Hyperaktivita

Hyperaktivita je zvýšená psychická i fyzická aktivita člověka , která je spojená s nadměrnou činnosti člověka. Hlavními příznaky je ošívání se, poskakování, nervozita nebo nadměrný pohyb dítěte nebo dospělého jedince. Hyperaktivita je doprovázena neschopností soustředit se, dítě má problémy s řešením zadaných úkolů, nadměrné mluví a dělá mu problémy udržet své tělo i pusu v klidu, hlavně později při nástupu do školy. Je důležité rozlišovat skutečnou hyperaktivitu a aktivní a impulsivní chování, které provádí normální zdravé dítě.

Hyperaktivita bývá spojována s nemocí ADHD, která souvisí s poruchou pozornosti.

Více o nemoci ADHD v hlavním článku: ADHD.

Hyperaktivita bývá nejrozšířenější u dětí, především u chlapců, kdy se projevuje třemi znaky - nepozorností, nadměrnou aktivitou a impulzivitou. Chování aktivního a hyperaktivního dítěte je velmi podobné, proto bývá stanovení diagnózy velmi obtížné a je důležité s lékařem přesně konzultovat, od kdy se problémy u dítěte vyskytují a v jaké míře.

Video: Hyperaktivita u dětí




Příčiny hyperaktivity



Hyperaktivita má různé příčiny, které nejsou lékařsky potvrzené, ale vyplývají z dosavadních lékařských zkušeností při sledování dětí s hyperaktivitou:
  • období puberty3 zkušenosti,
  • dítě se nudí,
  • trpí depresemi,
  • má problémy doma, v rodině nebo ve škole,
  • onemocnění ADHD,
  • je obětí sexuálního zneužití,
  • dítě má poškození mozku,
  • trpí schizofrenií,
  • má poruchy učení,
  • nadměrně konzumuje cukry.

Hyperaktivita a konzumace cukrů


Mnoho lidí se domnívá, že nadměrná konzumace cukru a umělých barviv u dětí vede k hyperaktivitě nebo jiným problémům spojených s chováním dítěte. Úroveň aktivity u dětí se liší podle jejich věku, jinak aktivní bude dítě, když mu jsou 2 roky a jinou pozornost bude umět udržet dítě, které má 10 let.

Úroveň pozornosti dítěte se mění také v závislosti na jeho zájmu o danou činnost, hru nebo hračku. Úroveň aktivity dítěte si mohou rodiče prohlédnout u dítěte během dne, kdy je různě aktivní v jiných situacích, např. dítě je na hřišti dostatečně aktivní, což je v pořádku, horší je, když je dítě příliš aktivní, když je noc a mělo by jít spát.

Rafinované (zpracované) cukry mohou mít určitý vliv na dětskou aktivitu. Rafinované cukry a sacharidy se dostanou rychle do krevního oběhu dítěte a způsobují také rychlé změny hladiny cukru v krvi, což může zapříčinit stálou aktivitu u dítěte. Na druhou stranu je zavedení stravy bez umělých barviv a příchutí pro dítě zdravé a pro dítě je vhodné jej co možná nejvíce eliminovat od nezdravých potravin. Změny ve stravovacích návycích mohou zlepšit chování u dítěte a jejich aktivitu.

Důvodů, proč se vyhnout stravě s vysokým obsahem cukru je několik:
  • jsou jedno z hlavních příčin vzniku zubního kazu3,
  • mají v sobě méně vitamínů a minerálů, které jsou pro organismus důležité
  • vysoký podíl kalorií, které vedou k obezitě
  • u dítěte se může vyskytnout potravinová alergie5
  • přidáním vlákniny do dětského jídelníčku pomáhá udržet hladinu cukru v krvi a ta se nemusí "uměle dohánět" pomocí nezdravých potravin. Vláknina je obsažená hlavně v ovesných vločkách, pšenici, banánech, broskvích, hroznech, celozrnném pečivu.

Příznaky hyperaktivity u dítěte


  • V kojeneckém období má poruchy spánku a příjmu jídla.
  • Hyperaktivita  v batolecím období dítěte způsobuje emoční labilitu a impulzivitu, dítě neumí relaxovat, má smysl pro pořádek, ale zároveň problémy s motivací a koordinací pohybů.
  • Učitelé by měli být odborníci s dostatečnou kvalifikací, protože hyperaktivita by se měla brát vážně a k dítěti s ní by měli přistupovat s trpělivostí. Děti mají ve škole1 problém se sezením na židli, skáče učiteli do výkladu látky, neumí se prosadit ve skupinových úkolech.

Hyperaktivní dítě


  • neumí se delší dobu soustředit na jeden druh činnosti,
  • má problémy s trávením času u jedné činnosti,
  • věnuje se zároveň více aktivitám najednou - např. dítě si chvíli hraje s autíčkem, chvíli si čte, pak si zase hraje s autíčkem.
  • neumí vnímat detaily,
  • dle povrchového vzhledu si vybere pro něj to nejdůležitější a detaily nejsou pro dítě podstatné,
  • při konverzaci s dítětem může mít člověk pocit, že dítě při hovoru nevnímá, je tzv. duchem nepřítomné,
  • nezvládá udržet si pořádek,
  • neumí si naplánovat svůj čas mezi hrami a úkoly,
  • při práci a úkolech pracuje ledabyle a zanechává za sebou spoustu chyb,
  • při sledování dítěte si člověk všimne, že se pořád hýbe, poskakuje, pohupuje, chce pořád povídat a skáče ostatním do řeči,
  • bývá více emotivní,
  • neumí přecházet mezi jednotlivými činnostmi.

Diagnostika hyperaktivity a její léčba



Hyperaktivitu potvrdí lékař nebo psycholog při pozorování a sledování dítěte. U těžších případů se dítě podrobuje také vyšetření EEG.

Hyperaktivita je léčena pomocí léků, které mají tlumící účinky, dále je dítě podrobeno rehabilitaci, logopedii a psychologickým terapiím. Třetina dětí se do dospělosti hyperaktivity zcela zbaví, třetina ji umí kompenzovat a třetina se s hyperaktivitou potýká také v dospělosti.

Potraviny zklidňující hyperaktivní chování dítěte


  • čerstvá zeleniny (baby karotka, celer, paprika, brokolice, květák)
  • nízkotučné jogurty nebo tvarohy s ovocem
  • oříšky nebo semínka - mandle, kešu, vlašáky, arašídy, slunečnicová semínka, dýňová semínka, sójové oříšky
  • čerstvé, mražené nebo sušené ovoce
  • sýry se sníženým obsahem tuku
  • obilné sušenky s arašídovým nebo mandolovo-ořechovým máslem
Má-li dítě chuť na sladké, je možné tyto chutě uspokojit:
  • broskvemi - broskve obsahují přírodní sedativum, které pomůže u dítěte zmírnit stres nebo úzkost
  • bobulovitým ovocem - borůvky, maliny nebo jahody obsahují zdravé antioxidanty a vitamín C, a navíc pomáhají zabránit zvyšování stresového hormonu kortizolu
  • pomerančem, jablkem nebo banánem - jsou bohaté na přírodní cukry
  • hořkou čokoládou - není tak dobrá jako mléčná čokoláda, ale je mnohem zdravější, napomáhá ke snižování stresové hladiny kortizolu a snižuje také hladinu adrenalinu (tyto hormony vyvolávají u děti úzkost a nervozitu)
  • vanilkovou zmrzlinou (pravou z vanilkových lusků)

Úloha rodiny a školy


Rodina


Rodiče by měli k dítěti přistupovat s laskavostí a trpělivostí. Pro nadměrnou aktivitu u dítěte je důležité najít v denním režimu prostor, kdy se dítě může fyzicky "vybít", např. různé kroužky, hry1, procházky, sportovní aktivity aj. Děti by měly vědět, jak svou nadměrnou aktivitu vybít a že není možné si vztek vybíjet na lidech (např. bití sourozenců nebo kamarádů).

Rodiče by měly dětem připravit pravidelný denní řád s opakujícími se rituály, který dítě uklidní. Případné změny je nutné s dítětem konzultovat dopředu, aby se na ně mohlo psychicky připravit.

Při čtení pohádek by měly být z blízkosti dítěte odebrány věci, které by jej mohly rozptylovat (např. časopisy, rozházené hračky, zapnutá televize apod.).

Dětský psací stůl by měl být umístěn u stěny bez přítomností plakátů na stěně, které by mohly odvádět pozornost od učení. Zároveň na stole by měly být pouze věci, které se týkají dané látky či předmětu, ostatní věci by měly být schované např. v šuplících.

Škola


Učitelé by měli být odborníci s dostatečnou kvalifikací. K dítěti s hyperaktivitou by měli přistupovat hlavně s trpělivostí. Dítě potřebuje neustálou chválu, pokud se mu něco povede nebo když se snaží o jakoukoliv změnu k lepšímu. V případě, že je dítě neúspěšné, je důležité jej podpořit a nic mu nevyčítat.


Související články


Více o hyperaktivitě na modrykonik.cz


Použité zdroje


  1. Markéta Behinová, Klára Kaiserová, odborná redakce MUDr. Petr Karger - Velká kniha o mateřství
  2. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hyperaktivita
  3. http://priznaky.vitalion.cz/hyperaktivita/
  4. http://www.hyperaktivita.cz/
  5. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article... (ENG)
  6. http://www.medicinenet.com/hyperactivity/sympto... (ENG)
  7. http://www.sheknows.com/parenting/articles/8078... (ENG)
Pomohl ti tento článek?
 / 
Ne

Zkušenosti s hyperaktivitou

Máš zkušenost s hyperaktivitou?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost