7 zkušeností

Optimální přírůstek váhy maminky v těhotenství je v rozmězí 9 – 12 kg. Často se stává, že během těhotenství přibere žena víc, než by chtěla a začíná přemýšlet nad tím, co by mělo hubnutí po porodu obnášet a jak by mělo vypadat.

Jak zhubnout po porodu?

1. Začněte sledovat svůj energetický příjem.
  2. Zařaďte do svého jídelníčku více potravin obsahujících vlákninu.
  3. Dbejte na konzumaci ovoce (200-300 g/den) a zeleniny (400–600 g/den).
  4. Pijte domácí ovocné a zeleninové šťávy, řeďte vodou 1:1.
  5. Do jídelníčku zařaďte dostatek mléčných výrobků, hlavně: kefír, podmáslí, polotučné jogurty, sýry 30 % tuku, apod.
  6. Omezte sladkosti a tučná jídla.
  7. Pijte dostatek tekutin, optimálně 4 l/den (neperlivé vody, bylinné čaje pro kojící matky).
  8. Stanovte si cíl ,,Do roka a do dne“.
  9. Postupně prodlužujte délku procházek s kočárkem až na 2h denně a víc.
  10. Po šestinedělí10 začněte nejprve s posilováním šikmých břišních svalů a zpevněním zádových svalů, potom postupně začněte přidávat posilování rukou, nohou a zadečku.
  11. Denní energetický příjem kojící maminky je 11 000 – 12 000 Kj/den.

Potraviny pro maminky

Potravin je na trhu celá řada, ne všechny jsou ale pro maminky toužící ztratit poporodní kila ty pravé. Proto je vhodné všímat si potravin, číst si složení výrobku a z nakoupených potravin si i sestavit vhodný jídelníček. Jedině tak může být hubnutí po porodu úspěšné. Důležité je také v tomto novém životním stylu pokračovat a udržet si ho i v době, kdy došlo k dosažení vytečeného cíle. To hlavně z toho důvodu, aby nedošlo k tzv. Jo-Jo efektu a kila se vrátila zpět.

Doporučované potraviny

Hubnutí po porodu

• celozrnné pečivo a mysli
  • zelenina
  • ovoce
  • rýže natural1
  • kysané mléčné výrobky
  • 30 % tvrdý sýr
  • krůtí a libové vepřové maso
  • 2x týdně ryby
  • olivový olej1
  • jáhlová a ovesná jídla

Nedoporučované potraviny

Hubnutí po porodu

• bílé pečivo (nebo pouze 1x týdně)
  • sladkosti
  • plnotučné mléko
  • majonéza

Jídelníček na hubnutí

Sestavit si vhodný jídelníček tak, aby bylo vhodným způsobem dosaženo pocitu najezení, spolu s dodáním optimálních nutričních hodnot do organismu, není vždy ta nejjednodušší záležitost. S několika tipy na snídaně, svačinky, oběd a večeře to může být ale omnoho jednodušší.

1.varianta jídelníčku pro hubnutí
Snídaněcelozrnné lupínky, polotučné mléko
Svačinabanán
Obědšpagety se zeleninovou omáčkou a kuřecím masem
Svačinacelozrnný rohlík, flora pro activ, meloun
Večeře250 g tvarohu s medem a ovocem
II. Večeřezeleninový salát
2.varianta jídelníčku pro hubnutí
Snídaněsojový rohlík flora pro activ, plátek sýra Eidam
Svačinajogurt, pomeranč
Obědhovězí vývar, kuřecí přírodní steak se zeleninovým salátem
Svačinapodmáslí
Večeřerajčata s mozzarelou, bazalkou a olivovým olejem
II. Večeřetvaroh ovofit
3.varianta jídelníčku pro hubnutí
Snídaněcelozrnný chléb, flora pro activ, plátek sýra Eidam 30%, kapie
Svačinamléčný banánový koktej (polotučné mléko a banán)
Obědzeleninová polévka, kuřecí čína s rýži Natural
Svačinajogurt, dalamánek, jablko
Večeřepečený losos, vařené brambory, zelenina
II. večeřetvaroh ovocný Madeta

I přesto, že během kojení70 není hubnutí po porodu vhodné, a to z důvodu vylučování toxických látek do mléka, je jídelníček sestavený tak, aby ho mohly bez problému konzumovat i kojící maminky.

Související články

Více o Hubnutí po porodu na Modrém koníku

Pomohl ti tento článek?
 / Ne

Zkušenosti s hubnutím po porodu

Máš zkušenost s hubnutím po porodu?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost
matylda2017
3. kvě 2019

Jako po másle

Tak já začínala na 68kg. Před porodem jsem měla 90kg. 18m po porodu 58kg 🤦 a to jsem nehubla cíleně. Šlo to samo. Teď čekám druhé, začínala jsem na 60kg, ve 28tt mám 70kg. Jsem zvědavá jak to půjde dolů po porodu. Ale stačilo by mi 65kg. Těch 58 už bylo moc. 😒
bemo
3. kvě 2019

Hubnutí po čtyřech dětech

Já jsem pustila do hudbutí, až jsem měla odrozeny všechny děti. Alespoň tak to byl můj plán.

Úplně jsem přestala jíst pečivo, to nejím do teď. Zrušila jsem odpolední kávičku s něčím sladkým. Snídaně byla většinou ovoce, nebo vločky, někdy i knackebrot s domácí marmeládou. Dopolední svačinka skoro vždy jablko nebo banán, na oběd maso s vařenou brokolicí, dusenou mrkví, kuskusem, bulgurem, syrovou zeleninou, nějakým salátem, měla slušný výběr. Odpoledne jsem si kávičku dala, ale k tomu oříšky, večeře knackebrot se šunkou, s nějakou domácí pomazánkou. Na druhou večeři jsem většinou chuť už neměla. Začala jsem cvičit, každý večer od devíti do desíti, až spinkali děti. Potom jsem zkusila detox od dr. Mačingové, ten se mi líbil, tak jsem si dala dva za sebou. Za cca půl roku jsem shodila 25 kg. Když jsem si chtěla dát další detox, zjistila jsem že jsem těhotná. :-) Teď mám doma už tříměsíční miminko, které se plně kojí a já čekám až přijde ta správná chuť, to odhodlání se kterým jsem se do toho předtím pustila. Protože mě to skutečně bavilo. Jsou potraviny a návyky, které už jsem udržela, třeba zrušit úplně pečivo, sladké ke kávě si občas dám. Ale musí to být s mírou. Když si někdy dopřeju, hned to na sobě poznám. A musím dát tělu zase něco zdravého.

Myslím, že každý ví co je a co není k jídlu správné. Některá jídla jsem při hubnutí jedla s odporem, ale občas je tělu dopřála, protože jsem věděla, že mi to prospěje.
1 poděkování
evika1992
2. kvě 2019

Bílky

Do vhodných potravin mi tady chybí jednoznačně sušené bílky. Navíc, stačí tato jediná ingredience a máš hned omeletu, k tomu zelenina a parádně výživné jídlo s výživovou hodnotou.
evika1992
27. dub 2019

Chce to pohyb a rozum

Já v těhotenství přibrala 10 kg, i když jsem předtím vypadala dobře. Po porodu jsem přibrala ještě dalších 5 kg, a tak jsem se zhrozila, že přeci za 2 roky, jak povedu malého do školky, tak mu nebudu dělat ostudu. Takže jsem začala držet dietu, chodit na procházky, jezdit na kole, bruslích, Hiit cardio a po 2 letech jsem se dostala opět na svoji váhu 55 kg. :-)
1 poděkování
rituska88
30. led 2015

Opačný problém

Já měla po porodu opačný problém než většina žen. V těhotenství jsem přibrala 15 kg a během 3 měsíců po porodu jsem shodila bez jakékoliv snahy 18 kg a postupně hubla dál. Teď má syn 8 měsíců, stále kojím, takže se mi nedaří přibrat a mám 48 kg.
apacheee
4. pro 2014

Šlo to samo

V těhotenství jsem přibrala neskutečných 17 kilo, přestože jsem nejedla více než dříve a pohybu jsem měla také víc než dost. Šlo to prostě nahoru úplně samo od sebe. Po příchodu z porodnice jsem si stoupla na váhu a málem jsem se rozbrečela - dole byla jen 4 kila. :)

Od začátku jsem plně kojila a váha šla dolů každý den o půl kila. V podstatě jsem nic nedělala, jen chodila na svižné procházky a kojila a váha šla krásně dolů. Nyní jsem 4 měsíce po porodu a mám o 3 kila méně než před otěhotněním, a váha pořád klesá. :)
Nyní už začnu posilovat břišní a stehenní svaly a myslím, že budu mít postavu ještě lepší než před těhotenstvím. :)
4 poděkování
pablinka
1. pro 2014

Moje zkušenost s hubnutím po porodu

Už v těhotenství při druhém dítěti jsem plánovala, že se dám po porodu do hubnutí. Po šestinedělí jsem si zašla na konzultaci do jedné společnosti zabývající se nutriční typologií a začala s nimi hubnout. Podobně jako kdysi moje sestra.

Kontrolovali mě každých 14 dní, znala jsem množství vody, tělesného tuku i viscerální tuk ve svém těle a dostala jsem seznam doporučených a nevhodných potravin. Naučili mě zásady, jak se stravovat. Tím, že jsem si jídelníček musela denně psát (zpětně, tedy co jsem kdy jedla), tak jsem se ho naučila dobře sestavovat, uvědomila jsem si, co jím, jak se stravuju, po 14 dnech jsme vše vždycky prokonzultovali. To mi vyhovovalo. Po 3 měsících programu jsem měla dole 12 kg a do roka dala dolů ještě 6 kg. Dceru jsem kojila do 2 let a kousek.

Co se týče konkrétních doporučení, tak jsem se držela a držím tohoto:
- snídat do 1 hodiny po probuzení - k snídani nejlépe bílkoviny (např. bílý jogurt), ovoce a ovesné vločky,
- k dopolední svačině také ovoce, bílkoviny, nějaká semínka, oříšky či vločky
- k obědu bílkoviny, sacharidy a zelenina, pěkně talíř rozdělený na 3 třetiny
- k odpolední svačině - zelenina, kousek celozrnného pečiva, bílkoviny (např. 30% sýr)
- k večeři např. zeleninový salát se sýrem či kuřecím masem a kousek celozrnného pečiva
- k druhé večeři (ta by měla být tak 2 hodiny před spaním) třeba kousek sýra a zelenina

Důležité je jíst zhruba po 3 hodinách, ovoce (a sladké obecně) spíše dopoledne, ale odpoledne už ne, to více zeleniny. Jíst co nejvíce kvalitních surovin, vyhýbat se polotovarům apod.

Začala jsem zkoušet nové věci - např. Hrašku, bulgur, pohanku apod., tím i to hubnutí bylo zábavné a vlastně to ani nebyla žádná dieta, jen (a hlavně!) změna životního stylu...