Nespavost v těhotenství

1 zkušenost

I jinak bezproblémově probíhající těhotenství24 může být provázeno poruchami spánku, včetně nespavosti v těhotenství. Obvykle mají těhotně ženy vyšší potřebu spánku5, měly by tedy dle možností odpočívat i během dne. Při řešení nespavosti v těhotenství lze použít veškeré metody uvedené ve článku Nespavost6 s výjimkou některých bylinek (doporučit lze zejména meduňku). K farmakologické léčbě se přistupuje pouze výjimečně, ve velmi vážných případech, po důkladném zvážení možných rizik a přínosů.

V prvním trimestru34 mohou těhotnou ženu trápit úzkostné stavy pramenící z nastávajících životních změn či obav o průběh těhotenství. I během noci ji mohou obtěžovat nevolnosti15, zvracení3, v organismu ženy probíhají výrazné hormonální změny, což vše může způsobovat, mimo jiné, i nespavost.

Nespavost v těhotenství
Druhý trimestr17 je obvykle obdobím zklidnění, nastávající maminka cítí jemné pohyby plodu, může ještě při spánku libovolně měnit svou polohu, ustupují i zdravotní potíže a nespavost tedy bývá spíše výjimečná. Jakmile se značně zvětší bříško, tedy okolo 6. měsíce těhotenství, byvá potřebné změnit polohu při autogenním tréninku - žena si lehne na levý bok, levou nohu volně natáhne, pravou nohu pokrčí v koleni a kyčli o volně položí přes levou nohu.

Ve třetím trimestru13 se mohou objevit různé, spánek narušující, zdravotní potíže, jako jsou bolesti a křeče v nohou1 nebo tvrdnutí břicha19. Často spánek negativně ovlivňuje nepohodlí plynoucí z až bolestivých pohybů miminka14, rostoucího bříška15, obtížnějšího dýchání, častého močení8, utlačení dolní duté žíly, kdy často jedinou vhodnou polohou je ležení na levém boku s podepřeným pravým kolenem. Těhotnou ženu mohou obtěžovat i časté a znepokojivé sny3 pramenící z obav z porodu12, z nastávajících změn fungování rodiny po porodu28, z péče o miminko.

Související články

Více o nespavosti v těhotenství na modrykonik.cz

Použité zdroje

  1. http://nespavost.net/
  2. http://cs.wikipedia.org/wiki/Insomnie
  3. http://nemoci.vitalion.cz/nespavost/
  4. http://www.vitalia.cz/n/nespavost/clanky/
  5. http://www.praktickelekarenstvi.cz/pdfs/lek/2006/01/01.pdf
  6. http://psychologie.cz/co-sezobnout-kdyz-nejde-usnout/
  7. http://en.wikipedia.org/wiki/Tryptophan
  8. http://www.root.cz/clanky/ohrejte-studene-svetlo-sveho-monitoru-a-setrete-oci/
  9. http://www.dobrapsychiatrie.cz/relaxace/autogenni-trenink
  10. http://www.porodnice.cz/tehotenstvi/jsem-tehotna-zdrava/zmeny-organismu-tehotne/obtize-provazejic...
  11. http://www.porodnice.cz/tehotenstvi/jsem-tehotna-zdrava/pece-o-vlastni-telo/spanek-tehotne
  12. ©Depositphotos.com/[monkeybusiness]
Pomohl ti tento článek?
 / Ne

Zkušenosti s nespavostí v těhotenství

Máš zkušenost s nespavostí v těhotenství?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost
mennii
6. črc 2015

Usnout prostě nešlo

Nespavostí jsem začala trpět od 28. týdne, protože jsem kvůli zkracování čípku měla přísný klid na lůžku a musela jenom ležet. Tím, že jsem pouze ležela a nedělala vůbec nic, tak tělo bylo pořád plné síly a nechtělo se mi vůbec spát. Většinu nocí jsem usla až třeba kolem 4. hodiny ráno, spala pár hodin a byla zase vzhůru. Bylo to peklo, dny se táhly, noci ještě víc, ale nic nepomáhalo. Čerstvý vzduch, meduňkový čaj, teplé mléko s medem, dokonce ani malé pivo mi nepomohlo usnout. Takhle jsem "trpěla" 2 měsíce.
1 poděkování