Stravování v 0-8 týdnu těhotenství

Jakmile žena zjistí, že je těhotná1, měla by se začít stravovat zdravě, pokud tomu do této chvíle ještě tedy nebylo. Stravování v 0-8 týdnu těhotenství je obtížné, neboť ženy často trpí ranními nevolnostmi15 a v těle nedokážou jen tak něco udržet. Důležité je pravidelné stravování v malých porcích s dostatkem tekutin, které zabraňují nevolnostem8.

Pokud žena cítí, že se nestravuje dobře, je těhotenství vynikajícím důvodem, proč stravovací návyky zlepšit, aby těhotná žena24 a plod dostali dostatek potřebných živin.

Potraviny vhodné ke každodenní konzumaci:

  • čerstvá zelenina a ovoce,
  • škroby - suchá ráže, celozrnné pečivo, těstoviny a brambory,
  • bílkoviny - libové a kuřecí maso, vejce, luštěniny (fazole, čočka) a sója,
  • mléčné výrobky - mléko, sýr, tvaroh, jogurt.

Kyselina listová v těhotenství

Kyselina listová37 by měla být součástí každodenního jídelníčku těhotné ženy minimálně do 12. týdne těhotenství15. Denní dávka by měla být 400 mcg. Kyselina listová zabraňuje vzniku vrozených a vývojových vad (např. rozštěp páteře).

Kyselina listová v potravinách:

  • zelená listová zelenina - špenát, ředkvičky, koriandr, máta nebo hlávkový salát
  • zelenina - tykev, mrkev, květák, červená řepa, paprika, chřest, brokolice, fazolové lusky, hrách, kukuřice, zelí a růžičková kapusta
  • luštěniny - čočka, fazole, sojové boby, cizrna
  • ovoce - dýně, avokádo, granátové jablko, pomeranč, jahody
  • snídaňové cereálie - celozrnné vločky, oves, kukuřičné lupínky
  • celozrnný chléb, celozrnné těstoviny a pečivo z celozrnné mouky
  • suché plody a ořechy3 - vlašské ořechy, arašídy, mandle

Únava na začátku těhotenství

Na začátku těhotenství se velké množství žen cítí unaveně a vyčerpaně. Aby se únavě předešlo, je důležité se pravidelně a zdravě stravovat. Tekutiny jsou vhodné ve formě osvěžujících nápojů, kdy příjem tekutin v litrech by měl být denně mez 2 - 3 litry.

Potraviny proti únavě v těhotenství:

Jídlo bohaté na cukry, které dodají ženám energii, i když krátkodobou - sušenky, čokoláda, koláče, sladké pečivo a sladké nápoje. Důležité je omezit příjem kofeinových nápojů - káva7, coca cola aj. Tyto nápoje zvýší energii pouze na krátkou dobu a tělo dehydrují. Jejich užívání je ale individuální, protože na každou těhotnou ženu působí kofein v těhotenství jinak.

Těhotné ženy by měly vypít aspoň 8 sklenic vody za den. Vodu je možné ochutit mátou či citrónem.

Dalšími vhodnými nápoji jsou:

  • odstředěné mléko
  • kokosová voda
  • banánový koktejl
  • pomerančová šťáva
  • různé mléčné koktejly či ovocné nebo zeleninové džusy, nejideálněji doma vyrobené.

Ženy by se měly snažit omezit příjem smaženého nebo naloženého jídla. K přípravě pokrmů je vhodnější používat rostlinné než živočišné oleje a tuky.

Ženy by se neměly hlavně přejídat, ale jíst s rozumem. Jíst by ženy neměly za dva, protože během prvních dvou trimestrů není potřeba extrémně zvyšovat příjem kalorií. Má-li žena problémy s váhou - podváhu, nadváhu nebo obezitu, měla by se o svém vhodném jídelníčku poradit s lékařem.

Související články

Více o stravování v 0-8 týdnu těhotenství na modrykonik.cz

Použité zdroje

  1. http://www.babycenter.in/a551107/eating-well-0-8-weeks
Pomohl ti tento článek?
 / Ne

Zkušenosti se stravováním v 0-8 týdnu těhotenství

Máš zkušenost se stravováním v 0-8 týdnu těhotenství?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost