Chlorella

Chlorella (Chlorella pyrenoidosa) je tmavě zelená jednobuněčná sladkovodní řasa. Její buňky mají kulovitý tvar o průměru 2 až 10 mikrometrů. Chlorella je poměrně nenáročná, potřebuje vodu, oxid uhličitý, sluneční svit a poměrně malé množství minerálů. Rychle se množí.

Chlorella se sklízí po osmi dnech pěstování, poté je třeba ji usušit a narušit její, celulózu obsahující, buněčné stěny, aby byla pro lidi stravitelná a neprošla trávicím traktem bez užitku. Jakékoliv užívání neupravené chlorelly je zbytečné, je tedy nutné pečlivě vybrat výrobce. Upravená řasa se distribuuje v práškové formě nebo se nejprve lisuje do tablet.

Postup výroby chlorelly - video (ENG):

Složení chlorelly

V sušeném stavu se chlorella skládá z 45 až 60% dobře stravitelných bílkovin, 10 až % tuků (bohatých na omega-3 mastné kyseliny, 16 až 25 % sacharidů (z toho 1 až 5% je vláknina) a 10% minerálů a vitamínů. Z vitamínů je chlorella bohatá především na karotenoidy, B1, B2, B3, B5, B6, kyselinu listovou37, B12, C, E a K1. Obsahuje hodně železa, dále vápník, hořčík, jód, fosfor, draslík, selen, chrom a zinek. Chlorella je zdrojem vysokého množství chlorofylu, xantofylů, růstového faktoru CGF, chlorellinu (přírodního antibiotika) a sporopolleninu (detoxikantu).

Chlorella

Možné účinky chlorelly

  • podpora krvetvorby, pomoc při anémii (chudokrevnosti), doplnění železa u těhotných24, kojících70 žen a dětí,
  • působení proti vzniku nádorů,
  • prevence a tlumení zánětů a zánětlivých autoimunitních onemocnění1 (např. ulcerózní kolitidě, fibromyalgii),
  • vylepšení fungování imunitního systému při problémech jako jsou astma3, alergie nebo atopický ekzém22, chlorellu je třeba začít konzumovat od malých dávek a postupně množství navyšovat,
  • podpora buněčného růstu, posílení organismu, dodání energie,
  • prevence kardiovaskulárních onemocnění, snížení tlaku krve, snížení hladiny cholesterolu,
  • regulace hladiny cukru v krvi, prevence inzulínové rezistence a cukrovky2 II. typu,
  • prevence a pomoc při léčbě paradontózy, oparů4 a aftů11,
  • ochrana jater,
  • urychlení hojení ran,
  • zlepšení psychického i fyzického stavu, pomoc ke kvalitnímu spánku, zlepšení sexuální výkonnosti, zmírnění následků stresu, pomoc při chronické únavě,
  • prebiotikum, růstový faktor CGF podporuje růst správné střevní mikroflóry5, je tedy vhodná při protikvasinkové dietě,
  • působení proti zácpě3, je třeba ji ale konzumovat postupně, ve zvyšujících se dávkách, pravidelně, několikrát během dne (ne celou denní dávku najednou) a dostatečně ji vždy zapít vodou,
  • regulace stravovacích návyků, tlumení chuti na sladké a slané,
  • detoxikace, váže na sebe ve střevech nežádoucí látky,
  • kvalitní zdroj vitamínu B12 (hlavně pro vegetariány a vegany),
  • vyšší dávky chlorelly mohou pomáhat léčit infekční onemocnění (bakteriální i virová).

Chlorella

Užívání a dávkování chlorelly

Užívání chlorelly se z důvodu obsahu vitamínu K nedoporučuje při užívání léků na ředění krve (např. Warfarinu).

Obvykle se užívá takové množství chlorelly, které zbarví stolici do zelena, jak se organismus naučí chlorellu trávit, toto množství postupně naroste, při zátěži organismu bývá potřebné dávku dočasně zvýšit. Muži by měli užívat přibližně 5g chlorelly denně, ženy 4g, při nemoci až 20g denně. Chlorella je vhodná pro dospělé, těhotné i kojící ženy i pro malé děti (ve formě tablet kvůli riziku vdechnutí až od přibližně 3 let). Chlorellu je třeba brát pravidelně, potřebné denní množství rozložit na několik dávek během dne a vždy ji dostatečně zapít vodou. Tablety lze polykat celé nebo nejprve rozkousat.

Chlorellu je možné užívat společně s dalšími zelenými potravinami3 (spirulinou a mladým ječmenem), protože jejich působení se vzájemně doplňuje.

Související články

Více o chlorelle na modrykonik.cz

Použité zdroje

  1. http://cs.wikipedia.org/wiki/Chlorella
  2. https://web.archive.org/web/20161220224357/http://www.agora-praha.cz/page-77/zelene-potraviny/
  3. https://web.archive.org/web/20100110053829/http://www.zelenepotraviny.cz/
  4. http://www.celostnimedicina.cz/chlorella-versus-spirulina.htm
  5. http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorella
  6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11347287
  7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18800884
  8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3511195/
  9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17472477
  10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20013055
  11. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12495586
  12. http://www.wjgnet.com/1007-9327/full/v19/i7/1085.htm
  13. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23234816
  14. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19811362
  15. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12656203
Pomohl ti tento článek?
 / Ne

Zkušenosti s chlorellou

Máš zkušenost s chlorellou?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost