravili a nemohla se dočkat, až jim nebudu muset stát pořád za zadkem. V mezičase jsem se stihla realizovat a teď naopak mi prcek tu svobodu dal, protože nemusím kombinovat práci a děti. Taky jsme na něj 4 a s dcerou, které se akorát rozjížděla puberta, nás to ohromně ublížilo. A užívám si ty věci, co jsem předtím brala jako standard.
Druhá věc je, že já nemusím řešit finance. Určitě bych do toho nešla, kdyby nás můj výpadek příjmu nebo další krk měl omezit. Taky jsem se bavila se známou a ta mi říkala, že mám výhodu, že mám po 2 paviánech klidné dítě (což podle mě taky hodně souvisí s mým nastavením). Nicméně já byla psychicky připravená na 3.paviáně a i už mám nějakou zkušenost, jak je zvládat. Porodit ve 40 po 2 klidných dětech s očekáváním 3. kliďase paviána, to by mě asi švihlo.

Odpověz
6. led 2026
avatar
@xxx3d

ještě rok, dva počkej a pak si sen splň. 🙂

@xxx3d Trochu mimo, ne?

Odpověz
6. led 2026
avatar
@barumrallyebum

Mam kamaradku, ma 4 kluky a az to paty bude holcicka. A manzel se k tomu stavi jak? Chce dalsi dite?

@barumrallyebum Ano, chceme oba a i sourozenci jsou pro.

Odpověz
6. led 2026
avatar
@tarien

Taky jsem pro ne. Vzhledem hlavně k zdravotnímu stavu po 40-50. Může se objevit už cokoliv, jsem tím hifnf ovlivněna tím, co vidím v práci. A taky jsem dítě starších rodičů. Ty ten pohled nechceš slyset. Ale ten už ,,dvou,, generacni střet v pubertě může být větší problém než si myslíš. U mě byl fakt velký, dodnes se na spoustě věcí neshodneme, nechodím si pro rady, atd. Jinak jsou zlatí.

@tarien To že si k někomu nechodíš pro rady nebo si jinak nesednete, ale není podle mě záležitost věku. To může být i v roli, kdy se ti dítě narodí ve dvaceti třeba.

Odpověz
6. led 2026
avatar

Zrovna nedávno slavila kamarádka šedesátiny, její nejmladší ratolest má 18. Její energii bych chtěla mít (i teď, ne až v těch šedesáti 😀 ). ale nejspíš to nebude pravidlo. Mám kamarádky, co prvně rodily ve 40 a dávají to. Ale doma s nimi nejsem, ani nevím, jak se to bude vyvíjet dál. Sama jsem ráda, že mám "splněno".

Odpověz
6. led 2026
avatar

ani bych neřekla, vzhledem k dítěti, které už máš.
🙂

Odpověz
6. led 2026
avatar
@berenika39

@etinka to, co píšeš, není ale obecná pravda. Jen tvůj názor a možná tvoje zkušenost z okolí. Já mám kolem sebe vrstevnice, 55+, děti máme "v pubertě" ( proč by puberta měla nutně znamenat nějaké peklo?), a nevím o žádné, že by to nedávala v klidu. Ve svém věku o nějaké menopauze ještě vůbec nevím, syn je samozřejmě kroutič očí a občas na ignore, ale žijem si v klidu, pohodě s nevnímám negativa... může to tak být u spousty dalších starších maminek....

@berenika39 může a nemusí. Tazatelka chtěla slyšet názor, tak jsem jí napsala jako mnoho dalších tady svůj. Mně ještě není 50 a děkuji, že jsem syna měla v 27 a ne ve 40. Nebojím se totiž přiznat, že na prahu 50 toho mám někdy plné brýle😊🫠. Věk je sice jen číslo, ale stárneme všichni😊. Jinak hezký večer.

Odpověz
6. led 2026
avatar

Ano ☺️ Máme 4 chlapečky, nejstarší 10, nejmladší 2, mně bude 42 teď v lednu a řekli jsme si, že ještě jedno dítko by k nám přijít mohlo 😁

Odpověz
6. led 2026
avatar
@etinka

@berenika39 může a nemusí. Tazatelka chtěla slyšet názor, tak jsem jí napsala jako mnoho dalších tady svůj. Mně ještě není 50 a děkuji, že jsem syna měla v 27 a ne ve 40. Nebojím se totiž přiznat, že na prahu 50 toho mám někdy plné brýle😊🫠. Věk je sice jen číslo, ale stárneme všichni😊. Jinak hezký večer.

@etinka u mě dobrý, píšu v dobrém, nemyslím to zle. Já toho nemám plné brýle, je mi mnohem víc. Je to individuální, jasně že někdo fakt po pade začíná mít problémy a je to úplně relevantní, ale já tipuju tak 50:50, že ženský v tom věku jsou aktivní, zdravý, v pohodě. Dřív to bylo tak, že padesátnice byly babičky, stály frontu na maso a v půl třetí končily ve fabrice s prací. Dneska se to posunulo, aktivní věk se prodlužuje, sendvičová generace, patřím k ní, mám maminku, 85, mám puberťáka doma - teda ve střídavce se slečnou🙂))), mám vnučku, která mi dává energii, to objetí od ní jsou nabitý baterky na týden dopředu. Takže žiju naplno, a vím, že to tak má spousta dalších...

Odpověz
6. led 2026
avatar

Mě manžel ca 4 roky přemlouval, že by ještě chtěl do třetice konečně kluka. 3.dcera se narodila v září 😄. Přesně 3 dny po mých 39-tych narozeninách, takže jsem to ještě tak tak do 40 stihla. Ale už si teda stará přijdu. Těhotenství bylo proti předchozím doslova peklo, ovšem finále stálo to za to. Malá Emička je hodná. Obě starší už jsou školačky. Těším se, až povyroste tak za 2 roky to bude super 🤗. Napočtvrté už kluka zkoušet nebudeme. Zpětně bych do toho bývala šla dřív,ale zase jsem si dala 4 roky takovou pracovní pauzu, což bylo prima.

Odpověz
6. led 2026
avatar

Dřív ženy po 40.rodily normálně, nevidím důvod proč by to dnes mělo být jinak.

Odpověz
6. led 2026
avatar
@berenika39

@etinka u mě dobrý, píšu v dobrém, nemyslím to zle. Já toho nemám plné brýle, je mi mnohem víc. Je to individuální, jasně že někdo fakt po pade začíná mít problémy a je to úplně relevantní, ale já tipuju tak 50:50, že ženský v tom věku jsou aktivní, zdravý, v pohodě. Dřív to bylo tak, že padesátnice byly babičky, stály frontu na maso a v půl třetí končily ve fabrice s prací. Dneska se to posunulo, aktivní věk se prodlužuje, sendvičová generace, patřím k ní, mám maminku, 85, mám puberťáka doma - teda ve střídavce se slečnou🙂))), mám vnučku, která mi dává energii, to objetí od ní jsou nabitý baterky na týden dopředu. Takže žiju naplno, a vím, že to tak má spousta dalších...

@berenika39 Jenže tohle dřív zavedli až komunisti a týkalo se maximálně dvou generací. Moje babička šla do duchodu v 53 letech, před tímto ženské makaly na poli a rodily ještě hluboko po čtyřicítce, moje prababička v padesáti a ve zdraví se dožila vnoučat.
My bohužel budeme makat ještě skoro v sedmdesáti jak naše prababičky, tak budeme muset být zase akční, ale nebude problém uživit dítě na škole.

Odpověz
6. led 2026
avatar

Kdyby slo o prvni vymodnene, tak rozhodne ano, jinak spise ne.
Tretiho syna jsem rodila ve 39 a to uz je tak na hrane, precijen 3 nelativne male (8, 6 a 2,5) deti nyni ve skoro 42 letech jsou dost zahul. 🙂
Na druhou stranu vek doziti se prodluzuje a to hraje ve prospech starsich rodicu. Pro nas, starsi rodice, je zcela zasadni udrzovat se fit co nejdyl. Precijen nekdo je v haji v 65 a nekdo jiny je v 80 v kondici a lyzuje treba a to je 15 let rozdil, cili pokud ten v haji v 65 mel dite ve 30 a ten v 80 ve 40, tak ten starsi je na tom lip, ac mel dite pozdeji. Proste je to individualni. 🙂

Odpověz
7. led 2026
avatar
@fatal_error

Kdyby slo o prvni vymodnene, tak rozhodne ano, jinak spise ne.
Tretiho syna jsem rodila ve 39 a to uz je tak na hrane, precijen 3 nelativne male (8, 6 a 2,5) deti nyni ve skoro 42 letech jsou dost zahul. 🙂
Na druhou stranu vek doziti se prodluzuje a to hraje ve prospech starsich rodicu. Pro nas, starsi rodice, je zcela zasadni udrzovat se fit co nejdyl. Precijen nekdo je v haji v 65 a nekdo jiny je v 80 v kondici a lyzuje treba a to je 15 let rozdil, cili pokud ten v haji v 65 mel dite ve 30 a ten v 80 ve 40, tak ten starsi je na tom lip, ac mel dite pozdeji. Proste je to individualni. 🙂

@fatal_error jenže u tebe to je i o spojení s těmi dalšími dětmi. Když bylo mým starším 4 a 6, tak bych si 3. nepořídila ani náhodou. To jsem se ještě nevzpamatovala z nich když byly mimina a pořád ještě vyžadovaly spoustu pozornosti To bych nedávala ani ve 30 😬

Odpověz
7. led 2026
avatar
@suzanna123

@fatal_error jenže u tebe to je i o spojení s těmi dalšími dětmi. Když bylo mým starším 4 a 6, tak bych si 3. nepořídila ani náhodou. To jsem se ještě nevzpamatovala z nich když byly mimina a pořád ještě vyžadovaly spoustu pozornosti To bych nedávala ani ve 30 😬

@suzanna123 no jako asi jo, muzu to videt zkreslene. stejne mi ale prijde, ze mamy deti tady z okoli, ktere maji jen jedno dite, jsou po 40 uz takove unavene a to uz tem jejich detem je treba 6. kolikrat jsem mela dojem, ze ja stejne stara jako ony, ktera mam ty deti 3, jsem na tom snad i lepe s energii. 🙂) jako fakt. ale samozrejme unava znat je, to rozhodne.

jeste krom 1. vymodleneho, kdy bych na vek nehledela asi vubec, bych po 40 sla do ditete kdyz by slo o to mit dite s novym partnerem. jakoze kdyz se zena rozvede, najde si noveho muze, chteli by spolecne dite a je jim pres 40, tak to bych do toho sla asi take.

Odpověz
7. led 2026
avatar
@fatal_error

@suzanna123 no jako asi jo, muzu to videt zkreslene. stejne mi ale prijde, ze mamy deti tady z okoli, ktere maji jen jedno dite, jsou po 40 uz takove unavene a to uz tem jejich detem je treba 6. kolikrat jsem mela dojem, ze ja stejne stara jako ony, ktera mam ty deti 3, jsem na tom snad i lepe s energii. 🙂) jako fakt. ale samozrejme unava znat je, to rozhodne.

jeste krom 1. vymodleneho, kdy bych na vek nehledela asi vubec, bych po 40 sla do ditete kdyz by slo o to mit dite s novym partnerem. jakoze kdyz se zena rozvede, najde si noveho muze, chteli by spolecne dite a je jim pres 40, tak to bych do toho sla asi take.

@fatal_error jenže to je to, co píšu výš, že ty starší matky jedináčků jsou často helikoptéry. A obecně mi přijde, že to první dítě je nejnáročnější. Nebo aspoň naše byla, a to i tím, že jsme nic nevěděli, všechno řešili, s tím dalším samozřejmě přišlo víc práce, ale spoustu věcí už jsme věděli, jak zvládnout a ani u jednoho jsme pak neměli kapacity na to to s péčí přehánět. Já bych rozhodně nikomu nedoporučovala čekat s mateřstvím do 40, ale to 3. si teď užívám strašně moc a je to mnohem větší pohoda.

Odpověz
7. led 2026
avatar

Já měla dceru, když mi bylo 28. Vždycky jsem chtěla dvě děti, ale bohužel to dlouho nešlo. Syn se mi narodil v dubnu 25, a pár dní na to mi bylo 41. V těhotenství se u mě objevily nějaký potíže, ale po porodu zmizely, jsem zdravotně, i psychicky úplně ok. Nemám pocit, že bych byla extra unavená, a to jsem hned po šestinedělí nastoupila na částečný úvazek do práce.
Děti mají mezi sebou 13 let, ale mají se rádi, a je nám spolu fajn. Nelituju toho.

Odpověz
8. led 2026
avatar
@xxx3d

ani bych neřekla, vzhledem k dítěti, které už máš.
🙂

@xxx3d a jak to s tím souvisí?

Odpověz
12. únor 2026
avatar

jednoduše to souvisí s tím, že je to tvůj sen, ne sen tvých dětí, nebo tvého dítěte, takže s ohledem k tomu, to s tím souvisí.

Odpověz
24. únor 2026