Autosedačky 10 zkušeností

Autosedačky jsou jednou z nejdůležitějších věcí při bezpečném cestování dítěte v autě. Správné používání vhodných autosedaček pomáhá udržet dítě v bezpečí v případě autonehody.

Na trhu je mnoho výrobců, kteří se zaměřují na výrobu autosedaček včetně těch, jejich autosedačky jsou součástí trojkombinovaných kočárků27 zkušeností (s nákupem jednoho kočárků dostanou kupující autosedačku pro nejmenší, tzv. vajíčko, hlubokou korbičku kočárku a sportovní verzi kočárku).

Výběrem správného tvaru a velikosti je zajištěna ochrana dítěte v případě nárazu. Jde o jedinou účinnou ochranou v případě autonehody.

Výběr správné autosedačky závisí na mnoha faktorech:
  • věk dítěte,
  • hmotnost dítěte,
  • výška dítěte,
  • velikost a typ vozidla.

Povinnost autosedaček v České republice



Dětské sedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací. Zákon stanovuje povinnost řidiče motorového vozidla užít pro přepravu dětí do 36 kg a nepřesahující výšku 150 cm vždy autosedačku, a to i při přepravě dítěte v městském provozu.

Od dubna 2008, všechny dětské autosedačky, které byly vyrobeny před rokem 1995 a schváleny podle normy ECE R44/01 nebo ECE R44/02 se již nesmí používat. Používat je povoleno pouze autosedačky označené oranžovým štítkem označujícím schválení podle normy ECE R44/03, ECE R 44/04 nebo i-Size (R129 OSN).

Autosedačky a jejich rozdělení


Autosedačky se většinou rozdělují podle hmotnosti a nebo věku dítěte. Kromě toho je nutné přihlédnout i na výšku dítěte. Bezpečnostní pás nemůže být pod krkem dítěte, v případě nehody by se dítě uškrtilo. Taktéž nemůže jít pás přes břicho, ale přes hrudník. V tomto případě hrozí dítěti při náraze poškození vnitřních orgánů. Dítěti nemůže vyčnívat hlava z autosedačky.

Základní skupiny:



  • Skupina 0: od narození do 10 kg, t.j. přibližně do jednoho roku věku dítěte.
  • Skupina 0+: od narození do 13 kg, t.j. přibližně do jednoho roku věku dítěte.
  • Skupina I: od 9 do 18 kg, t.j. přibližně od jednoho do čtyř let věku dítěte.
  • Skupina II: od 15 do 25 kg, t.j. přibližně od čtyř do šesti let věku dítěte.
  • Skupina III: od 22 do 36 kg, t.j. od čtyř let přibližně do dvanácti let a nebo do výšky 150 cm.

Univerzální sedačky:



  • Skupina 0/I: od narození do 18 kg, t.j. od narození přibližně do čtyř let věku dítěte.
  • Skupina I/II: od 9 do 25 kg, t.j. od jednoho do šesti let věku dítěte.
  • Skupina I/II/III/: od 9 do 36 kg, t.j. od jednoho do dvanácti let.
  • Skupina II/III: od 15 do 36 kg, t.j. od čtyř do dvanácti let a nebo do výšky 150 cm.

Charakteristika jednotlivých skupin


  • Novorozenci a kojenci - autosedačka pro novorozence, tzv. vajíčko by mělo být umístěno proti směru jízdy. Proti směru jízdy by měly být umístěny také autosedačky  ve váhové kategorii 9 - 18 kg. Jízda v autosedačce umístěné proti směru jízdy je pro dítě v případě nárazu daleko bezpečnější než kdyby byla autosedačka umístěna po směru jízdy. Z důvodu bezpečnosti by měly proti směru jízdy jezdit děti do 2 let věku nebo do dosažení nejvyšší váhy nebo výšky povolené výrobcem autosedaček. V případě, že chce rodič nebo kdokoliv jiný umístit autosedačku proti směru jízdy, měl by vypnout airbag pro tuto sedačku.

  • Batolata - autosedačka je již umístěna po směru jízdy, tedy dopředu a měla by být vybavena vlastními bezpečnostními pásy. Dítě by mělo být v této sedačce co nejdéle je to možné, tedy do nejvyšší dovolené hmotnosti a do výšky povolené výrobcem autosedačky .

  • Předškolní děti - děti předškolního věku by měly užívat autosedačky , které již nemají vlastní bezpečností pás a dítě se poutá bezpečnostním pásem, který se nachází ve vozidle. Děti do 150 cm a 36 kilogramů musí být během jízdy v autě nebo ve veřejném dopravním prostředku přepravovány v autosedačce. Pokud dítě přesáhne alespoň jednu kategorii, může být v autě připoutáno pouze bezpečnostním pásem.

  • Školáci - děti již mohou sedět samostatně na sedačce v autě a být připoutány bezpečnostním pásem, který se nachází uvnitř auta. Pás by neměl jít kolem krku dítěte a přes břicho. V případě nárazu by se dítě mohlo uškrtit nebo by mohly být poškozeny vnitřní orgány. Pokud je dítě ještě malé, je možno koupit tzv. podsedák, díky němuž dítě "povyroste" a pás mu již nejde kolem krku a přes břicho. Na přední sedačce, vedle řidiče, smí jezdit také děti (dávno neplatí, že je to povoleno dětem až od 12 let). Nesmí se tak stát ale bez zádržného bezpečnostního systému (autosedačky) a nesmí být děti mladší 3 let a menší než 150 cm.

Nákup autosedačky


Při nákupu autosedačky by měli mít lidé na pamětí následující doporučení:
  • Žádné sedadlo v automobilu není nejlepší nebo nejbezpečnější. Nejlepší autosedačka je ta, která se hodí velikostně dítěti, pro které je autosedačka kupovaná. Zároveň musí být autosedačka správně nainstalována, měla by dobře "sedět" na sedačce automobilu. Před každou jízdou by se měli řidiči ujistit, že je autosedačka správně upevněná.

  • Při výběru autosedačky by neměli být rodiče ovlivněni její cenou. Vyšší cena nemusí znamenat, že je autosedačka pro dítě bezpečnější a je snadnější k použití.

  • Vyhnout by se také měli použitým autosedačkám, neznají-li její původní funkčnost. Lidé by neměli autosedačku používat v případě, že:
    • Je autosedačka příliš stará, informaci o datu výroby lze nalézt na konstrukci nebo zavolat výrobci.
    • Autosedačka má viditelné trhliny, které mohou ohrozit bezpečnost během jízdy.
    • Autosedačka neobsahuje štítek s datem výroby a nemá ani označení čísla modelu. Bez těchto čísel není možno zkontrolovat, kdy byla sedačka vyrobena a zda je přeprava dítěte v ní dle současných norem.
    • Autosedačka není dodávána s návodem.
    • U autosedačky chybí nějaké části, které mohou být pro její používání důležité. Kupující se mohou obrátit na výrobce a ujistit se, zda dostali všechny součástky, které k autosedačce náleží.
    • Výrobce autosedaček již neexistuje, není tedy možnost obrátit se na někoho s dotazem na datum výroby autosedačky nebo v případě její opravy.
  • Vyhnout by se také měli autosedačkám, které byly součástí nějaké těžké autonehody. Sedadla, i v případě malé nehody, mohou poškodit používání autosedačky. Někteří výrobci doporučují výměnu sedačky i pří malém, téměř bezvýznamném pádu nebo nehodě. Autosedačku mohou lidé nadále používat v případě, že:
    • vozidlo může po nehodě z místa odjet,
    • dveře vozidla, které jsou nejblíže k autosedačce, nebyly poškozeny,
    • nikdo ve vozidle nebyl zraněn,
    • se airbagy neotevřely,
    • na sedačce není žádné viditelné poškození,
    • pokud si není člověk jistí používáním autosedačky i po nehodě, může se informovat u jejího výrobce.

Video: Pokud Vás právní norma k používání autosedačky ve vozidle nepřesvědčí


Pokud jede auto jen 50 km/h a dítě není připoutáno v autosedačce, můžete to přirovnat k pádu dítěte ze 3. poschodí.


Video: Dítě není připoutáno v autosedačce, sedí na klíně a žena jej drží na rukou


Dítě držené v náručí matky je při autonehodě ve velkém ohrožení života. I když jede auto rychlostí jen 50 km/h, dítě odhodí 30x silněji. Desetikilové děťátko by tak při nárazu mělo takovou sílu, jako kdyby vážilo 300 kg! Vždy je to třicetinásobek hmotnosti dítěte.


Instalace autosedačky


Autosedačky a norma i-Size


Dle nové evropské normy i-Size, tedy s označením ECE R129, by měly být autosedačky pouze se systémem isofix, vhodné od narození do 105 cm, t.j. přibližně do 4 let, do 15 měsíců se má dítě poutat proti směru jízdy.

Více o nové evropské normě se dočtete v hlavním článku: i-Size.

Autosedačky a Isofix


Isofix je metoda bezpečnostního systému, kdy je autosedačka dítěte připevněna přímo ke karoserii vozidla. Bezpečnostní upevnění autosedačky jí zabraňuje pohybovat se během jízdy po sedačce automobilu, ať už do boku nebo dopředu. Systémem isofix by měly být auta vybavena (u starších modelů tedy nejde isofixovou základnu k automobilu připevnit).

Více informací v hlavním článku: Isofix.

Autosedačka a airbagy


  • Přední airbagy: nachází se ve všech nových typech automobilů. Při použití s bezpečnostními pásy fungují airbagy velmi dobře a chrání cestující. Airbagy mohou být ale pro děti velmi nebezpečné, zejména pro ty, kteří nepoužívají vhodné autosedačky a také pro děti předškolního a školního věku, když se nechovají na předních sedadlech zodpovědně. I v případě nízké rychlosti se může airbag otevřít, nafouknout, udeřit autosedačku a způsobit tak dítěti vážné poranění mozku nebo dokonce dítě usmrtit. V nových typech vozidel lze přední airbag vypnout.

  • Boční airbagy: nachází se téměř ve všech nových vozidlech. Zlepšují bezpečnost cestujících. Před instalací autosedačky na sedadlo v automobilu, které je vybaveno bočním airbagem, by si měl člověk přečíst uživatelský manuál nejen pro autosedačku, ale také pro vozidlo.

Autosedačky a jejich výrobci



Související články



Více o autosedačkách na modrykonik.cz



Externí linky



Použité zdroje


  1. http://www.ibesip.cz/
  2. http://www.autosedacky-web.cz/clanek/novy-zakon...
  3. http://www.julda.cz/2014/01/odkdy-muze-dite-sed...
  4. http://www.healthychildren.org/English/safety-p... (ENG)
Pomohl ti tento článek?
Ano
 / 
Ne

Zkušenosti s autosedačkami

Máš zkušenost s autosedačkami?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost
elekthra
6. kvě 2016

Maxi cosi se základnou

Vajíčko Maxi Cosi se základnou Family fix jsme dostali od známých a nemůžu si ji vynachválit. Především jsem se vždycky bála poutání vajíčka (že to nebude dobře a vajíčko se za jízdy uvolní), ale základna toto skvěle vyřešila. Navíc má vizuální i zvukové hlídání správného uchycení vajíčka, takže za mě 1*. :-)
0 poděkování
Poděkuj za zkušenost
replykatee
10. led 2016

Sedačku vybíral manžel...

Studoval, pročítal recenze, a na sedačku, kterou vybral se jel s malou předem podívat. Nakonec jsme ze širokého sortimentu vybrali autosedačku Sparco, se kterou jsme my i malá spokojení.
0 poděkování
Poděkuj za zkušenost
hhhanicka
4. led 2016

Sedačky

Vajíčko jsme měli Maxi Cosi, druhou sedačku 9 - 18 Kg máme Romer King.S obojím naprostá spokojenost. Obojí v bezpečnostních testech vychází moc dobře a je v autě přicvaklé na "základně".

U Maxi Cosi je výhoda, že hodně druhů kočárků má na toto vajíčko redukce, takže jde vozit na podvozku kočárku. To oceníte například v případě, že někam přijedete autem, dítě vám spí a vy se s ním potřebujete někam přemístit. Ať už třeba po nákupech, nebo po doktorech. Prostě ho spící ve vajíčku vyndáte z auta a nacvaknete na podvozek kočárku, nemusíte ho složitě přendávat do korbičky a riskovat jeho probuzení, taktéž nemusíte v kufru vozit korbičku a máte tak více místa na nákupy.

U kategorie 9 - 18 Kg určitě doporučuji vzít dítě do obchodu a zkusit ho na sedačku posadit a připoutat, u nás takhle "neuspěly" autosedačky s pultíkem, kde malá odmítla být uvězněná a řvala jak pavián.
0 poděkování
Poděkuj za zkušenost
dagmarj
30. lis 2015

Maxi cosi

Tato pro mě byla jasnou volbou. Velká, robustní, polohovatelná, indikátor správného zapnutí. Dají se dokoupit i potahy jak zimní tak letní. Letní mají příjemné froté, co saje pot. Malý v ní krásné vidí ven a tím, jak je provedení, ji věřím maximálně.
0 poděkování
Poděkuj za zkušenost
kubicek11
7. lis 2015

Autosedačka Nania

Při výběru autosedačky pro našeho prcka jsme chtěli autosedačku, která půjde využít co nejdéle.

První chybu, kterou jsme udělali, byl výběr po internetu. Vybrali jsme autosedačku Nania Beline 2014 Zebre. Na obrázku moc pěkná. Jenže cena odpovídá kvalitě. Stav autosedačky mě tak rozčílil, že jsme ji okamžitě poslali zpět. Nevěřím tomu, že by při nehodě našeho malého ochránila.

Maminky mi též doporučily autosedačku Cybex. Je opravdu hezká, bytelná, jenže poslední testy prokázaly, že při otočení auta na střechu pultík z autosedačky odletěl a figurína vypadla. Naše testy prý nemyslí na to, že auto může skončit na střeše.

Takže zatím to vypadá, že pořídíme autosedačku Babypoint. :-)
0 poděkování
Poděkuj za zkušenost
zebruska
7. črc 2015

Bezpečí nade vše

Když jsem vybírala autosedačku, viděla jsem řadu videí s crashtesty, četla recenze na automoto webech a vymýšleli jsme kombinaci dobrá cena a bezpečí. Vyšla mi vítězně značka Maxi Cosi... a protože jsme chtěli ušetřit, hledali jsme na bazarech, kde v okolí jí seženeme za dobrou cenu. Usmálo se na nás štěstí a v místě práce jsme sehnali Maxi Cosi Cabriofix po jednom dítku, nebouranou za poloviční cenu. Koupili jsme jí, vozili jsme v ní, jezdili jsme přes celou republiku. Ještě v půl roce jsme měli novorozeneckou vložku (9 kg, 68 cm), nepřekážela tam. Pak jsme jednoho večera jeli domů a nějaká paní nám nedala přednost, nabourala do nás... Zdendu sedačka zachránila, měl jen malinkou modřinu od pásu a pohmožděný močový měchýř od té spony. Sedačka se na první pohled zdála nepoškozená, ale přesto jsme si od švagrové půjčili jejich autosedačku z trojkombinace kočárku. Tam najednou novorozenecká vložka překáží, sedačka je viditelně menší, při sundání potahů polystyren na bocích tenčí. Ta by nám asi moc nepomohla. Teď v ní vydržíme, snad si Zdendík brzo sedne a pak mu objednáme Römer Versafix.
0 poděkování
Poděkuj za zkušenost
nikolapomahacova
10. bře 2015

Autosedačka Caretero :-)

Když vajíčko začalo být už malé přešli jsme na autosedačku Caretero a jsme spokojení. Za dobrý peníz mnoho parády. :-)
1 poděkování
Poděkuj za zkušenost
dashyyy
9. únor 2015

Romer King Plus je pro nás king

Jako každá matka jsem trávila hodně času výběrem autosedačky, hlavně tedy autosedačky, která následovala po vajíčku ve váhové kategorii 9-18kg. Pultík se mi ani manželovi nelíbil, a tak pro nás byla romerka v podstatě jasnou volbou díky svým výborným testům.

Po delší době užívání mohu říct, že jsem se sedačkou velmi spokojená. Minimálně jednou týdně ji přendáváme z auta do auta a není na ní znát žádně opotřebení. Sedačku budeme na jaře používat již dva roky. Syn v ní vydrží i delší cesty a velice pevně drží na sedadle auta.

Určitě bych neváhala si ji koupit znovu.
1 poděkování
Poděkuj za zkušenost
melme
2. pro 2014

Bezpečnost nadevše

Jako člověk, který se při jízdě autem bojí, jsem nad výběrem autosedačky strávila spoustu času. Prolezla jsem české i zahraniční testy a weby. I kdybych měla těch 9 měsíců jíst suchej rohlík, nakoupit všechno z druhé ruky a co nejlevnější a od rodiny si s manželem přát k narozenínám a Vánocům jen peníze, tak autosedačka je něco, na čem bych nikdy nešetřila. Kdyby byl manžel kuřák, tak přestane!! Za ušetřené peníze se koupí autosedačka. Kdyby chodil do hospody, tak přestane... Nikdy bych svoje dítě neposadila do nějaké no name autosedačky z Tesca za pár stovek. Nikdy!! Na to jsem moc velký srab. Lidi dnes jezdí jak šílenci, auta jsou čím dál rychlejší a rozdíly mezi autosedačkami jsou propastné.

Vybrali jsme vajíčko Romer baby safe SHR II plus. Nejbezpečnější vajíčko, jaké kdy bylo uvedeno na trh i s isofixe. Ano i s isofixem nás ta sranda stála přes 9 tis., ale jsou to pro mě peníze, kterých nebudu nikdy litovat. Někdo se ofrňuje nad rádiem které stálo "jen" 2 tis. a jeho dítě jezdí v autosedačce Chicco. Já budu klidně bez rádia, ale připlatím si za autosedačku. Ta na rozdíl od rádia, může zachránit život mého dítěte. Až naší malé z vajíčka poleze hlavička, opět budu hledat informace ze všech různých zdrojů a ze všech různých testů. A opět hodlám koupit jedničku na trhu.
2 poděkování
Poděkuj za zkušenost
shak29
25. lis 2013

Raději si připlatíme.

Když se nám narodil první syn, měli jsme pro něj vajíčko Bébé Confort. Byla jsem spokojená, bylo prostorné, bezpečné, ikdyž cenově kolem 4000,- . V 8mi měsících už se tam v zimním oblečení moc nevešel, tak jsem se rozhodli, že koupíme už o "level" vyšší :-D

Šli jsme tedy do Pompa a vybrali jsme si tam autosedačku Chicco - byla od narození až do 18ti kg. Na internetu jsem ještě ten den narazila na Crash testy téhle značky - v 50ti km/hod se sedačka zlomila na dva kusy :-/ . Naložili jsme synátora do vajíčka, Chicco jsme hodili do kufru a jeli zpátky. Sedačku nám samozřejmně nechtěli vzít v žádném případě zpátky, paní vedoucí byla celkem hubatá a já přihlížela, jak se dohaduje s mým manželem. Až mě přestalo bavit to jejich divadlo, který tam dělali, jsem celkem hlasitě řekla : "Podle ministerstva obchodu máme nárok na vrácení peněz, kort, když je ta sedačka životu nebezpečná a já si nenechám kvůli vašemu kšeftu zabít dítě! :-( " Všichni, co byli v obchodě, obrátili zrak na vedoucí a ta beze slov vzala sedačku, odnesla ji zpět na prodejnu a nám vrátila peníze.

Pak jsme jeli koupit Britax First class. Sice stála 5000,- , ale věděli jsme, že je to ta nejbezpečnější na trhu. Když se narodila naše dcera, vajíčko měla Maxi cosi Pebble. Teď už v něm není a má po bráchovi Britax, a synátor má opět Britax - Evolva 1 2 3. :-D
1 poděkování
Poděkuj za zkušenost