Saunování

2 zkušenosti

Saunování slouží k relaxaci a k ohřívání lidského těla nad běžnou teplotu. Sauny se ohřívají na teplotu 60°C až 120°C. Existují také sauny, které mohou svým klientům nabídnout teplotu kolem 140 °C. Saunování má blahodárný účinek na unavený mozek, protože během saunování jsou do těla kromě jiných látek uvolňovány také endorfiny, které navozují pocit dobré nálady a štěstí a také tlumí bolest.

Video: Saunování

Pro koho není saunování vhodné:

  • lidé s onemocněním srdce - tep se v sauně zvyšuje o 30 až 75 %,
  • lidé s onemocněním krevního oběhu,
  • lidé s horečkou1,
  • lidé trpící kožním onemocněním - před návštěvou sauny by se měl postižený poradit s lékařem,
  • lidé, kteří jsou unavení a nevyspalí,
  • lidé, kteří jsou hladoví nebo přejezení.

Výhody saunování

  • posílení imunity člověka,
  • detoxikace organismu,
  • uvolňuje dýchání,
  • napomáhí při celulitidě,
  • redukuje tělesnou hmotnost člověka,
  • uvolňuje napětí a psychiku,
  • léčí nespavost.

Pravidla saunování

Čas trávený v sauně není nijak omezen. Člověk by měl sám poznat, kdy mu je saunování příjemné a kdy už nikoliv. Průměrný čas strávený v sauně se pohybuje kolem 15 minut. Záleží ovšem na zkušenosti saunujícího se člověka a na typu sauny.

Před vstupem do sauny by se měl člověk umýt či osprchovat. Ručníkem se pořádně osušit a vstupovat do sauny umytý a suchý. Do sauny si s sebou člověk může vzít ručník nebo prostěradlo, na který si může sednout nebo lehnout, dále masážní houbu nebo kartáč a čistou vodu, minerálku nebo džus k dodržování pravidelného příjmu tekutin. Zcela nevhodné je požívání alkoholických nápojů.

V sauně se dýchá pouze ústy. V případě, že člověk bude v sauně dýchat nosem, vysušuje se nosní sliznice a dochází k bolestem hlavy. Když se člověk začne potit, měl by začít také s masáží těla pomocí masážní houby či kartáče.

Po uplynutí doby 8 až 15 minut (čili příjemné doby pobytu v sauně) se člověk zajde opláchnout studenou vodou pod sprchu nebo se může ochladit v bazénku. Namočit by si měl celé tělo, tedy i včetně hlavy. Když ucítí chlad, měl by se vrátit zpět do sauny, kde setrvá dalších zhruba 15 minut. Aby saunování mělo účinek, měl by se proces teplo - chlad opakovat třikrát.

Typy saun

Před vstupem do sauny by si měl člověk zjistit, zda je smíšená a zda je vstup vhodný v plavkách či pouze s ručníkem nebo osuškou.

  • Finská sauna - teplota vzduchu se pohybuje kolem 90 °C. Ve finské sauně se nachází kamna s kameny, které se během saunování polévají vodou, aby zvlhčily vzduch. Vlhkost vzduchu je ve finské sauně kolem 5%.
  • Suchá česká sauna - od finské sauny se liší tím, že se v ní nepolévají kameny a vlhkost vzduchu je téměř nulová. Teplota vzduchu dosahuje výše až 100 °C.
  • Parní sauna - teplota vzduchu se pohybuje do 60 °C a vlhkost vzduchu je zde téměř 100%.
  • Infrasauna - teplota v tzv. infrakabině je do 60 °C a vlhkost vzduchu je kolem 30 až 50 %. Infrasauna prohřívá organismus člověka pomocí infračerveného záření. Infrasauna je dobrá k posílování obranyschopnosti organismu člověka, pomáhá při bolestech kloubů a svalů a tlumí bolest. Infrasaunu je dobré používat před rehabilitací k rozehřátí svalů.

Video: Infrasauna

Saunování v těhotenství

Pokud žena těhotenství24 teprve plánuje, není potřeba se saunování obávat.

V prvním trimestru34 před vstupem do sauny by měla těhotná žena vědět, že saunování může vyvolat potrat13. Vysoké teploty vyskytující se v saunách nepříznivě ovlivňují organismus těhotné ženy, dochází k poklesu krevního tlaku a můžou hrozit kolapsy. Nežádoucí vliv mají také na embryo, kdy může dojít k poruše centrálního nervového systému dítěte a následně dojít až k potratu.

Ve druhém17 a třetím trimestru13 se rizika saunování v těhotenství snižují, ale i nadále se nejedná o bezproblémovou návštěvu. K návštěvě sauny by měla být těhotná žena naprosto zdravá a bez komplikací a saunování podstupovala i před otěhotněním. Je důležitý pravidelný přísun tekutin a minerálů. Důležitý je příjem horčíků, který zabraňuje křečím a možnému vzniku děložních stahů.

Při veřejném saunování by si těhotná žena měla dát také pozor na vznik možných plísní.

Rady pro saunování těhotných:

  • pravidelné doplňování tekutin a minerálů, hlavně hořčíku,
  • vynechat saunování v 1. trimestru,
  • nenavštěvovat saunu v případě stahů dělohy,
  • být opatrná na vznik případných plísňových infekcí,
  • snížit délku pobytu v sauně,
  • zvýšit délku odpočinku po saunování.

Saunování dětí

Saunování dětí je vhodné z důvodu dosažení dobré imunity. Děti bývají méně nemocné virózami horních cest dýchacích a průběh nemoci bývá kratší, lehčí a bez vážnějších komplikací.

Se saunováním dětí se může začít od 3. měsíce věku dítěte. Podmínkou je ale využití rodinné sauny v soukromí a v přítomnosti maminky. Aby mohlo dítě navštěvovat veřejnou saunu, mělo by být v batolecím věku2, kdy je už dítě schopno říct, kdy mu je saunování nepříjemné a není v sauně drženo déle než je pro dítě snesitelné. Batolata se saunují v menších skupinkách 5-6 dětí, kdy jsou doprovázeny 2 dospělými osobami. Do sauny vchází děti v plavkách a délka saunování se liší dle věku dítěte. Doba saunování u kojenců a batolat2 je krátká, maximálně v délce 3 minut. U starších dětí by doba saunování neměla přesáhnout 8 minut.

Ochlazování bývá u dětí krátké a vlažnou vodou. Ochlazování bývá u dětí ukončeno krátkým postřikem studenou vodou v oblasti trupu a končetin.

K dosažení dobré imunity je dobré malé děti saunovat jednou týdně, děti předškolního věku se saunují v mateřských školách 2krát týdně, děti školního věku zvládnou saunování i 3krát týdně. Vhodné je určit si také pravidelný den, kdy se budou děti saunovat. Čas je vhodný kolem 17. - 18. hodiny.

Pravidla saunování u dětí

  1. očista – před začátkem saunování je dítě osprchováno vlažnou vodou. Začíná se u nohou, poté záda, ruce, břicho a nakonec hrudník.
  2. saunování – doprovodná dospělá osoba by měla kontrolovat stav a reakce dítěte, zda mu není horko. V případě neklidu vezme dítě a opouští spolu prostor sauny.
  3. ochlazení – dítě je ochlazováno v náruči dospělého pod sprchou s vlažnou vodou. Při ochlazování se vynechává hlava dítěte. Starší děti je dobré ochlazovat raději na čerstvém vzduchu.
  4. ukončení – rodiče dítě celé osuší, včetně vlasů, starší děti už to zvládnou samy. Nabídnou se dítěti tekutiny a položí se k odpočinku.

Video: Saunování dětí v mateřských školách

Související články

Více o saunování na modrykonik.cz

Použité zdroje

  1. http://cs.wikipedia.org/wiki/Sauna
  2. http://www.kamdosauny.cz/sauny---rozdeleni/67
  3. https://web.archive.org/web/20151024011107/http://www.prozeny.cz/magazin/deti-a-rodina/tehotenstv...
  4. http://www.rodina.cz/clanek4955.htm

Externí linky

Pomohl ti tento článek?
 / Ne

Zkušenosti se saunováním

Máš zkušenost se saunováním?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost
kotul
31. říj 2015

Zkušeným doporučuji

Před těhotenstvím jsem chodila do sauny pravidelně a ani v těhotenství jsem se sauny nechtěla vzdát. Nyní jsem na začátku II. trimestru. Chodím do sauny vždy po bazénu, takže vychlazená a ráda se tam ohřeji. Nechodím do nejvyššího patra a setrvám tam vždy jen dokud je mi to příjemné. Samozřejmě dodržuji ochlazení, odpočinek a pitný režim.

Pravda je, že jsem dosud v těhotenství neměla žádné potíže (zvracení, nevolnosti, nízký tlak atd.) , zdravě jím a beru doplňky a odpočívám, když je potřeba. Doporučila bych maminkám, které byly zvyklé před těhotenstvím a nemají potíže. Konzultovala jsem i se svým gynekologem a ten mi saunu doporučil jako prospěšnou - dříve než by došlo k poškození miminka, bylo by i těhotné velmi zle. Co bych nedoporučila je IR vlny (infra) - pronikají do hloubky.
0 poděkování
efka17
30. bře 2015

Spíše nedoporučuji

Saunovala jsem se dřívě ráda a relativně pravidelně. V prvním trimestru jsem v sauně byla, ale dobu saunování jsem upravila, resp. zkrátila jen tak, abych neměla pocit přehřátí. Nic se nestalo, ale na doporučení lékaře jsem toho nechala.

Na začátku druhého trimestru jsem byla v perličkové koupeli s teplou vodou, v páře a v tropické sauně (teplota cca 60°C). Dlouze jsem odpočívala mimo saunu, pila a hlídala, abych se nepřehřála. Bohužel toto mi dobře neudělalo, večer a druhý den jsem cítila nepříjemné píchání v podbřišku a citlivý čípek. Nevím, co konkrétně to způsobilo, mohla to být i náhoda, ale už to nebudu pokoušet. :) Každopádně k potratu nedošlo.

Jelikož dítě ještě není na světě, poškození mozku nemohu posoudit, ale myslím si, že tyto účinky sauna nemá a tvrzení o možném poškození mozku se nezakládají na faktech. K prohřátí ve finské sauně dochází asi do hloubky 1 cm tkáně, což je málo, aby se teplota k dítěti dostala, nicméně zvýšené prokrvení pánve v důsledku termoregulace těla může způsobit krvácení.

Infrasauně bych se osobně vyhýbala, protože pracuje na jiném principu a IR záření prohřívá tkáně do větších hloubek. I když v ní teplota není vysoká, může být podle mne potenciálně více nebezpečná pro plod.
0 poděkování