Ovesná kaše

Ovesná kaše byla obvyklým pokrmem již před více než 2000 lety, byla součástí stravy germánských kmenů a i dnes patří mezi časté pokrmy. Jedná se o teplý, obvykle sladký pokrm, z rozvařených ovesných vloček a další přísad, jako je ovoce, ořechy, kakao, skořice nebo jiné koření, tuk , sladidlo. Ovesnou kaši lze uvařit i slanou se zeleninou.

Oves jako takový je bezlepková obilnina, často ale bývá znečištěn lepkem ze zpracování jiných oblinin, pro celiaky1 je možné koupit ovesné vločky certifikované jako bezlepkové (např. značky Provena, Tilquhillie). Konzumaci ovesné kaše lze doporučit kvůli obsahu ve vodě rozpustných betaglukanů2 (rozpustné vlákniny).

Domácí příprava sladké ovesné kaše

  • 6 vrchovatých lžic ovesných vloček
  • špetka soli (nejlépe mořské nerafinované)
  • 300 - 500ml vody, mléka1, nebo rostlinného nápoje (domácího nebo kupovaného, např. ovesného, rýžového, jahelného, mandlového, makového, konopného)
  • volitelně tuk2 (např. máslo, kokosový, vlašskoořechový nebo konopný olej nebo kakaové máslo)
  • volitelně ovoce (čerstvé, podušené, dětská ovocná přesnídávka, džem)
  • volitelně semínka, ořechy3 (celé, nasekané, mleté nebo rozmixované na pastu)
  • volitelně další přísady (kakao1, skořice, sladidlo7 - např. rýžový sirup, med, javorový sirup, sladěnka, melasa, stévie)

Kaše z dlouho (alespoň jeden den předem) ve vodě namočených a následně v tekutině povařených ovesných vloček je stravitelnější a také se tímto postupem rozloží se antinutriční látky, lidské tělo z takové kaše vytěží maximální dostupné množství minerálních látek. K namočeným vločkám přidejte tekutinu se solí a uveďte do varu, uvařte do měkka až rozvařte na kaši. Do hotové kaše je možné přidat ochucující přísady.

Kaši lze připravit i rychle, jen bude mít o trochu horší výživové vlastnosti. Tekutinu se solí uveďte do varu, vsypte ovesné vločky, uvařte do měkka a rozvařte na kaši. Do hotové kaše je možné přidat ochucující přísady.

Doma vařené ovesné kaše

Kupovaná ovesná kaše

Pokud se rozhodnete ovesnou kaši koupit, vybírejte ty druhy, které ideálně neobsahují cukr a jiná nevhodná sladidla (např. glukózový sirup, fruktózu, kukuřičný sirup), sušené mléko a různá aditiva (konzervanty, aromata) a jsou slazeny třeba ovocem. Každá rodina má svoje stravovací návyky. Důležité je, aby jídlo během celého dne obsahovalo vyvážený přísun tuků, sacharidů a bílkovin. Nevhodné jsou tzv. rychlé cukry (sladkosti, sladidla). Důležitý je i pitný režim - nejlépe voda nebo neslazený čaj.

Ovesná kaše Emco Expres s jablky a skořicí se skládá z 55,6% ovesných vloček, cukru, rostlinného tuku, 5,4% rozinek, bramborového škrobu, sušeného odtučněného mléka, 3,4% jablek, konzervantu pyrosiřičitanu sodného, glukózového sirupu, soli, 0,4% skořice, mléčných bílkovin a aroma. 100g obsahuje 9,5g bílkovin, 65,4g sacharidů a 9,6g tuků.

Ovesná kaše s jablky a skořicí Tesco se skládá z 45% ovesných vloček, sušeného mléčného výrobku (laktóza, mléčná bílkovina, rostlinný a živočišný tuk, sušený kukuřičný sirup, aroma), cukru, kukuřičného škrobu, 6% jablek, 0,4% skořice, aroma, soli a kyseliny citrónové. 100g obsahuje 7,8g bílkovin, 71,4g sacharidů a 8,4g tuků.

Dobrá kaše jablko, skořice BonaVita se skládá z 57% ovesných vloček, sušeného mléčného výrobku (laktóza, mléčná bílkovina, rostlinný sójový a živočišný mléčný tuk, sušený kukuřičný sirup), cukru, kukuřičného škrobu, 6% sušených jablek konzervovaných oxidem siřičitým, aroma jablko, 0,6% skořice, soli a kyseliny citrónové. 100g obsahuje 8,3g bílkovin, 75g sacharidů a 8,8g tuků.

Kaše Vařila myšičku kašičku Mixit se skládá z jemných ovesných vloček, plnotučného sušeného mléka, brusinek, jablek, lískových ořechů a slunečnicových semínek. 100g obsahuje 13g bílkovin, 54g sacharidů a 14g tuků.

Pavá ovesná kaše jablečná se skořicí Natural Jihlava se skládá z jemných ovesných vloček, soli, jablka, skořice a fruktózy. Tato kaše neobsahuje mléko.

Související články

Více o ovesné kaši na modrykonik.cz

Použité zdroje

  1. http://cs.wikipedia.org/wiki/Ovesn%C3%A1_ka%C5%A1e
  2. http://www.pohanstvi.net/inde.php?menu=slovanizivot
  3. http://www.westonaprice.org/childrens-health/nourishing-a-growing-baby
  4. http://www.mamila.sk
  5. http://www.margit.cz/zdravy-talir/
Pomohl ti tento článek?
 / Ne

Zkušenosti s ovesnou kaší

Máš zkušenost s ovesnou kaší?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost