Strava v těhotenství

4 zkušenosti

Většina žen v okamžiku, kdy otěhotní, začne automaticky přehodnocovat svůj životní styl a tím i svou stravu v těhotenství. Začíná přemýšlet nad svými stravovacími zvyky a zlozvyky a také bojovat s těhotenskými nevolnostmi15 a chutěmi6.

Těhotenské chutě

Ačkoliv je těhotenství24 od pradávna spojováno s nejroztodivnějšími chutěmi, a i když se velmi často tvrdí, že těhotenské chutě značí něčeho nedostatek, nic podobného nebylo podle odborníků prokázáno. Tudíž původ těhotenských chutí zůstává neobjasněn.
Strava v těhotenství

Nejčastější těhotenské chutě jsou po kořeněných jídlech, čokoládě1, ovoci, mnohdy také po pivu či vínu.
Najdou se i takové budoucí maminky, u kterých se objeví chuť na velmi zvláštní, v podstatě nepoživatelné věci jako jsou omítka, hlína či křída. Tyto chutě je opravdu lepší něčím nahradit, pojídání podobných věcí by mohlo ublížit jak těhotné, tak miminku. Více o těhotenských chutích naleznete v samostatném článku: Chutě v těhotenství6.

Jak má strava v těhotenství vypadat?

Základem je vyvážená strava, bohatá na:
Vyvážená strava v těhotenství

Vitamíny a minerály

  • Vitamín A - zeleniny, zejména mrkev.
  • Vitamín B - maso.
  • Vitamín B 6 - banány, vepřové maso, celozrnné pečivo.
  • Vitamín B12 - mléko, drůbež, ryby, maso.
  • Vitamín C - brokolice, špenát, květák, citrusy.
  • Vitamín D - mléko, mléčné výrobky, celozrnné pečivo, cereálie.
  • Kyselina listová37 - listová zelenina, ořechy, fazole.

Kyselinu listovou, železo, jód, vápník a hořčík je v případě potřeby možné doplnit potravinovými doplňky (např. ve formě tablet).

Již dávno je vědecky dokázáno, že jídelníček ženy ovlivňuje zdraví miminka ještě před otěhotněním. Velmi důležitou složkou stravy je proto např. kyselina listová, která slouží jako prevence rozštěpu páteře či defektům nervové soustavy a to již od prvotních stádií plodu. Proto je užívání kyseliny listové doporučováno již v období plánování těhotenství. Viz. článek: Kyselina listová37. Pravidla pro stravu těhotné a kojící ženy pro předcházení alergií u miminka naleznete ve článku Potravinová alergie6.

Neméně důležité je i navýšení příjmu vápníku (ale ne vysokou konzumací mléka a mléčných výrobků). Ten je velmi potřebný pro vývoj kostí a zubů. Nemá-li plod dostatek vápníku ze stravy, začne jej odebírat z kostí nastávající maminky, které tímto hrozí odvápnění.

Ryby v těhotenství

Konzumace ryb během těhotenství je důležité kvůli obsahu omega-3-mastných kyselin, které se k plodu dostávají skrz placentu9. Omega-3-mastné kyseliny jsou důležité kvůli správnému vývoji plodu. Dále se podílí na vývoji zraku, řeči, poznávacích schopností, motorickém vývoji8 a orientaci v prostoru. Příjem těchto látek je důležitý pro správnou funkci imunitního systému, snižuje hladinu cholesterolu v krvi, kladně působí na srdce, cévy a pohybové ústrojí dítěte. Doporučená minimální týdenní dávka je 340 gramů ryb v 1-2 porcích.
Strava v těhotenství: Ryby v těhotenství

Omega-3-mastné kyseliny částečně zabraňují předčasnému porodu20 a možnému výskytu depresí. Není dobré vynechávat příjem ryb z těhotenského jídelníčku, i když se jedná o častý alergen. Není potvrzeno, že vynecháním konzumace ryb v těhotenství ochrání matka své dítě před možným vznikem alergie6 na ryby.

Pozor by si ženy měly dát na vyšší obsah rtuti, které obsahují některé mořské ryby a mořské plody. Rtuť je toxická látka, která působí negativně na nervovou soustavu. Ve sladkovodních rybách se rtuť nevyskytuje. Z mořských ryb je těhotným ženám doporučován losos, makrela, sardinky, konzervovaný tuňák nebo sleď. Naopak pozor by si ženy měly dávat na žraloka, candáta, štiku nebo velké mořské ryby, které žijí déle a výskyt rtuti je u nich pravděpodobnější než u ryb malých.

Sushi v těhotenství

Během těhotenství by se měla žena vyvarovat konzumaci sushi a syrových mořských ryb či plodů. Ty mohou obsahovat různé bakterie či parazity, které mohou být pro těhotnou ženu a hlavně pro plod nebezpečné. Vhodná je konzumace sushi, které neobsahují syrové ryby nebo mořské plody.

Grep v těhotenství

Konzumace grepů v těhotenství je důležitá kvůli vysokému obsahu vitamínu C, který grapefruit obsahuje. Těhotná žena by měla mít denní příjem minimálně 85 mg vitamínu C (zhruba velikost jednoho středně velkého grepu).
Strava v těhotenství: Grep v těhotenství

Kromě vitamínu C je grep zdrojem vysokého množství lykopenu, který přispívá ke snížení krevního tlaku1 a snižuje riziko vzniku preeklampsie17. Díky konzumaci růžového nebo červeného grepu získá žena dostatečně velké množství lykopenu a limonoidsů, které zabraňují vzniku mnoha typů rakoviny. Grapefruit působí také jako prevence před vznikem ledvinových kamenů nebo jako ochrana před rakovinou tlustého střeva.

Červený grepů snižuje hladinu cholesterolu, udržuje tělesnou hmotnost ženy pod kontrolou díky vysoké hladině pektinu a rozpustné vlákniny. Těhotná žena by neměla mít strach o kolik kilogramů během těhotenství přibere, ale konzumace grapefruitů zajistí, že její přibírání15 je přijatelné.

Strava v těhotenství podle trimestrů

První trimestr

V samotném začátku těhotenství34 není nutné energetické navýšení příjmu potravy. Většina těhotných žen v tomto období trpí nevolnostmi, což může znamenat dočasné omezení příjmu potravy. Není nutné se však znepokojovat, plod tímto není ohrožen, protože v těle nastávající maminky je uloženo dostatečné množství minerálů a vitamínů, které potřebu dokáží pokrýt.

Druhý trimestr

Zde je velmi důležitá skladba jídelníčku.
Stále platí, že není potřeba jíst za dva, postačí, pokud si bude budoucí maminka vybírat potraviny výživově hodnotnější. To znamená jíst dostatek zeleniny, ovoce, vlákniny a libového masa, omega-3 mastných kyselin, prostě zdravá, vyvážená strava.

Třetí trimestr

Správné složení potravin v tomto období dokáže zmírnit některé problémy12, se kterými se ke konci těhotenství potýká mnoho nastávajících maminek.

  • Chudokrevnost - zde může pomoci zvýšená konzumace potravin obsahujících železo (listová zelenina, červená řepa, játra, maso, ořechy a semínka, červené a fialové ovoce, ovesné vločky, kvasnice, melasa).
  • Pálení žáhy - zde mohou pomoci bílkovinné potraviny.

Viz článek: Pálení žáhy19.

  • Nadýmání3 či zácpa - tyto problémy je možné napravit konzumací dostatečného množství vlákniny, dodržováním pitného režimu a při zácpě3 vyloučením potravin, které nadýmají (např. cibule, kapusta).

Ve třetím trimestru13 lehké navýšení příjmu energie neuškodí, ovšem stále by se mělo jednat o potraviny plnohodnotné, nikoliv o tzv. prázdné kalorie (sladkosti, koláče, buchty a pod.).

Jakou stravu v těhotenství vynechat?

V těhotenství je velmi důležité vyhýbat se zdrojům toxoplazmózy, salmonelózy a listeriózy. Tato onemocnění mohou vést k těžkému postižení či dokonce úmrtí plodu. Je tudíž vhodné se v rámci prevence vyhýbat:
Strava v těhotenství

  • nepasterizovanému mléku
  • pokrmům obsahující syrová vejce
  • mořským plodům a některým druhům mořských ryb obsahující vysoké procento rtuti
  • kupovaným majonézovým salátům
  • zmrzlinám z neověřených stánků

Je nutno také pohlídat příjem soli, která může způsobovat vyšší krevní tlak. Mnoho soli se nachází především v uzeninách a polotovarech.

V těhotenství by se měla nastávající maminka zcela vyhnout alkoholu. Ačkoliv si většina těhotných žen dopřeje jednou za čas skleničku vína či piva, odborníci přesto tvrdí, že bezpečné množství alkoholu během gravidity nelze určit.

I konzumace kávy, černého čaje a kofeinových nápojů by měla být v těhotenství střídmá. Nadměrná spotřeba kofeinu může zvyšovat riziko potratu13.

Žena by se samozřejmě měla vyvarovat potravin, na které je alergická6, nadměrná konzumace některých potravin (jedná se hlavně o mléko a mléčné výrobky, vejce, pšenice, ryby, ořechy, celer) zvyšuje riziko vzniku alergií u miminka.

Související články

Více o stravě v těhotenství na modrykonik.cz

Použité zdroje

  1. http://www.rodicka.cz/jidelnicek-v-tehotenstvi/
  2. https://web.archive.org/web/20080331121447/http://www.fit-porod.cz/tehotenstvi/zdravi/jidelnicek-...
  3. http://www.forexample.cz/view.php?nazevclanku=co-nejist-v-tehotenstvi&cisloclanku=2010010019
  4. http://www.vegan-momma.com/grapefruit-nutrition.html
  5. http://www.fitweb.cz/clanky/stihla/457283-tehotna-neznamena-kulicka
  6. Foto: ©Depositphotos.com/[SergeyNivens]
  7. Foto: ©Depositphotos.com/[Jim_Filim]
Pomohl ti tento článek?
 / Ne

Zkušenosti se stravou v těhotenství

Máš zkušenost se stravou v těhotenství ?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost
zebruska
3. srp 2015

Žádné omezování

Jakmile mi doktor oznámil, že jsem těhotná, odkázal mě na jejich webové stránky, kde je seznam toho, co jíst a co nejíst. Poctivě jsem se na něj podívala a asi tak týden to dodržovala. Pak jsem měla neuvěřitelnou chuť na paštiku, tak jsem si ji dala. Stejně jako grilovaný hermelín. Velká zkouška mé vůle byla na švagrové svatbě, kde si manžel s druhou švagrovou dali tatarák, který miluju, ale jako jediný jsem si jej odpustila. Vzhledem k tomu, že jsem měla pořád hlad, upravila jsem jídelníček tak, že jsem jedla konečně pravidelně.
0 poděkování
adenka84
9. dub 2015

Můj gynekolg říkal "jezte všechno,co si tělo žádá"

V obou těhotenstvích jsem trpěla velikými nevolnostmi... v 10. týdnu jsem měla - 6 kg, hubla jsem už i na tucích a nic v sobě neudržela, ani vodu, natož něco, co by mě dodalo sílu. Skončila jsem logicky v nemocnici na kapačkách.

Můj gynekolog mě na pokoj nosil vychlazenou colu a vanilkový kornout na zlepšení chuti. Nic zdravého, přesto mě to moc pomáhalo. Vždy mě říkal, ať jím co si tělo žádá. Klidně i Nivu, paštiku apod. Jo jasně, že ne každý den. Prý to plodu nijak neškodí. Když se nic nepřehání. Řídila jsem se jeho radami a pokaždé bylo vše v pořádku. :-)
0 poděkování
goiginka
9. led 2015

Jedla jsem vše ,na co jsem měla chuť.

Během těhotenství jsem jedla vše, na co jsem měl chu A hlavně pořád, ;D protože pokud jsem neustálé něco nezobala, bylo mi špatně. Taky to nakonec dopadlo tak, že jsem přibrala 28 kg. A po porodu jsem do roka shodila 35kg. Proto si myslím, že by každý měl jíst na co má chť. Ale samozřejmě se necpat. :)
0 poděkování
apacheee
9. led 2015

Nic se nesmí přehánět

I normálně jsem jedla poměrně zdravě, ale i tak jsem občas hřešila (hranolky, chipsy,...), proto jsem v těhotenství nijak výrazně stravu neupravovala.

Z počátku těhotenství jsem "trpěla" nechutenstvím - jedla jsem málo a hned jsem byla plná. Postupně se to zlepšovalo a já tak jedla stejně jako dříve. Snažila jsem se jen jíst častěji, protože jinak se mi motala hlava.
1 poděkování