Cyklosedačka
Mnoho rodičů s malými dětmi jsou zvyklí používat v běžném životě kolo, proto než děťátko vyroste a bude schopno rodiče doprovázet na kole4 či odrážedle14 samo, může s rodiči cestovat v cyklosedačce. Před samotnou koupí cyklosedačky je třeba se v nabídce dostupných cyklosedaček zorientovat a myslet na určité hlavní zákonitosti jako je věk a hmotnost děťátka, které chceme takto přepravovat. V současnosti existují dva způsoby, jakými lze dítě na kole bezpečně přepravovat, tím prvním je cyklosedačka a druhým přívěsný vozík za kolo6.
Cyklosedačky jsou určeny dětem, které již dokáží samy bez opory dlouhodobě sedět, přičemž nejnižší hranice pro užívání cyklosedaček je doporučena od 18 měsíců věku děťátka. Do tohoto věku bývá doporučeno dítko převážet raději v závěsném vozíku za kolo.
Dostupné druhy dětských cyklosedaček
- třída C 15 - cyklosedačky umístěné v přední části jízdního kola - tyto cyklosedačky jsou určeny dětem od 9 - 15 kg.
- třída A 15 - cyklosedačky umístěné v zadní části kola s tímto označením jsou určeny pro děti od 9 - 15 kg.
- třídy A 22 - cyklosedačky umístěné v zadní části kola pro děti od 9 - 22 kg.
Hlavní rozdíl mezi dětskými cyklosedačkami s označením A 15 a C 15 je ve výšce bočnic, zádového opěradla a v místě úchytu na jízdní kolo.
Cyklosedačky umístěné v přední části kola
Cyklosedačky ve kterých nás vozili naši rodiče již dostupné na trhu nejsou. V současnosti jsou k mání moderní cyklosedačky, které jsou vybaveny bezpečnostními pásy vedené jak přes tělíčko dítěte, tak i upínáním nohou, které znemožňuje vniknutí nožky dítěte do výpletu kol. Přítomnost těchto bezpečnostních prvků je jednou ze známek kvality cyklosedačky.
Při rozhodování, kterou cyklosedačku pořídit je třeba zohlednit také způsob montáže na kolo, zda cyklosedačka nebude vadit řízení či zda se o ni nebudou třít lanka.
Výhody předních cyklosedaček
Hlavní výhodou cyklosedačky umístěné v přední části kola je těsnější kontakt s děťátkem, zvláště, je-li dítko živější povahy. Při jízdě je tak možno si povídat a ukazovat dítěti zajímavosti v okolí. Tato cyklosedačka je vhodná především na kratší cesty, jako jsou např. cesta na nákup, návštěvu či do školky. Cyklosedačka umístěná v přední části kola je určena převážně dětem do 15 kg.
Cenové rozmezí předních cyklosedaček se pohybuje v rozmezí 1000 - 2 500 Kč.
Klady
- děťátko má rodič neustále na očích,
- lehčí komunikace s děťátkem,
- možnost jízdy na kole i s batohem na zádech.
Zápory
- cyklosedačka umístěná v přední části kola je vhodná pro menší dětí a také na kratší vzdálenosti,
- v případě pádu je tato sedačka méně bezpečná než-li sedačka umístěná vzadu,
- děťátko je přímo vystaveno povětrnostním vlivům (větru, dešti, prachu, hmyzu atp.),
- menší komfort jízdy pro rodiče - při umístění cyklosedačky vepředu je nutné šlapat více obkročmo (zeširoka).
Cyklosedačky umístěné vzadu, za jezdcem
Cyklosedačky, které jsou konstruovány pro umístění v zadní části kola bývají zpravidla robustnější a umožňují převážení dítěte i vyšší váhové kategorie, zpravidla se jedná o limit 22 kg.
Možností umístění sedačky v zadní části kola je hned několik:
- k podsedlové části a zadní vidlici,
- k nosiči kola - cyklosedačka umístěna na nosič má nevýhodu ve ztrátě přepravního místa věcí (nákupu, batohu a pod.),
- k podsedlové trubce a k nosiči zároveň.
Některé druhy cyklosedaček určené k montáži za jezdcem disponují výhodou jednoduchého upínání i sejmutí cyklosedačky, kterou lze pak snadně přemontovat na druhé kolo nebo ji nechat jednoduše sundanou, což se hodí např. v případě, že rodič dítě neveze a je tak chráněn proto nechtěnému zcizení cyklosedačky.
Cenové relace zadních cyklosedaček se pohybují většinou v rozmezí od 1 500 - 4 000 Kč. Investice do kvalitní značkové cyklosedačky ( i kdyby bazarové) se jistě vyplatí, rodič má tak jistotu, že cyklosedačka splňuje bezpečnostní normy, je vybavena kvalitními upínacími systémy a její instalace je snadná.
Klady
- cyklosedačka umístěná v zadní části kola je pohodlnější jak pro dítko, tak i pro rodiče,
- takto umístěná cyklosedačka je bezpečnější (v případě pádu tak nespadne jezdec na dítko, sedačka je pevnější konstrukce a dítko je posazeno níž),
- děťátko nemá možnost zasahovat do řízení, rodič nemá znesnadněné řízení kola,
- zadní cyklosedačka disponuje vyšší opěrkou hlavičky a zad děťátka,
- je vhodná i pro delší trasy a výlety,
- děťátko je více chráněno před povětrnostními vlivy (vítr, prach, hmyz a pod.),
- delší životnost vzhledem k rozměrům a nosnosti,
- cyklosedačka s umístěním v zadní části kola může být polohovatelná - čímž děťátku vzniká možnost si při delší jízdě v cyklosedačce i odpočinout v podobě kratšího spánku.
Zápory
- děťátko není pod dozorem,
- omezený výhled děťátka,
- velmi omezená možnost vézt ruksak na zádech a použití zadního nosiče kola.
Jak vybrat správnou cyklosedačku podle typu kola
Současná nabídka cyklosedaček umožňuje připevnění cyklosedačky jak na pánská, tak i na dámská kola. Mezi cyklosedačkami určenými k instalaci do přední části kola je výběr širší, protože jsou často rozlišeny na určitý druh kola. Některé cyklosedačky určené k montáži do přední části kola lze nainstalovat pouze na šikmou rámovou trubku, které se vyrábí téměř výhradně u dámských kol.
Dalším velmi podstatným kritériem je i to, aby se děťátko v cyklosedačce cítilo dobře a pohodlně, proto je nutné, aby cyklosedačka byla dostatečně hluboká a široká. Také opěrky pro nožičky musí být dostatečně dlouhé a vhodný musí být i úhel sezení. Proto je velmi vhodné vzít na nákup cyklosedačky s sebou i děťátko a vybranou cyklosedačku vyzkoušet i v praxi.
Důležité bezpečnostní prvky
Největšímu riziku při jízdě na kole v cyklosedačce jsou vystaveny dětské nožičky - zejména pak chodidla. Proto k povinné výbavě cyklosedaček, ať už umístěných v přední nebo zadní části kola, patří podpěry nožiček, které dítko chrání před stykem s rotujícími částmi kola. Vhodné je proto zakoupit cyklosedačku s tzv "rostoucími" podpěrami nohou, u kterých mezní polohy nabízejí rozlišení až 4 cm. Výška podpěr bývá nastavitelná v ještě větším rozmezí, běžně až do 11 cm.
Podpěry nožiček a chodidel děťátka by měly být vybaveny řemínky, které zamezí pohybu nožiček při jízdě. Šířka těchto řemínků by měla být nejméně 15 mm a je nutné, aby upínání do uzávěrových čepů bylo snadno proveditelné i jednou rukou.
Šířka bezpečnostních pásů vedoucích přes hrudníček dítěte až do rozkroku by měla být nejméně 20 mm, děťátku přitom musí zadržovat ramínka. Velmi důležité je také to, aby uzávěr bezpečnostních pásů byl odolný proti snahám děťátka o jeho otevření. Děťátko v cyklosedačce musí mít hlavičku chráněnou kvalitní přilbou na kolo5!
Výrobci dětských cyklosedaček
- Hamax
- Croozer
- Burley
- Author
Více o cyklosedačce na modrykonik.cz
- Diskuze: Polohovací cyklosedačka, Je to k něčemu?
- Diskuze: Cyklosedačka, mám ji pořídit?
- Diskuze: Polohovací či nepolohovací cyklosedačku?
- Prodej použitých cyklosedaček.
Použité zdroje
Hodnocení a zkušenosti s cyklosedačkou
Polohovací Hamax byla naše dobrá volba
Hamax sleepy
Má pásy na uchycení dítěte i nožiček (v několika úrovních) a je polohovatelná, nicméně ještě jsem neměla možnost ji vyzkoušet zpolohovat, protože malý je z ní nadšený, pozoruje vše okolo a odmítá usnout ... :-)
Konečně mobilní!
Pročetla jsem spousty recenzí a článků a nakonec jsem dospěla k závěru, že zrovna v tomto případě bude nejlepší sedačku vyzkoušet. Co když nebude sedačka zakoupená na internetu vyhovovat? Co když se v ní malé nebude líbit a koupě tedy bude zbytečná?
Oslovila jsem tedy dvě kamarádky s různými sedačkami a obě jsme si vyzkoušely. Obě byly skvělé a dcera v nich byla spokojená. Z jízdy nadšená. A tak jsme sehnali bazarovou sedačku, za polovinu ceny ve skvělém stavu.
Polisport
A jelikož jsme byli a jsme spokojení, koupili jsme rovnou Polisport i pro druhé dítko.
Dají se dobře polohovat, děti si nikdy na nepohodlí nestěžovaly a oba mají vyjíždky na kole moc rádi. Chvíli jsme uvažovali i nad vozíkem, ale nemám z toho moc bezpečný pocit, tak jsem ráda, že jsme se rozhodli pro cyklosedačky.
Dcerka má 4 roky, cca 16 kg a jezdí stále v cyklosedačce.
Hamax
Hamax siesta se umísťuje za sedlo a má pásy na uchycení dítěte i nožiček, dokonce je i polohovatelná, když dítě usne nepadá mu hlavička. Samozřejmostí je koupení dětské bezpečnostní helmy.
Bohužel se dcera nejdřív bála, takže ji využíváme až letos, tj. po druhém roce dcery, ale ona si to moc užívá, má dost místa, takže doufám, že bude sloužit ještě nějaký čas.
RÖMER Jockey Comfort
Spokojenost maximální, poutání bezvadný, polohovatelná. Fakt spokojenost! :-)
Cyklosedačka
Jediné negativum sedačky, a to nejen této, je mechanismus uchycení k rámu kola, kdy jde kov na kov a rám se odírá. Částečně pomohlo podložit obdélníkem z duše.
Zadní nebo přední cyklosedačka?
Takže jsem dala za pravdu manželovi a koupli jsme druhou přední. Úplně obyčejné, jednoduché starší sedátko, přidělávané na rám kola. Velmi se nám to osvědčilo a jinou cyklosedačku bych už nechtěla. Děcko mám pod kontrolou, můžeme si povídat o všem, co cestou vidíme. Dítě se může držet řidítek, může se na ně i položit a odpočívat. Rozhodně tak cesta děti mnohem víc baví. A my můžeme mít brašny na nosiči, což se zadní sedačkou jde velmi těžko.
Polisport Bilby RS
Její instalace na kolo je snadná, na sedlovou trubku se musí připevnit speciální plastový "zámek", do kterého se pak nacvakne sedačka. Tyto zámky máme dva, každý na svém kole, takže můžeme syna vozit oba, sedačka se z kola na kolo přendá během chvíle. Výhodou samonosné sedačky také je, že na nerovnostech pruží. Je ale oproti typu "na nosič" umístěna výš, což více mění těžiště a je náročnější na udržení rovnováhy.
Sedačka se dá naklopit až o 20 °, což je výhodné, pokud dítě na kole usne, jistě se mu spí pohodlněji a neklimbá mu hlava. Pro jezdce je to ovšem problematičtější, protože se těžiště změní směrem dozadu, takže se hůře jede zejména do kopce.
Sedačka má nastavitelné pětibodové pásy a přezku s pojistkou, takže dítě se neodepne samo, a polohovatelné opěrky nohou s řemínky. Sedačka se tedy dá uzpůsobit pro různě velké děti. Syn je na svůj věk poměrně vysoký, a tak už ho na ramenou tlačily pásy, a pokud usnul, padala mu hlava, protože už nebyl tak dobře fixovaný, proto manžel prořízl v opěradle díry, aby se pásy mohly provléknout výš, a sedačka slouží dál.
Na příští rok už chceme pořídit klasické kolo s pedály (a tažnou tyč), takže syn už bude jezdit sám, ale věřím, že sedačka ještě poslouží na občasné výlety do náročnějších terénů.