Spirulina

Spirulina (Arthrospira platensis a Arthrospira maxima) je vysoce výživná modrozelená vícebuněčná spirálovitě stočená vláknitá sinice (cyanobakterie), která v přírodě roste především v tropech a subtropech a v jezerech se zásaditější vodou s vyššími koncentracemi uhličitanů a hydrogenuhličitanů. Arthrospira platensis se přirozeně vyskytuje v Africe, Asii a Jižní Americe, Arthrospira maxima ve Střední Americe. Spirulina byla běžnou součástí stravy Aztéků a středoamerických Indiánů. Dnes se nejvíce spiruliny vypěstuje v USA, Thajsku, Indii, Taiwanu, Číně, Bangladéši, Pákistánu, Myanmaru, Řecku a Chile.

Na výrobu doplňků stravy se spirulina pěstuje uměle, při nákupu je nutné dávat pozor na její původ kvůli možné kontaminaci těžkými kovy. Přirozeně usušená spirulina je i bez dalších úprav normálně stravitelná, lidské trávicí enzymy umí její polysacharidovou buněčnou stěnu, která neobsahuje celulózu, bez problémů rozrušit. Usušená spirulina se distribuuje v práškové formě nebo se nejprve lisuje do tablet.

Postup výroby spiruliny - video (ENG):

Složení spiruliny

V sušeném stavu se spirulina skládá z přibližně 51 až 71 % dobře stravitelných bílkovin. Dokonce se v ní nalézají všechny esenciální aminokyseliny, i když methioninu, cysteinu a lysinu obsahuje méně. 23 až 25% jsou sacharidy (z toho 3,5 až 3,6% vláknina) a 7 až 8% tuky2. Spirulina obsahuje převážně omega-6 mastné kyseliny gama-linolenovou, linolovou a arachidonovou a dále omega-3 mastné kyseliny alfa-linolenovou, stearidonovou, ikosapentaenovou (EPA) a dokosahexaenovou (DHA).

Dále je spirulina cenným zdrojem chlorofylu a jiných barviv (např. betakarotenu, kyaninů, lutein, xantinů, xantofylů), enzymy, vitamíny (karoten, B1, B2, B3, B6, kyselinu listovou37, C, E a K1) a minerály (především železo, mangan, hořčík, draslík, zinek, chrom, vápník, měď a selen). Spirulina neobsahuje pro lidské tělo využitelnou formu vitamínu B12.

Spirulina v tabletách

Možné účinky spiruliny

  • vysoký obsah živin, je vhodné ji konzumovat při podvýživě,
  • antioxidační vlastnosti,
  • antibakteriální a antivirové působení (proti cytomegaloviru, viru chřipky, HIV a oparu4),
  • podpora krvetvorby, pomoc při anémii (chudokrevnosti),
  • prevence vzniku nádorů,
  • protizánětlivé účinky, může pomáhat při artritidě,
  • podpora fungování imunitního systému1 zvýšením aktivity makrofágů a lymfocytů, zvýšením tvorby protilátek,
  • pomoc při problémech jako jsou astma3, alergie nebo atopický ekzém22, spirulinu je třeba začít konzumovat od malých dávek a postupně množství navyšovat,
  • může zlepšovat psychický i fyzický stav, podporovat činnost mozku, pomáhat ke kvalitnímu spánku, zlepšovat sexuální výkonnost, zmírňovat následky stresu, pomáhat proti chronické únavě,
  • regulace stravovacích návyků, pomoc při regulaci hladinu cholesterolu a cukru v krvi a udržování optimálního tlaku krve, preventivní působení proti kardiovaskulárním chorobám, cukrovce2 II. typu,
  • detoxikace, ochrana jater před některými toxiny a léky2, váže na sebe ve střevech nežádoucí látky, spirulinu je vhodné užívat při chemoterapii, může pomáhat při léčbě otravy arsenem,
  • podpora zdravé střevní mikroflóry5.

Užívání a dávkování spiruliny

Při užívání léků na ředění krve (např. Warfarinu) je třeba se před užíváním spiruliny poradit s lékařem. Nelze ji konzumovat jen při fenylketonurii.

Spirulina je vhodná pro dospělé, těhotné24 nebo kojící70 ženy i pro malé děti (ve formě tablet kvůli riziku vdechnutí až od přibližně 3 let). Dospělí užívají 1 lžičku práškové spiruliny nebo 5 - 10 tablet denně. Tablety lze polykat celé nebo nejprve rozkousat, vždy je potřeba spirulinu dostatečně zapít.

Spirulinu je možné užívat společně s dalšími zelenými potravinami3 (chlorellou a mladým ječmenem), protože jejich působení se vzájemně doplňuje.

Související články

Více o spirulině na modrykonik.cz

Použité zdroje

  1. http://cs.wikipedia.org/wiki/Spirulina
  2. http://www.vitalia.cz/clanky/spirulina-sinice-ktera-nam-prospiva/
  3. http://www.celostnimedicina.cz/chlorella-versus-spirulina.htm
  4. http://en.wikipedia.org/wiki/Spirulina_(dietary_supplement)
  5. https://web.archive.org/web/20090219214219/http://www.drugs.com/npc/spirulina.html
  6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16248810
  7. https://www.jstage.jst.go.jp/article/jnsv/57/2/57_2_186/_pdf
  8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15857205
  9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18855693
  10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12656203
Pomohl ti tento článek?
 / Ne

Zkušenosti se spirulinou

Máš zkušenost se spirulinou?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost