icon
avatar
janyshka
5. kvě 2017
2890 

Císařský řez na přání?

Nedávno jeden známý pražský lékař zveřejnil čánek, kde se mimojiné vyjadřuje i k císařským řezům jakožto metodě porodu, kterou by si měla mít možnost zvolit každá maminka. V podstatě, že je to fajn a mnohem lepší než vaginální porod.

Prosily jste mě jestli bych se k tomu nevyjádřila.

Já osobně si myslím, že je skvělé, že umíme "císaře" udělat tak, že přežije matka i dítě, což v dobách minulých vůbec nebyla samozřejmost. Navíc v situacích, kdy je císařský řez indikován - tedy vyžaduje jeho provedení zdravotní stav matky či dítěte, je opravdu obrovské plus, že tento chirurgický zákrok umí kvalitně udělat i v té nejmenší okresní porodnici. Ale je potřeba si uvědomit, že to není manikura ani vyříznutí pihy - je to velká břišní operace, se všemi riziky, které s sebou chirurgická intervence nese.

Všeobecně je operace indikována ve chvíli, kdy přínos jejího provedení převýší rizika... To je logické. Takže proč dělat operaci kvůli strachu z porodu či bolesti... Proč dělat operaci namísto toho, abysme porodily tak, jak nás k tomu příroda stvořila? Navíc pro miminko je to velký šok. Není vůbec připravené. Prostě si plave a najednou se nad ním otevře díra a někdo ho vytáhne ven... bez varování. Novorozenci narození císařským řezem mají proto i horší poporodní adaptaci. Také mají větší sklony k alergiím kvůli tomu, že neprojdou poševní bakteriální mikroflorou.

Já naprosto rozumím tomu, co chtěl článkem pan doktor říct. Jelikož se věk prvorodiček posouvá stále dále za hranici třicítky, tak se zvyšují rizika poranění pánevního dna při vaginálním porodu. Následkem toho je stresová inkontinence a sestup pánevních orgánů.  Tady bych jen zmínila, že už samostné těhotenství po třicítce zvyšuje riziko stresové inkontinence a je jedno jestli rodíte sekcí nebo vaginálně.  Ale rozhodně si nemyslím, že rodit primárně sekcí, je správná cesta pro porodnictví. Ale pokud je řez indikován, tak zase nevidím důvod pro se snažit porodit "spodem" za každou cenu.

Mám teď čerstvý zážitek z porodu jedné mé klientky, která od začátku těhotenství toužila po císařském řezu. Včera nastal den D. Kontrakce po pěti minutách a paní chtěla umřít...masáž, vana, míč...nic jen umřít a hned a nebo císaře... "Dýchejte." "To je mi k hov.." Ok. Epidurál. Změna o stoosmdesát stupňů. Už to tolik nebolí. Za hodinku osm centimetrů, za další hodinku přitláčíme na čtyřech a pak rodíme krásnou zdravou holčičku. Krásný porod, paní neskutečně šikovná. Výstavní porod bez jediného škrábnutí. Pár hodin po porodu už tahle maminky ťapkala s úsměvem na tváři po chodbě šťastná, že nakonec nerodila tím císařem, ale normálně. Touto dobou by totiž ještě ležela na JIPu s čerstvou dírou v břiše.

Takže za mě sekci ano, ale jen v případech, kdy to vyžaduje zdravotní stav a výhody převyšují rizika a tohle rozhodnutí by měl provést zkušený lékař. A dělat sekci kvůli strachu z bolesti, když umíme efektivně tlumit bolest u vaginálního porodu, je opravdu zbytečné.

Takže to můj názor.

Co si myslíte vy? 

#porod

avatar

To samé. Až na to tlumení bolestí epidurálem. Ale proti gustu..

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

ja zcela souhlasim. Mam obe deti cisarem a nechapu, jak nekdo muze rict, ze to je lepsi a bezbolestnejsi zpusob porodu

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Mám stejný názor;) mám za sebou vaginální porod s rupturou čtvrtého stupně,takže na další porod císařem se těším a jsem ráda,že normálně už rodit nemusím. Pokud ale není důvod, není na císaře místo;)

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Pamatuju si, jak jsem ještě třetí den po císaři chodila na chodbě v předklonu a v duchu nadávala na kolem chodící maminky po přirozeném porodu, které si cválali chodbou jako by se nechumelilo... A spolubydlící na pokoji mi říkala, jak ona chudinka musela trpět a já to měla zadarmo... Vlastně mi to dali sežrat skoro všichni, včetně nejbližšího ženského příbuzenstva... Dala bych skoro cokoliv za to, moct porodit normálně... Bohužel, příroda tomu nechtěla. Jsem ráda že jsem na živu já i obě moje děti, ale kdybych si mohla vybrat, tak se císaři vyhnu veeeeelkým obloukem...

Odpověz
5. kvě 2017
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar

K mému překvapení jsem přirozeně rodila dvojčata ve 29tt, ale jsem za to ráda, protože alespoň něco měli "normálně". Dlouho jsem ani nemohla pochopit, že jsem to zvládla, protože jsem kvůli oční vadě a vícečetnému těhotentsví s vaginálním porodem rozhodně nepočítala.

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Moc dekuju za clanek! 🙂 Presne to same jsem si rikala taky, tak jsem rada, ze i odbornice ma nazor stejny 🙂
Jinak pan doktor me v rozhovoru pobavil take tim, ze se vyjadril proti domacim porodum (s cimz souhlasim) a dodal neco v tom duchu, ze je treba vytvorit takove prostredi v nemocnici, aby tam rodicky rodit chtely a uprednostnily pred domacim porodem porodnici. V nasledujicich vetach pak doslova desi budouci matky, ze budou po porodu temer invalidni, rozmasakrovany spodek a ze jim s radosti udela cisare - tim urcite presvedcil vsechny domarodicky, ze jeho porodnice bude spravna volba 😠 😀

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Naprosto souhlasim 🙏 Ja si v 15 rikala ze nikdy nechci rodit ze jedine císař 😂 Kdyz ksem cekala syna cele tehotenstvi jsem se modlila abych neměla komplikace a mohla rodit normálně 🙏 Hrozne jsme se na porod těsila .. a ano porodila jsme syna bez poranění s epiduralem a byl to ten nejkrásnější zážitek v zivote pro me i manžela.

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Me by zajimalo, kolik procent (zhruba) je bez poraneni spodku (myslim i nastrih). Proste jaka je sance, ze se to dite samo vyprdne 😀 Me treba desi predstava, ze se mi potrha spodek, budu mit problem s inkontinenci atp. To mi pak prijde lepsi tu jizvu na brise mit...

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Taky souhlasim. Cisarsky rez je dle meho vynikajici vynalez, ktery zachranil zivot mnoha zenam a detem, ale melo by se s nim zachazet opatrne... On pan Krofta, ac je to jiste zkuseny lekar, sam rika, ze chtel byt chirurg a na porodnictvi se mu nejvic libi chirurgicke zakroky, takze me jeho nazor neprekvapil😏

Odpověz
5. kvě 2017
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar

Mám srovnání - první syn akutní sekce, druhý přirozenou cestou. Přestože jsem po porodu přirozenou cestou taky chodila v předklonu, za což vděčím vynucené poloze a řízenému tlačení, čemuž jsem se ze samého nadšení, že normálně rodím, neubránila, přestože jsem měla nástřih až bůhví kam a hodně pocuchané pánevní dno, pořád to považuju za milionkrát lepší zážitek než císaře, už kvůli samotnému zážitku z porodu, neovlivnění hormonálních hladin tunou medikamentů, možnosti být okamžitě a nepřetržitě s miminkem. Co se týče bolesti, jsem spíš pro práci s bolestí než její tlumení léky. Bolest u přirozeného porodu není nepřítel ☺️

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Urcite si nemslim, ze by cisar mel byt na prani, ale zase mi neprijde dobre straseni cisarem. Rodila jsem 2x cisarem a ty skazky jak se po nem nekdo 14 dni nemuze hybat a jak je to silena bolest... Prvni byl pro polohu KP planovany ve spinalni anestezii, ano byla jsem asi 18hodin n JIP ale pak jsem vstala a bolest minimalni narozdil od bolesti nalitych prsou, o ktere jsem vzivote nikdy neslysela od nikoho jak to boli 🙂. Vse bez problemu . Navic jsem stastna , ze cisar byl , protoze dvera mela pupecnik omotany vsude a vyndat ji meli problem i cisarem. U druheho porodu spatne pichli epidural , takze nakonec byl v celkove anestezii a bolest byla o neco horsi, ale 4 den jsem sla domu, kojeni bez problemu.., a od 5 dne jsem se sama starala o 2 deti.

Kamaradka rodila prvni visarem , drihe vhtela zkusit normalne a rikala, ze kdyby vedela jak to bude hrozne proti cisari nikdy by to nedela. ...

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Já jsem si strašně přála rodit přirozeně, celé těhotenství jsem se na to připravovala. V porodnici vzhledem k váhovému odhadu naznačovali spíše porod císařským řezem, ale měla jsem v porod.přání přirozený porod, tak mě nechali. Bohužel miminko bylo opravdu velké a dále nesestupovalo, takže došlo na císařský řez. Jelikož na šestinedělí bylo plno, ležela jsem dva dny na jiném oddělení a malou mi nenosili na kojení,dosud mám s kojením problémy a zpočátku jsem si připadala chladná, nezafungovaly hormony (prostě miminko vyndali, na chvilinku položili na hruď a to bylo vše). Přála jsem si bonding, dotepání pupečníku, hodně jsem to oplakala. Ale samozřejmě jsem ráda za to, že to díky císaři dopadlo dobře.

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Já si zkusila to i to 🙂 První miminko plánované císařským řezem kvůli KP, bolest šílená.... druhé přirozeně a bolest opět šílená.... třetí už asi nedám 😀

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Ja cisare snasela dobre jo po probuzeni to bolelo ale ty dalsi dny dobre ja si na cisare stezovat nemuzu.mela jsem ho neplanovany kvuli komplikaci😕.

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Chtela jsem se zeptat vim ze kdyz je jeden cisar druhy porod muze byt normalni ale ptaji se doktori i kdyz je vse jak ma jaky porod by si rodicka prala kdyz uz jednou cisar byl?

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Článek od pana doktora jsem četla, je to hnus fialovej. S tvým článkem souhlasím, až na ten epidurál, jak už psala elikup. Já jako domarodka jsem přesvědčená, že jakmile se do porodu zasáhne chemicky, žena už není napojená sama na sebe, svou intuici a sílu a už nemá porod ve svých rukách a musí se dát všanc lékařům a kolikrát je chemie u porodu nadbytečně indikovaná lékaři aby si uspíšili práci než aby to něčemu prospělo. Jinak znám ze své rodiny i případ, že renomovaný lékař z jedné pražské renomované porodnice vyšmikl z maminky dítě tři týdny před TP, protože v době TP jel zrovna na dovolenou a nechtěl přijít o tu dvacku, co měl za přítomnost u porodu slíbenou. Já jsem za císaře pouze ve skutečně odůvodněných případech, jinak rozhodně ani na přání rodičky ani na přání doktora, který jede na dovču. A to, že se císařem předejde inkontinenci u starších rodiček? Já jsem stará primipara, rodila jsem v 39 letech přirozeně a doma a ano, lítám často na záchod jak koroptev a ano, poševní stěna taky už není co bývala....ale nikdy bych pocit, že můžu prožít přirozený porod a sáhnout si přitom hluboko do své ženské síly za nic nevyměnila ....

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

@katerinacernotova myslim, ze se ptaji a ze dnes nikdo cisarem rodit nenuti. Me rekli, ze mi je 39 mam slabou jizvu a velke miminko ( obe holky mely 3950g) a ze mi doporucuji i druhou cisarem navic par dnu pred terminem cisare byly obcas horsi ozvy a me nebylo dobre ( takove zvlastni slabosti, nevolnosti) takze se priklaneli k cisari... ja jsem nebyla o vaginalnim porodu presvedcena a prvni cisar pro me byla parada a pohoda, takze jsem souhlasila. Po porodu mi rikali , ze plodova voda byla hodne zkalena , ale nevim jestli to byl duvod tech " potizi " 2-3 dny pred...

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Jo a jinak bych chtela dodat, ue ted uz se vo, ze vetsi sklon k alergiim a astma ... maji deti narozene cisare drive jak v 38tt. Takze u Apolinare delaji cisare v 39+ a ne treba 38+1. Ja mam holly 39+ 6 a 39+3

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

naprosto souhlasím 🙂. Přesto bych se chtěla zeptat, jak se dá jinak tlumit bolest u porodu, když nemůžu mít z důvodu operace patéře epidurál ☹ Neřekla bych o sobě, že jsem nějak přecitlivělá, ale mám strach z neznámé bolesti a když vím, že nebudu mít možnost epidurálu, tak o to víc se "bojím" 🙂).

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Nejedná se o bolest v pravém slova překladu. V angličtině se jedná o porodní práci. Je to prostě práce, co se musí udělat. A nebránit jí a zároveň nenechat si bránit v ní od jiných lidí.
Ale to se mi to radí..

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Myslím, že nejde srovnat 2 způsoby porodu, pokud žena nerodila za stejných podmínek cs a přirozeně, při čemž cs je, věřím, indikován pro riziko při přirozeném vaginalním porodu. Je to jak srovnat "jabka s hruškami" a často se tu ozývá já rodila tak/onak a bylo to dobře/špatně. Navíc nejsme stroje, přesné identické a i 2 stejně vedené porody 2 rodiček "stejných" věkem, zdravotním stavem, kondicí a já nevím všech možných parametrů nejsou stejné.

Osobně beru cs jako velkou břišní operaci, potřebnou, když je třeba pro matku a/či dítě, a nelze rodit vaginálně.
@zaludova 2x vagin., žádné nástřihy, následky

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

@zaludova Rozhodně nejde jen o to že tam je jizva... jsem 5m po porodu, pořád mě břicho pobolívá... jizva neni extra viditelná, ale ty nervy...já byla na akutním (špatná křivka po hodinách bolesti) a rozhodně bych si to dobrovolně znovu nevybrala...

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

@zaludova 2xvag. V porodnici řízené tlačení na zádech, povoleny spodek. Domporod, frnda jak zamlada

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

@elikup Souhlasím. Jen poopravím, že ta "porodní práce" je z francouzštiny, tuším teda 😀 A závidím tu frndu, já už to bohužel asi jinak nezažiju, muž třetí nechce. Ale přesně vím, co myslíš tím povoleným spodkem po řízeném tlačení ve špatné poloze. Radši nevzpomínat, nebo se zas naštvu.

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Asi bychom vymřeli, kdyby byl císař na rozhodnutí rodićky. Myslím si, že by ženy tj. Naše vnučky, pravnučky ztratily schopnost porodit vaginálně, tělo by se přizpůsobilo, pánev zmenšila...

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

@lussinka88 Hilky uz to psaly vyse. Bolest k tomu patri. Je treba s tim pocitat a umet s ni pracovat. Nikdo nevi jak na porod bude telo reagovat, a treba ro bude rychlovka a po par mesicich si na bolest ani nevzpomenes 😉 pokud se opravdu bojis, doporucuju zajit za dulou nebo soukromou PA, pripadne precist nejakou knizku kde se o bolesti pri porodu pise... Mi osobne PA hodne v timhle pomohla 😉
Navic kazde utlumeni muze mit sve nasledky a treba zpomalit porod... Je toho mnoho, ale vetsina ma svuj duvod 😉 I bolest 🙂

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Dr. v tom clanku vubec nezminuje fakt, ze sita deloha je potencialnim rizikem pro dalsi tehotenstvi. Jsem rada, ze u nas v porodnici preferovali i po cisari vaginalni porod, dr. rikal, co kdybych pak chtela dalsi dite... Prvni mam cisarem (predcasnatko) a druhe vaginalne po vyvolavacce. Mela jsem svou PA, abych zvysila sanci, ze se to povede. 🙂

Ale kdyz vezmu, ze do sebe lidi nechaji dobrovolne rezat na klinikach esteticke chirurgie, je mi jasne, ze doba speje i k cisari na prani. :-/

Odpověz
5. kvě 2017
avatar

Každá by se měla snažit porodit normálně. Jsme na to dělané a proto že to bolí to není důvod. Po císaři to taky bolí. Ale rekonvalescence je horší. Bohužel, rozezranost dnešní doby..

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Přirozený porod je určitě nejlepsi pro všechny strany.Nekdy ovšem není dopřán,jako v našem případě😞

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@zaludova a kde máte záruku, že po císaři bude vše ok? Já jsem skoro rok od porodu, jizva mě stále v jednom místě dost bolí a bolest po císaři je taky slušná a to i měsíc, kdy se nemůžete pořádně zasmát, zakaslat, nic. Do toho pak JIP kde vás i omývají, protože se nesmíte zvedat , miminko je někde jinde, nooooo děkuji, ale doufám, že příště budu rodit normálně.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@zaludova ja rodila pred tremi tydny a ptala jsem se osmi holek jestli byly šité a byly vsechny. Jen teda ja byla potrhana a ony strihane. Kazdopadne podle nasi chuze jsem se ani ptat nemusela 😁 a z mych kamaradek byly vsechny bud šité,nebo císař...

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@krteczech ale to je vyjimka snad ne jako u vseho ... kamaradka byla tak potrhana po porodu, ze mela i vyvod a resilo se to 3 roky ... to prece nejse brat jako normalni prubeh. Me po prvnim cisari nebolelo bricho skoro vubec uz kdyz jse sla z porodnice

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@pisisvori to určitě je pravda. Ale i kdyby byl císařský řez bez problémů následných, tak raději budu rodit normálně, abych mohla hned být a dítětem. Byl to pro mě hrozný pocit, že " nevím kde je" a jak je s ním zacházeno.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

S clankem souhlasim.
Ja rodila zatim 1x. Vaginalne bez nastrihu a poraneni. Jediny zasah do porodu byl rupnuti vody, kdyz jsem byla otevrena na 8cm nebo prstu nevim, a uz jsem nezvladala bolest. Medikace zadna. Mozna diky tomu porod v mych 25 byl tak rychly. 1.kontrakce v 1 rano, mala se narodila v 7:40. ALE bolest kontrakci co sly do beder byly neco tak neskutecne sileny plus vrzani kosti pri vytlacovani hlavicky, ze dodnes hormony mi nedovolily na to zapomenout a psychicky jsem z toho byla v haji jeste 2 mesice a trvalo mi nez jsem si nasla k male cestu. Za to zase mlika litry uz druhy den. Myslim, ze medikace by mi v hormonech ublizila a ze ta bolest byla horsi diky tomu cilenenemu rupnuti vody, kdyby nebylo te, nemusela jsem se srovnavat do ted s tou bolesti. Za me - pokud je to zdravotne mozne, tak jedine ciste prirozeny porod bez zasahu a medikaci.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@zaludova rodila jsem dvakrat, oba porody bez zasadnich poraneni, ale na oba porody jsem se tedy pripravovala, nebylo mi jedno, jak to se mnou dopadne🙂 Jsou veci, ktere se ovlivnit nedaji a porod se muze zvrtnout, ale stesti preje pripravenym a naprosta vetsina zen v mem okoli, co se na porod pripravovala, odrodila krasne.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Za me ano..kazda zena by mela mit na vyber. Mam za sebou prirozeny porod a pak porod NA PRANI cisarem a 100 a 1. Cisar pohoda nejvetsi.
Ty maminky co mely skarede prirozene porody by mely dostavat automaticky na vyber

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Rodila jsem jednou,porod rychly,ale s natrzenim tretiho stupne, i pred to doufam,ze v dalsim tehu mi bude dopran opet normalni porod.na cisare bych dobrovolne,bez nutnosti,nesla.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Nikdy jsem cisarem nerodila (vaginalne 4x), a jsem za to moc rada. Samozřejmě souhlasím s tím, že nejde-li to jinak, a dítě či matka jsou v ohrožení života, pak je CS na místě. Článek pana doktora jsem taky četla, a protože je to chlap, tak volí zřejmě cestu nejmenšího odporu. Zvláště když psal, jak odmala toužil být chirurgem 🙂
Takže za mně respekt přirozenému porodu, a čest CS, pokud zachrání životy.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Hlavně taťka Krofta nezmiňuje, že při použití Kristellerovy exprese se poškodí pánevní dno určitě víc, než kdyby ji nepoužili. A že se používá furt a dokonce se neeviduje v dokumentaci, o tom žádná.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@vitkovakaterina ne docela, měly by zjistit, proč mely škaredé porody.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Pěkné komentáře. Asi se sem budu vracet.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@elikup za me ano..jednoznacne. proc byl skaredy porod je jedno. Proste byl a kazda do jedne se boji ze by to bylo stejne. A se stoupajicim strachem se da podelat daleko vice. Je moderni doba..ja mela cisar na prani a perfektni. Uzila jsem si to vic jak normalne

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@vitkovakaterina když myslíte, že je jedno, co se pokazilo, tak jo. I tu pohodubu císaře vam preju, fakt.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Pohodu u

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@elikup ja vim co bylo spatne..mama je porodni a byla u toho. I porodopis jsem si vyzadala..

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@craki ja jsem smirena s bolesti z porodu, to jooo. Ale spis se bojim az mala bude tlacit na operovanou oblast bederni patere, pry to bude bolet vic ☹. Mam tam implantaty, ktery mi znemoznujou se ohnout, takze ani na tom kresle mi to neni nikterak pohodlne... no nejak to musim zmaknout 😁. Spis jsem mela zafixovany ze bolest uz jsem si vybrala a kdyz by to bylo nesnesitelne tak mi pichnou epidural a ono ne 😁.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@lussinka88 tak pak vam moc přeji, ze nesmíte na kreslo. Je to ta nejblbší poloha.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Co je špatně na epiduralu? Ze matka není napojena na dítě? Co tO je za blbost? Kontrakce matka normálně cítí, jen jsou tlumený. Přijde mi furt lepší rodit prirozene a ulevit si epiduralem, než rovnou na císaře kvůli hezky frnde 😀

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@lussinka88 Tak trvej na jine poloze, na zadech prece byt nemusis 😉

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@lussinka88 Uz jenom proto bych kontaktovala soukromou PA a o vsem ji informovala nez vse resit za pochodu... Muze ti hodne pomoct, pokud jeji pritomnost navic podporuje porodnice, tim lip...

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Za mě znám případ, kdy naprosto chápu, že byl CS udělán na "přání". Známá měla tak komplikovaný přirozený porod, že miminko bohužel porod nezvládlo. Když čekala druhé dite nikdo ji CS (z duvodu traumatu) udelat nechtel - ona nechtela rodit prirozene, mela z toho panickou hruzu ☹. Nakonec nasla pracoviste, kde ji odrodili CS, ale nejakou dobu to trvalo nez nekoho nasla. Z toho duvodu si nemyslim, ze je az tak jednoduche nekoho k tomu premluvit... je potreba asi ke kazdemu pripadu pristupovat individualne a v pripade nejakych traumat (ze zavaznych duvodu) rodicce dat na vyber. Ono kdyz vam pujde na porodni box nekdo s cernyma myslenkama, uzkosti apod. tak to taky neni dobre...

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@prostejina ja jsem treba epidural nechtela jednak z toho duvodu, ze jsem chtela porod opravdu prirozeny (vaginalni nerovna se automaticky prirozeny, ze jo), proste bez zasahu a ovlivnovani a druhak, protoze mam ve svem okoli dve kamaradky, co epidural mely a obe trpely dobre tyden az dva po porodu nesnesitelnyma migrenama, coz se mi riskovat fakt nechtelo...

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@dora13 já teda dobrý ale po porodu jsem zvracela že mi ani malyho nenechaly. Myslím, že to bylo kvůli němu. Aji se mi po něm točila hlava .

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Četla jsem tady tu spoustu komentářů, za kterou moc děkuji. Omlouvá se, že reagují takhle pro všechny, ale doplnila bych tady pár informací. Velké porodní poranění při předchozím porodu muže být indikací k císařskému řezu při dalším porodu - maminka si tedy muže vybrat. Dále nutit ženu, která má z porodu panickou hrůzu, protoze minule ji dítě při porodu zemřelo, je také nesmysl - je medicínsky možné v tuto chvíli císařský řez také obhájit. ..

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Pokud jde o život miminka či matky, tak ano...S epiduralem nesouhlasím, píšete, že jste stvořené na přirozený porod, tudíž i ta bolest k tomu patří.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@kate02 ani ale někdy ho doporučí i lékař.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Já jsem pro svobodnou volbu. Pokud má někdo šílený strach z vagin porodu a chce císaře ať ho má. Zrovna tak pokud někdo chce co nejvíc přirozený porod a klid u porodu tak ať ho taky má. Proste aby to byli o domluvě a ne zakazech a prikazech.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@lussinka88 Jsou možné nefarmakologicke metody jako aromaterapie, masáž atd....pote jsou možnosti farmakologicke a to když vynecháme epidural jsou inhalovat Entonox - to je směs kyslíku a rajského plynu nebo analgetika s aplikací do žíly či svalu. ....

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Byla jsem rada kdyz jsem si mohla zvolit prirozeny porod misto cisare (porod 26tt), predstava velke brisni operace, ditete ktere to treba neprezije a ja se budu moc znova snazit nejdriv po pul roce nebo roce me dost desila... nastesti je dcera v poradku, zadne hrozne scenare se nekonaly... ale teda prislo mi, ze jsou lekari lehce prekvapeni ze chci vyvolavany porod (navic jsem musela byt bez tlumicich leku), asi se spis setkavaji s vyberem cisare... dcera byla navic kp.
Nyni je miminko opet kp, doufam ze se otoci, jestli ne, vaham zda jit do porodu kp prirozene nebo ne, pokud by to okolnosti dovolily... mam k tomu rozhodnuti asi malo informaci... riziko pro dite, riziko pro ženu oproti normalnimu porodu nebo císaři...

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@dora13 já se neotvitala téměř 15 hodin, kontrakce po 2 minutách celou dobu. Pomohl mi az epidural, který me během chvíle s kombinaci prasknutí plodových obalu otevřel na 8 cm. Nejsem typ, co kvůli přirozenosti ohrozí svoje miminko. Ale je fajn, když to někdo "da" bez pomoci, jako ty 🙂 císaře chápu u predchoziho fatálního porodu, když nemá ženská pánev k porodu a když ma panickou hrůzu a indikaci k cisari od psychiatra. Ale přijde mi padly na hlavu si to nechat udělat kvůli hezkymu spodku, prostě z kosmetických důvodu. Stejně tak nekojit kvůli zachování hezkejch prsou. Ale je to jen můj názor, nikomu bych to třeba tady, kdo by to tak udelal, nenapsala, jen bych si to pomyslela 🙂

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Asi minulý týden mi sestřenka říkala, jak se mám že "mám zase císaře" (bohužel jinou možnost ze zdravotních důvodů nemám). Vím, že měla těžký porod (je malá, úzká pánev), ale upřímně ten císař není o co stát. Pamatuji si jak to bolelo a že bych se na tu bolest a "neschopnost" cokoliv dělat po něm těšila se říct nedá. Z druhé strany mám hodně kamarádek, které měly bohužel první porod těžký a jsou rozhodnuté buď nemít druhé dítě vůbec nebo si toho císaře nějak vydupat, v domnění, že je to určitě "větší pohoda".

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@prostejina presne tak,epidural se dava i kvuli toho ze urychluje otevirani,takze ne jen kvuli bolesti jak si některé mysli 😉

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@tyna86 já měla porod opravdu hrozny... Proto teď budu rodit císařem a věřím,že horší než můj vaginální porod,to určitě nebude😀

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

Prvni porod byl vyvolavany ve 41+6, kontrakce byly hned po 2minutach a otevrela jsem se na 10cm strasne rychle, no ale porod skoncil po 12ti hodinach akutni sekci, 5hodin jsem tlacila a bylo mi to uplne k prdu..jen me to tak vysililo, ze jsem ke konci uz omdlevala...ke konci uz to vyla jen jedna nikdy nekoncici kontrakce...za celou dobu mi nedali nic proti bolesti i kdyz jsem je o to neustale prosila... dostala jsem za to ale dve kapacky oxytocinu...to asi abych si ty kontrakce jeste vic "uzila"... pak prisel doktor a jen hrabnul a prej proc me tam trapej, ze je to dite velky, ja mala a ze urcite neprojde...musela jsem na celkovou narkozu neb dite uz bylo nizko...mam z toho trauma a vzpominam na to s hruzou...nevim jestli se jeste nekdy odhodlam k druhemu ditku...protoze tohle uz proste nechci zazit...

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@krteczech to, co pisete je jasne...ne vzdy je to ok...ale radsi bych snesla bolest...moje mamka mela druhy porod hrozny, potrhana, inkontinence doted, reoperace...kdyby ji nemucili a udelali radsi planovany cisar, kdyz mela segra velky vahovy odhad, tak by nejaka bolest jizvy byla proti tomu prd...

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@janyshka dekuji za odpoved.. 😊 ja doufam, ze to tak hrozny nebude, ale kdyby nahodou, tak vim ze jsou nejaky moznosti a to me docela uklidnuje... 😊 ono se docela dlouho nevedelo jestli vubec budu moct rodit normalne nebo pouze cisarem. Tak jsem rada, ze to takhle dopadlo, ikdyz jsem porad doufala v epidural 🙂

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@verunka_korunka Ja mam tez predcasnatko a vyvolavat nemohli, nevedeli v jakem je stavu, prutoky pupecnikem uz byly uplne mizive. Ani jsem netusila, ze nekomu takhle predcasne vyvolavaji. 🙂 Mela jsem pak hrozne deprese, ac jsem vedela, ze jinak to neslo, telo bylo hormonalne nastavene na porod a on nebyl.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@krteczech ja treba na jip vubec nebyla a nadruhy den jsem normalne vstala a fungovala.a maleho mi dobezly brzo a pokud sem chtela a citila jsem se na to nechali.

Odpověz
6. kvě 2017
avatar
Komentář byl odstraněný
avatar

@katerinacernotova Vazne? Ja kdyz se probudila z narkozy tak jsem vubec nevedela, ktera bije.. myslela jsem, ze jsem po smrti 😀 vsude samy hadicky a pristroje...jak jsem prichazela k sobe, nemohla jsem vubec popadnout dech, furt jsem volala, ze se nemuzu nadechnout (s kyslikovou maskou na obliceji 😀) a trasla jsem se zimou...a na prvni pochovani miminka jsem si musela pockat pres 5 hodin ☹ ...druhy den jsem uz sla na normalni pokoj sestinedeli ale dceru jsem mit u sebe nemohla, sestra mi primo rekla neco jako: ,,Vam ji tu nechat nemuzu, vy se o ni nedokazete postarat." ...no pro zenskou po porodu...opravdu nevhodne zvoleny slova...ale mela pravdu, ja nemohla ani normalne vstat z postele... vzdycky nez jsem se dokazala zvednout, tak to trvalo treba 5-10min...vubec jsem to nedokazala udychat... proste kazdej to muze mit stejne a pritom uplne jinak...

Odpověz
6. kvě 2017
avatar

@onelove faakt tak asi opravdu zalezi jak to kdo snasi.me probudily jeste na sale ale uz sem lezela na nor.posteli a vezli pak na sestinedeli.sestricka me probouzela tak sem si pripadala jako bych si nachvili schrupla nic vic.se slovy mate krasneho zdraveho chlapecka a manzel ne na pokoji uz cekal a byl tam semnou jak dlouho chtel.jedine ze kdyz sem se chtela otocit neposlouchali jakoby nohy ale otocila sem se a jak sem psala nadruhy den vytahli cevku a dalsi a jo trochu bricho bolelo kdyz sem si sedala ale i sestricky rikaly zesem ciperka bylo mi dobre

Odpověz
7. kvě 2017
avatar

@katerinacernotova tak to je super. Já taky druhý den chodila, ale pak to stálo za prd.

Odpověz
7. kvě 2017
avatar

@krteczech ja jsem to mela bez problemu a pak sem fungovala normalne nastesti.☺takze pro me jakoby cisar nebylo nic spatneho kdyz to tak napisu

Odpověz
7. kvě 2017
avatar

@katerinacernotova tak to je super. Já i zvracela už na sále apod. Ale hlavně, že je malý c pořádku, to bylo hlavní .

Odpověz
7. kvě 2017
avatar

Císař nikdy. Mám za sebou dva přirozené porody. A nikdy bych nemenila. Mám kamarádku co měla císaře 2dny na jipu. A než šla domu nemohla poradně chodit nic. S malým sem ji pomáhala. Takže já jsem rada.

Odpověz
7. kvě 2017
avatar

@onelove Ja po celkove anestezii dva dny prospala na JIP. Neslo mibbyt vzhuru dele nez 10 minut. Syn byl v te dobe na JIP, vazil kilo.

Odpověz
7. kvě 2017
avatar

Ja s vam všemi souhlasim a dekuju za diskuzi.
Nezapominejme, když řešíme, že hlavně, ze je dítě v pohodě, že potřebuje matku. Jsou po porodu stále srostlá jednotka. Jen to mít na paměti.

Odpověz
7. kvě 2017
avatar

rodila jsem obe deti v Nemecku...prvni porod neprogredujici. po 10h v porodnici mne poslali opet domu-neotvirala jsem se,presto,ze kontra dle CTG silne a pravidelne co 3min.Ze doma v klidu se rozrodim a bude dobre. Po 3hod kontrakci po 1min jsme tedy opet vyrazili do porodky a ja stale otevrena na NULU! Tehdy uz jsem rodila 36h a celou noc nespala! Presto,ze jsem strasne nechtela epidural jsem prikyvla a uleva obrovska. Syn byl ovsem spatne narotovany a po 8h od epiduralu,co jsem se konecne otevrela mi nabidli bud manualne dite otocit ci cisare...Vybrala jsem si otoceni ditete. Po 2h se konecne mohl narodit. Vaginalne,behem 3kontrakci a ja bez poraneni. Celkove skore 48h. V CR vych uz byla 3x na cisari. Ja jsem jim za to vdecna...Neb po 3hod nadherneho bondingu jsem odesla na oddeleni po svych a dite nebylo beze mne ani minutu!
2) Po 2,5hod v porodnici hotovo. Porod prirozeny bez veskerych zasahu.
Cisare uznavam jako uzasnou pomoc,pokud je to potreba. Nicmene mnohokrat se na nej prilis specha.

Odpověz
7. kvě 2017
avatar

já mám krásné zážitky jak z porodu spontánního tak z porodu sekci. Každý je diametrálně jiný,každý má své + i -
Je to jen o tom,jak kdo co vnímá.

Odpověz
8. kvě 2017
avatar

@janyshka jsem rada, ze to zminujes, v porodnici jsem si prala aromaterapii a vse bez leku, prisla PA nelila mi do vody levanduli a nazdar 😅 Skoda, ze mi nepomohla od bolesti zad masazi, stacilo by to ukazat manzelovi, jak na to. Neochota no :(

Odpověz
8. kvě 2017
avatar

sakra na mně ten epidural asi nejak nezabiral nebo co...ty bolesti pri vyvolavanem porodu byly dost silene....

Odpověz
8. kvě 2017
avatar

@lea212 a máte srovnání s porodem bez vyvolání? Já měla oba a nemohu srovnat.

Odpověz
8. kvě 2017
avatar

@masajka87 srovnani nemam, mam jen jedno dite zatim 🙂 epidural mi vlastne vnutil lekar i vrchní sestra a diky za to 🙂

Odpověz
8. kvě 2017
avatar

Rodils jsem prirozene a porod byl dlouhy bolestivy k tomu nic na tlumemeni bolesti nepomahalo a ani jsem se neotevirala a zbyvajici 3 hodiny jsem prosila o cisare.Doktori me presvedcovali ze to zvladnu a nakonec i pres komplikace jsem odrodila. Byla jsem hodne potrhana o sexu prvnim ani nemluvim ale i pres to vsechno dekuju doktorum ze mi cisare neudelali.Mohla jsem normslne fungovat , namam jizvuna hlavne si myslim ze pro miminko je to nejlepsi cesta jsk ven.

Odpověz
9. kvě 2017
avatar

Ještě než se mi narodil první syn, tak jsem měla odoperovaný slepák. Šok z té bolesti a vlastní neschopnosti čehokoliv po probuzení z narkózy byl docela velký. O čtyři roky později - poměrně "přirozený" porod. Co do mě tenkrát naprali, nebo ne, to nedokážu posoudit, ale bolesti se daly snést do doby prasknutí vody. Nicméně tím se to asi uspíšilo a kluk (3,35 kg) byl asitak do hoďky na světě. Bez nástřihu, nějaké šití bylo, trošku šoky z bolesti u toho a pak později také...
Druhý porod jsem chtěla zvládnout také přirozeně, ale nakonec jsem vyměkla (trvalo to v podstatě déle, než u prvního, nespala jsem vůbec - u prvního asi čtyři hodiny, kontrakce jsem snášela mnohem hůř) a a nechala si dát epidurál. Nicméně myslím, že už bylo pozdě, protože nějakou úlevu od bolestí jsem teda necítila. Faktem je, že asi do hodiny byl i tenhle kluk vyklubanej. Bez nástřihu, kosmetické šití, a to měl přes čtyři kila.
Teď jsem těhotná potřetí a už to mám za pár. Do epidurálu jdu každopádně, pokud to nebude nějaká ta překotná akce. Je mi teď přes 40 a poslední měsíc těhu už je peklo. Císaře nechci, nic mu nenasvědčuje, ale na hrdinství přirozeného porodu už nějak nemám koule. Holčička má být "zase " velká.

Odpověz
25. kvě 2017
avatar

V lednu se mi rarodil krásný chlapeček císařem který byl indikován z vážných zdravotních důvodů kdy porod vaginálně nebyl možný, ale určitě pokud by to bylo možné tak 100% bych chtěla rodit Klasické, což mě je velice líto, ze to nebylo možné

Odpověz
25. kvě 2017
avatar

U nás taky začátek klasický vag.porod, ovšem časem nepostupující, dítě špatně zarotované, poté i častečně zaklíněné v por.cestách, horší ozvy... Jediná záchrana císař, který jsem na začátku odmítala. Díkybohu za něj. Dle 2 Dr. stát se to před 50 lety, tak buď já, dítě či oba nepřežijem ☹ takže jasná indikace pro případný další porod, byť z toho nejsem nadšená ☹

Odpověz
25. kvě 2017
avatar

Prvního syna jsem porodila přirozeně bez poranění léků atd...za dvě hodiny sama odkracela do sprchy a na pokoj mohla hned sedět chodit prostě paráda☺ teď me možná čeká sekce z důvodu polohy pricne a doufám ze se malej rozhodne otočit protože ze sekce mám úplnou panickou hrůzu

Odpověz
1. čer 2017
avatar

@misulinka44 měla jsem totéž u prvního syna a světe div se, nechali mě po druhé a letos budu i po třetí rodit přirozeně a bez poranění u druhého ;) a to jsem byla 2,5 roku po porodu.

Odpověz
6. čer 2017
avatar

@wond3r opravdu 4.stupen? Rozervaná celá hráz,konečník,svěrač i část střeva? Jestli jo tak se teda divim😨 já si to rozhodně neriskmu,takovy střelec nejsem. Nerada ych skončila s následky... Navíc dite mělo opravdu velkou hlavičku,jako všechny děti v rodině...

Odpověz
6. čer 2017
avatar

@misulinka44 střevo jen na hraně, chodila jsem na sono konečníku, což bylo teda dost nepříjemný i všechny jejich vyšetření. Vyloženě komplet ruptura, s naprasklou pánví atd. 3 dny jsem musela jen ležet s cévkou a měla tekutou stravu - v kombinaci potom s iontovýma nápojema a laktulozou každé ráno byla fakt pecka, byla jsem pak ráda, že hodim, ale zároveň ráda, že doběhnu na wc🙈🙊U Tebe šlo právě asi o tu velikost prcka, u nás to nebylo kvůli tomu, měli 3290g- hlavičku měl druhý 35cm -takže nic malého, ale ani obrovského, jen prostě blbá shoda náhod a nedorotoval kvůli pupečníku, takže i když nejdřív byl nástřih, tak pak i ruptura no😕 U druhého si to pohlídali, řekli, že mě nenechají přenášet, ale že jizva je v pohodě průžná, že si dali tenkrát na zašití záležet. Takže druhý porod už byl úplně v pohodě. Teď mi už 2x kontrolovala doktorka a zase ještě před porodem budou. Známá na tom byla ještě hůř, ta měla střeva hodně zasáhlé a ležela týden, dokonce teda měla i vývod střev chvilku a taky už další porod byl ok. Možná záleží co je to pak za porodnici kde se rodí, pokud je to větší s tímhle zaměřením, tak si to pohlídají😉 Já rodim vždy v Podolí a věřim jim tam. U císaře mám zase větší předpoklad rizik( mám krevní mutace-takže větší šance na trombozu/embolii, takže dobrovolně rozřezat břicho nee). Jsem ráda, že to jde dobře, ikdyž co já vím co se může je konci změnit.

Odpověz
6. čer 2017
avatar

@wond3r tady je porodnice malá no...mít v dojezdove vzdálenosti prahu,tak to je jiná. U mě je problém nepružná jizva a nedovirajici svěrač:( kdyz nemám tuhou stolici,tak kolikrát včas nedobehnu:( nezadrzim to dlouho... Plus předpoklad te velké hlavy-37cm,ale měřen po vexu, za dva dny už měl hlavu 39. Navíc je autista, nikdo neví příčinu... Nechci už riskovat další porod a případně si to pak vyčítat no...kdyby ta jizva ale byla pružná a v pohodě,já neměla problémy se svěračem a dítě by nemělo být velké,tak bych asi zvážila i ten normální porod. Čert vem tu bolest,o to vůbec nejde...jen ty následky mě děsí tak moc, že radši půjdu na cs🙂

Odpověz
6. čer 2017
avatar

@misulinka44 to je jasný, každý to má právě jinak, jen že i u mě po stejné zkušenosti to jde. což jsem ráda. Kdyby mi asi rovnou řekli u druhého kdysi,že bude císař,tak do dalšího nejspíš nejdu :( no s vexem to poranění bývá ještě větší...:/

Odpověz
6. čer 2017
avatar

@misulinka44 já se snažila ty svaly hodně posilovat, nebo alespoň co to šlo, ikdyž 2x příjemný to neni ,když to bylo totál povolený a zpřetrhaný vlevo. Hodně mě hecovala doktorka v Podolí přímo v poradně na pánevní dno,kam jsem se k nim ještě před porodem zapsala na nějaký výzkum.

Odpověz
6. čer 2017
avatar

@wond3r jo to já cvičila taky a cvičím dodnes;) ale prostě před tu tuhou jizvu to už asi nikdy nebude tip top,jako to bývalo:/ nestěžuju si, inkontinentni nejsem,jen prostě občas něco ,,ujede,, . Pyšná na to nejsem,ale jsem ráda, že jsem relativně ok🙂

Odpověz
6. čer 2017
avatar

@misulinka44 mně to naštěstí neujíždí teda🙈 Na to by pak asi šla plastika svalů popř. Ne? A šili Tě taky pod narkózou po porodu? Mě tenkrát šil vyloženě doktor z plastiky hodinu, právě pak doktor i teď gyndařka řikala , že mi to fakt parádně zašili, že tam mam jen jeden takovej uzlík po druhym porodu, ale jinak ok. Jen teda hned kousek dál na stehnech se mi dělaji křečáky, tak tech se děsim.

Odpověz
6. čer 2017
avatar

jo měla jsem kliku,že zrovna sloužil gynekolog,který dělá i plastiky spodku. Takže mě šílí asi hodinu a půl? Sesili to dobře,ale asi ten svěrač to už nespravi no. Teď v těhotenství je to horší,jak je větší tlak na spodek... Tak doufám,že se to pak po porodu spraví,předtím to tak caste nebylo
@wond3r

Odpověz
6. čer 2017
avatar

@misulinka44 jé, tak to mě mrzí. To já fakt musim zaťukat, že ok. Já taky měla kliku na toho plastika😄 A rovnou primář. Tu doktorku co mě rodila z*ebal na jednu dobu, že kdyby nebyla blbá a udělala utz, tak jsem dávno na císaři,naštěstí z toho trauma nemám a druhý porod to zachránil, tak se třetího nebojim, ale jak říkám, stát se může cokoliv, svym způsobem jsou u obou svoje rizika prostě...

Odpověz
6. čer 2017
avatar

Krásně napsaný článek. Já jsem si u Apolináře vyžádala Entonox, nechtěla jsem epidurál, bála jsem se. Přijela jsem před cca 3,5 lety v 11h večer, dostala klistýr, a šla jsem na porodní box. Čuchala jsem Entonox o sto šest a fakt to moc pomáhalo, protože o bolesti před tlačením si vůbec nepamatuji, uvolnila jsem se tak, že cca za 2h jsem již mohla tlačit...porodní asistenka mi vzalačuchací plyn ( trošku jsem se bránila 🙂 ) a na pár zatlačení byla dcerka venku, bylo asi půl jedné, takže rychlovka, je nástřih, ten jsem ale necítila, mladá paní doktorka byla moc šikovná! Porod byl oproti prvnímu procházka růžovým sadem a já s úsměvem odcházela po svých na šestinedělí. Jen mě bohužel i po 3,5 letech trápí necitlivost a zůžení pochvy, myslím si, že mám asi ochablé pánevní svalstvo a mám pocit, jakoby pánevní orgány tlačily dolů ve stoje a stále mě hodně bolí u čípku...neumím to asi správně vysvetlit. Gynekolog ale nic nenašel, jeden řekl, že to je pouze psych. problém, druhý v podstatě nic nenašel, ale stále se hrozně trápím, vím, že to není stejné jako před těhotenstvím a porodem, ale nevím, kde hledat odbornou pomoc. Za příp. názor a radu předem děkuji

Odpověz
2. zář 2017
avatar

@katie81 To, co popisujete je velmi častý problém. Většinou se jedná buď o povolení nebo naopak stresové stažení hlaního svalu pánevního dna - musulus levator ani - který se upíná přímo do stěny pochvy a dá se tudíž pohmatem vyšetřit a také je možno ho efektivně rehabilitovat. Spolupracuji s rehabilitačním centrem, které se touto problematikou přímo zabývá. Pokud byste měla zájem o bližší info, tak písněte sz. Hezký den J

Odpověz
4. zář 2017

Začni psát komentář...

sticker
Odešli