levandulovy_caj
22. zář 2019
3975 

Chci žít minimalisticky aneb méně je více

Už delší dobu jsem přemýšlela, proč je mi doma tak špatně, proč uklidím, ale zároveň se cítím být pořád v bordelu, proč pořád jen vyhazuji potraviny, které jsou kolikrát i netknuté... mám spoustu dalších věcí ve své domácnosti, které mě nedělají spokojenou.

Jenže čím to je a co se s tím dá dělat?

Jednou jsme se bavili s manželem o budoucím nábytku v našem novém domě. Prý potřebujeme víc úložného prostoru, než máme ted v bytě, aby to nedopadlo stejně... V tu chvíli mě to docvaklo. My máme moc zbytečných krámů, všude je něco, plno věcí nemá svoje místo. Jsme zahlceni blbostma, oblečením, hračkama....

Stoupla jsem si do obyváku a představovala si jak by vypadal, kdyby např. v tom koutě nebyla ta hnusná dekorace, kterou jsem dostala, kdybych tamté věci našla lepší místo, nebo tamtu věc prostě vyhodila....

Takto jsem pokračovala ve všech místnostech....

Když jsme se po nějaké době bavili s manželem na týž téma ohledně nábytku, líbil se mi skromný a jednoduchý minimalistický nábytek, manžel opět prohlásil, že tam není žádný úložný prostor na naše věci. V tu chvíli mě to docvaklo podruhé. Nechci tolik věcí a už vůbec né tolik věcí, abych si podle toho měla vybírat nábytek.

Trochu jsem pátrala na internetu a pojem minimalismus není jen v architektuře a designu, ale i ve stylu života....

Minimalismus pro mě znamená jednoduchost, skromnost, nikde nic nepřečnívá a nikde není žádná zbytečnost.

Asi měsíc se snažím sama v sobě vybudovat minimalismus aníž by to rodina nějak pocítila. A sama v sobě cítím, že je mi lépe. Zatím se to nejvíc promítlo v nakupování potravin. Jak jsem psala výše, kolikrát jsem vyhazovala potraviny, do kterých nebylo ani „kousnuto“. Moje mininalistické nakupování vypadá tak, že nakupuji dle jasného seznamu a jen to, co opravdu potřebujeme. Docílila jsem toho, že neutrácím tolik peněz, víc místa v lednici, co se koupí, to se sní...Když porovnám se stavem před měsícem, tak jsme byli schopni nechat v obchodě i dva tisíce za jeden nákup a přitom jsme de facto nic pořádného nekoupili, lednice byla zalhcená a tím pádem se na spoustu věcí v ní zapomnělo, protože prostě byly vzadu a jednoduše prošly, to byly asi ty největší potíže... v celém procesu nakupování mi hodně pomáhá i rohlík.cz, kde opravdu jedu čistě dle toho, co doma chybí a nejezdím mezi regálama s potravinama, které na mě řvou "kup mě" nebo "jsem v akci"! 

Zatím je můj minimalismus v začátcích, ale už ted jsem z toho nadšená a rozhodně to budu prohlubovat. 

Minimalismem v potravinách trpím odjakživa, narozdíl od manžela... 🙄
Vynahrazuju to svým syslením věci "To nevyhodim, to by se mohlo ještě hodit", tenhle můj skladištní způsob života manžel naopak sdílí jen velmi nerad 😅

22. zář 2019

Super clanek, takhle se taky citim a mela bych s tim zacit neco delat. Teda asi uz jsem zacla, prohrabavam postupne skrine a davam ma bazar, co uz nenosim (a ne nemuzu byt tak naivni, ze do toho zhubnu 😁). Kdyz neprodam do pul roku, pujde to nekam zdarma... Bohuzel manzel je typ "to se bude hodit" a "paneboze, neco nekam zdarma ani nahodou", takze ac nerada, musim to udelat trochu na tajnaka 😂...

22. zář 2019

Vyhazuji furt a stále toho máme moc.

22. zář 2019

@martinka_33 tak to se krásně doplňujete 😀
Jinak já právě s tím syslením též bojuju. Co když to budu ještě potřebovat že? 😀 Hlavně bojuju s tím, že když mi něco někdo dá, tak mi je to líto dát pryč i když mi to doma zavazí 😀

@sona88 s oblečením dělám rázné kroky, ale ty rovnou věnuju do kontíku na oblečení🙂 Svoje oblečení jsem už tak nějak zredukovala, ted ještě zredukovat oblečení holek... toho máme fakt mraky, protože to a to se schovává. Já vlastně nedala pryč nic po Sárince, takže máme její šatník za celých 6 let, do toho se občas něco nového koupí Teuš a už se to hromadí. Nejvíc mě deptá, když mi třeba tchyně koupí oblečení, které má Sár nosit až za rok, takže já to musím zase skladovat a jsem z toho na nervy. Nedejbože, když na to zapomenu, že to vůbec mám a tchyně mi to připomene a ve většině případů z toho Sár vyroste nebo prostě zapomenu, kam jsem to dala 😀

@stratford a co vyhazuješ?🙂

22. zář 2019

Moc hezky clanek, pod nej se podepisuji. Minimalismus je muj sen a uz i cesta. Priznavam, ze nejvetsi problem mame prave s jidlem, na obleceni prave pracuju. Za pul roku nas ceka stehovani a beru to jako velkou prilezitost pro trideni dalsich oblasti! 😉

22. zář 2019

Ja to mam stejne a uplne nejvic me pomohla Marie Kondo a Zazracny uklid. Jak rikas - nepotrebujeme vic ulozneho prostoru, ale min veci. Vsechno jsem podle ni protridila (akorat ne papiry, moje slaba stranka) a furt podle ni jedu. Citim se o hodne lip doma psychicky, kdyz me nerudi spousta predmetu, co ani nechci. Ona prave dobre vysvetluje, proc se treba nemas citit blbe, kdyz vyhodis darek od nekoho atd. Pri tom trideni veci si clovek uvedomi, co uz ma, a kupuje fakt jen to, co potrebuje.

22. zář 2019

🙂) No v minimalizmu vicemene jedu uz dlouho-predevsim v jidle 🙂)) Na tyden mam stejnou catsku a tu utratime-vlastne v mem nakupu jsou stale tytez veci (ale dle aktualni potreby-dokoupim 🙂)))) I v obleceni-co uz neunosim,davam kamaradkam nebo prodam nebo dam do kontajneru....nehromadim, vice mene nemam moc nabytku 🙂))

22. zář 2019

@1lenuska1 my se právě též budeme stěhovat, tak plánuju jak to vytřídím a min polovina věcí najde jiného majitele🙂

@alamo právě se chystám, že si tu knížku přečtu, ale víš jak, není to jen o úklidu, ale celkově o smýšlení... ❤️

@drzticka81 tak to je super 🙂 ten nákup je asi nejjednodušší v začátcích🙂 hlavně je fajn odolávat konzumu. Jinak třeba manžel jde do krámu a je schopen utratit tisícovku a ani jedno jídlo z toho pořádně není. Koupí si Rybí salát, energiťák, čipsy, lovecak atd. A kde nic tu nic... A ono když jsem na rodičáku se sedmi tisíci, tak takový blbý nákup je hodně znát v rozpočtu...

22. zář 2019

Tak tak. A základní minimalistická poučka: "nepoužila jsem to rok, nepotřebuju to". Nebrat si letáčky, nebrat si vzorečky...obecně bezodpadový životní styl k tomu dost pomáhá. Oblečení stačí pár kousků, které se dají mezi sebou kombinovat, stejně tak u dětí....
Držím ti palce 🙂

22. zář 2019

@levandulovy_caj jojo, o smysleni, zbavit se lpeni na minulosti a obav z budoucnosti, zit tady a ted 🙂

22. zář 2019

Pekny clanek! Me to chytlo po porodu.. nejdriv sla vsechna drogerie, pak 3pytle meho obleceni na psi utulky, diky molum cela kuchyn a je mi mnohem lip 🙂 vse jde postupne 🙂 ted i uklizeci prostredky, staci ocet a soda a je 🙂

22. zář 2019

Jak já bych chtěla naší domácnost zredukovat a zatím to nejde..ani jsem ještě nedočetla knížku od Marie Kondo.
Třeba tu mám kočárek X-Lander Xa z roku 2013..to je takova moje srdcovka, že se ho nedokážu zbavit.
A ono toho je víc. Oblečení po dceři mám pořád v krabicích a ne a ne ho prodat 😌😌

22. zář 2019

Moc hezký článek, začala jsem podobnou věc řešit když jsem se začala více zajímat o zero waste. Takže se snažím nekupovat zbytečnosti a vařit z toho co tu doma nebo vo zbylo. Vymyslet obed tzv. ze zbytku je opravdu výzva a moc me to bavi 🙂 samozřejmě občas leti do kose neco na co zapomenu nebo se to “schová” za neco jiného, ale je to urcite lepsi než to bývalo. Oblečení jsem vyhodila 3pytle. Drogerií dokupuji jen kdyz je potřeba, dekorativní jsem stáhla na minimum, zbytek jsem rozdala. Věci po klukach jsem odvezla do azyloveho domu a neco prodala. Důležité je začít a nekupovat blbosti jen proto ze to má někdo jiný, ze je to v akci nebo ze to má třeba Leoš Mareš 🤦🏻‍♀️ 😂

22. zář 2019

@denny27 Na to nepotřebuješ dočíst knihu. Ale potřebuješ se přenastavit. Pokud ty věci nepotřebuješ, daruj je někomu, kdo je potřebuje (nebo nafoť a hodˇhned na bazar). Ale musíš se prostě kousnout a konat...k tomu ti kniha úplně nepomůže, stejně to vždy bude o tom překonání sebe sama 🙂

22. zář 2019

@maruskakaras to je fakt.. zatím bojuju sama se sebou,abych se hecla a konečně začala něco dělat 😆😄

22. zář 2019

Taky nakupují podle seznamu, snímek všechno a stejně utratím téměř tolik jako dřív.

22. zář 2019

Žiju takhle docela dlouho, a jsem spokojená. Mám menší domeček, který mi ani nedovolí skladovat spoustu věcí, takže co děcka odnosi nebo z čeho vyrostou, jde okamžitě z domu. Třídím dvakrát ročně jejich oblečení.
V jídle nakupuju podle seznamu a jídelníčku. Už jsem odbourala i týdenní nákupy, jezdím většinou jednou za dva týdny na nákup. A nejedu dřív, dokud se nesni, co je v ledničce.
Trochu mi to nabouravaji hračky, těch mají mraky, ale to nekupuju, ale mam doma jesle, takže to patří z velké části k nim.
Nemám ráda různé serepetičky, lapače prachu k ničemu. Takže z nádobí taky jen to, co používám, plus jedna sada "na lepší".
Jedině knížky, ty teda nevyhodim. Zabírají mi v ložnici celou jednu stěnu. Marie Kondo rika, že to taky není potřeba, může se chodit do knihovny, ale těch se nevzdám.
Jinak toho člověk potřebuje opravdu jen velmi málo.

23. zář 2019

@levandulovy_caj oblečení, kuchyňské potřeby, hračky že kterých vyrostli, drogerii, i hodně knížek jsem darovala. A teď zas z burzy kluci něco určitě donesou. 😂

23. zář 2019

Včera jsem rozstříhala kočárek po dceři. Půl roku překážel v chodbě ve sklepě a na bazarech a nikdo ho nechtěl. Takže jsem se nejdřív rozhodla, ho odvézt na sběrný dvůr, pak jsem popadla nůžky a odstrojila ho. Zvlášť textil, plasty, co šly sundat...
Potom přišel manžel a přistavil mi i její 2. kočárek (získali jsme ho za odvoz z bazaru, takový drncak na zahradu): když už jsi v tom... Stejně už spí jen po obědě a to může v posteli!
Takže teď mám venku 2 kostry kočárků a pytel textilu, uděláme zase podzimní čistku a naplníme vozík 😆

23. zář 2019

Mám to stejně, bohužel se v tom neshodnu s mužem 🤷🏻‍♀️😓

23. zář 2019

Opravdu doporučuji Mari Kondo Zázračný úklid, je tam i návod, jak se zbavit věcí, které má člověk jen z vděku, protože je dostal.
Opravdu jsem udělala tuto čistku a opravdu se cítím lépe. Obzvláště, když člověk tráví doma hodně času (na rodičovské) je obzvláště důležité, cítit se tam dobře.
Manžel je s tím naštěstí v pohodě

23. zář 2019

@verrunn Jo ta kniha super! Akorát se u mě miniula účinkem 😅

23. zář 2019

@verrunn a pak by to ještě chtělo návod, jak se tvářit mile, když dostanu takové dary. 🤭

23. zář 2019

Jsem ráda, že se článek líbí😘
Když jsem chodila do práce, tak mě to bylo docela buřt, ale ted co jsem doma už skoro dva roky, tak se fakt doma "dusím"
Další velký úkol pro mě je, že se musím naučit říkat ne! Takové zbytečnosti at už oblečení pro mě, holky, nebo i nábytek - tím mě zavaluje tchyně. A jí nestačí říct nechci, ona dokáže umlátit argumenty takovým způsobem, že kolikrtá si to od ní vezmu a za pár dní vyhodím 😀

Taky se ted snažím vyvarovat emočnímu nakupování, protože už jsem se kolikrát přistihla, že když mám špatnou náladu, tak se rozveselím tím, že si něco koupím...

Další problém, který ted vnímám je ten, že jsem chodila nakupovat ve stylu "jdu jen pro chleba" a nakonec v obchodě nechám litr.... když jsem byla v práci, tak mě to ani nepřišlo, ale ted na rodičáku si prostě takovou zhýralost nemůžeme dovolit🙂

23. zář 2019

@levandulovy_caj hele ani po téměř 4 letech jsem tchýni nepřesvědčila, ať nám nekupuje oblečení pro děti, minimálně ne bez ptaní. Obvykle většinu toho, co koupí, dám do kontejneru Klokánku nebo jiné charitě.

23. zář 2019

@maruskakaras taky dobrý...
Tchyně pracuje v depu u ČD a tam dostávají haldy hader na otírání čehokoliv. Jsou to kusy látek nebo i celé oděvy, občas vytáhne něco co není nastrihane a to nám donese, prej na písek dobrý, ale takových "na písek" už bych měla půl skříně, takže to příjmu a letí to do koše... Nejhorší je, že si na to tchyně občas vzpomene a udělí poznámku, že to a to by se hodilo k tomu co mi dala😀

23. zář 2019

@levandulovy_caj 😂 ta má teda pamatováka 👍

23. zář 2019

@levandulovy_caj bezva, tak pokud by se to hodilo k tomu, co skončilo v kontejneru na oblečení, není nad čím rozmýšlet, skončí to taky tam😉

23. zář 2019

@verrunn já to taky tak beru, ale pro tchýni je to poklad 😀

23. zář 2019

@levandulovy_caj
@maruskakaras nemaji na to tchyne nejakou specialni skolu? S mamkou se treba kdyztak presne domluvim, co mi ma koupit a jeste mi z kramu treba zavola jestli je to ok. Pred tchyni jenom tak mimo rec neco placnu, ze treba musim koupit pyzamka (JA je musim koupit) a ona mi nejake donese bez porady. Ted prinesla nejake obleceni 74.... Maly ted zacina nosit 68, takze to tu budu skladovat aspon do noveho roku. A to jsem si rikala, ze mu musi stacit dva supliky beznych veci v komode (Nepocitam zimni objemnejsi veci...). A vlastne ani nevim kam jsme to dali sakrys 😂...

23. zář 2019

@sona88 😀 Zajímavá úvaha. Hele moje mamka taky óóbčas něco koupí. Ale od ní dědíme oblečení po ségrách, takže ví, že nic moc kupovat nemá 😀
Ale tchýně i přes tohle moje upozornění, že toho dost dědíme, kupuje stejně (příkladně teď syn dostal 4 trika s dlouhým rukávem od ní, přičemž jsme akorát 10 kusů podědili a ještě ke všemu dlouhé teď nechce nosit). A mimochodem velikost na víc je ještě cajk, synovi kupovala bez porady takové velikosti, že to bylo na schování tak na rok minimálně, přitom by se třeba ty věci tehdy i občas hodily.

23. zář 2019

Vzdycky jsem si prisla divna, protoze jsem se v zahlcenych prostorech citila spatne. Prepadaly me uzkostne stavy. Zaroven jednim z nejvetsich poteseni pro me bylo tridit, organizovat, uklizet, zbavovat se nepotrebneho. Pak jsem se citila uzasne a doslova jsem videla tu rozvirenou energii, ktera muze volne proudit. No a o mnoho let pozdeji se z toho stala masova zalezitost a zacal frcet minimalismus. Ale jsem za to moc rada, protoze se povedomi o tomto zpusobu byti dostane i k tem, kteri to nemaji v krvi od narozeni a treba jim to zlepsi kvalitu zivota.

28. zář 2019

Super článek, teď s něčím podobným bojují doma, odjakživa nemám ráda přeplněné prostory, mám v nich pocity úzkosti, nemám pak energii a jsem typ, co ho tak jednou do měsíce popadne rapl a vyhodim co mi přijde pod ruku a můj 2.manžel má dům na půl s matkou a ta je fakt sysel, vše se podle ní bude hodit a pořád potřebuje úložné nové prostory. Je to fakt mazec, protože máme dům 4+1 a já s manželem a dětma máme 2 malé místnosti a zbytek domu je plný jejích věcí včetně komory a obrovského sklepa, prádelny, garáže a kotelny a nechápe, že je na čase se věci zbavovat a ne furt něco tahat domů

28. zář 2019

@martiniquest Já to třeba v krvi neměla. My jsme byli vždy zahlceni nesmyslama počínaje cibuláčem na polici, přes knihovnu, kdy knížiky u nás nikdo nečetl, až po rozestýlání a ustýlání postelí s tunou matrací a peřin.... Bydleli jsme s babičkou a dědečkem a ti prostě toto měli zažité asi z doby, kdy byla bída.
Na jednu stranu se cítím blbě se svýma věcma, na druhou stranu bych měla být ráda, že mám všeho "dostatek". Je to takovej začarovanej kruh.

28. zář 2019

@mysiiickaaa
Tchyně je u nás taky pěkný sysel. Už jsem jí musela zarazit, že nic nic nechceme. Má tendence nám rvát na barák např. nábytek, který se u nich v práci vyřazuje....

28. zář 2019

Manzel je "To se hodi". . . . a ja "to se vyhodi". Vyhazuji sem tam nenapadne opatrne, on si na tu vec vzpomene rok po vyhozeni. 😂 Rekli jsme, ze v domku na pudu nebudeme nic odkladat, vyjimka jsou ohradky na auta, rakev, vanocni ozdoby a kolo po Lukym. Je tam jeste trocha obleceni po Lukym do cca 6ti let, ted uz po Lukym neskladuji, je mi jasne, ze Jara to za 10 let nebude chtit nosit. Knihy jsem zredukovala na ty ke kterym se vracim, zbytek rozdala a prodala pri stehovani. . . Ted kupuji prevazne ektronicke.

28. zář 2019

@m.e.l Ja takto nenapadne vyhazuju manzelovo obleceni. Je to taky sysel obecny, po matce. A i kdyz jsem vyhazela nekolik narvanych pytlu do kose, nevsiml si niceho. A pri oficialnim trideni, ktereho se ucastnil, letelo dalsich x pytlu 😂

28. zář 2019

@martiniquest Jo tuhle take omylem probehlo oficialni trideni - chytla jsem spravnou chvilku. On vzdycky napr. dziny, ze do lesa jeste dobry, ale myslim ze sestery do lesa nepotrebuje. 🤣😂

28. zář 2019

@m.e.l Tak to mame to same, akorat "na zahradu". Jenze na zahrade pracuje jeden den v tydnu a neni tedy potreba mit desatery teplaky, 20 treicek a 15 mikin

28. zář 2019

@sona88
@martiniquest Tchyni jsem naucila, ze at da klukum radeji penize k svatku a narozkam a ja jim pak koupim co potrebuji - boty, obleceni. Ona u nich v krame koupi tricko za 600, za to ja mam v Lidlu trik i 6 a moje deti nicitele - postizene uslintane a k tomu batole vsudybyl. . . Na to je drahych trik skoda.

28. zář 2019

@martiniquest Ty mas doma myho chlapa??? Jako ja potrebuji trik min. 5, ale do me si co chvili utiraji pusu deti + u vareni se take umim krasne zakydat. Teplaky mam dvoje a kratasy asi troje na doma. 😂 Kdyz muzu tak chodim jen v delsich trikach.

28. zář 2019

@m.e.l Ja svuj satnik omezila hodne a ted v tehotenstvi funguju asi se sedmi trikama sakum prask, coz uz je opravdu az prilis malo, ale je to na prechodnou dobu, tak nebudu syslit. Na vareni jsem po mnoha letech odmitani koupila zasteru a nemuzu si to vynachvalit. Vareni pro me vzdycky znamenalo zakydane tricko a dneska muzu varit i ve "slusnem" a jsem cista.

28. zář 2019

Asi jsem od článku čekala víc... V potravinách problémy téměř vůbec nemáme, mám 2 puberťáky a fyzicky pracujícího muže, takže ti sní cokoliv a v jakémkoliv množství, naopak se nám věčně něčeho nedostává. No a zbytek? To jsem asi trošku očekávala od toho článku🙂 Třeba takové obrázky, výkresy a další výtvory dětí...? Žijeme hodně aktivním životem a to bez spousty věcí tak úplně nejde. Kdo prosedí celé odpoledne u televize, nic moc nepotřebuje, my máme patery brusle, helmy, lyže, kola, koloběžky... a to je potřeba mít kde dát. Jinak s názorem, že spousta lapačů prachu by měla z bytu zmizet, naprosto souhlasím.

28. zář 2019

Mam to od mala, chlap taky. Co nechcem vyhodime, zbytečnosti nemáme v obýváku máme jen sedačku, stolek pod televizi, televizi a stolek uprostřed miatnosti. Obraz a kytky. Jinak nic, podobně i v jiných místnostech a to máme mimčo.

28. zář 2019

@zuzkasim Ale minimalismus neni o tom, ze doma nemas patery brusle, kdyz je pouzivas. Jde o to nezabirdelit si bydleni vecmi, ktere aktivne nepouzivas. Takze my mame treba brusle s manzelem kazdy dvoje (inline a led), sportovniho obleceni par a k tomu napriklad ja mam celou maliu skrin latek, vlny a veci na rucni prace. Chlap ma zase na baraku u rodicu ruzne masinky na zahradu. Ale zmizly nam z domu ruzne picicarny, pro ktere vyuziti nebylo.

28. zář 2019

@zuzkasim psala jsem, že je to teprve v začátku... Jinak ten minimalismus je dost subjektivní záležitost a každý ho může mít nastaven jak mu to vyhovuje, univerzální návod prostě neexistuje.

28. zář 2019

@levandulovy_caj Ja hlavne zminimalizovala hracky a blbosti, jeste chvili a moje deti budou mit jedno auticko a 10 kostek. 😂

28. zář 2019

@levandulovy_caj tak to je jak u nás, její kámoška vyhodí nábytek a už je v obýváku a teď byla v Pepcu bunda vel 98 a máme ji doma, i když má malá jen 80🤷‍♀️😤🤦‍♀️

28. zář 2019

@mysiiickaaa A nejlepsi, kdyz pak vel. 98 bude mit v lete a na zimu bude potreba 104. 😂 Ja koupila Jarovi na zimu trika 86/92 a on se ted tak vytahl, ze se obavam, ze uprostred zimy budu dokupovat 98/104. 😂

28. zář 2019

@m.e.l no však to je ten problém, zatím se skoro s ničím netrefila a my díky tomu jak máme málo místa nemůžeme mít zásoby na 3 roky napřed, ani na rok. Čím ho krmíš, že bych to taky zkusila? 🤣

28. zář 2019

@m.e.l holky mají teda hodně hraček. Od barbin, přes lego až po dřevěnou vláčkodráhu. Ale snažím se v tom mít řád s mít to roztříděné🙂
Redukuju akorát hračky, které jsou rozbité, neúplné nebo jinak špatné...
Taky se snažím nepodléhat trendům a nekupovat hračky co jsou momentálně in protože to většinou stojí za h. 😀

@mysiiickaaa to znám... Též máme oblečení od tch. min na rok dopředu a nedej bože abych zapomněla za ten rok kam jsem to dala 😀

28. zář 2019

@mysiiickaaa Krmim vsim co mu projde kolem pusy. 😂 Od cervna, kdy byl na 18ti mesicni prohlidce, vyrostl asi o 6cm. . . Ma ted cca 87cm.

28. zář 2019

@m.e.l Jasmína roste vyloženě do délky, je takový můj komár🤣

28. zář 2019

@levandulovy_caj taky na to zapomínám 😅

28. zář 2019

@martiniquest No, právě. Taky tvořím, muž zase kutí, všichni sportujeme, ono se to opravdu naskládá a s takovým životním stylem nejde žít minimalisticky (není to výmluva, je to fakt, lapače prachu máme pouze ty srdcové a není jich mnoho). Úložných prostor potřebujeme spoustu právě kvůli tomu všemu.

28. zář 2019

@zuzkasim ono pokud máš pro ty věci využití, tak to není nic špatného 🙂
Není to ani o tom žít v holobytě...🙂

28. zář 2019

My sme boli za blaznov ked sme si davali robit jednu stavanu skrinu do bytu a kupili sme synovi jednu skrinu na vsetky jeho veci a ze viac ulozneho priestoru nechceme. Ale zase musim povedat ze zijeme teraz uz extremne minimalisticky a kazdy nam povie ze u nas doma je to hrozne neutulne.. no tak clovek proste nema haldy nabytku a dekoracii, ja neznasam farebne steny a byt mame skoro 80m2.. asi ano je to neutulne 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

28. zář 2019

Dala jsem teď taky pryč plno knížek, z 6 pytlů oblečení si 2 vzaly kámošky a zbylé šly do kontejneru na oděv. Ale ještě jsem neskončila,všude plno blbosti. Už předtím jsem něco vyhazovala, ale víc mě inspirovala až Marie Kondo. Je to i v rámci hnízdění,mam to za pár, navíc se chce stěhovat do většího,ale kvůli prostoru a druhému mimcu,ne úložným prostoram

28. zář 2019

Fandím názoru, že člověk vlastně spoustu věcí ani nepotřebuje. Vyhazujeme s mužem postupně. Protřídili jsme oblečení, já kosmetiku, knížky a spíž na potraviny. Jídlo kupuju každý den a jen to, co se sní. Muž je teda větší hromadič, potřeboval by ještě zapracovat na různých krabičkách, papírech, starých káblících a podobných věcech.

29. zář 2019

A co dělat, když já jsem minimalista a razím heslo, že co jsem nepotřebovala rok, potřebovat už nebudu a tím pádem vyhodím, zato manžel je typický sysel? Občas mám až panickou hrůzu z našeho přeplněného bytu, ale manžel můj pohled nedokáže pochopit?

29. zář 2019

@misa1106 odstranovat a vyhazovat tajne a postupne - to je muj zpusob, ktery mi funguje. Mame to doma uplne stejne. Kdyz nejakou vec dam pryc z dohledu, tak cekam, kdy si toho vsimne. Pokud to ani za par mesicu nepostrehne, tak to vyhodim. Vetsinou ale vyhazuju rovnou, ptz vim, ze to hledat nikdy nebude. A kdyz nahodou jo, tak delam mrtvyho brouka, ptz je stejne desnej bordelar a nema vubec o svych vecech prehled. Uz jsem mu toho vyhodila spoustu a v 99,9% si na to ani nevzpomnel. A kdyz jo, tak to stejne nebylo nic duleziteho.

29. zář 2019

A jinak clanek skvely!
Velke nakupy delam 1x za mesic, kdy nakoupim zakladni trvanlive potraviny jako jsou brambory, mlika, cibule, mouky, jabka, oleje atd. Proste takovy ten zaklad aby bylo z ceho varit. A cerstve potraviny dokupuju postupne podle, skoro kazdy den v nasem mistnim obchode. A kupuji podle aktualni potreby s planem na max dva dny, co vim, ze se behem tech dvou dnu opravdu sni. Takze clovek opravdu usetri a nevyhazuje jidlo.
Pak se snazim take predchazet hromadenim veci, ale jak uz js zminovala vyse, mame s manzelem v tomto rozpor, a to pak cca jednou za pul roku delam cistku.

29. zář 2019

Super clanek 🙂 me drti pribuzenstvo darkama. U tretiho miminaka jsem na sebe byla nesmirne hrda, ze jsem tovydrzela a vubec nic z obleceni nekoupila (po predchozich detech jsem si vse schovala) a ted se pribuzenstvo prislo na malickou podivat s doslova bananovkou oblecku 😞 k tomu chodi za holkama moje babicka 1-2x tydne a pokazde!!! Obema starsim holkam prinese darek, vetsinou plysaka. Vyhazuju to do kontaku na textil, porad vsem rikam, ze darky fakt jen k prilezitostem (narozeniny apod.) a max 2 darky. Vzdycky kopy veci. A pak mi vsichni reknou, ze toho mam doma moc 😂 keyz ee po nejakem plysakovi shani babicka, tak uz otevrene rikam, ze jsem ho vyhodila a doufam, ze to prival dalsich zastavi. A potrebuji se to naucit rikat vsem..

29. zář 2019

@misa1106 to máš hrozně těžké. Všechno chce své meze a míru tolerance. Záleží jaké věci on shromažďuje... třeba by stačilo ho nějak přesvědčit, že jsou to zbytečnosti, nebo mu na to vyčlenit speciální místo, kam si poleze jen on, nebo jak radí exbordelář, tak to postupně nenápadně hrnout pryč.

29. zář 2019

@levandulovy_caj
@exbordelar
S tím nenápadným vyhazováním jsem zkusila, pak dělala blbou, když něco náhodou hledal. Jenže přecejen je to nefér. On skladuje všechno, ať už jsou to papíry, letáky, kartičky, oblečení, které už mu dávno nepasuje, všelijaké lapače prachu... Když koupíme novou lampu, on starou rozbitou nevyhodí, ale strčí do (už tak přeplněného)) sklepa s tím, že se nějaká součástka může hodit. Stejně tak to je se starými židlemi, televizí, asi tisícem kabelů s roku raz dva, které už se ani nevyrábí a k ničemu nejsou. Ach jo holky. Přesně kvůli tomuhle se nejvíc hádáme. On syslí a já bych nejradši byla v naklizenem bytě, který "dýchá"

29. zář 2019

Na mě když padne depka v tom našem 2+1 domečku, se třemi dětmi, vezmu velký pytel a už to jede, vyhážu vše co mě štve. Minule to schytaly pokojové rostliny. Cítím se pak lépe, i když vím, že by toho chtělo vycházet více. Jídlo moc nevyhazujeme. Nejvíce co mě štve jsou děcké oblečení a jejich skladování 😡 a přehrabování se v nich co čtvrt roku.

29. zář 2019

@misa1106 pokud je to nějaký kutil, tak by třeba mohl souhlasit s tím, že by si rozbité elektro či jiné kovové věci mohl rozebrat a jednou za čas odvést do barka. Ale jako schovávat oblečení, které nesedí, nebo ty letáky tak to by mě taky nas...

29. zář 2019

Jinak ted přemýšlím jak aplikovat minimalismus na nadcházející vánoce. Vždy utratíme plno peněz, ale tento rok prostě chtě nechě bude low cost...

29. zář 2019

Tchanovci se stěhovali do většího domu a nevešli se. Povídám proč máte takových věcí?? Oni že až budu tak stará co oni taky toho budu tolik mít. Spoustu věcí mají i po třech letech pořád v krabicích a vůbec jim nechybí. Je mě více jak polovina jejich života a mám toho minimum. Nesnáším kýčovité věci a obchody typu vše 30, 50 atd kde prodávají šunty. Taky se mě nelíbí jak dávají v obchodech ty malé umělohmotné postavičky akorát to zamořuje přírodu. To že nám všude cpou balónky o tom ani nemluvím. Kluci mají hraček minimum. Knížky máme teď hlavně dětské ostatní jsem odnesla do knihovny a do knihovny i ráda chodím. Jsem toho názoru že knížka by měla být čtená ne doma zahrabaná v knihovně. Jídlo nevyhazuji nakupujeme jen to co sníme. Oblečení kupují až když to ze mě padá. Mám pár kvalitních kousků. Radši si je koupím v sekáči nebo od jiné maminky než v CaA apod. Kupuji jen nové boty. Manžel je po dědovi sysel ale naštěstí se rychle učí. Zahrada po dědovi zadělaná bordelem v podstatě čekáme až umře (jo je to blbý) a pak vše vyhazime. Protože jako k čemu 5 zadních krytů na televizi? Rezavé zohýbané šrouby kabely? Stará rozpadající se okna, oprýskané kachličky? To bude hodně drahé...chápu že si musí člověk dělat radost o čem by ten život byl ale k čemu 10x povlečení? 20tricek 20paru bot dětský pokoj zahájeny krámy made in China. Nevím nemám ráda plýtvání ať už penězi tak materiálem. Dnešní doba je na tohle naprosto příšerná. Prostě po mě potopa. Doufám že kluci si něco z výchovy vezmou. Zbytečně nevytvářet odpad a žít trochu tak aby to příroda unesla.

29. zář 2019

Děkuji za článek, nikdy jsem neměla takové pocity jako teď, nejraději bych vše vyházela, ze skříně bych si nechala možná tak 2 halenky, ale k tomuto razantnímu kroku zatím nemám odvahu, tak jsem vytridila asi 2 tašky a postupně teď dělám, že když si koupím něco nového, tak dám jednu starší věc pryč. Za 4 měsíce se stěhujeme do domečku, tak si ho tam nechci "zabordelit" a hlavně kdo má stěhovat krámy, které se možná někdy budou hodit. Ale postupně se snažim minimalizovat vše.. plná skříňka časopisů o vaření, podle kterých stejně nevarim, včera ráno jsem se probudila a postupně vše vytridila, odpoledne si pro ně přijela paní a spokojenost byla na obou stranách. Teď mám z toho opravdu dobrý pocit, cítím se svezeji. Trochu mi to stěžuje tchýně, která je sysel a pořád nám snáší knihy, k Vánocům je schopná dát každému 5 knih, CD a podobně. Ale postupně se mi to daří redukovat. 😄

29. zář 2019

@podaji Jara ted v pondeli v praci od kolegyne dostal dve kraviny. . . Dneska jsem chystala tasku k nasim a vis kde ty kraviny uz jsou?. . . 🗑️. . . Takze asi tak, ted planuji nenapadne vytridit kovove masinky (na drevenou vlackodrahu nepasuji) a zkusim prodat. Fakt kraviny akorat na uklizeni bordelu "nepestuji".

29. zář 2019

@m.e.l já si někdy připadám jak krkavčí matka 😂 ale další věc co nesnáším je že u každého doktora dostanou hračku rádoby z kinder vajíčka. Půlka toho chybí druhá půlka je cosi co nejde poznat ani co to je. A že těch doktorů máme. To nemůžou dávat obyč barevné obrázky jako za nás. 😁

29. zář 2019

@podaji My k dr. skoro nechodime, Jara tuhle u zubare vyfasoval malou pastu. 😂

29. zář 2019

@podaji to jsem teda ještě u žádného Dr. Nedostala ani neviděla.

29. zář 2019

@emem87 vidíte a my všude asi na to máme štěstí tady v Praze

29. zář 2019

@podaji do Mladé Boleslavi to naštěstí ještě nedošlo. 😆

29. zář 2019

@levandulovy_caj žádný kutil, gaučový povaleč je to :-/

29. zář 2019

Na tohle jsem kofr, to praktikuji roky. Když jsem zařizovala obývací pokoj, jen pár nízkých skříněk,TV na noze a sedací kout,přišla moje tchyně a pravila...tak ještě obývací stěnu a máš to. Je dodnes přesvědčená,že nic nemáme.

29. zář 2019

@levandulovy_caj Zážitkové. Ty doma nepřekáží.

29. zář 2019

Ještě jsem chtěla napsat,že ačkoliv já jsem se už jako minimalista snad narodila,moje dcery jsou šílené kramářky. Mají na děti tolik hadrů a ještě další nakupují. Jen těch punčocháčů...a přitom denně perou. Nechápu tu potřebu mít zásoby.

29. zář 2019

Holky, já sama také snažím minimalizovat už asi 2 roky.....na druhou stranu pracuji v oblasti, kde se hodně maminkám hodí věci, které mi zase dávají kamarádky, takže jsme trochu "průchoďák". Zásoby podle mě dělají lidé, kteří se cítí ohroženi nedostatkem... Po tom, co jsme se 6krát stěhovali, tak už tolik nehromadím 🙂

30. zář 2019

S jídlem souhlasím (teda s tím ostatním taky). Taky jsem postřehla, že když se mi nechce nakoupit, dojde k spotřebovávání "zásobních" potravin ze špajzu, kdy přes pocit že doma "nic nemáme" (rozumněj nic k okamžité spotřebě, rohlík, šunku atd.) uvařím úplně v pohodě zdravej dobrej oběd. Prostě hromadění potravin na nějaký horší časy nebo co, nějaká zafixovaná potřeba z dob válečných nebo nevím jakých (moje máma má ve špajzu asi 40 let starej cukrovej sirup například, prej kdyby bylo nejhůř, na tomhle přežijem). Snažím se teďka postupně zbavovat věcí, krámů a je to hrozně velká úleva.

30. zář 2019

My se v tomhle nastesti s manzelem shodneme. Mame naprosto minimalisticky nabytek prave PROTO, aby nebylo kam davat kramy, takze musime dobre premyslet, co koupit nebo si nechat, aby se nam to nekam veslo. Vymenujeme kus za kus, nezijeme heslem “co kdyz se to jednou bude hodit”. Jednou za cas delam cistku v satniku - pokud jsem neco nemela rok na sobe, proste to jde bud na hadry, do kose nebo do kontejneru na textil. Mame tu tim padem porad relativne uklizeno, a tydenni uklid mi trva kratsi dobu, protoze mi netrva dve hodiny jen uklidit kramy, nez se dostanu vubec k vysavani.
S potravinama je to trochu horsi, vyhazujeme hlavne pecivo.. jinak se drzime v mezich, jeste taky uvareny zbytky - neumim dobre odhadovat mnozstvi a vetsinou to pak konci v kosi, protoze to uz pak nikdo nechce dojidat.
Takze se musim zlepsit jeste v planovani mnozstvi potravin 🙂
Jinak ted s druhym miminkem taky vyuzivam rohlik.cz a nakupuju v podstate jen v oblibenych - je to rychly a nekoupim zbytecnosti (coz se mi ale nestavalo driv ani v obchode nastesti).

30. zář 2019

Tak z potravin nevyhazujeme nikdy nic. Nakupu jea vaří můj muž a má to zmáknuté perfektně. Já bych to nedokázala.

30. zář 2019

Je fain, že už se takové smýšlení a život začíná rozšiřovat. My s manželem jsme se jako minimalisté sešli 🙂 máme 5 dětí, dědí po sobě oblečení i hračky a hodně kupuju na bazarech, jak hračky, tak i to oblečení. Čím opravdu jako lidstvo plýtváme je hlavně oblečením, při kterém se spotřebuje nejvíc té vody. KAždý rok nové kolekce, k čemu to je? V mém šatníku jsou stále kousky, které jsem nosila před 20lety a dbám i na to, že se do nich stále vejdu, nechce se mi je jen tak vyhodit do kontejneru 🙂) Moje kamarádka nejvíc kupovala oblečení po internetu a sama teď přiznává, že spoustu věcí hlavně triček na sobě měla jen jednou 2x a má je schované ve skříni jako pyžama, tak teď přešla k tomu, že když jí to popadne, naháže si věci do košíku a nechá je tam třeba den dva a většinou pak zjistí, že už se jí buď tolik nelíbí nebo zkrátka usoudí, že nepotřebuje 🙂 Dobrý návod jak začít žít minimalisticky má i tady ten kluk ve článku, doporučuji přečíst 😉 https://www.metro.cz/nejvic-plytvame-s-obleceni...

30. zář 2019

Hezké počtení i diskuse těsně poté, co od nás odešla uklízečka a já viděla, jak dlouho jí trvá utřít prach na těch našich serepetičkách a kolik jsem jí za to teda vlastně zaplatila. Už jsem to tu dost redukovala a asi zase budu redukovat. Ale zatím to jen sypu do skříně, bude to chtít něco radikálnějšího. Jak je tu malý, tak tu je kupa jeho věcí, kupa našich věcí, v rohu nepřebrané blbosti... a chlap nervní, že toho malý má moc. No, malý toho nemá moc, to my tu máme kupu krámů, k nimž když se přidají věci malého, už to překračuje tu hranici únosnosti. Snažím se usilovně v kuchyni likvidovat věci ze stolů - ale u spousty věcí "to prostě na lince být musí" a přitom z věcí malého tam směla zůstat jenom ohřívačka lahví, víc prý ne. No, já bych to dala pryč skoro všechno. Budu to muset vymyslet, kam a jak 🙂.

30. zář 2019

@ojo Dobrý článek. Mě se nejvíc líbilo, jak psal o tom nepodléhání slevám... osobně už za každou slevou vidím spíš tah obchodníků na to sosat z nás naše peníze... takže kupuju jen to, co opravdu chci sleva/nesleva a platí to hlavně u oblečení🙂
@rencinka87 To říkám manželovi, že čím mín úložného prostoru, tím méně krámů... Nejvíc mě baví, když pronese, že potrebujeme větší prádelní koš. Občas prostě přetéká.... já mu nato řeknu, že není potřeba větší, přetékat bude stejně 😀

1. říj 2019

My jsme začali tím, že celá rodina má přísný zákaz nám nosit jakékoliv knížky. Mám průkazku do knihovny, a stejně si tam ani nechodím půjčovat papírové knížky, stahuju si v rámci e-půjčky knížky do mobilu.
Na podarované nevhodné oblečení existuje jednoduché pravidlo - poděkovat, na příští setkání si tu věc obléct, pak věc navždy vyexpedovat z domu. Fakt to funguje a dárce se na tu věc už nikdy nezeptá!

3. říj 2019

@lotosek zrovna dneska jsem vyřadila záclonu od tchyně... Celá nadšená nám dala záclonu na jedno okno 🥺 my máme na baráku v každé místnosti, když vynecham koupelny, tak min. dvě okna, takže záclona docela k ničemu... Budu muset ještě vymyslet nějakou výmluvu 😀😀😀
Takových věcí mám trilión, takže postupná debordelizace je nevyhnutelná...

3. říj 2019

@levandulovy_caj Ze záclony ušít pytlíčky na ovoce/zeleninu. I pro tchyni. 😝

3. říj 2019

@levandulovy_caj zlato moje ted si mě úplně nakopla!!!! já už se k tomuto kroku chystám aspon dv měsíce a pořád se mi to jaksi nedařilo docílit 🙂 ted to napravím!!!! děkuji :-*

12. říj 2019

Začni psát komentář...

Odešli